بازدید 3385

جزییات تغییرات مهم در مقررات جدید انضباطی فیفا

کد خبر: ۹۱۱۹۹۳
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵ 16 July 2019

با تصویب شورای فیفا، در جلسه‌ای که در پاریس برگزار شد، در کد انضباطی فیفا تغییرات مهمی اعمال شد. این تغییرات از ۱۵ جولای ۲۰۱۹ (۲۴ تیر ۱۳۹۸) اجرایی شده است.

به گزارش تابناک ورزشی، پیش از این احمدرضا براتی رییس کمیته حقوقی و تدوین مقررات فدراسیون فوتبال از تصویب این تغییرات خبر داده بود. مطابق بخش نامه شماره ۱۶۸۱ فیفا، تغییرات اعمال شده، موارد ذیل را در برمی گیرد:

کاهش تعداد مواد: در نتیجه تغییر ساختار کد انضباطی فیفا و در جهت ایجاد دسترسی راحت‌تر و تلاش برای درک بهتر مقررات، تعداد مواد کد انضباطی به کمتر از نصف کاهش یافت. (از ۱۴۷ ماده به ۷۲ ماده)
-مبارزه علیه دستکاری (manipulation) در نتیجه بازی: از این پس تنها مقام صالح برای رسیدگی به پرونده‌های مرتبط با دستکاری در نتیجه بازی، کمیته انضباطی فیفا خواهد بود.

عدم تحمل (zero tolerance) در موارد نژادپرستی و تبعیض: در کد جدید انضباطی فیفا، رویکرد سخت تری نسبت به موارد مرتبط با نژاد پرستی و تبعیض اعمال شده است. در نتیجه این تغییرات یک رویه سه مرحله‌ای جدید اعمال شده است که با اعمال آن، در نهایت داور میتواند تصمیم بگیرد که بازی نیمه تمام، خاتمه یافته و نتیجه مسابقه به صورت خودکار سه بر صفر شود. مراحل بدین ترتیب است که داور در مرحله اول ابتدا مسابقه را متوقف کرده و با بیانیه‌ای درخواست میشود که اتفاقات تبعیض آمیز متوقف شود. در مرحله دوم مسابقه توسط داور به حالت تعلیق درمی آید و بازیکنان برای مدتی به رختکن رفته و بار دیگر درخواست میشود تا اتفاقات متوقف شود و در نهایت در محله سوم، با اعلام داور، مسابقه نیمه تمام به پایان میرسد و از افراد خواسته میشود تا ورزشگاه را ترک نمایند و در نهایت مسابقه سه بر صفر میشود.

 عدالت مالی: آرای اتاق حل اختلاف فیفا و کمیته وضعیت بازیکنان، از طریق کمیته انضباطی اجرا میگردد. در راستای اجرای هرچه بهتر این تصمیمات، سه تغییر مهم در کد جدید انضباطی اعمال شده است:

داوری دیوان داوری ورزش: فیفا از این پس، آرای دیوان داوری ورزش در زمانی که این دیوان به عنوان مرجع بدوی به صدور رای می پردازد را نیز مشابه آرا مرحله تجدید نظر، اجرا خواهد کرد.

پنجره بسته بدهکاران : در صورتی که باشگاهی محکومیت‌های مالی پرداخت نشده داشته باشد، تا زمان پرداخت تمامی بدهی، پنجره نقل و انقالاتی باشگاه بسته می‌ماند.

فرار تیم های بدهکار با تغییر نام: اقدامات مناسب در موضوع مرتبط با جانشینان (قائم مقام) ورزشی باشگاه بدهکار. با اعمال تغییرات جدید، تعهدات جانشین ورزشی با تعهدات طرف اصلی تفاوتی نخواهد داشت. برای تشخیص این که طرفی جانشین ورزشی محسوب شود، از جمله مواردی که ملاک قرار میگیرد، عبارتند از: مقر، نام، شکل یا ساختار حقوقی، رنگ تیم، بازیکنان، سهامداران، سرمایه گذاران یا مالکان و رده یا دسته بندی مسابقات مربوطه.

کمک‌های حقوقی (معاضدت حقوقی): در جهت احترام به حقوق افراد در حین رسیدگی ها، فیفا برای افرادی که دارای منابع مالی کافی نیستند، با درخواست خود فرد، ممکن است این شرایط را برای وی فراهم نماید:

عدم دریافت مبلغ مربوط به هزینه رسیدگی، ارائه مشاوره حقوقی رایگان، پرداخت هزینه‌های منطقی مربوط به سفر و اقامت آن شخص و شاهدان وی و متخصصان، از جمله مشاور حقوقی انتخاب شده. (ماده ۴۲)

هزینه رسیدگی: هزینه رسیدگی در کمیته انضباطی فیفا رایگان خواهد بود و هزینه رسیدگی در کمیته استیناف کاهش یافته است. (پاراگراف اول ماده ۴۵)

ایجاد شفافیت: در جهت ایجاد شفافیت و دفاع از حقوق طرفین دعوی، در پرونده‌های مشخص انضباطی، شامل پرونده‌های مربوط به دوپینگ و دستکاری در نتیجه بازی ها، امکان برگزاری جلسه رسیدگی علنی با در نظر داشتن ماده ۵۰ امکان پذیر خواهد بود.

همچنین یک وبسایت مجزا برای انتشار آرا، تا سه ماهه‌ پایانی سال ۲۰۱۹ ایجاد خواهد شد که در آن، تصمیمات مهم مراجع قضایی فیفا، منتشر خواهد شد. آدرس سایت در نظر گفته شده برای انتشار آرا: legal.fifa.com

صدور حکم با درخواست مشخص طرف متهم: این ابزار حقوقی، پیش‌تر مطابق کد اخلاق فیفا، در رسیدگی‌های مربوط به کمیته اخلاق فیفا استفاده شده است. در هر زمان پیش از آغاز جلسه مربوط به رسیدگی پرونده، فرد متهم میتواند با قبول مسئولیت، از مرجع قضایی درخواست نماید که مجازات مشخصی برای وی اعمال شود. این درخواست برای مرجع قضایی الزام آور نیست و تصمیم نهایی ممکن است بر پایه این درخواست یا هرگونه تصمیمی که مناسب تشخیص دهد اتخاذ شود. (پاراگراف ۸، ماده ۵۰)

 پیشنهاد مجازات: در جهت کاهش مراحل رسیدگی، در کد جدید انضباطی شرایطی پیش بینی شده است که در موضوعات مشخصی این امکان فراهم باشد تا قاضی منفرد، ریاست کمیته انضباطی یا شخص انتخاب شده توسط وی، حتی پیش از شروع رسیدگی، پیشنهاد مجازاتی بر پایه مدارک موجود ارائه دهند. طرف مربوطه میتواند این پیشنهاد را رد کرده و درخواست نماید تا رسیدگی شروع شود. (پاراگراف ۳، ماده ۵۴)

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان