بازدید 10764

توصیه انگلیس به ایران در نشست شورای امنیت

کد خبر: ۹۰۸۰۹۸
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۹ 26 June 2019
نماینده انگلیس در شورای امنیت سازمان ملل بار با توصیه به ایران درباره باقی ماندن در توافق هسته‌ای، گفت: برجام یکی از اجزاء ضروری برای معماری عدم اشاعه بین‌المللی است.

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، «کارن پیرس» نماینده انگلیس در سازمان ملل روز چهارشنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد با موضوع وضعیت اجرای قطعنامه ۲۲۳۱، بار دیگر گفت: ایران به اتهام‌زنی علیه ایران پرداخت و در عین حال گفت: جمهوری اسلامی باید به توافق هسته‌ای پایبند بماند.

پیرس در ابتدای نشست «حراست از رژیم منع اشاعه و جلوگیری از دستیابی به یک توان هسته‌ای» را یکی از اهداف سه‌گانه لندن در ارتباط با ایران توصیف کرد و گفت: انگلیس همچنان به توافق هسته‌ای با ایران متعهد است و معتقد است که این توافق «بهترین راه برای جلوگیری از ایران مسلح به هسته‌ای»، «جزئی ضروری از معماری عدم اشاعه بین‌المللی» است و برای «امنیت ملی ما و امنیت مشترک شرکا و متحدان ما» حائز اهمیت است.

پیرس گفت: «از همین رو، ما بار دیگر از تصمیم ایالات متحده برای خروج از برجام و اعمال تحریم علیه ایران و عدم تمدید کامل معافیت‌های عدم اشاعه‌ای... ابراز تأسف می‌کنیم. این اقدامات، بر خلاف اهداف برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است. ما همچنان به تلاش شدید برای راه‌اندازی برجام و تسهیل تجارت مشروع با ایران ادامه می‌دهیم... از گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید کرده، استقبال می‌کنیم... تا زمانی که ایران به طور کامل به توافق هسته‌ای پایبند باشد، انگلیس برای حفظ این توافق تمام تلاش خود را خواهد کرد.»

وی افزود: «ما در عین عمیقا نگران هستیم که این نشست در حالی برگزار می‌شود که ایران تهدید کرده اجرای تعهدات خود ذیل برجام را از طریق عبور از سقف‌های ذخایر هسته‌ای متوقف کند. اگر ایران از این سقف‌ها عبور کند، منافع منع اشاعه‌ای این توافق، محو می‌شود. در نتیجه، به ایران توصیه می‌کنم اقداماتی انجام ندهد که از سقف‌های تعیین‌شده در این توافق فراتر رود.»

در ادامه نشست، این دیپلمات انگلیسی «محدود کردن اقدامات ایران را که ثبات منطقه را تهدید می‌کند»، دومین هدف لندن در قبال ایران توصیف کرد و مدعی شد که هرچند قطعنامه ۲۲۳۱ برای حل مسئله هسته‌ای بوده، اما «هنگام تصویب آن همه در اینجا این برداشت را داشتند که این قطعنامه نه فقط برای مسائل هسته‌ای، بلکه برای ادامه اعمال محدودیت‌های الزام‌آور برای محدود کردن برنامه موشک‌های هسته‌ای و فعالیت‌های اشاعه‌ای ایران که همانطور که گفتم منطقه و فراتر از آن را تهدید می‌کند، طراحی شده است.»

نماینده انگلیس سپس برنامه موشکی ایران را با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت «ناهمخوان» خواند و گفت: موشک‌های با قابلیت حمل کلاهک با وزن ۵۰۰ کیلوگرم و با برد بیش از ۳۰۰ کیلومتر، دارای توان حمل کلاهک هسته‌ای محسوب می‌شوند.

وی همچنین ایران را به انتقال موشک به گروه‌های مختلف در منطقه متهم کرد و مدعی شد که این اقدام ناقض قطعنامه‌های مختلف شورای امنیت سازمان ملل است. نماینده انگلیس که کشورش از حامیان اصلی ائتلاف سعودی مهاجم به یمن است، از آنچه انتقال توان ساخت موشک و پهپاد به یمن خواند انتقاد کرد و گفت: «این اقدامات بخشی از الگوی رفتار ایران است که تهدیدی جدی برای صلح و ثبات منطقه به شمار می‌آید.»

پیرس در ادامه مانند دیگر مقام‌های دولت انگلیس مدعی شد که ارزیابی اطلاعاتی لندن نشان می‌دهد که «تقریبا قطعی است» که ایران عامل حملات به چند نفتکش در بندر «فجیره» امارات عربی متحده و دریای عمان بوده است. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که حتی وزیر خارجه امارات هم امروز گفت: هنوز مشخص نیست حوادث توسط چه گروهی انجام گرفته است. (جزئیات بیشتر)

او در ادامه افزود: «جهان نمی‌تواند درگیری در این منطقه را تاب بیاورد، به همین دلیل بار دیگر گفتگو و احترام کامل به قوانین بین‌المللی را خواستار می‌شویم.»

نماینده انگلیس در شورای امنیت سپس «عادی‌سازی روابط اقتصادی و دیپلماتیک با منطقه و فراتر از آن و رسیدن به نقش صحیح خود به عنوان یک قدرت شکوفا و مسئول» را به عنوان سومین هدف انگلیس در ارتباط با ایران برشمرد. وی با بیان اینکه لندن معتقد است که این هدف قابل تحقق است، گفت: انگلیس به تلاش برای «یافتن راهکار دیپلماتیک جهت کاستن از تنش‌های کنونی و حفظ توافق هسته‌ای» ادامه می‌دهد.

پیرس در پایان گفت: «من به ایران توصیه می‌کنم که این کشور هم به ما بپیوندد و همین کار را کند.»
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر