بازدید 13151
زهرا نژادبهرام در گفت‌وگو با «تابناک»؛

جمع آوری پل گیشا «موقتی» است/ نمی‌شود همه شهر را معطل یک منطقه کرد

بافت فرسوده منطقه هرندی هم هست، ولی ما نمی‌توانیم همه شهر را معطل یک منطقه کنیم. ما مدیریت شهری شهر تهران هستیم نه منطقه خاص یا محله خاص. این پروژه نه فانتزی است و نه با یک رویکرد نمایشی در دستور کار قرار گرفته؛ اتفاقا مبتنی بر رویکرد‌های ایمنی بخشی به شهر تهران است، چون شعار ما ایمنی برای تمام شهروندان است، اعم از آنان که خودرو سوار می‌شوند و آنان که پیاده می‌روند.
کد خبر: ۹۱۲۰۶۵
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۳ 23 July 2019
تابناک اجتماعی -
پل گیشا که برای حدود چهار دهه میهمان پایتخت بود، با تصمیم مسئولان به پایان مأموریتش رسید و جمع آوری شد، چون دیگر جوابگوی بار ترافیکی منطقه نبود؛ سازه‌ای که قرار است به زودی بر سر جایش بازگردد و مأموریت جدیدی را عهده‌دار شود!

به گزارش «تابناک»؛ همزمان با برچیده شدن آخرین قطعات این پل در روز‌های گذشته، بسیاری از ساکنان تهران و آن‌هایی که در تردد‌های روزانه و یا گاه به گاهشان، از این سازه استفاده می‌کردند و ترافیک گره خورده در محدوده آن آزارشان داده بود، با یک نگرانی جدی مواجه شدند؛ اینکه تا کی قرار است جور نبود این پل را بکشند و در ترافیک ناشی از برچیدن آن گرفتار باشند؟

این پرسش البته یکی از ابهاماتی است که پیرامون این تصمیم مدیریت شهری در تهران مطرح می‌شود. ابهاماتی که مجابمان کرد برای یافتن پاسخشان با «زهرا نژادبهرام»، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران به گفت‌وگو بنشینیم؛ گفت‌وگویی که احتمالا برخی نکات مطرح در آن برایتان تازه و جالب توجه خواهد بود.


* چه شد که تصمیم به جمع آوری این پل گرفتید؟

باید به این نکته توجه کنیم که هر چیزی زمان استفاده خاص و عمر مصرف خودش را دارد. پل گیشا هم از این قاعده مستثنی نبود و به جایی رسیده بود که یا می‌بایست جمع می‌شد و یا تعویض، که ما پیشنهاد سومی را مطرح کردیم که مصوب شد و در دستور کار قرار گرفت؛ اینکه «زیرگذر» جایگزینش شود که اکنون در مراحل پایانی است.

* آیا پل گیشا تنها سازه فرسوده و زمان گذشته‌ای بود که در تهران وجود داشت؟ بهتر نبود هزینه‌ این پروژه در جای دیگری صرف می شد؟

بحث فرسودگی مطرح نبود؛ ظرفیت استفاده از پل گیشا تمام شده بود و پای جان مردم در میان بود. این منطقه محل عبور و مرور گسترده است و مسأله جان انسان‌ها مطرح است. روزانه تعداد زیادی خودرو به واسطه این سازه از غرب تهران به سمت مرکز و شرق تهران حرکت می‌کنند. مگر می‌توانستیم این‌ها را نادیده بگیریم؟

بله، بافت فرسوده منطقه هرندی هم هست، ولی ما نمی‌توانیم همه شهر را معطل یک منطقه کنیم. ما مدیریت شهری شهر تهران هستیم نه منطقه خاص یا محله خاص. این پروژه نه فانتزی است و نه با یک رویکرد نمایشی در دستور کار قرار گرفته؛ اتفاقا مبتنی بر رویکرد‌های ایمنی بخشی به شهر تهران است، چون شعار ما ایمنی برای تمام شهروندان است، اعم از آنان که خودرو سوار می‌شوند و آنان که پیاده می‌روند.
 
جمع آوری پل گیشا «موقتی» است/ نمی‌شود همه شهر را معطل یک منطقه کرد

* اما فعلا جمع آوری این پل بسیاری را دچار مشکلات ترافیکی وسیعی کرده است.

بله با برداشتن پل گیشا ترافیک شدیدتر شده، اما در مقطع گذار هستیم و همان گونه که نمی‌شود برای این اقدامات و ساخت‌وساز‌ها شهر را متوقف کرد، باید هزینه دوارن گذار را هم تحمل کرد. در نظر داشته باشید که تحقیقات نشان می‌دهد، از دید ۸۰ درصد شهروندان تهران، این شهر با دو مسأله عمده مواجه است؛ یکی ترافیک و دیگری آلودگی هوا.

البته زیرگذر در حال اتمام است و به همین دلیل باید پل برداشته می‌شد تا پروژه ادامه پیدا کرده و احداث زیرگذر پایان بیابد.

* آیا در این پروژه سهم شهروندان غیر خودروسوار و مساله آلودگی هوا هم دیده شده؟

با توجه به بازخوردی که از پل طبیعت گرفتیم که بسیار مثبت بود ـ چون موجب شد یک فضای جمعی مورد علاقه مردم شکل بگیرد و جذابیت‌های شهر تهران افزایش بیابد ـ بررسی هایمان نشان داد که بهتر است از پل گیشا نیز به عنوان پل طبیعت استفاده کنیم؛ بنابراین، طراحی لازم صورت گرفت و قرار است پل گیشا دوباره در همین منطقه برپا شود و این بار یک پل پیاده رو، شبیه پل طبیعت باشد.

افزون بر این، چون قرار است تردد خودرو‌ها در این منطقه از زیرگذر باشد و خودرویی از روی زمین عبور نمی‌کند، محدوده به پیاده راهی تبدیل می‌شود که در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد. پیاده راهی که با توجه به پیوستگی ساختمان‌ها در این منطقه و وجود مراکز دانشگاه‌های زیاد، این قابلیت را دارد که ظرفیتی جدید برای فضای عمومی در محدوده منطقه گیشا و جلال آل احمد باشد.

* و چه زمانی این پروژه پایان می‌یابد؟

پروژه زیرگذر گیشا پایان سال جاری به پایان می‌رسد و چه بسا زودتر از این هم پایان بیابد. به دنبال این امر هستیم و در تلاشیم بودجه‌های پروژه را هم سریع‌تر تأمین و پرداخت کنیم. خوشبختانه قرارگاه خاتم در این خصوص با ما همکاری لازم را دارد و از تلاش هایشان در این خصوص ممنون هستیم.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱۰
سرکار خانم از سال گذشته برای کوچه محل سکمونتمان در 5 شهرداری در خواست سرعت گیر کرده ایم ولی متاسفانه نه پاسخی کتبی دریافت کرده ایم نه کار برایمان انجام داده اند ولی در منطقه لواسانات تا دلتان بخواهد سزعت گیر از طرف شهرداری ایجاد گردیده است لطفآ راهنمائی فرمائید کوچه بن بست را باز کرده اند ولی امکانات ایمنی برایش نصب نکرده اند
یک میدان مثل فلکه صادقیه می زدید انقدر خرج نداشت.!
خود شیرینی برای کدام آقا زاده بوده که این پل جمع شود و دوباره ساخته شود مگه پل توی 40سال عمرش تمام میشود یا برآورد ان 150ساله بوده است
منظورش این بود که این زیر گذر از صفر تا صدش تو این دوره شورا تصمیم گیری واجرا شده ؟گفت راه سوم رو انتخاب کردیم!!
به نظر من جمع شدن پل کار خوبی بود عرض پل دو لاین بود و برای ترافیک الان کم بود انشالله زیر گذر جدید سه لاین یا بیشتر باشه تردد در این محدوده خیلی زیاده و صبح ها و عصرها خیلی شلوغ میشد
انشالله زودتر پروژه تمام شود و نیمه کاره رها نشود
این پل ها چند تا، و موقتی بودند که قبل انقلاب سال 54 برقرار شد و عمر آنها را 4-3 سال بود و نصب انها 48 ساعته بود یکی دیگر هم در خیابان کریم خان تقاطع نادر شاه آن زمان ولی خوب تا بحال که کار کردن !
وقتی نگاه کاسبکارانه باشد و نه علمی اینچنین طرحی داده میشود ساخت پل مشابه طبیعت به عنوان تفرجگاه در این منطقه و فروش و اجاره دکه ها و مغازه ها در ان برای شهرداری ایجاد درامد میکند اما هزینه های جانبی ان بشدت بالاست آیا منطقه ای که از قبل دچار معضل ترافیک بوده و ظرفیت خیابانها و محلات اطراف ان از نظر فضای تردد به اشباه رسیده و برگزاری نمایشگاه نیز در پارک گفتگو منطقه را دچار گره ترافیکی میکند آیا فکر کردید مردم از همه جا پیاده می آیند برای بازدید پل طبیعت جدید؟ پارکینگ گسترده و یا فضای باز در اطراف ان پیش بینی کرده اید؟ زمان برپایی بازار نصر بر روی کانال فاضلاب هم قول ساخت پارکینگ دادند اما نهایتا زمین ان تبدیل به مجتمع مسکونی گردید و جور ان را همسایگان مجتمع میکشند که جلوی درب منزلشان تبدیل به پارکینگ شده و محل نزاع
جمع آوری پل گیشا ، برای مسولین اجرایی شهرداری ،نان و برای مردم منطقه عذاب داشته ؟
تا آدم زیاد است ترافیک هم خواهد بود. فروش تراکم را متوقف کنید. نگذارید سرطانی بنام افزایش جمعیت تهران باعث ترافیک بیشتر و بیشتر شود.
مثل آدم پل رو بر میداشتین یک زیر گذر میساختین تمومش میکردن پیاده راه روی پل هوایی رو سر یه اتوبان به شدت آلوده (چمران) اصلا منطقی نیست در ضمن اونجا محل تفریحی نیست که دارن پیاده راه میسازن هزینه ساخت و جایگذاری مجدد پل رو میتونستن خرج احداث پل در یکی از چهار راههای پر تردد تهران که الان پل نداره و نیاز به پل داره انجام میدادن به جای پیاده راه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها