بازدید 18228
ماجرای شرکت لبنانی که مأمور حفظ منافع رسانه ملی شد؛

صداوسیما از طریق یوتیوب کسب درآمد می‌کند؟!

اگر اقدام به بارگذاری گسترده برنامه‌های صداوسیما به شکل گسترده در قالب یک کانال در یوتیوب کنید، خیلی زود با حذف ویدیوها مواجه می‌شود. یوتیوب به شما اعلام می‌کند که علت حذف ویدیوها، شکایت یک شرکت لبنانی فعال در حوزه کپی‌رایت به دلیل نقض کپی رایت بوده است؛ شرکتی که قاعدتاً باید از طرف سازمان صداوسیما مأمور شده باشد...
کد خبر: ۹۰۸۷۲۹
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۳ 30 June 2019

صداوسیما از طریق یوتیوب کسب درآمد می‌کند؟!شواهد نشان می‌دهد سازمان صداوسیما در قلمرو یوتیوب حضور دارد و انتشار منظم محتوایش از برخی کانال‌های یوتیوب این ابهام را تقویت کرده که آیا صداوسیما در حال کسب درآمد از طریقی است که برای عموم مردم حتی امکان دسترسی بدون فیلترشکن به آن وجود ندارد یا صرفاً در حال اعمال قانون کپی رایت در سطح بین الملل برای عدم کسب درآمد دیگران از محتوایش در چنین بستری است؟

به گزارش «تابناک»؛ اگر اقدام به بارگذاری گسترده برنامه‌های صداوسیما به شکل گسترده در قالب یک کانال در یوتیوب کنید، خیلی زود با حذف ویدیوها مواجه می‌شود. یوتیوب به شما اعلام می‌کند که علت حذف ویدیوها، شکایت یک شرکت لبنانی فعال در حوزه کپی‌رایت به دلیل نقض کپی رایت بوده است؛ شرکتی که قاعدتاً باید از طرف سازمان صداوسیما مأمور برخورد با این موارد نقض کپی‌رایت در فضای بین‌المللی شده باشد و نمی‌توانسته سرخود عامل نظارت بر نقض کپی رایت محتوای تحت مالکیت رسانه ملی شود.

همزمان با این اقدام، شاهد پخش سازمان یافته ی طیف وسیعی از برنامه‌های پرمخاطب تلویزیون در قالب کانال‌های مشخصی در یوتیوب هستیم؛ ویدیوهایی که بر خلاف گروه اول حذف نمی‌شود و چنین متبادر می‌سازد که انتشار سازمان یافته برنامه‌های صداوسیما، اقدامی سازمانی است؛ اما چرا باید صداوسیما در یک بستر فیلتر چنین کاری کند؟ تنها پاسخ منطقی می‌تواند کسب درآمد در این پلتفرم از طریق تبلیغات حین پخش ویدیو باشد.

صداوسیما از طریق یوتیوب کسب درآمد می‌کند؟!

در واقع ممکن است مسئولان صداوسیما به این نتیجه رسیده باشند، به جای آنکه اشخاص متفرقه از این طریق در یوتیوب کسب درآمد کنند، خودشان دست به کار شوند؛ هرچند چون مسئولان صداوسیما در این زمینه سکوت کرده‌اند، نمی‌توان این اقدام را به صورت قطعی یک طرح برای درآمدزایی خواند، در مقابل این زنجیره اقدامات پاسخ دیگری در معرض افکارعمومی وجود ندارد و اگر دلیل دیگری دارد، بهتر است تصمیم‌گیران رسانه ملی در این زمینه شفاف‌سازی کنند.

پیش از این، برخی تهیه کنندگان سینما به تابناک گفته‌ بودند که درآمد قابل توجهی از محل نمایش فیلم‌هایشان در فضای مجازی به دست آورده‌اند و مجموع درآمدشان نه رقمی بوده است. یکی از تهیه کنندگان سینما که فقط نمایش یکی از فیلم‌هایش در یوتیوب بیش از نیم میلیون بازدید داشته، تأکید کرد از محل بازدید فیلم‌هایش در یوتیوب بالغ بر صد میلیون در قالب پرداخت‌های متعدد از شرکتی که این امتیاز را به آنها واگذار کرده، درآمد داشته و این نمایش، برای او و همکارانش دریچه ای تازه برای کسب درآمد شده است.

این امکان درآمدزایی در حالی در این شرایط فراهم شده که هیچ یک از سرویس‌های اصلیِ مشابه داخلی که با توجه به فیلترینگ یوتیوب، از یک موقعیت استثنایی برای کنترل بازار دست یافته‌اند، حاضر به پرداخت مبلغ مشابه بر اساس کلیک و سهیم شدنِ درآمدشان از محل تبلیغات با تولیدکنندگان و عرضه کنندگان محتوا نیستند و صرفاً برخی از آنها، بخش کوچکی از محتوا را از تولیدکنندگان خریداری و در تولید محتوا مشارکت می‌کنند.

«تابناک» شهریور 1397 نیز گزارش داد، از دو سال پیش برخی فعالان حوزه اینترنت و مشخصاً مدیران یکی از غول‌های اینترنت ایران به دنبال رفع فیلتر یوتیوب بوده و با مدیران یوتیوب نیز ارتباط برقرار کرده‌اند. در جریان این تعامل، یوتیوب پذیرفته استانداردهای قانونی و همچنین استانداردهای فرهنگی و اخلاقی ایران را بپذیرد و با تعیین قلمرو جغرافیایی، ویدیوهایی که به تشخیص مرجع ایرانی پخش‌شان بر خلاف قوانین ایران است، در ایران پخش (PLAY) نشود. این قاعده درباره برخی کشورهای دیگر نیز وجود دارد و برخی ویدیوها مشخصاً با آی پی برخی کشورها پخش می‌شود یا با آی پی شماری از کشورها پخش نمی‌شود.

ظاهراً پس از این تعامل یوتیوب که متأثر از تماس طرف ایرانی بوده و با توجه به آنکه یوتیوب بر خلاف پیام‌رسان‌ها به اطلاعات محرمانه‌ای دسترسی ندارد و محتوای آن برای عموم قابل مشاهده است، مهم‌ترین ایراد باقی مانده توسط برخی مسئولین مرتبط، خروج ارز در قالب پهنای باند خارجی بوده است. یوتیوب در قبال این مسأله پذیرفته که سرورهایی در این غول اینترنتی قرار دهد و این شرکت اینترنتی داخلی میزبان سرورهای این شرکت شود؛ اما با رفع این بهانه نیز برخی مسئولین حتی در پی پیگیری رفع این موضوع برنیامده‌اند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۴
انحصار و فساد در همه جا بشدت دیده میشه کلا درامد برای مردم عادی حرام و برای ژن های خوب حلال است
پاسخ ها
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
احسسسسسسسسنت وقعیتی غیر فابل کتمان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
آخه بچه!!! یه چیزی شنیدی و ژن خوب ژن خوب میکنی! آخه تو اصلا میدونی انحصار و فساد چیه؟
اگر یوتیوب رفع فیلتر بشه دیگه آپاراتی وجود نخواهد داشت!!آپارات با موج سواری بر موقعیت رفته کلی سرور و .. خریده حالا حالا ها این وضعیت خواهد بود.مثل ماشین های ایرانخودرو و سایپا که ۴۰۰ ساله تولید میشن.
بخدا یوتوب خیلی بهتر از اینستاگرامه . حداقل کی فیلم اموزشی توش داره که کلی می ارزه .
فیلترکلی یوتیوب که در حقیقت دانشگاهی است عظیم فقط بنا به تصمیم عده ای قلیل وپنهان به صرف آنکه تعدادی محتوای خلاف دارد جنایتی است در حق ارتقای دانش و فهم مردم ایران
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
یوتیوب دانشگاه ستپ؟!!!!! برادر من بیست سال آمریکاست و میگه همسایه هاش به یوتیوب می گویند: توآلت یوتیوب!!! چون ترافیک اصلیش مربوط به زباله ست.
من با ادموب کار میکردم
همین شرکت لبنانی بخاطر یه ایکن از من شکایت کرد و پنل ادموب من کلا بسته شد
جالبه که بدونید ادموب ایران رو تحریم کرده و من به سختی تحریم رو دور زده بودم
تابناک جان
مشاعرت رو از دست دادی؟!
از حقد و کینه و لج صدا و سیما به چرند گویی افتادی؟!
بابا صدا و سیما بد، جیز، اوف، قبول!
حله!!
ید نیست یه سری به آپارات و تماشا و... بزنی ببینی برنامه های صدا و سیما به وفور در دسترسه!
پاسخ ها
amin
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
دادا
داره میگه یوتوب !!!؟
و درآمد از طریق پلی برای خارجیها که برای من شخصی فراهم نیست
من موندم چرا انقد به این صدا سیما گیر میدید
صدا سیما 50 هزار نفر کارمند داره داره ، بودجه شم با توجه به تحریما هر سال داره کوچیکتر میشه
خب مجبوره درآمد زایی کنه دیگه ، حتی به شکل های عجیب غریب
حالا یه روز به ستاره مربع هاش گیر میدید یه روز به تبلیغات طولانی ش حالا هم به پخش برنامه هاش توی یوتیوب
پاسخ ها
amin
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
اقای محترم،اینکه خودشون برن از چیزی درامد زایی کنن که برای مردم مثلا اشتباه میدونن،بیان فیلتر رو بردارن و خودشون استفاده کنن،کسی حق نداره چیزی بگه بعدش
آپارات از دسترس خارج شد :-)
این نسخه اصلاح شده است، لطفا اینرا درج کنید:
آهای شمایی که اسم سایتت رو گذاشتی "سایت خبری حرفه ای تابناک"!!! آیا شناختی نسبت به وظیفه رسانه ای خودت و جنگ سایبری داری؟ میدونی چه تعداد کانالهای معاند و ضد ملی در همین فضای یوتیوب اقدام به درآمدزایی از طریق آپلود تولیدات صداوسیما می کنند؟ آیا ندیدی همین یوتیوب به بهانه های واهی کانالهای رسمی صداوسیما رو یکجا بست؟
تو هم شدی مثل عوام الناسی که همون اول بسم الله میگویند اگر یوتیوب بده و در ایران فیلتره چرا فقط برای مردم فیلتره و خواص ازش استفاده مالی می برند؟ یوتیوب فیلتره؟ به جهنم که فیلتره! این سیاست شورایعالی فضای مجازی و مراجع قضاییه و بخشی از جنگ در فضای سایبره. شما کی می خواهید بفهمید که فضای مجازی هم مثل یک جنگ افزار میمونه و اگر بتونیم از اون نفع حداکثری و استفاده هوشمندانه داشته باشیم نباید خودمون رو اسیر انتقاد بیجای عوام کنیم؟ دست صداوسیما درد نکنه اگر بتونه وسط این جنگ واقعی، در کنار تحریم هایی که وجود داره مقداری دلار وارد کشور کنه که البته این مقدار دلار عددی نیست در مقابل میلیارها دلاری که به خاطرناکارامدی دولت، روز روشن در قالب ارز مهاجرتی از ایران به مقصد ترکیه و امارات و ... گسیل میشه. وقتی این خبر رو شنیدم خوشحال شدم چون نشون میده اگر سر سوزنی مدیریت در هر بخشی از کشور اعمال بشه، میشه به نفع کشور درآمدزایی کرد و گره ای رو باز کرد. البته بعضا در مقابل یک گره ای که در نقطه ای با تدبیر باز میشه، جای دیگر ده گره با سوء تدبیر ایجاد می شود. توزیع دلار 4200 تومانی با کارت ملی در صرافی ها رو یادتون رفته؟ دلار 4200 برای واردات آیفون و غذای سگ و گربه رو یادتون رفته؟ توزیع بالای یک میلیارد دلار گوشت یارانه ای که تنها به 38 درصد خانوارها رسید و سندی بر سوء تدبیر در ایجاد رانت و اتلاف درآمدهای نفتی شد یادتون رفته؟ الان اینقدر دست آمریکا بسته شده که برای تبلیغ روانی تحریم ها اومده دفتر رهبری رو هم در فهرست تحریم ها گنجونده، اونوقت تو به عنوان یک رسانه قدیمی و صاحب اعتبار، اومدی درباره درآمدزایی صداوسیما رو به عنوان امری مکروه بازتاب میدی؟ ا
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل