بازدید 10559

«سود بالای بانکی» اسم رمز شکست طرح‌های مولد و تولیدی

در همه گزارش‌های منتشر شده، "دشواری تأمین مالی از بانک ها" همواره یکی از سه مانع اصلی بر سر راه کسب و کار‌ها از نظر فعالان اقتصادی بوده است. اما در روزهای اخیر، همتی رئیس کل بانک مرکزی از طرح "تأمین مالی مولد" خبر داده است؛ طرحی که قرار است نیاز زنجیره تولید صنعت به سرمایه در گردش را پاسخ دهد و تأمین مالی فعالیت‌های تولیدی را سهل‌تر کند.
کد خبر: ۹۰۹۹۸۲
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰ 07 July 2019
تابناک اقتصادیعبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی به تازگی در یادداشتی اینستاگرامی از طرح "تأمین مالی مولد" رونمایی کرد. این طرح قرار است نیاز زنجیره تولید صنعت به سرمایه در گردش را پاسخ دهد و تأمین مالی فعالیت‌های تولیدی را سهل‌تر کند. در تقریباً یک دهه اخیر، گزارش‌های پایش محیط کسب و کار همواره نشان داده اند که "دشواری تأمین مالی از بانک ها" از نگاه فعالان اقتصادی، یکی از سه مانع جدی بر سر راه کسب و کار‌ها بوده است. آیا این طرح خواهد توانست این مانع را برطرف کند؟

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ جمعه ۱۴ تیر ماه ۱۳۹۸ عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در جدیدترین یادداشت اینستاگرامی خود از طرح "تأمین مالی مولد" رونمایی کرد.
 

وی در این یادداشت نوشت: علیرغم رشد بالای کل‌های پولی و به ویژه نقدینگی طی سال‌های گذشته، تأمین مالی فعالیت‌های تولیدی همچنان با دشواری مواجه بوده است. افزایش هزینه‌های تولید در یک سال گذشته، نیاز به سرمایه در گردش تولید را به شدت افزایش داده و این تأمین مالی را دشوارتر کرده است. بانک مرکزی با درک این وضعیت به دنبال طرح‌هایی جهت حل این دشواری است. اصل اساسی در نگاه بانک مرکزی آن است که هرگونه طراحی اولاً به تأمین مالی فعالیت‌های تولیدی منجر شده و نیاز افزایش یافته سرمایه در گردش آن‌ها را برآورد کند؛ ثانیاً منجر به انحراف در منابع نظام بانکی و تشدید فشار‌های تورمی و قیمتی نشود؛ بنابراین، در کمیته‌های مشورتی نقدینگی و اعتباری بانک مرکزی، طرح‌های متعددی مورد بحث قرار گرفته است. یکی از این طرح‌ها طرح «تأمین مالی مولد» است، به نحوی که با کمترین نیاز به انبساط اعتباری و اثر تورمی، نیاز زنجیره تولید صنعت به سرمایه در گردش پاسخ داده و از انحراف منابع به سمت فعالیت‌های غیرمولد به خوبی ممانعت می‌شود.

طرح تأمین مالی مولد هنوز در حد یک یادداشت اینستاگرامی است و جزئیات این طرح فعلاً منتشر نشده و بخشنامه‌ای هم برای اجرای آن به بانک‌ها هنوز ابلاغ نشده است؛ اما پرسش اصلی این است که آیا این طرح با همین اطلاعاتی که از آن منتشر شده، می‌تواند باعث رونق تولید شود؟

«سود بالای بانکی» اسم رمز شکست طرح‌های مولد و تولیدی

"دشواری تأمین مالی از بانک ها"، طرح تأمین مالی مولد را کلید زد

در سال‌های اخیر، گزارش پایش محیط کسب و کار ایران در ابتدا توسط مرکز پژوهش‌های مجلس و سپس توسط اتاق بازرگانی ایران با همکاری مرکز آمار ایران مرتب و فصلی تهیه و منتشر شد.

در تمامی گزارش‌های منتشره، "دشواری تأمین مالی از بانک ها" همواره یکی از سه مانع اصلی بر سر راه کسب و کار‌ها از نظر فعالان اقتصادی بوده است. قبل از شروع تحریم‌ها و نوسانات بازار ارز، حتی دشواری تأمین مالی از بانک‌ها به عنوان اولین و جدی‌ترین مانع بر سر راه کسب و کار‌ها مطرح بوده است، اما با شروع تحریم‌ها، این مانع پس از "غیرقابل پیش بینی بودن و تغییرات مواد اولیه و محصولات" و "بی ثباتی سیاست ها، قوانین و مقررات و رویه‌های اجرایی ناظر بر کسب وکار" به عنوان سومین مانع مطرح شده است.

در جدول زیر می بینید که در دو فصل پاییز و زمستان ۹۷ این مؤلفه به عنوان سومین مانع پیش روی فعالان اقتصادی در بخش‌های کشاورزی، صنعت و خدمات بوده است.



طرحی که قرار است سومین مانع پیش روی کسب و کار‌ها را کنار بزند؛ اما چالش اصلی نرخ بالای سود تسهیلات است

علی رغم آن که در سال‌های اخیر نقدینگی رشد چشمگیری داشته است، همان گونه که ملاحظه می‌شود مشکل دشواری تأمین مالی از بانک‌ها همچنان برای فعالان اقتصادی پابرجا بوده و این نشان از آن دارد که نقدینگی به سوی فعالیت‌های غیرمولد هدایت شده و به همین منظور، طرح تأمین مالی مولد پیشنهاد شده تا این مشکل را برطرف کند و مانع دشواری تأمین مالی از بانک‌ها را از پیش روی کسب و کار‌ها بردارد.

آیا این طرح می‌تواند سومین مانع پیش روی کسب و کار‌ها را کنار بزند؟

برای پاسخ به این پرسش که آیا این طرح می‌تواند در نهایت مشکل دشواری تأمین مالی از بانک‌ها برای فعالان اقتصادی را حل کند یا خیر، باید گفت: پاسخ خیر است. این طرح تنها می‌تواند بخشی از مشکلات را برای فعالان اقتصادی در این زمینه حل کند. بخش مهم که در این طرح گویا مغفول مانده، موضوع نرخ بالای سود تسهیلات است که بلای جان تولید شده است. در حالی که به گفته کارشناسان، نرخ بازدهی تولید در کشور کمتر از ۱۰ درصد و نرخ سود تسهیلات بانکی به دلیل پرداخت نرخ سود ۲۰ درصدی به سپرده‌ها بیش از ۲۰ درصد است.
 
«سود بالای بانکی» اسم رمز شکست طرح‌های مولد و تولیدی
 
جعفر قادری عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس طی مصاحبه‌ای با رادیو در ۱۶ تیر ماه ۱۳۹۸ در این زمینه گفت: در شرایط فعلی واحد‌های تولیدی ظرفیت‌های خالی دارند؛ از دیگر سو، افزایش نرخ ارز نیاز به نقدینگی را بالا برده و به علت رها شدن سیستم بانکی، نرخ سود تسهیلات بیشتری اعمال شده که این روند مشکل زاست. وی افزود: بانک‌ها در شرایط فعلی نمی‌توانند نرخ تسهیلات بالای ۳۰ درصد دریافت کنند؛ لذا تسهیلات خود را تا نرخ ۲۸ درصد جمع آوری می‌کنند.

این اختلاف نرخ سود تسهیلات بانکی با بازدهی تولید موجب شده است تا بسیاری از بنگاه‌های کوچک و متوسط تولیدی علیرغم مشکل تأمین سرمایه جهت گسترش تولید خود، قید دریافت تسهیلات از بانک‌ها را بزنند و همین عامل در کنار تأمین وثیقه و یافتن ضامن برای دریافت تسهیلات موجب شده تا دشواری تأمین مالی از بانک‌ها  به سومین مانع پیش روی کسب و کار‌ها تبدیل شود.  
 
«سود بالای بانکی» اسم رمز شکست طرح‌های مولد و تولیدی
 
این شرایط در حالی رقم خورده که تابستان سال ۱۳۹۶ شورای پول و اعتبار با هدف کاهش نرخ سود تسهیلات، اقدام به کاهش نرخ سود بانکی کرد و بانک مرکزی در پنجم شهریور ماه سال ۱۳۹۶ بخشنامه‌ای هشت بندی به بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری ابلاغ نمود که پیرو آن، باید تمام بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری از یازدهم شهریور ماه ۱۳۹۶ نرخ‌های سود علی الحساب سپرده‌های سرمایه گذاری یک ساله را حداکثر به ۱۵ درصد و نرخ سود کوتاه مدت عادی روزشمار را حداکثر به ۱۰ درصد کاهش می‌دادند. هر چند این تصمیم موجب خروج مقادیر زیادی سپرده از بانک‌ها و روانه شدن این سپرده‌ها به سایر بازار‌ها از جمله بازار ارز و برهم ریختگی نظم قیمتی در بازار‌ها شد و یک تورم ناخواسته را به مردم تحمیل کرد، هرگز به هدف نهایی خود که کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی جهت رونق بخشی به تولید بود، نرسید.
 
به نظر می‌رسد با توجه به کلیاتی که تاکنون برای طرح تأمین مالی مولد اعلام شده است، این طرح نخواهد توانست، کامل مانع دشواری تأمین مالی از بانک‌ها را از سر راه کسب و کار‌ها بردارد و موجبات رونق تولید را فراهم کند. باید برای این کار اولاً بانک مرکزی پای را فراتر از توصیه بگذارد و برای اجرای قطعی آن بخشنامه‌ای برای بانک‌ها صادر کند و دوم آنکه در این بخشنامه، موضوع کاهش نرخ سود تسهیلات و موضوعات مربوط به سهولت اخذ وام از جمله کمتر شدن وثیقه‌ها را نیز مد نظر قرار دهد.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۸
پول چاپ نکنید، خواهید دید چطور تورم کشور کاهش خواهد یافت. و دیگر نیازی به سود های 20 درصدی نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
در همه کشورها پول اضافه می شود
ولی انجا از سوداگران در بازارهای کاذب مالیات می گیرند ولی از تولید زیاد نمی گیرند و به خاطر همین است که تورمشان کم است
سود بانکی بیست درصد سود نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
خودتون دارید اعلام میکنید تورم بالای ۱۵۰ درصد بوده در بخش مسکن و خودرو که ۲۰۰ درصد بوده بعد بانک همش ۲۰ در بعضی مواقع ۱۵ درصد میده میگید بالاست؟! والا راس میگید ما هم باید به جای آب شدن سرمایمون سکه و ارز میخریدیم
پس تولید چی شد
حمایت از تولید چی شد

دولت داره تیر خلاص رو به اقتصاد میزنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
تولید کننده نما ها ارز را 3 برابر تهیه میکنند و کالاهایشان را 4 لا 5 لا میفروشند آن وقت انتظار دترند از محل پولهای مردم وام مفت دریافت کنند
آنهم در شرایطی که نرخ تورم بطور رسمی در 1 سال گذشته بیش از 100 در صد بوده است
بانک وظیفه اش دریافت نقدینگی مردم است و دادن آن به بخش تولید است ، این وسط فقط باید کارمزد بگیرد و تمام ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
شما تحمل کارمزد رو هم ندارید چه برسد به سود تسهیلات زیر تورم
مجلس و دولت و قوه قضائیه باید با اجرا و تصویب قوانین حمایتی بورس مردم را به سمت سهام داری ببرند و صدا و سیما هم باید در این زمینه اطلاع رسانی و مردم را به سرمایه گذاری در بازار سهام تشویق کند
البته ذکر این نکته مهم است که باید در کتاب های درسی بخشی قرار داده شود تا مردم بدانند بازار سرمایه چیست و چه ریسک های دارد و چگونه و در چه قیمتی باید خرید و فروش کرد
وقتی دولت با احتکار خودرو قیمت پراید رو 50 میلیونی کرد مردم باید خودشون پراید تولید کنند؟
سود بالای بانکی بزرگترین خیانتی بود که بعضیها به این کشور کردند. نقدینگی کشور ضرف چند سال چندین برابر شد. آیا اینتصمیم فقط با داخل کشور در ارتباط بود؟ یا این که ... ؟
من نه اقتصاد دان هستم نه حتی کارمند بانک ونه تحلیلگر مسایل اقتصادی ولی ساده لوحانه است که من ادم عامی بیایم و سپرده ام رادر بانک بگذارم واگر گرانی نشود تورم که داریم تورم سرمایه ام را ببلعد . بطور مثال فردی برای خرید مسکن سپرده گذاری کرده تا نوبت به ایشان برسد هم قیمت مسکن دوبرابر شده هم تورم حالا ایا ایشان به خاک سیاه ننشسته. اما کسی که ازبانک وام گرفته هم کارخانه او جند برابر شده هم محصولات خود را اگر نگوییم جند برابر متناسب باروز می فروشد .تازه اگرنهنگی مانند بانک سرمایه.سرمایه بانک را نبلعد پس بهتر است اینقدر سر بسر بانکها نگذاریم والی اخر هم شما میدانید هم ما.
سود بانکی کم نشه فاجعه بعدی برای ارزش پول ملی در راه هست.سود بانکی باید با نرخ رشد اقتصادی متناسب باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
چرا کسانی که زحمت میکشن و ده ها کارگر و کارمند دارن باید مالیات پرداخت کنن و ریسک کنن ولی امثال شما خانه نشسته بدون هیچ ریسکی و زحمتی سود ببری بدون مالیات و ریسک کردن
بانک ها بزرگترین عامل تورم و فساد در اقتصاد ایران هستند
سود مفت وارزان بانکی باعث تورم کمر شکن امروز جامعه است اگر شش ماه اعطای تسهیلات بانکها متوقف شود خواهید دید که چگونه فواره تورم رو به نزول خواهد گذاشت / بایست نرخ سود بانکها در دوسال قبل بالای پنجاه درصد میبود تا تورمی صورت نگیرد / زمانیکه بازار دلار ، سکه ، مسکن ، لوازم خانگی ، اتومبیل ووو سود حد اقل صد درصدی دارد چرا بایست بانکها در خط بر عکس اقتصاد کارکنند و سود مسخره چهار درصد الی 18 درصد بگیرند و منبعی باشند برای افزایش غیر منطقی سرمایه دلالان
تا وقتی که دلار کنترل میشود، صحبت از رونق تولید و افزایش صادرات و کاهش واردات و کاهش بیکاری سخنی پوچ و بیهوده است. فرقی نمیکند اگر سود بانکی را هم کاهش دهید، مادامی که به یمن دلار نفتی صادرات و تولید داخلی را نابود میکنید. آیا واقعا مطلب به این سادگی را نمیفهمید؟ اگر شما دست از سر دلار بردارید بسیاری از مسائل خود بخود محو میشوند. اما این کاری جسورانه است . حکایت شما حکایت کسی هست که شیر میخواهد، اما بی یال و دم و اشکم. اما این چنین شیری خدا کی آفرید؟
سود بانکی بالا به دلیل شرایط تورمی بالاست و در این شرایط تورمی سود 20 درصدی در مقایسه با تورم 40 درصدی ناچیز است. مشکل تولید و اقتصاد کشور بی انظباطی مالی، تبعیض مالیاتی، شرایط سیاسی و ضعف شاخض ها است. تولید و تجارت نیازمند شرایط با ثبات است.
مردم را تنبل و نزول خور کردی
خلق پول از پول بدون انجام هیچ کاری ربا است - خلق پول از مسکن بدون انجام کار به نظر ربا می آید - میشناسم کسانی را که مسکن ساخته اند و خالی رها کرده اند یا زمین خریده اند و بایر رها کرده اند و میگویند چه کاری اینقدر سود دارد - این اقتصاد مریض و این روش غیر اسلامی به نظر میرسد - آیا این نوع کار کردن حلال است (آیا رها کردن سرمایه به امید تورم سالهای آینده اسلامی است ؟ آیا این احتکار نیست ؟) - درآمد اجاره دهنده سوله به مراتب بیشتر از کسی شده است که در آن تولیدی باز کرده است و اجاره میدهد - درآمد صاحب خانه به اندازه 90 درصد درآمد من بعد از کسر هزینه ها است و نسبت ما 1 به 10 است و او هیچ کاری نکرده است این با چه دینی متر شده است
به نظر من دارین مغلطه می کنین . الان بالاترین سود بانکی 15% در سال هستش که به سپرده گذار پرداخت میشه. درست ؟ ولی تورم در کالاهای تولید شده داخل کشور تا حالا بیشتر از 100% بوده . یعنی تولید کننده محترم که مثلا 20% تا 22% از بانک تسهیلات گرفته تولیدش 100% گرونتر به مردم فروخته.بورس هم 10 برابر افزایش داشت. بعدش شما می گین تولید کننده ضرر میکنه !!! بعدش کدوم تولید کننده ؟؟ همشون وارد کننده هستن و به اسم تولید تسهیلات و معافیت های مختلف می گیرن. مثل تولید کنندگان خودروهای ملی !!!
دوستان کسی می دونه بالاترین سود رو الان کدوم بانک میده ؟
روش غلط سیستم بانکی اعطای تسهیلات صوری و بدون نظارت است هرکسی با یک مجوز کسب می تواند از چندین بانک برای فعالیت خود تسهیلات بگیرید و بخش زیادی از آن را در فعالیتهای غیر مولد بکار بگیرد و تعادل بازار را به هم بریزد .باید بین تولید کنندگان واقعی و کذایی تفکیک قائل شوند و در تامین مالی فعالیتهای مولد ارزیابی درستی به عمل آید تا بیش از نیاز واقعی نقدینگی به آنان تزریق نشود .برای سایر فعالیتهایی مثل بخش خدمات و بازرگانی نیز باید تسهیلات با نرخ بالا تخصیص داده شود تا بانکها بتوانند پاسخگوی سود سپرده گذاران باشند سود دریافتی سپرده گذاران هم حداقل باید هم سطح تورم باشد ..اگر غیر از این باشد سپرده گذار مجبور است دارایی نقد خود را با سایر اشکال دارایی مثل مسکن و زمین و ارز و سکه و غیره جایگزین کند که این عمل تعادل این بازارها به هم می ریزد و تورم بخشی را دامن می زند و در نهایت اقشار آسیب پذیر صدمه می بینند .
تا وقتی که این آقا زاده های رانت خوروجود دارند وارز بی حساب وکتاب در اختیارشان هست وجنس از خارج وارد میکنند انهم بنجل وبه قیمت خون پدرشان به فروش میرسانند چه کسی میتواند دنبال راه اندازی تولید باشد ........مگر اینها از خدا بیخبر میگذارند ...........خدا نسل هر انکس که میخواهد ایران وایرانی عزت وابرو و اسایش نداشته باشد از روی زمین محوکند .............
چندرغاز داریم با هزاربدبختی توی این اشقته بازار کلاه برداری و تورم و..... هرروز ارزشش کمتر میشه چشم دلار خورها هنوز به جیب مردمه
ذر کدوم کشور سود بانکی نصف تورم است ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
کجایی؟ ای کاش سود بانکی 0 بود
پایین تر آوردن سود بانکی تیر خلاصی است به پیکر نیمه جان اقتصاد ایران چند سال پیش که سود بانکها حتی بالای بیست و چهار درصد هم رسیده بود اکثر افرادی که ثروتی متوسط داشتن پولهاشونو در بانک سرمایه گذاری میکردن و بانک این پولهارو وارد چرخه اقتصاد و صنعت میکرد و باعث رونق شده بود و هم مردم سود میکردن هم صنعت گران، وقتی طرح دادن که سود باید کم بشه همون موقع گفتم اگر این اتفاق رخ دهد قطعا مردم پولهاشونو از بانک خارج میکنن و باعث بی ثباتی بازار های هدف پول های سرگردان میشه ، متاسفانه دقیقا همین اتفاق افتاد بعد از کاهش سود بانکی به ۱۵ درصد عده زیادی از مردمی که سرمایه های صد تا چند صد میلیون داشتن تصمیم گرفتن سپرده های خود را جایی سرمایه گذاری کنن تا این سود از دست رفته جبران شود، عده ای املاک خریدن که شاهد قیمت ملک بعد از این طرح هستیم که افزایش چشمگیری پیدا کرد، عده ای خودرو خریدن که در این حوزه هم شاهد هستیم که این صنعت به چه فلاکتی افتاد و عده زیادی هم ارز و سکه خریدن که هر دو این بازارها به شدت دچار نوسان شد و همین چند بازار خودرو و املاک و ارز و سکه باعث از بین رفتن اقتصاد ایران شد، تمام این اتفاقات برمیگرده به کاهش سود بانکی ، اگر سود بانکی به جای کاهش زیاد بشه سرمایه های مردم به بانک داده میشه و نقدینگی کم میشه و بانک در صنعت هزینه میکنه و تورم منطقی تر میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
مخالفم. سخن طولانی کردی. دلیل تورم بالا و نوسان شدید اقتصاد ایران؛ آزاد سازی نرخ ارز بود نه مقدار سود بانکی. نشان به آن نشان که اگر نرخ ارز ثابت می ماند و نرخ سود بانکی 0، به احتمال قوی تورم کم و محدود بود
ما برای سالم سازی اقتصاد، رشد و بالندگی کشور و شکوفایی تولید، خواستار نرخ سود 0% در بانک های ایران هستیم
دولت باید دو سه تا قانون خوب برای جلوگیری از سود زیاد دلالان تصویب کنه مثل خریدو فروش املاک هر کس ملکی خرید بجز خانه شخصی بمدت ده سال حق فروش نداشته باشه همچنین خودرو دوم و خرید ‌‌‌‌وفروش ارز و طلا رو هم بجز صرافان معتبر ممنوع و زندان دوساله برای متخلفین در نظر بگیره اینطور پولهای سر گردان وارد تولید و بورس خواهد شد و بانکها بدنبال وام دادن به تولیدکنندگان در زمینه کشاورزی هم تعاونی‌های روستایی ایجاد و ادوات کشاورزی در اختیار کشاورزان به بهای خیلی ارزان قرار بده تا هزینه کشت وبر داشت محصولات کمتر و سود خوب به کشاورزان تعلق بگیره تا تمام زمینهای کشاورزی مورد بهره برداری داری قرار بگیره خلاصه نیت اگه خیر باشه خدا هم کمک می کنه
کاهش سود برابر با خرید دلار و سکه
چی شد ؟ جیگر نداشتی نظر من را درج کنی؟
مسائلی از این قبیل بسیسار ساده است و تمام مردم می فهمند . اما چرا مسئولان و مدیران کشور نمی فهمند، جای شگفتی دارد. شاید هم خود را به ندانستن می زنند. مسئله خیلی روشن است و هیچ نیازی به تبیین و تشریح ندارد
توروم کمر شکن امروز نتیجه کاهش سود بانکی هست ...بیست در صد سود در مقابل تورم بیش از صد در صد حتی ارزش اصلی پول سرمایه گذار را هم نگه نمی دارد وچه برسد به اینکه نامش را سود گذاشت. بانک ها در استانه ورشکستگی هستن چرا که با کاهش سود سرمایه گذار خرده پول هایشان را بیشتر بیرون کشیده و به بازار های کاذب سرازیر می کنن اتفاقی که در چند سال اخرین روز افزون هست مشکل اساسی ندادن وام و کاهش پیدا نکردن سود وام هست و بروکراسی اداری در تمام مراحل تولید و مالیات ها و عوارض های جوربا جور بی حساب و کتاب از تولید کننده که کمر اقتصاد راشکسته
بانکها اقتصاد کشور را به هم ریختند. نرخ بالای سود تسهیلات، خرید عمده زمین و مسکن و برج سازی، بنگاه داری، تشکیل شرکتهای زیر مجموعه و ..... باعث شده تا بانکها رقیب جدی بخش های خصوصی باشند. بانک باید صرفاً واسطه مالی باشد و از ورود به فعالیت های دیگر خودداری کند..... بانک مرکزی دخالت کن!
هر زمان از پیدا کردن دلیل برای افزایش قیمتها و مشکلات اقتصادی در کشور عاجز شدند بحث سود بانکی را مطرح کردند . وقتی در جامعه امنیت اقتصادی نیست ، نتیجه اش تعطیلی مراکز کار و تولید خواهد بود بعلاوه افزایش نقدینگی . تازه با تورم حاضر 20 در صد سود بضرر مشتری و بنفع بانکهاست .
با سلام اینکه نرخ سود بانکی بالاست علتهای مختلف دارد بانکها برای جبران هزینه های خود از جمله پوشش هزینه هایی شامل سمینارها ,جلسات هفتگی واحدها ماموریتهای خارج از کشور که اصلا در بسیاری از آنها ضروری نیست وهمچنین هزینه هایی شامل وام های ضروری ومسکن ووامهای تحت عنوان وام سفر به کارکنان شان ومضافا برای تایید صورتهای مالی در پایان سال از سوی حسابرسان باید هزینه هایی کنند که در خصوص مورد آخر به همین مقدار بسنده شود کافی است این هزینه ها ست که برای جبران آن قوانین بانک مرکزی دور زده میشود و مهمتر اینکه خود بانک مرکزی تخلف را میداند ولی قدرت اجرایی ندارد که برخورد نماید لذا بانکها در ظاهر قضیه نرخ سود بانکی را طبق دستور العمل بانک مرکزی اعمال ولی آبونمان وسایر موارد را به آن اضافه مینمایند بطور مثال نرخ سود بانکی اگر برای تسهیلات 21 درصد ازسوی بانک مرکزی اعلام شده باشد در بخش مشارکت مدنی بانکها 4 الی 6 درضد ویا بیشتر به آن تحت عنوان آبونمان اضافه مینماید .
خلاصه اینکه هیچ یک از بانکها علاقه ایی به اعطا تسهیلات در بخشهای اقتصادی خصوصا صنعت ندارند
شکی نیست که سیستم کنونی بانک ها یکی از معضلات بسیار بزرگ ایران می باشد. در این کشور انقلاب سیاسی اتفاق افتاد، پس از آن انقلاب فرهنگی هم اتفاق افتاد، معتقدبم به یک انقلاب اقتصادی در ساختار کشور نیازمندیم. به جای اقتصادی که دولتی و ناکارامد باشد، چرا مردم را مستقیما وارد اقتصاد و تولید نکنیم.
چرا باید سرمایه ها کلان دست بانک ها باشند و آنها هر طور خواستند آن را مصرف کنند؟ چرا به جای اینکه از بهترین ساختمان ها به جای اینکه مرتبط با تولید کننده های مردمی و بنگاه های مرتبط با آنها باشند متعلق به بانک ها می باشند؟ چرا و چه نیازی به این همه بانک های مختلف با سودهای بسیار بالای بانکی می باشد؟ چرا به سخن علمای حوزه در ارتباط با اصلاح سیستم ربوی و فساد آلود بانک ها توجه کافی نمی شود؟
تقاضای ما این است که در این کشور احکام اسلامی به طور کامل و نه گزینشی اجرا گردند. ما بانک هایی می خواهیم که به جایی اینکه خود بنگاه های دخالت کننده مستقیم در امر اقتصاد باشند، به صورت غیر انتفاعی برای صلاح کلان اقتصادی فعالیت کنند. ما بانک هایی در این کشور می خواهیم که به جای آنکه توسط اقتصاد دان ها اداره گردند توسط حقوق دان های عزیز این کشور در راستای منافع اسلامی اداره شوند. ما بانک هایی را می خواهیم که نرخ تسهیلات آن ها صفر و بدون بهره و به دور از ربا باشند. آن گاه است که عمده اقتصاد مردمی و نه دولتی می تواند باشد و بانک ها تنها نقش توزیع کننده تسهیلات به صورت عادلانه را در دست داشته باشند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل