بازدید 7741

ظریف: ما هیچ‌گاه جنگی را آغاز نخواهیم کرد

کد خبر: ۹۱۲۳۲۷
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۵ 17 July 2019
وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با شبکه خبری سی ان‌ان درباره سرنگونی یک پهپاد آمریکایی در هفته‌های گذشته گفت که ایران تجاوز به حریم سرزمینی خود را تحمل نخواهد کرد.

به گزارش فارس، «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه‌ای با «فرید زکریا»، تحلیلگر و مجری شبکه خبری «سی‌ان‌ان» در پاسخ به سوالی درباره اقدام نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سرنگونی یک پهپاد آمریکایی گفت: ایران تجاوز به حریم سرزمینی خودش را تحمل نخواهد کرد.

وزیر خارجه ایران در پاسخ به سوال «فرید زکریا» که پس از متهم کردن ایران به ساقط کردن پهپاد آمریکایی و توقیف نفت‌کش‌ها ادعا کرد ایران در حال افزایش تنش‌های نظامی در منطقه خلیج فارس است گفت: «آخرین باری که شنیده‌ام کسانی نفت‌کش توقیف کرده‌اند بریتانیایی‌ها بودند که در جبل‌طارق یک نفت‌کش حامل نفت ایران را بر خلاف تمامی قوانین بین‌المللی توقیف کردند.»

اشاره آقای ظریف به ابرنفت‌کش «گریس-۱» است که طبق اعلام دولت محلی «جبل‌طارق» ۱۳ تیرماه سال جاری به دلیل آنکه حامل نفت خام ایران به سوریه بوده توقیف شده است. منطقه جبل‌طارق که این نفت‌کش توقیف شد تحت حاکمیت دولت انگلیس است و نیروی دریایی این کشور هم در توقیف گریس-۱ مشارکت داشته است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران درباره اینکه آیا تهران در حال افزایش تنش‌های نظامی است گفت: «ما داریم از سرزمینمان دفاع می‌کنیم. پهپاد ایالات متحده، وارد سرزمین ایران و حریم هوایی ایران شد. سرنگون شد، چون حتی بدون ورود به حریم هوایی ایران، می‌توانست در تمام سرزمین ما اقدام به جاسوسی بکند.»

ظریف گفت: «این پهپاد با ورود به حریم هوایی ایران نه تنها تمامیت ارضی ما را مورد تهدید قرار داد، تهدیدی علیه امنیت ملی ما هم بود. تحمل نخواهیم کرد خارجی‌ها ۶۰۰۰ مایل از سواحل خودشان به سمت سواحل ما بیایند و حاکمیت و ثبات ملی ما را تهدید کنند.»

واشنگتن بعد از خروج از برجام در راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» به اقداماتی تحریک‌آمیز مانند قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی، اعزم یک ناوگروه، چند بمب‌افکن بی‌-۵۲ و چند جنگنده اف-۲۲ به منطقه رو آورده است.

در تازه‌ترین اقدام تحریک‌آمیز در نخستین ساعات بامداد ۳۰خرداد یک فروند پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک» آمریکا وارد حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران شد که در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.

ظریف در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کند در نتیجه تنش‌ها میان ایران و آمریکا ممکن است جنگی رخ دهد، گفت: «می‌توانم این را به شما بگویم که ما هیچ‌گاه جنگی را آغاز نخواهیم کرد. ما هیچ‌گاه جنگی آغاز نکرده‌ایم و جنگی هم آغاز نخواهیم کرد، اما از خودمان دفاع خواهیم کرد و هر کس آغازگر جنگ با ایران باشد، طرفی نخواهد بود که آن را به پایان خواهد برد.»

وزیر خارجه ایران درباره گزارش‌ها در خصوص ناپدید شدن کشتی «ام تی ریاح» از نقشه راداری در نزدیکی جزیره قشم گفت: «من درباره این موضوع گزارشی دریافت نکرده‌ام، اما در خبر‌ها خوانده‌ام که به کمک نیاز داشت و به آن کمک شده است، ولی گزارشی درباره آن دریافت نکرده‌ام.»

کشتی «ام تی ریاح» از روز شنبه از نقشه راداری محو شد و از آن زمان خبری از آن وجود نداشت. آخرین نقطه ثبت‌شده از مسیر این کشتی، در نزدیکی جزیره قشم بوده است.

یک مقام آمریکایی امروز چهارشنبه گفت: واشنگتن نمی‌داند نفتکشی که از چند روز پیش ناپدید شده بود، به چه دلیل وارد آب‌های ایران شده است. (جزئیات بیشتر)

ظریف در بخش دیگری از این مصاحبه درباره سخنان «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا که گفته واشنگتن در حال «جنگ اقتصادی» با ایران است گفت: «رئیس‌جمهور ترامپ علناً گفته که درگیر جنگ نظامی با ایران نیست بلکه درگیر جنگ اقتصادی است.»

وی در ادامه گفت: «جنگ اقتصادی چیزی نیست که بتوان به آن فخر ورزید، چون در تقابل نظامی غیرنظامیان ممکن است جزو تلفات جانبی جنگ باشند، در حالی که در جنگ اقتصادی آن‌ها هدف اصلی هستند.»
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
آخرین اخبار
وب گردی