بازدید 3051

برای هوای پاک سند کم نداریم

کد خبر: ۹۰۹۰۴۶
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۷ 02 July 2019

شهردار تهران گفت: در موضوع حمل و نقل پاک، سند کم نداریم و براساس سند باید تا سال ۱۴۰۴ سهم دوچرخه از سفرهای درون شهری را به یک و نیم درصد برسانیم.

به گزارش مهر، پیروز حناچی در دومین نمایشگاه تخصصی «دوچرخه شهری و حمل و نقل پاک» که صبح امروز در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، با بیان اینکه آمار موجود از سلامتی مردم در تهران بر ضرورت تغییر شرایط و لزوم بهبود سلامت شهروندان صحه می گذارد، گفت: از تمام مردم، خبرنگاران و اعضای هیأت دولت دعوت می‌کنم تا به کمپین سه شنبه های بدون خودرو بپیوندند. به طور مشخص، از آقای آذری جهرمی وزیر ارتباطات به عنوان جوان‌ترین وزیر دعوت می‌کنم که از دوچرخه استفاده کند.

شهردار تهران در ادامه با تاکید بر اینکه امیدواریم بتوانیم به همت تک تک شهروندان میزان استفاده از دوچرخه را در شهر افزایش دهیم، افزود: در موضوع حمل و نقل پاک، سند کم نداریم و براساس سند باید تا سال ۱۴۰۴ سهم دوچرخه از سفرهای درون شهری را به یک و نیم درصد برسانیم. این در حالی است که در حال حاضر، این میزان کمتر از یک درصد است.

حناچی با بیان اینکه در دوره ای دوچرخه اولین وسیله حمل و نقل بود، تصریح کرد: اواسط دهه ۴۰ در بسیاری از شهرهای کوچک اصلاً خودرویی وجود نداشت و همه از دوچرخه استفاده می‌کردند، در تهران نیز بسیاری از کسبه از دوچرخه برای رفت و آمد استفاده می‌کردند. هم اکنون نیز زمان آن رسیده تا به اصل خود برگردیم.

وی با بیان اینکه باید در این دوران اولویت‌ها و اهداف خود را تعریف کرده و براساس آن منابع را تخصیص دهیم، اضافه کرد: اهمیت اول ما جان انسان‌ها است؛ واقعیت این است که ما در تهران از پدیده موتورسیکلت ها رنج می‌بریم، موضوعی که کم تر به آن توجه شده است.

شهردار تهران ادامه داد: ۱۰ درصد از آلودگی هوای تهران به دلیل وجود موتورسیکلت است، سالیانه ۷۰۰ نفر در تهران جان خود را در تصادفات از دست می‌دهند که نیمی از آنها موتورسوار هستند و بخش زیادی نیز براثر برخورد با موتور سیکلت‌ها فوت می کنند. این آمار تکان دهنده است چرا که معمولاً کسانی که از موتورسیکلت استفاده می‌کند از هیچ قاعده‌ای پیروی نمی‌کنند. به عقیده من باید فضای اجتماعی سنگینی علیه این ناهنجاری شکل بگیرد چراکه برخی هیچ قاعده‌ای را رعایت نمی کنند و لزومی ندارد شهر قاعده آنها را بپذیرید.

حناچی با بیان اینکه ساماندهی جمعیت ۳ میلیونی موتورسیکلت سوار دشوار است، گفت: صادق خان شهردار لندن هنگامی که به عنوان شهردار انتخاب شد سندی منتشر کرد که وضعیت سلامت مردم شهر را نشان داد و حالا ما با استناد به آمار وزارت بهداشت می‌گوییم سالانه ۵۷ هزار نفر در تهران فوت می‌کنند و در روزهایی که هوا آلوده‌تر است آمار مرگ و میر به صورت روزانه معنادار می‌شود. این آمارها نشان می‌دهد آلودگی هوا ارتباط مستقیمی با میزان مرگ و میر دارد.

وی تصریح کرد: ۴ هزار و ۵۷۳ نفر در سال ۹۴ بر اثر ذرات معلق ایست قلبی کردند، همچنین براساس آمار وزارت بهداشت ۹.۳ درصد مردم تهران دیابت دارند که نیمی از آنها از این بیماری خود بی اطلاع هستند. از هر پنج تهرانی هم یک نفر فشار خون دارد و شیوع پرفشاری در این شهر ۱۹ درصد است.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت ایجاد زمینه های لازم برای شکل گیری شهر هوشمند گفت: با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری روی مسئله حمل و نقل هوشمند کار کرده و در قدم اول توافق‌نامه بومی سازی قطارهای مترو را آغاز کردیم و قرار است پس از آن، موتور، خودروی برقی و دوچرخه باتری دار را تولید کنیم؛ هر چند که باتری دوچرخه‌ها در ایران تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه ماحصل تصمیمات ما در گذشته افراد را به سمت استفاده از خودروی شخصی سوق داده است، عنوان کرد: ما نمی‌توانیم شعار هوای پاک بدهیم، اما خیابان بسازیم. از آن جایی که سال‌ها است شهر در اختیار خودروها قرار دارد کار سختی را پیش رو داریم، اما آن را انجام می‌دهیم.

حناچی ادامه داد: ایجاد مسیر امن برای دوچرخه لازم است، اما زمانی که مسئولان با دوچرخه تردد می‌کنند تازه متوجه می‌شوند که مسیرها تا چه اندازه امن است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار