بازدید 7248
۴

هزینه۳ هزار دلاری هر زائر حج تمتع ۹۸

کد خبر: ۹۰۸۶۰۴
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۹ 30 June 2019

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر گفت: هر زائری که اعزام می‌شود بالای ۵۰ تا ۶۰ میلیون هزینه می‌کند. هزینه‌ها آن قسمتی که بالا رفته است وابسته به دلار است. هر زائر حدود ۳ هزار دلار هزینه دارد.

به گزارش «تابناک» به نقل از میزان، «محمد تقی حلی ساز» به بیان اقداماتی پیرامون سازمان پزشکی حج و زیارت پرداخت و اظهار کرد: بررسی استطاعت جسمی زائران از لحاظ شرعی و قانونی بر عهده سازمان پزشکی حج و زیارت است.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت گفت: انتخاب پزشکان ۶ ماه قبل اتفاق افتاده و این پزشکان زائران را معاینه می‌کنند و تائید استطاعت میشوند و با تست‌های کاملتر باز هم بررسی‌ها را انجام میدهد تا اگر زائری شرایط اعزام را نداشته باشد از این امر جلوگیری شود.

واکسن مننژیت برای چند درصد از زائران تزریق شده است؟

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت گفت: واکنش مننژیت جز اجبارات است و تزریق آن تقریبا به انتها رسیده است. زائران پس از تزریق واکسن تائیدیه برگه زرد رنگ را می‌گیرد.

چه میزان دارو برای حج ۹۸ به عربستان ارسال خواهد شد؟

«محمد تقی حلی ساز»: دارو‌ها تهیه شده خریداری شده و دسته بندی شده و در ۱۲۰ پالت در وزن تقریبی بین ۵۰ تا ۶۰ تن آماده شده است. هماهنگی‌هایی با دولت سعودی برای انتقال به جده شده است و در حال رایزنی برای انتقال دارو‌ها هستیم. دارو‌های ما از ایران به امارات و از امارات به جده منتقل شده است.

تیم پزشکی حج و زیارت چه تاریخی به عربستان اعزام می‌شود؟

«حلی ساز»: زمان بندی حرکت همکاران که تیم ۵۵۰ نفره است و شامل پزشک، پرستار، تکنیسین دارویی، تکنیسین رادیولوژی، فوریت‌های پزشکی، مهندسی پزشکی، همکاران اورژانس، متخصص داخلی، عفونی، قلب، ارتوپدی و جراحی حضور دارند این کاروان ۵۰۰ نفره از تیم پزشکی از ۱۳ تیر ماه اعزام میشوند.

زائران از ۱۷ تیر اعزام می‌شوند و کادر پزشکی چند روز زودتر حضور پیدا میکند.

درباره پرونده الکترونیکی زائران توضیح دهید؟

«حلی ساز»: مدت سفر طولانیتر است. هر زائر یک پرونده الکترونیکی دارد که وقتی توسط پزشک دیده میشود و آزمایشات گرفته میشود از طریق سیستمی ثبت می‌شود و همه این پرونده‌ها را به عربستان منتقل میکنیم. زائر ما با کارت شناسایی که بارکد دارد تمام اطلاعات پزشکی او در دست است. با وارد کردن بارکد هر زائر اطلاعات پزشکی فرد به ما منتقل میشود.

چه تعداد مرکز پزشکی در عربستان وجود دارد؟

«حلی ساز»: مراکز درمانی در عربستان دو مرکز یکی در مکه و یکی در مدینه است برای مجتمع‌های درمانگاهی هم برنامه ریزی شده تا ۵ عدد در مکه و ۴ درمانگاه در مدینه داشته باشیم و حدود ۱۸۰ مطب پزشکی خواهیم داشت. پزشکان کاروان و معاین در مکه و مدینه هم مستقر هستند.

برای زمان تشریق که نیم روز هست یک بیمارستان صحرایی مجهز بنا میکنیم و مشابهه همین را در منا برای مدت ۳ روز برپا میکنیم. پیش بینی این است که امسال به علت گرمی هوا گرما زدگی بیشتری داشته باشیم و تمهیدات بیشتری نیز داشته باشیم. تمهیدات بیشتری آماده کردیم.

بیشترین بروز مشکلات جسمی مربوط به کدام دسته از حجاج است؟

«حلی ساز»: بیماران قلبی ریوی هنوز در صف اول هستند که باعث بروز مشکل می‌شوند.

چه میزان پزشک خانم در کادر پزشکی حج و زیارت حضور دارند؟

«حلی ساز»: ملاک انتخاب ما برای مجتمع‌ها حضور و تجمع زائران در هتل‌ها است. آنجایی که زائران بیشتری مجتمع هستند برای اینکه خدمات پزشکی برای آن‌ها مهیا باشد مجتمع‌های پزشکی برای آن‌ها دایر می‌شود. پزشک خانم به ازای هر ۳ پزشک مرد یک پزشک مرد داریم. به این دلیل که برخی از خانم‌ها ارتباطشان با پزشکان خانم راحت‌تر است.

در صورت موافقت عربستان برای اعزام ۱۰ هزار نفر مازاد بر سهمیه کنونی امکانات پزشکی فراهم هست؟

«حلی ساز»: در صورت اضافه شدن ۱۰ هزار نفر دیگر به حجاج آمادگی داریم. بیشتر بحث پروازی و اسکان آن‌ها مشکل ساز خواهد بود. در خصوص ارائه خدمات پزشکی مشکلی نداریم. دارو‌ها آماده شده و بیشتر از مقدار مورد نیاز هم ارسال شده است.

امکانات داریم که اگر لازم شد در عربستان هم دارو را خریداری کنیم. هر کسی می‌تواند داروی تخصصی خاص خودش را بیاورد و با پزشک معاین هماهنگ کند و نسخه‌ای به زبان عربی آماده می‌شود و دارو‌ها در آن قید می‌شود. اما یک سری دارو‌ها هست که مرکز پزشکی هم حق ارسال آن‌ها را ندارد که یا مخدرات است و یا درباره کنترل مخدرات استفاده می‌شود. این دارو‌ها وسیع نیستند، اما، چون در ایران خیلی راحت الوصول هستند در قبال آن موضع گرفته می‌شود. مثلا قرص کدئین ممنوع است، ولی در ایران خیلی راحت قابل خریداری است.

لیست این دارو‌ها اطلاع رسانی شده است. زائران برای مدت سفر خود برنامه ریزی کنند و این دارو‌ها را همراه خود داشته باشند.

شایعاتی مبنی بر وجود فلزات سنگین در آب زمزم مطرح شده، در این باره توضیح دهید.

«حلی ساز»: این آب در زمان‌های مختلف بررسی شده و ادعای مطرح شده صحت ندارد و فلزات سنگین سرطان زا در حد غیر مجاز در آب زمزم وجود ندارد و هیچ نوع آلودگی میکروبی و ویروسی در این آب نیست. آبی است که همه دارند استفاده می‌کنند. خود افرادی که در عربستان هستند هم از این آب استفاده می‌کنند. ایجاد شبهه در مورد آب زمزم که از نظر ما مسلمانان آبی با مشخصات خاص است خیلی باید با احتیاط صورت بگیرد.

انستیتوپاستور هم این امر را تائید نکرده است. سازمان پزشکی حج نیز تاکنون مدرکی دال بر آلودگی آب ندیده است. امسال احتمال گرما زدگی وجود دارد و آب زمزم می‌تواند راهگشای مسائل باشد. در این مورد نه از طرف ایران و نه از طرف عربستان سند محکم محکمه پسندی مبی بر غیر قابل استفاده بودن آب زمزم وجود ندارد. آرسنیگ موجود در آب ۵ است و کوچکترین عارضه‌ای برای زائران نخواهد داشت.

کادر پزشکی حج اعزام شده به عربستان حج تمتع به جا می‌گذارند؟

«حلی ساز»: کادر پزشکی حج و زیارت و سایر مسئولینی که اعزام می‌شوند برای اینکه مسئولیت خود را انجام دهند نمی‌توانند حج به جا بگذارند و فقط عمره انجام میدهند.

میزان مرگ و میر در حج سال گذشته چه تعداد بود؟

«حلی ساز»: سال گذشته میزان مرگ و میر به زیر ۱۰ نفر رسید در حالی که متوسط مرگ و میر در حج ۳۰ نفر است.

پزشکان کادر پزشکی حج درآمد قابل توجهی از اعزام به حج به دست می‌آورند؟

«حلی ساز»: پزشکانی که در ایام حج حضور پیدا می‌کنند به میزان قابل توجهی درآمدشان کاهش پیدا می‌کنند، چون این زائران ۶۰ روز در عربستان هستند و با کاهش مراجعه بیماران مواجهه می‌شوند و به هیچ وجه درآمدشان با ایران قابل مقایشه نیست.

آخرین وضعیت پرونده شهدای حادثه منا را تشریح کنید؟

«حلی ساز»: هیچ موردی در منا تعیین تکلیف نشده باقی نمانده است. سازمان بازرسی کل کشور در حال برسی پرونده منا است. دو خانواده که در حال پیگیری پرونده شهدای خود هستند دی ان‌ای شهید آن‌ها بررسی شد و حتی عکس وفیلم شهید خود را هم دیده اند.

باید منتظر جمع بندی سازمان بازرسی کل کشور باشیم. از بعد از سال ۹۶ مسائل بحران و چگونگی مواجهه با آن در دستور کار سازمان قرار گرفته است.

آماری از تعداد پزشکان شناخته شده در کادر پزشکی حج دارید؟

«حلی ساز»: پزشکان اعزامی به حج تیم عملیاتی هستند و مبنای انتخاب ما این افراد نیستند و تعداد آن‌ها بسیار کم است و معمولا از بین ۵۵۰ نفر پزشک شاید یک نفر به این صورت پیدا شود. ما دو نوع داریم که دو کده هستند هم مسئول و هم پزشک هستند و درون کادر ما قرار نمی‌گیرند.

هر زائر خانه خدا برای اعزام چقدر هزینه می‌کند؟

«حلی ساز»: آماری که سازمان می‌دهد هر زائری که اعزام می‌شود بالای ۵۰ تا ۶۰ میلیون هزینه می‌کند. هزینه‌ها آن قسمتی که بالا رفته است وابسته به دلار است. هر زائر حدود ۳ هزار دلار هزینه دارد.

خدمات دهی مرکز پزشکی به زائران شرکت‌های آزاد بر برای اعزام به عتبات عالیات چگونه است؟

«حلی ساز»: دو گروه زائران در کربلا هستند یک عده زیر نظر سازمان حج و زیارت هستند که از طریق سامانه شمسا اعزام می‌شوند و در سامانه سماح ثبت نام می‌کنند این افراد حق بیمه پرداخت می‌کنند که بر اساس آن به آن‌ها خدمات رایگان صفر تا صد ارائه می‌شود و گروه دوم گروه‌های آزاد بر هستند با شرکت‌ها آزاد اعزام می‌شوند. این افراد اگر مراجعه کنند مبلغ کمی از آن‌ها (۲۵ هزار تومان) برای ارائه خدمات دریافت می‌شود.

کادر پزشکی عتبات در تمام ایام سال به جز اربعین چه تعداد هستند؟

«حلی ساز»: دو درمانگاه ثابت یکی در کربلا و یکی در نجف داریم و سه شیفت پزشک داریم که حدود ۸ نفر در این کادر درمانی حضور دارند.

علت پلمب بیمارستان‌ها ایران در عربستان بعد از فاجعه منا چه بود؟

«حلی ساز»: بعد حادثه منا بیمارستان‌های ما پلمب شد، چون هیچ رابطه‌ای وجود نداشت و برای ایران خوب بود، چون امکانات بیمارستانی ما دست نخورده باقی ماند.

با توجه به برداشته شدن هزینه ویزا و افزایش تعداد زائران تمهیدات لازم برای ارائه خدمات پزشکی به زوار در ایام پیاده روی اربعین اندیشیده شده است؟

«حلی ساز»: با توجه به افزایش حتمی زائران اربعین امیدواریم با مشکل رو به رو نشویم.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۴
الان ملت میان اینجا کامنت میزارن که

چیه اینهمه ارز از کشور خارج میشه برای حج !!!!!
با پولهای مردم بدبخت و گرسنه برین زیارت حتما" زیارتتون قبوله.
كسي بايد حج رود كه استطاعت پرداخت هزينه ها را داشته باشد نه آنكه از سرمايه ملي كمك هزينه دريافت كند.... بخصوص در اين شرايط مملكت كه بايد صرفه جوئي كرد و اتفاقا بخشي از اين پول ميرود به جيب حكام آل سعود
آناني كه ميروند خونشان رنگين تر نيست از كسانيكه براي معالجه به خارج كشور ميروند و بايد دلار را با قيمت آزاد پرداخت كنند و يا آنان كه بخاطر عدم استطاعت حتي امكان زيارت مشهد را هم ندارند
خروج ارز حتی با مبالغ بالاتر از سه هزار دلار هم در این شرائط بی ارزی کشور اون هم به مقصد کشور دشمن ما؛ اصلا هم ایراد نداره.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار