بازدید 12456

نشست سه‌جانبه مشاوران امنیت ملی آمریکا، روسیه و اسرائیل چگونه شکست خورد؟

روز سه شنبه نشست امنیتی میان مقامات رژیم صهیونیستی، روسیه و آمریکا در قدس اشغالی با محوریت خروج نیروهای خارجی از خاک این کشور برگزار شد؛ نشستی که با ابتکار اسرائیل و برای مقابله با ایران برگزار شد، ولی گویا منجر به نتیجه ای مطلوب برای واشنگتن و تل آویو نشد.
کد خبر: ۹۰۷۷۹۳
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۶ 25 June 2019

روز سه شنبه نشست امنیتی میان مقامات رژیم صهیونیستی، روسیه و آمریکا در قدس اشغالی با محوریت خروج نیروهای خارجی از خاک این کشور برگزار شد؛ نشستی که با ابتکار اسرائیل و برای مقابله با ایران برگزار شد، ولی گویا منجر به نتیجه ای مطلوب برای واشنگتن و تل آویو نشد.

به گزارش «تابناک»؛ بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در این نشست گفت: ما برای خارج کردن نیروهای خارجی که پس از سال ۲۰۱۱ وارد سوریه شده‌اند، هماهنگی‌ خواهیم کرد.

وی مدعی شد: اصول خوبی برای همکاری میان سه طرف وجود دارد. ما خواهان دستیابی به مکانیزم مشترکی برای تحکیم امنیت در خاورمیانه هستیم.

نخست وزیر اسرائیل مدعی شد، روسیه، اسرائیل و آمریکا خواهان صلح برای سوریه هستند و خروج تمام نیروهای خارجی به نفع این سه طرف و خود سوریه است.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید به عنوان سخنران بعدی، با افراطی خواندن جمهوری اسلامی ایران ادعا کرد: «این نشست نمی‌توانست در موقعی بهتر از زمان خاص کنونی برگزار شود، زیرا رژیم رادیکال ایران و نواب آن مجددا دور جدیدی از خشونت‌ها را در خارج از مرزهای خود آغاز کرده در حالی که اقتصاد آن رو به فروپاشی بوده و فساد (دولتی) در بیشترین سطح خود است.»

نشست سه جانبه مشاوران امنیت ملی آمریکا، روسیه و اسرائیل/ چگونه شکست خورد؟

بولتون با متهم کردن ایران به «منبع ستیزه‌جویی» در منطقه غرب آسیا، مدعی شد: «آنها از تروریست‌های حزب‌الله در لبنان و رژیم اسد در سوریه حمایت و گروه‌های شبه‌نظامی در عراق را تسلیح کرده، به حوثی‌ها در یمن سلاح رسانده، از اقدامات تروریستی علیه نیروهای آمریکایی در افغانستان حمایت کرده و بازار نفت جهانی را تهدید می‌کنند. هم‌اکنون که صحبت می‌کنیم، دیپلمات‌های آمریکایی در خاورمیانه مشغول مذاکره و تلاش برای یافتن راهی به سمت صلح هستند. سکوت ایران در واکنش به آن، کر کننده است».

وی با متهم کردن ایران به حمله به نظامیان و دارایی‌های آمریکا در منطقه، اظهار داشت: «اما مهمترین تهدید ایران، تلاش برای ساخت سلاح اتمی دوربرد است. هیچ مدرک آشکاری از اینکه ایران دست از این هدف برداشته، وجود ندارد».

بولتون با تکرار این ادعا که ایران به دنبال دستیابی به سلاح اتمی است، گفت: «در چند روز یا چند هفته آتی، ایران از سقف هسته‌ای تعیین شده برای اورانیوم غنی‌شده در توافق ناقص سال 2015 عبور می‌کند». اعتراض بولتون در حالی است که آمریکا بیش از یک سال پیش یکجانبه از برجام خارج شده است.

پس از بولتون، دبیر شورای امنیت ملی روسیه به سخنرانی پرداخته و مانند نشست خبری روز گذشته با تمرکز بر موضوع سوریه حتی اشاره‌ای هم به نگرانی‌های رژیم صهیونیستی درباره ایران نکرد.

پاتروشف با بیان اینکه سوریه در تمرکز اصلی این نشست سه‌جانبه قرار دارد، توضیح داد: «می‌خواهیم شاهد سوریه‌ای دارای صلح، رفاه و مستقل باشیم؛ کشورهایی که در این نشست شرکت کرده‌اند، باید در این هدف مشترک باشند».

نشست سه جانبه مشاوران امنیت ملی آمریکا، روسیه و اسرائیل/ چگونه شکست خورد؟

وی ضمن تهدید مشترک خواندن نبرد در سوریه، اضافه کرد: «روسیه در مبارزه با تروریست‌ها و داعش پیش‌ روست. تهدید داعش اکنون به دیگر کشورها منتقل شده و روسیه به همراه ایران مشغول مبارزه با تروریسم است. ما گام‌های مشترکی برداشته‌ایم».

دبیر شورای امنیت ملی روسیه با بیان اینکه مسکو نگرانی‌های تل‌آویو از جنگ کنونی در سوریه را درک می‌کند، ادامه داد: «باید امنیت اسرائیل تضمین شود زیرا دو میلیون روسی در آنجا زندگی می‌کنند. اما باید دیگر قدرت‌های منطقه‌ای را نیز در نظر داشت. اگر ما به آنها بی‌اعتنایی کنیم، به هیچ نتیجه‌ای نخواهیم رسید».

در رابطه با این نشست چند نکته قابل توجه است؛

اختلاف نظر در مورد موضوع نشست: پیشتر نخست‌وزیر اسرائیل و دبیر شورای امنیت ملی روسیه در حالی در نشستی خبری پیش از انجام مذاکرات در فلسطین اشغالی شرکت کردند که اختلاف‌نظر میان آن‌ها درباره ایران مشهود بود. نتانیاهو پیشتر تأکید کرده بود، موضوع ایران در اولویت گفت‌وگوها با این مقام عالی‌رتبه امنیتی روس است، اما پاتروشف تأکید کرد، سوریه در دستورکار آن‌هاست. این مسأله مورد توجه رسانه‌های اسرائیلی قرار گرفت و نوشتند: «در حالی که نتانیاهو از وجود تهدید فوری و ترس از حضور ایران در سوریه صحبت کرد، پاتروشف فقط درباره جنگ با تروریست‌ها در سوریه گفت و حتی یک کلمه هم درباره ایران حرف نزد».

اختلاف در مورد حضور ایران در سوریه: در حالی که آمریکا و اسرائیل یکی از اهداف برقراری این نشست را تعیین دستورکار مشترکی برای خروج نیروهای ایرانی از سوریه عنوان کرده بودند، مشاور امنیت ملی روسیه حضور ایران را در راستای مبارزه با تروریسم در سوریه ضروری دانسته است.

اطلاع ایران از نتایج نشست: پاتروشف دبیر شورای امنیت ملی روسیه چند روز پیش از این نشست، در دیدار با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران که در روسیه حضور داشت، تأکیده کرده بود: نتایج نشست سه‌جانبه مقامات عالی امنیت ملی روسیه، آمریکا و اسرائیل را به جمهوری اسلامی ایران ـ که شریک راهبردی ما در منطقه است ـ ارائه خواهیم کرد. لذا، به نظر می رسد روس ها از هرگونه اقدامی که ممکن است منجر به بدبینی ایران شود خودداری می کنند.

به طور کلی، گویا نشست سه جانبه آمریکا، روسیه و اسرائیل نتوانست اهداف و منافع آمریکا و اسرائیل در راستای بیرون راندن ایران از سوریه و تقابل میان تهران ـ مسکو را محقق کند و اختلافات میان سه کشور در مورد ایران تا حدود زیادی مشهود بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۱
شکست خودروسازان را چه می نامید ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
ربطی نداشت
متن را نخوندم ولی جوابش یک جمله است تا زمانی که منطقه دست ایران است و ایران روی حرفش پافشاری کند کل دنیا هم نیایند برای دورهمی کاری پیش نمی برند چون منافع ایران را می خواهند نادیده بگیرند و معلوم است که ایران زیر بار این چیز ها نمی رود
تحریم شکست خورد .امریکا شکست خورد .نشست بحرین شکست خورد .نشست اسراییل شکست خورد .گرانی دلار شکست خورد .گرانی ماشین خونه مواد خوراکی شکست خورد .همه شکست خوردن ما پیروز شدیم ....
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
تا کی سر در شن !
خروج ایران از سوریه مشروط به عقب نشینی اسرائیل از جولان اشغالی است و این امری است که هم روسیه، آمریکا، اروپا بایست بدانند.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
خوب شد که جنابعالی اخطار دادید!
آخه ایران برای چی رفته اصلا سوریه آخه چه فایده ای داره جز ضرر
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
اقتدار و رجزخوانی!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
تنها ضررش این هست که داعش نیومد یکبار برای همیشه امثال تورو به بهشت بفرسته.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
فایده اش این است که شما بزرگ شوی و بببنی که ایران قدرتمند شده و امریکا دیگر توان حمله به ایران را ندارد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل