بازدید 6274

پیشنهاد کدخدایی برای نظارت بر انتخابات شورا‌ها

کد خبر: ۹۱۰۷۳۴
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۸ 10 July 2019
قائم مقام شورای نگهبان پیشنهاد داد که یک نهاد ملی برای نظارت بر انتخابات شورا‌ها تشکیل شود.

به گزارش تابناک به نقل از فارس، عباسعلی کدخدایی سخنگو و قائم مقام شورای نگهبان عصر امروز (چهارشنبه ۱۹ تیرماه ۱۳۹۸) با اعضای شورای عالی استان‌ها دیدار و گفتگو کرد.

وی در بخش نخست سخنان خود گفت: قانون اساسی وظیفه نظارت در حوزه‌هایی که قانون مشخص می‌کند را برعهده شورا‌ها قرار داده است.

قائم مقام شورای نگهبان در پاسخ به درخواست اعضای شورای عالی استان‌ها برای نظارت این شورا بر انتخابات شورا‌ها تاکید کرد: از مجلس هفتم تاکنون بار‌ها به شورای نگهبان مراجعه شده که ما بر انتخابات شورا‌ها نظارت داشته باشیم، اما به دو دلیل تاکنون نپذیرفتیم.

کدخدایی در بیان دلایل نپذیرفتن مسئولیت نظارت بر انتخابات شورا‌ها توسط شورای نگهبان، اظهار داشت: نظارت بر انتخابات شورا‌ها در قانون اساسی در اِعداد نظارت بر سایر انتخابات‌ها لحاظ نشده است.

وی افزود: در عین حال امکان اجرای نظارت شورای نگهبان بر انتخابات شورا‌ها در حال حاضر وجود ندارد؛ به طور مثال ما در انتخابات گذشته مجلس که ۱۲ هزار نفر نامزد شدند با مشکل مواجه شدیم، چه برسد به اینکه بخواهیم بر انتخابات شورا‌ها با حدود ۴۰۰ هزار نامزد نظارت داشته باشیم.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه سخنانش برای حل موضوع نظارت بر انتخابات شوراها، پیشنهاد کرد که "یک نهاد ملی" برای نظارت بر انتخابات شورا‌ها تشکیل شود و این نهاد می‌تواند دائمی باشد.

کدخدایی همچنین تصریح کرد: شورا‌ها می‌توانند بر تخلفاتی که احتمالا در داخل شورا‌های شهر و روستا شکل می‌گیرد، خودشان رسیدگی و برخورد کند. از سوی دیگر حتی شورا‌ها باید به سازوکاری برای نظارت بر مصوبات شورا‌های شهر و روستا داشته باشند.

وی در پایان با اشاره به موضوع الکترونیکی شدن انتخابات شورا‌ها گفت: ما به وزارت کشور اعلام کرده‌ایم که آماده برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی هستیم، اما باید تضمینی برای امنیت آرای مردم که حق الناس است، وجود داشته باشد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر