بازدید 12275

سردیس ۵ اسطوره هنر ایران در شهرک سینمایی

کد خبر: ۹۰۹۶۶۰
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۰ 06 July 2019

سردیس ۵ اسطوره هنر ایران در حوزه تئاتر، سینما و تلویزیون در شهرک سینمایی غزالی (ایران) جانمایی شده است.

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، احداث شهرک سینمایی غزالی سال ۱۳۵۸ در بزرگراه کرج به طرح و پیشنهاد شادروان علی حاتمی، کارگردان شهیر سینمای ایران و اجرای ولی‌الله خاکدان آغاز شد. طرح علی حاتمی و ولی‌الله خاکدان تولید سریالی با مضمون تاریخ سیاسی معاصر ایران بود که فاصله‌ای کوتاه از اوایل دوره پهلوی اول را در بر می‌گرفت.

همزمان با آغاز تولید هزاردستان، از آنجا که این سریال شرایط جغرافیایی و شهری مناسب همان دوران اوایل قرن چهاردهم خورشیدی را لازم داشت، احداث شهرک سینمایی نیز آغاز شد. ده هکتار مساحت برای ساخت و بازسازی تهران قدیم در نظر گرفته شد و سپس عکس‌هایی از ساختمان‌ها، عمارت‌های دولتی، محله ها، خیابان‌های تهران و لباس و نوع پوشش تهیه شد.

حاتمی عکس‌ها و اسناد را در شهرک سینمایی چینه چیتای ایتالیا، با کمک نقاشی ایتالیایی اتود زد و تابلوهای کوچکی به وجود آورد. سپس با کمک یکی از بهترین دکوراتورهای ایتالیایی به نام جانی کورنتا و گروه بزرگ او نقشه شهرک را در مقیاس یک هزار برابر کوچک‌تر ترسیم کرد و با ساخت ماکتی از شهرک به ایران بازگشت. علی حاتمی پس از مدتی با بررسی زمین‌های کنار بزرگراه تهران کرج، احداث شهرک سینمایی را در اسفند سال ۱۳۵۸ آغاز کرد.

از مکان‌های سریال هزار دستان می‌توان به میدان توپخانه، ساختمان شهرداری، لاله زار، اکباتان، گراند‌هتل، جواهر فروشی قازاریان، ساختمان شاه‌آباد، چاپخانه مظفر و کافه پارس تهران قدیم اشاره کرد که همگی در شهرک غزالی بازسازی شدند.

پس از علی حاتمی، گروه‌های تولید دیگری نیز آمدند و هرکدام بسته به موضوع و داستانی که فیلم یا سریال آنها داشت بخش‌هایی را به این شهرک اضافه کردند مثلا برای تصویربرداری سریال «امام علی(ع)» شهر کوفه در این شهرک بازسازی شد.

این شهرک هم‌اکنون مهم‌ترین محل تصویربرداری سریال‌های تاریخی در کشور ما محسوب می‌شود و از آن پس تقریبا تمام سریال های تاریخی در این شهرک ساخته شده اند.

علی رغم اینکه مرحوم علی حاتمی، بنیان گذار این شهرک بوده، از آنجا که زمین های شهرک موسوم به زمین های غزالی بوده، این شهرک نیز بین افکار عمومی به شهرک غزالی شهره شد. البته طی سالهای اخیر نام آن به شهرک سینمایی ایران تغییر کرده است که هنوز حتی برای هنرمندان هم خیلی جا نیافتاده است.

این شهرک امروز به یک مکان توریستی تبدیل شده و بسیاری از مردم با خرید بلیط از بخش های مختلف آن دیدن می کنند و حتی می توانند در رستوران قدیمی آن غذا سفارش دهند.

به گزارش فارس، این روزها پس از ورود از در اصلی شهرک سینمایی بلافاصله با سردیس۵ هنرمند نام آشنا و اسطوره سرزمینمان روبرو می شویم و بازدیدکنندگان ابتدا برای ورود به دکورها باید از کنار مجسمه های این مفاخر عبور کنند.

این سردیس ها متعلق به مرحوم عزت الله انتظامی، مرحوم جمشید مشایخی، مرحوم داوود رشیدی، محمدعلی کشاورز و علی نصیریان است.

این هنرمندان که به پنج تن سینمای ایران نیز شهرت دارند و در آثار بسیاری حضور داشته اند، در مجموعه تلویزیونی «هزاردستان» برگ زرینی را رقم زدند که هنوز و پس از گذشت سالها مشابه آن در تلویزیون تکرار نشده است.

**عزت الله انتظامی: مرحوم انتظامی در هزاردستان نقش خان مظفر را ایفا کرده است. علی حاتمی درباره این نقش گفته: خود هزاردستان؛ آدمی ظاهر الصلاح که در پشت پردهٔ تمام اتفاقات سیاسی - اجتماعی روز نقش دارد و برگرفته از شخصیت عبدالحسین میرزا فرمانفرما است.

**جمشید مشایخی: زنده یاد مشایخی در این سریال در نقش هم نقش رضا تفنگچی را ایفا می کند و هم نقش خوشنویس را که به گفتهٔ علی حاتمی تلفیقی از عمادالکتاب، میرزا رضا کلهر، کریم دواتگر و علی حاتمی است.

**داوود رشیدی: نقش مفتش شش‌انگشتی را برعهده داشت که به عقیدهٔ حاتمی، مفتش، عصاره و ملغمه‌ای از آدمهایی نظیر آیرم، سرپاس مختاری، سرهنگ درگاهی، پاسبان عباس بختیاری (معروف به شش انگشتی) و پاسیار یحیی رادسر (ادیب‌السلطنه) است.

**محمدعلی کشاورز: او در این سریال نقش شعبون استخونی یا شعبون بی مخ را که نمادی از اوباش و برگرفته از شخصیت شعبان جعفری بود به زیبایی ایفا کرد.

**علی نصیریان: در نقش ابوالفتح صحاف نماد مشروطه خواهان وطن‌پرست که از رنج مردم عذاب می‌کشند را ایفا کرد.

از نکات قابل توجه در این سریال صداپیشگی منوچهر اسماعیلی برای ۴ شخصیت (انتظامی، مشایخی، کشاورز و لایق) است. همچنین به جای علی نصیریان نیز ناصر طهماسب در هزاردستان صداپیشگی کرده است.

همچنین قرار است سردیس‌های هنرمندان دیگری همچون خسرو شکیبایی، منوچهر اسماعیلی، امین تارخ، عبدالله اسکندری چهره‌پرداز و مجید میرفخرایی طراح صحنه نیز پس از ساخت در این شهرک نصب شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان