بازدید 22989
۴

زبان فارسی و وظیفه کنونی ما

دکتر تقی پورنامداریان
کد خبر: ۹۱۲۳۹۷
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰ 18 July 2019

شاید به تکرار نیاز نباشد که زبان فارسی از مهم‌ترین عوامل حفظ فرهنگ و ملیت ماست. ما به عنوان یک ملت از دریچه این زبان است که به جهان می‌نگریم و از طریق این زبان است که اندیشه‌های دیگران را درک می‌کنیم، اندیشه‌های گذشتگان را در می‌یابیم و اندیشه‌های خود را بیان می‌کنیم.

آنچه بر ایرانی بودن ما، به‌عنوان یک ملت بزرگ با گذشته‌ای افتخارآمیز و تولیدکننده اندیشه‌های ارزشمند در حوزه دین و اخلاق و فلسفه و تصویر احساسات و عواطف و زیبایی در عرصه هنر، دلالت می‌کند، آینه زلال و شفاف زبان است؛ اگر این آینه با غبار بی‌اعتنایی‌های حکومت‌ها و قدرت‌های سیاسی حاکم، از هجوم واژه‌ها، ترکیبات و کنایات بیگانه مکدر شود. ما در کدام آینه بنگریم تا تصویر خود را در مقام یک ایرانی تماشا کنیم؟

اگرچه بسیاری از علوم جدید و کشفیات جدید در قلمرو، طب، فیزیک و الکترونیک بسیار با ارزش و در خدمت پیشرفت و آسایش جوامع بشری است و بر عهده ماست، که آن‌ها را در سطح بسیار عالی بیاموزیم و به کار بریم، اما این علوم نیستند که روح فرهنگ ایرانی را در جوانان ما می‌دمد و ایرانی با فرهنگ بار می‌آورد، بلکه علوم انسانی است که شخصیت ما را به‌عنوان یک ایرانی شکل می‌دهد؛ این علوم که جذب و رسوب آن در ذهن ما هویت ایرانی ما را حفظ می‌کند، فقط و فقط از راه زبان ممکن است. زبان خانه فرهنگ است. در این خانه است که ما می‌توانیم با آرامش و اطمینان زندگی کنیم و نفس بکشیم و از دریوزگی بیگانگان احساس ننگ و سرشکستگی کنیم.

پاسداری از زبان فارسی، امروز که هجوم فرهنگ‌های بیگانه از طریق رسانه‌های جمعی و کوتاه‌شدن فاصله‌های زمانی و مکانی شدت گرفته است، از خطیرترین وظایف ماست که باید قبل از آنکه دیر شود در تدارک حراست از آن بکوشیم. این کاری ساده نیست که تنها با ایجاد چند واحد درسی در رشته‌های غیر ادبیات فارسی در دانشگاه‌ها یا تدریس چند ساعت درس فارسی در دبستان‌ها و دبیرستان‌ها به سامان برسد. کوششی ارجمند و همتی بلند با حمایت گسترده دولت لازم است تا با برنامه‌ریزی سنجیده بتوانیم راهی صحیح برای رسیدن به مقصود پیدا کنیم.

در این راه، احیای زبان و اندیشه‌های گذشتگان و بومی کردن علوم و نظریه‌های جدید از طریق زبانی شفاف و قابل فهم را باید مطمح نظر قرار داد و از افراط و تفریط در حوزه زبان پرهیز کرد. نه باید امکانات و ظرفیت‌های رسانگیِ زبانِ گذشتگان را به‌کلی فرو نهاد و به بوته فراموشی سپرد و نه باید هرج و مرج در زبان امروز را تا آنجا رخصت داد که باب تفهیم و تفاهم به کلی مسدود شود.

عدم آشنایی با امکانات و ظرفیت‌های زبان گذشتگان سبب می‌شود که آن بخش از زبان سالم و رسای امروزی که بنابر نیازهای گسترده زندگی مدرن پیدا شده است، به تدریج چنان دستخوش پریشانی شود و با گذشته قطع رابطه کند، که از بیان اندیشه و تعامل بینافردی که دو کارکرد اصلی زبان‌اند؛ چندان بی‌پشتوانه و عاجز از انتقال مفاهیم شود، که دیگر نه به درد آموزش بخورد و نه عامل پیوند ما با یکدیگر و حفظ ملیت خواهد بود.

عدم حضور سنت در تجدد، تجدد را بی تکیه‌گاه و سست و معلق می‌کند. زبان امروز ما تنها با تکیه بر زبان گذشته است که می‌تواند بی‌آنکه در دام کهنگی بغلتد، شادابی و نشاط و رسایی خود را حفظ کند و توانایی خود را در بیان شفاف و قابل فهم معارف و نیازهای امروزی بیفزاید و با انتقال زیبایی و معرفت از طریق نظم و نثر گذشتگان، غرور ملی و مذهبی جوانان را تقویت کند.

اگر از این چشم‌انداز به زبان فارسی بنگریم و به تصرفات گوناگونی که به ویژه از طریق ترجمه‌های نامطلوب در دایره واژگان و ساخت و بافت زبان فارسی امروز صورت می‌گیرد، دقت کنیم؛ بی‌تردید حفظ و پاسداری از زبان فارسی یکی از ضروری‌ترین وظایف ماست که در تحقق آن باید بیش از پیش بکوشیم.

این مطلب نخستین بار در خبرگزاری کتاب ايران (ایبنا) منتشر شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
زبان فارسی یک چماق شده بر سر حق طلبی ملیتهای غیر فارس که در داخل مرز ایران هستند.
اما واقعیت تاریخی غیر از اینست مهمترین عامل هویت ما مذهب تشیع می باشد قیام صفویه و مشروطه وانقلاب اسلامی و ÷یروزی در جنگ تحمیلی و....تنها یک علت داشت همبستگی شیعیان دوستدار حضرت علی (ع) حق شماست زبان مادری (ملی) خود را دوست داشته باشید واز آن صیانت کنید تبلیغ کنید اتفاقا زبان زیبائیست اثرات فرهنگی وهنری و....ممتازی با زبان فارسی خلق شده ما هم بهره می بریم آما بدانید و آگاه باشید خداوند ستمگران را در هم می کوبد لذا به جاست خرد پیشه سازید واز ادامه سیاستهای پاکسازی زبانی وجنگ جمعیتی که از بدترین شیو ه های پاکسازی قومی شناخته شده و یکصد سال است بر اقلیم مظلوم ترک ایران تحمیل کر ده اید دست بردارید مرحوم سید جللال آل احمد گفت از اوان مشروطه ما به آذربایجان مانند یک مستعمره نگاه می کنیم بقول ما ترکهای آذربایجان دینمینین دیننی وار خداوند با مظلومین است و ستمگران را در هم خواهد کوبید و مستضعفین وارث زمین می شوند
جناب آقای دکتر پور نامداریان مطلب شما را در مورد حفظ و حراست از زبان فارسی خواندم و وغدغه شمار را درک می کنم ولی سوالی از شما دارم آیا دیگرانی که در کشور کثیر المله ایران اعم ار تورک و کرد و بلوچ و لر و عرب و مازنی و گیلک و تالشی و... که در این مملکت زندگی می کنند حق ندارند دغدغه زبان خودر ا داشته باشند؟ آیا تعریف شما ازملت ایران نعریف جامع و کاملی هست؟ شخصی که زبان مادریش غیر فارسیست با تبلیغات امثال شما به زبان مادری خود تعصبی ندارند ،اونوقت چطور انتظار دارید این شخص دغدغه زبان فارسی را داشته باشد .
من زبان فارسی را با تمام وجود دوست دارم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل