بازدید 1615
مدیرکل منابع انسانی گروه:

نیروهای راضی به سازمان وفادارند

به طور کلی با تغییر مدیریت جدید در سطح کلان گروه صنعتی بارز و به دنبال آن تغییر تفکر مدیریتی حاکم بر گروه شاهد تغییرات اساسی بسیاری از فرآیندها از جمله حوزه منابع انسانی بوده‌ایم. به عنوان مثال در گذشته بانوان تا سطحی از موقعیت‌های سازمانی می‌توانستند رشد کنند اما هم‌اکنون می‌توانند تاسطح مدیرکل ارتقاء پیدا کنند.
کد خبر: ۹۰۹۱۱۰
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۵ 16 June 2019

توجه ویژه مدیریت ارشد سازمان به آموزش و توسعه و بالندگی کارکنان موجب شده است تا حوزه منابع انسانی همواره نسبت به این فرآیند به عنوان یکی از فرآیندهای مهم توجه ویژه‌ای داشته باشند.

به گزارش تابناک و به نقل از روابط عمومی گروه صنعتی بارز گفتگوی اختصاصی مدیرکل منابع انسانی گروه با ماهنامه داخلی گروه را می خوانیم: از سال 68 وارد بازار کار شده و 23 سال تجربه کار در حوزه مالی دارد. از فروردین ماه 88 وارد شرکت سامان بارز شده و یک سال و نیم بعد در حوزه مالی دفتر مرکزی گروه صنعتی بارز مشغول شد. مهرماه 92 به عنوان جانشین امور اداری دفتر مرکزی گروه، و سپس به عنوان مدیر امور اداری دفتر مرکزی و از بهمن ماه 97 مدیرکل منابع انسانی گروه صنعتی بارز شده است.

 

در نگاه نخست و در برخورد اولیه شاید شخصیتی جدی و خشک به نظر بیاید اما انسان خوش مشربی است و در عین حال که در امور مدیریتی خود جدی، منظم و قاطع است، رفتار صمیمانه‌ای نیز با کارکنان دارد.

 

به عنوان نخستین سوال تعریفی از حوزه مدیریتی خود ارائه فرمایید.

اداره کل منابع انسانی گروه همان طور که از نام آن پیداست، وظیفه پشتیبانی‌‌ و حمایت از عالی‌ترین سرمایه‌های سازمانی را بر عهده دارد. بر این اساس این حوزه به رشد، تعالی، توسعه و بالندگی سرمایه‌های انسانی که عالی‌ترین سرمایه‌های سازمان هستند، توجه دارد. خیلی‌ها شاید مدیریت منابع انسانی را در سطح اداری بینند در حالی که مدیریت سرمایه‌های انسانی اهمیت بسیاری دارد و همان گونه که هر جا سرمایه‌ای وجود دارد سعی در افزایش، بهبود، بالندگی و توسعه آن را داریم سرمایه انسانی هم از این قاعده مستثنی نیست. اگرچه فرآیند خدمات اداری نیز به عنوان یکی از زیرفرآیندهای منابع انسانی نقش بسیار پررنگ و با اهمیتی در افزایش رضایت‌مندی نیروهای انسانی ایفا می‌کند.

گروه صنعتی بارز در حال حاضر چند نفر نیرو دارد و در چه بخش‌هایی مشغول به کار هستند؟

گروه صنعتی بارز از لاستیک بارز کرمان که کارخانه‌ آن در کرمان است، دفتر مرکزی گروه در تهران و شرکت لاستیک بارز کردستان در دهگلان تشکیل شده است، شرکت سامان بارز نیز به عنوان یک واحد از فروش، پاسخ‌گوی نیازهای بازار مصرف‌کنندگان مستقیم تایر بارز است، شرکت بارزترابر که کار حمل و نقل را انجام می‌دهد و شرکت لاستیک بارز سیرجان که در زمینه روکش تایر کار می‌‌کند از زیر مجموعه گروه بارز هستند که در مجموع در حال حاضر سه هزار و 300 نفر نیرو در این گروه بزرگ مشغول به کار هستند.

 

لطفا مختصری درباره ساختار حوزه منابع انسانی توضیح دهید؟

در بالاترین رده، مدیرعامل قرار دارد سپس معاونت منابع انسانی است که در حال حاضر کسی در این جایگاه سازمانی نیست. بعد مدیر کل منابع انسانی گروه است. سپس ادارات و واحدهای زیرمجموعه. آنچه که اهمیت دارد این است که اداره کل منابع انسانی گروه وظیفه سیاست‌‌گذاری و نظارت‌های راهبردی را در شرکت بر عهده دارد و امور اجرایی بر عهده شرکت‌های زیرمجموعه است.

 

منابع انسانی از مهم‌ترین پایه‌های موفقیت یک سازمان محسوب می‌شود شما در مجموعه بارز چه تمهیداتی برای افزایش انگیزه کارکنان اندیشیده‌اید؟

وظیفه منابع انسانی ایجاد انگیزه و تعلق خاطر سازمان به صورت اثربخش در کارکنان است اما از آنجایی که رضایت و رضایت‌مندی امری نسبی است بر اساس رویکردهای این حوزه اقدام به ارزیابی رضایت‌مندی در طول سال کرده و بر اساس خروجی‌های آنها برنامه‌ها و اقدامات انگیزشی در راستای افزایش بهره‌وری کارکنان را به انجام می‌رساند.

چه برنامه‌های آموزشی در گروه بارز برای ارتقاء سطح دانش کارکنان دارید؟

نیروهای انسانی گروه نیازهای آموزشی متفاوتی دارند و با توجه به شرح شغل و وظایف کارکنان در پست‌های کاری نیازهای آموزشی مختلفی تعریف می‌شود همچنین در راستای مهارت‌آموزی بیشتر کارکنان با تلاش همکاران آموزش مجتمع کرمان «مدرسه مهارت” تاسیس شده است که بیشتر از دانش اساتید داخلی و در برخی موارد از موسسات خارجی برای مهارت‌آموزی کارکنان استفاده می‌شود. از طرفی افزایش سطح مهارت کارکنان در حیطه‌های آموزشی و دانش عمومی از جمله زبان انگلیسی در دفتر مرکزی در دستور کار قرار دارد.

آیا سیستم نظارتی بر کار کارکنان در طول ساعاتی که در شرکت حضور دارند، حاکم است؟

یکی از وظایف حوزه منابع انسانی نهادینه کردن منشور اخلاقی و چارچوب‌های رفتاری گروه صنعتی بارز و نیز نظارت بر حسن اجرای آن است بر این اساس و با اعتقاد بر اینکه تمامی همکاران در سطح گروه در سطحی قرار دارند که نیازی به نظارت ندارند اما از آنجایی که انسان سهوا دچار یکسری بی‌نظمی‌هایی می‌شود که اگر کنترل نشود افراد و کار کنان دیگر را تحت تاثیر قرار می‌دهد و این در واقع به حوزه‌های دیگر تعمیم پیدا می‌کند. یکی از امورات مدیریت منابع انسانی است که تذکرات را به موقع و با اهرم‌های مناسب به بهترین شکل اجرا کند.

فرآیند جامعه‌پذیری برای نیروهای تازه وارد به چه شکلی انجام می‌پذیرد؟

افراد تازه وارد با قوانین، مقررات، فرهنگ، باورها، ارزش‌ها و هنجارهای سازمان ناآشنا هستند و وظیفه منابع انسانی است که افراد جدیدالورود را نسبت به این قوانین، مقررات، و ارزش‌ها و فرایندهای مستقر در سازمان آگاه کنند. از سوی دیگر اولین قدم در فرایند جامعه‌پذیری اعزام همکاران به کارخانه‌های کرمان و کردستان است که منابع انسانی از این اقدام دو هدف دارد که ایجاد تقویت کار گروهی در افراد تازه وارد و نیز آگاهی این افراد نسبت به فرآیند تولید محصولی که در فضای کسب و کار آن فعالیت می‌کند، از آن جمله است.

این دوره های آموزشی چقدر می‌تواند موثر باشد؟

این نیازهای آموزشی از همان ابتدای تاسیس بارز در سیستم گنجانده شده است به طوری که در سال 67 مدیریت انتقال تکنولوژی در گروه وجود داشته که وظیفه انتقال تکنولوژی تولید تایر را بر عهده داشته است. بنابراین چون صنعت تایرسازی پیچدگی‌های خود را دارد افراد باید از طریق آموختن، تمرین و ممارست نسبت به این فرآیند تولید آشنا شوند و گروه همواره با آموزش عجین بوده است.

از زمانی که در گروه در مقام مدیرکل منابع انسانی مشغول شدید آیا تغییرات سازمانی نسبت به گذشته به وجود آمده است؟
به طور کلی با تغییر مدیریت جدید در سطح کلان گروه صنعتی بارز و به دنبال آن تغییر تفکر مدیریتی حاکم بر گروه شاهد تغییرات اساسی بسیاری از فرآیندها از جمله حوزه منابع انسانی بوده‌ایم. به عنوان مثال در گذشته بانوان تا سطحی از موقعیت‌های سازمانی می‌توانستند رشد کنند اما هم‌اکنون می‌توانند تاسطح مدیرکل ارتقاء پیدا کنند.

همچنین توجه ویژه مدیریت ارشد سازمان به آموزش و توسعه و بالندگی کارکنان موجب شده است تا حوزه منابع انسانی همواره نسبت به این فرآیند به عنوان یکی از فرآیندهای مهم توجه ویژه‌ای داشته باشند به گونه‌ای که حتی می‌توان از این فرآیند به عنوان یک عامل انگیزشی و افزایش حس تعلق خاطر سازمانی نام برد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار