بازدید 5597
تحلیل روزنامه لوموند فرانسه:

دو مانع بزرگ بر سر راه آمریکا برای همراه کردن اروپا علیه ایران

با توجه به حوادث کنونی که در مناطق دریایی خلیج فارس و دریای عمان رخداده است، روزنامه لوموند فرانسه در چند روز گذشته به تحلیل این حوادث پرداخته است. این روزنامه در تاریخ 20 ژوئن 2019 (20 خرداد 1398) در مقاله‌‌ای تمامی حوادث و تنش‌های بوجود آمده اخیر در منطقه را در پی خروج دولت دونالد ترامپ از برجام در سال 2018 و اجرای طرح «حداکثر فشار» جهت وضع تحریمات سنگین‌تر علیه ایران دانسته است.
کد خبر: ۹۰۷۹۲۴
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۲ 26 June 2019

با توجه به حوادث کنونی که در مناطق دریایی خلیج فارس و دریای عمان رخداده است، روزنامه لوموند فرانسه در چند روز گذشته به تحلیل این حوادث پرداخته است. این روزنامه در تاریخ 20 ژوئن 2019 (20 خرداد 1398) در مقاله‌‌ای تمامی حوادث و تنش‌های بوجود آمده اخیر در منطقه را در پی خروج دولت دونالد ترامپ از برجام در سال 2018 و اجرای طرح «حداکثر فشار» جهت وضع تحریمات سنگین‌تر علیه ایران دانسته است.

همچنین در این روزنامه ژیل پاری (Gilles Paris) نویسنده و روزنامه‌نگار نامدار فرانسوی در مقاله‌‌‌‌‌‌ای تحت عنوان « پس از حملات به نفتکش‌ها در دریایی عمان، گزینه‌های واشنگتن علیه ایران محدود شده‌اند»، تنش‌های اخیر را مورد مطالعه قرار داده است. این روزنامه‌نگار فرانسوی که دارای چندین اثر را تالیف کرده است که مهمترین اثر او کتاب در سرزمین کانگوروه است و چندین جایزه بین المللی را بخاطر تالیف این کتاب در سال‌های 2012 تا 2013 میلادی تصاحب کرده است. او در خصوص این حوادث اخیر معتقد است که:

ترامپ پس از خروج از برجام، برای به میز مذاکره کشاندن ایران، درصدد ایجاد تحریمات سنگین علیه تهران بوده است. با توجه به حملاتی که به 4 نفتکش در طی روزهای گذشته رخداده است، آمریکا در تلاش است که اروپایی ها را با ارائه مدارکی (فیلم و عکس) قانع کند که این حملات توسط ایران رخ داده است و در نهایت اروپا را در در تحریمات نفتی دولتش علیه تهران همراه کند.

از نگاه نویسنده این مقاله، دو مانع بزرگ بر سر راه این سیاست آمریکا جهت همراه کردن رهبران ملت‌های اروپایی علیه ایران وجود دارد:

  • بی اعتمادی: کشورهای اروپایی مثل آلمان این ادعاهای آمریکا را نپذیرفته‌اند، چرا که در سال 2003، امریکا به بهانه در اختیار داشتن تسلیحات کشتار جمعی رژیم بعثی عراق ، متحدان غربی خود را علیه صدام حسین وارد جنگ کرد. بعد از گذشت چندین سال هنوز آمریکا هیچ شواهدی را که اثبات کند که عراق در آن زمان تسلیحات کشتار جمعی در اختیار داشته است را اثبات نکرده است.
  • ابهام: دومین مانع، وجود ابهامات در دولت ترامپ برای مسئله ایران است. دولت ترامپ با خروج از برجام در تلاش بوده است که با طرح «حداکثر فشار» ایران را به پای میز مذاکره بکشاند. واشنگتن با این طرح انتظار دارد که نه تنها ایران در مذاکرات خواسته جدیدی نداشته باشد، بلکه در خصوص برنامه‌های موشکی خود و نفوذش در منطقه گفت و گو کند. در واقع، اینکه آمریکا ایران را متهم به دست داشتن در حملات تروریستی دریای عمان می‌کند بیانگر کاهش توانایی طرح ترامپ برای به میز مذاکره کشاندن ایران است.

از طرفی دیگر ترامپ در طول دوران ریاست جمهوری خود از تغییر رژم در ایران صحبت می‌کرد ولی در پیامش به سران ایران (منظور پیام ترامپ از طریق شینزو آبه به مقام معظم رهبری) آن را رد کرده است. همچنین ترامپ در صحبت های خود معتقد است تا قبل از دوران ریاست جمهوری او، ایران در حال ایجاد هرج و مرج در دنیا بوده است ولی بعد از این دوران، ایران در تمام نقاط دنیا از آمریکا می‌ترسد. اما کمی بعد از این سخنان او در جایی دیگر اعلام می‌کند که او آماده گفت و گو بدون شرط است و هر جا ایرانیان بخواهند صحبت کنند او در دسترس است.

همچنین، پس از ساقط شدن یک فروند پهپاد جاسوسی "گلوبال هاوک" آمریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان در 30 خرداد، یک روز بعد (22 ژوئن 2019) خانم ناتالی گیبرت (Nathalie Guibert) یکی دیگر از روزنامه‌نگاران روزنامه لوموند، در مقاله‌ با سر تیتر «پهباد گلوبال هاوک به همان اندازه که پیشرفته بود به همان اندازه آسان ساقط شده است»، او پس از توضیحات در خصوص تجهیزات و سیستم‌های پیشرفته هواپیمای بدون سرنشین گلوبال هاوک، اذعان می‌کند که اگر ادعای ایران نسبت به نقض حریم هوایی این کشور توسط پهباد امریکایی درست باشد، این اقدام امریکا یا برای جاسوسی از ایران بوده یا برای تخمین زدن توانایی دفاعی ایران است، همچنین، اگر ادعای امریکا در خصوص عدم تجاوز پهبادشان به حریم هوایی ایران و ساقط شدن این پهباد در آبهای بین المللی درست باشد، ایران قصد داشته است اراده آمریکا را امتحان کند.

با این وجود، طبق تحلیلی که این روزنامه نسبت به مسائل اخیر داشته است، جمهوری اسلامی ایران تهدیدات که دشمن برای ضربه زدن به نظام و مملکت به وجود آورده بود را به یک فرصت تبدیل کرده است. در طی 40 سال گذشته دشمنان کشورمان با راه اندازی جنگ تحمیلی، تحریمات تسلیحاتی وهسته‌ای، ایجاد فتنه و آشوب‌های داخلی، ایجاد گروهک‌های تروریستی جهت ناامن جلوه دادن کشور و ... در صدد بوده‌اند که ملت ما از ظرفیت پیش برندگی و انقلابی خود عقب بماند، اما با نگاهی به دستاوردهای نظام اسلامی متوجه خواهیم شد که که علیرغم فشارها، تهدیدات و تحریم‌های ظالمانه، ایران اسلامی از این چالش‌های متاثر از تهدیدات عبور کرده است.

اگر به دیدگاه تحلیلگران روزنامه لوموند نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که حوادث پیش آمده و تهدیداتی که ایران بخاطر اتهام زنی دولت ترامپ با آن روبرو بوده است، منجر به آشکار سازی شکست پروژه «حداکثر فشار» شده است و همچنین، در طی سا‌های گذشته ایران با رونمایی و آزمایش هر موشک بومی، تحلیلگران ضد نظام آنها را فتوشاپ می‌دانستند، اما با ساقط شدن گوهر تاج صنایع نظامی آمریکا (گلوبال هاوک) به وسیله موشکِ ساخت ایران‌ (سامانه سوم خرداد) می‌توان به قدرت نظامی ایران و رو شدن دست کینه توزی‌های غرب علیه ایران را متوجه شد. بنابرین اضافه کرد که این تهدیدات دولت ترامپ علیه کشورمان، با درایت هر چه تمام به فرصت تبدیل خواهد شد.

فرزاد سلطانی. دارای مدرک کارشناسی ارشد مطالعات جهان (گرایش مطالعات فرانسه).

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر