بازدید 8645
در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی:

ظریف:‌می‌توانیم‌سلاح‌هسته‌ای‌بسازیم‌ولی‌نمی‌خواهیم

کد خبر: ۹۱۲۰۸۹
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۷ 16 July 2019

وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگویی اختصاصی با شبکه بی بی سی اعلام کرد که ایران اگر می‌خواست می‌توانست مدت‌ها قبل سلاح هسته‌ای بسازد و اگر کشورهای اروپایی نگران مسائل هسته‌ای هستند، باید بر روی اسرائیل متمرکز شوند.

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگویی اختصاصی با زینب بداوی مجری مشهور "هارد تاک" سرویس جهانی بی‌بی‌سی گفت: زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، دستور حمله به چند هدف را در پاسخ به سرنگونی پهپاد آمریکایی داد، به او گفته شد ایران هم در دفاع از خود اقدام خواهد کرد.

محمدجواد ظریف بدون انتشار اطلاعات بیشتر از واکنش ایران به حمله احتمالی آمریکایی‌ها گفت: ما اقدامات کورکورانه‌ای انجام نمی‌دهیم. آمریکا جنگ اقتصادی علیه ما راه انداخته و برخی کشورها به آمریکا در تهیه تدارکات اقداماتش کمک می‌کنند و این یعنی در جنگ مشارکت دارند. گمان نمی‌کنم که اگر جنگی در منطقه در بگیرد هیچ کسی در امان باشد. بیایید از جنگ پرهیز کنیم.

وی همچنین تصریح کرد که دونالد ترامپ به دنبال جنگ نمی‌گردد اما در دولت او کسانی هستند که "دیوانه" و "تشنه" جنگ‌اند.

وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر این مسئله که ایران نیز به دنبال جنگ نیست عنوان کرد که حضور نیروهای کشورهای دیگر در خلیج‌فارس «به امنیت و ثبات آن کمکی نخواهند کرد».

ظریف احتمال جنگ تصادفی را منتفی ندانست و گفت: ایران هزاران سال است که امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز و آزادی کشتیرانی در این آب‌ها را را تامین کرده و به این کار ادامه خواهد داد.

وی در ادامه افزود: ما بالاخره نفت خود را می‌فروشیم ولی شرافتمان را هرگز!

محمدجواد ظریف در این گفت‌وگو با انتقاد از رویکرد کشورهای اروپایی علی‌الخصوص انگلیس در خصوص تامین منافع اقتصادی ایران، با اشاره به این مسئله که اروپا اراده و تعهد کافی برای حفظ برجام را ندارند، بیان کرد: کشورهای اروپایی بیانیه‌های خیلی خوبی منتشر می‌کنند اما بیانیه برای ما منفعت اقصادی ندارد.

وزیر خارجه ایران همچنین تصریح کرد که اروپا برجام را یک "سند امنیتی" برای خود می‌داند اما حاضر نیست کاری انجام دهد و تسلیم تحریم‌های غیرقانونی آمریکا شده است. وی در این رابطه گفت: اگر اروپا، چین، ژاپن و روسیه همه با هم اجازه ندهند آمریکا به آن‌ها زور بگوید، آیا واشنگتن می‌تواند اقتصاد دنیا را نابود و همه را تحریم کند؟ متاسفانه من فکر می‌کنم اروپایی‌ها حاضرند به سلطه آمریکا بر اقتصاد دنیا تن بدهند حتی اگر به ضررشان باشد؛ در حالی که به اندازه کافی قدرت مقابله با این مسئله را دارند.

ظریف همچنین با تاکید بر اینکه ایران از تعهدات برجامی خود تخطی نکرده است، اظهار کرد: در خود برجام مکانیسم حل اختلاف دربند ٣٦ پیش‌بینی شده است.

وی بار دیگر با اشاره به اینکه اساس برجام "عدم اعتماد مطلق" طرف‌های درگیر به یکدیگر بوده است، عنوان کرد که همه مسائل در این توافق به روشنی پیش‌بینی شده و به همین خاطر مکانیسمی به منظور حل اختلافات و حفظ برجام در نظر گرفته شده است.

دیپلمات عالی‌رتبه ایران همچنین درباره اینستکس گفت که باید دید آیا این سازوکار تجاری "نفع ملموسی برای مردم ایران" به همراه خواهد داشت یا نه.

وزیر امور خارجه ایران توقیف نفتکش "گریس یک" را در آب‌های جبل‌الطارق "دزدی دریایی" خواند و استدلال بریتانیا را برای توقیف این نفتکش مردود دانست. وی در این رابطه گفت: انگلیس با توقیف نفتکش گریس یک به آمریکا کمک می‌کند تحریم‌های نفتی غیرقانونی‌اش را علیه ایران اعمال کند. این مسئله ربطی به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه ندارد. این اقدامی علیه ایران است و به همین دلیل هم جان بولتون از انگلیس تشکر کرد که بهترین هدیه ممکن را در روز استقلال آمریکا به آنها داده است. اگر انگلیس می‌خواهد در خدمت منافع آمریکا باشد، نباید دیگر از حفظ برجام دم بزند.

ظریف همچنین در خصوص مسئله هسته‌ای ایران تصریح کرد که جمهوری اسلامی حاضر به مذاکره مجدد برای برجام نیست و هر کس که در مذاکرات برجام حضور داشته می‌داند که حصول توافقی بهتر از برجام غیرممکن است. وی بیان کرد: اگر به یک زورگو اجازه بدهید شما را وادار به پذیرش چیزی کند، او را تشویق کرده‌اید که برای پذیرش چیزهای دیگر نیز به شما زور بگوید.

وی در ادامه عنوان کرد که جنگ اقتصادی آمریکا مردم عادی را هدف گرفته و ایجاد وحشت در میان مردم برای رسیدن به اهداف سیاسی همان "تعریف کلاسیک تروریسم است."

محمدجواد ظریف همچنین تاکید کرد که به دلیل تحریم‌های آمریکا، بیماران سرطانی و کودکان جان خود را در ایران از دست می‌دهند. وی گفت: ما بخش کوچکی از داروها را نمی‌توانیم در ایران تولید کنیم. آمریکا می‌گوید دارو از تحریم معاف است اما مبادلات مالی برای خرید دارو از تحریم معاف نیست.

ظریف همچنین تصریح کرد که بر خلاف گفته‌های مایک پمپئو، این آمریکا است که کشور عادی‌ای محسوب نمی‌شود چراکه توافق‌های بین‌المللی از جمله پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، نفتا، پیمان اقلیمی پاریس، یونسکو و شورای حقوق بشر سازمان را زیر پا گذاشته است.

وی با اشاره به اینکه ایران مدت‌ها پیش توانایی ساخت بمب اتم را در اختیار داشته است، گفت: ما بمب اتمی نمی‌خواهیم چون فکر نمی‌کنیم که امنیت ما را تقویت می‌کند. اگر اروپایی‌ها نگران سلاح اتمی در خاورمیانه هستند باید به اسرائیل بنگرند که حداقل دویست کلاهک هسته‌ای دارد.

ظریف با اشاره به اینکه "ایران تنها کشور منطقه است که انتخابات دارد و مردم، سیاستمداران و رهبرانشان را انتخاب می‌کنند" در خصوص آزادی بیان گفت: در ایران صدها روزنامه وجود دارد و صدها یا هزارها وبسایت و انواع راه‌های دیگر مثل تلگرام و واتس‌اپ هست و مردم به آخرین اطلاعات دسترسی دارند اما آیا در عربستان ممکن است کسی را انتخاب کرد؟ شما الان جشن گرفته‌اید که زنان در عربستان می‌توانند رانندگی کنند.

وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر اینکه "پس از ماجرای قتل جمال قاشقجی، اعتبار غرب برای صحبت درباره حقوق بشر کاملاً از بین رفته است" اظهار کرد: ما برخی کمبودها و مسائل افراطی داریم اما خودمان به آن‌ها رسیدگی می‌کنیم. رئیس جمهوری و رئیس جدید قوه قضائیه متعهد به حقوق بشر هستند. برای ما حقوق بشر موضوعی اخلاقی نیست بلکه ضرورتی استراتژیک است.

آقای ظریف درباره اعلام جرم قضایی علیه کارکنان بی‌بی‌سی فارسی و آزار خانواده‌های آنان گفت: من امیدوارم بی‌بی‌سی فارسی از استاندارد خبررسانی بی‌بی‌سی پیروی کند، این تمام چیزی است که من می‌خواهم.

وزیر خارجه ایران درباره آزادی نازنین زاغری شهروند بریتانیایی-ایرانی وعده‌ای نداد و گفت به عنوان وزیر خارجه سعی خود را خواهد کرد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی