بازدید 3183

چوب حراج چین به دارایی‌های دلاری

طی هفته گذشته شاهد آن بودیم که قیمت طلا به بالاترین میزان در 6 سال گذشته رسید که یکی از دلایل آن روی آوردن چین به خرید طلا بود.
کد خبر: ۹۰۷۵۹۸
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۲ 24 June 2019

به گزارش فارس به نقل از راشاتودی، طی هفته گذشته قیمت طلا با رسیدن به مرز 1400 دلار در هر انس به بالاترین میزان در 6 سال گذشته رسید و در معاملات امروز نیز شاهد عبور آن از قیمت 1400 دلار بوده‌ایم.

یکی از دلایل بالا رفتن قیمت طلا رفتن چین به سمت ذخیره کردن هر چه بیشتر طلا با هدف فاصله گرفتن از دلار است که به التهاب در بازار طلا دامن می‌زند.

به گزارش شورای جهانی طلا، بانک مرکزی چین از ماه دسامبر تاکنون 70 تن طلا خریداری کرده است. تا پیش از ماه دسامبر اما هیچ گزارشی نسبت به افزایش ذخایر طلای چین بین اکتبر 2016 تا نوامبر 2018 از سوی بانک مرکزی این کشور ارائه نشده است.

افزایش خرید طلا توسط چین به عنوان بزرگترین اقتصاد آسیایی و دومین اقتصاد جهان با روی آوردن بانک‌های مرکزی دیگر کشورها به خرید طلا  در مقیاس بالا همزمان شده است.

روسیه بزرگترین خریدار طلا در جهان طی ماه‌های گذشته بوده و طی سال جاری 274 تن طلا به ذخایر خود اضافه کرده است.

در 5 ماه نخست سال 2019 نیز روسیه 78 تن طلا به ذخایر خود اضافه کرد.

آمار شورای جهانی طلا نشان می‌دهد بانک‌های مرکزی کشورهای جهان در سال 2018 معادل 651.5 تن به ذخایر طلای خود افزوده‌اند که نسبت به سال 2017 معادل 74 درصد افزایش داشته است.

*اخم چین به دلار و روی خوش به طلا

کارشناسان بر این باورند که چین با هدف تنوع بخشی به ذخایر پولی و طلای خود و فاصله گرفتن از دلار به سمت جمع کردن طلا از بازار روی آورده است.

این کشور اخیرا حجم قابل توجهی از دارایی‌های  دلاری خود را نیز در بازار فروخته و حجم اوراق قرضه دولتی وزارت خزانه‌داری آمریکا تحت مالکیت چین از 1.32 تریلیون دلار در سال 2013 به 1.1 تریلیون دلار در ماه آوریل سال جاری کاهش یافته است.

در حالی چین به روند بالا بردن حجم ذخایر طلای خود طی ماه‌ها گذشته روی آورده است که دلیل اصلی آن تشدید تنش تجاری با آمریکاست.

تام مک گریگور ، خبرنگار و تحلیلگر سیاسی در پکن می‌گوید: چین نگران بدتر شدن روابط با آمریکاست. بنابراین بانک مرکزی این کشور ذخایر طلای خود را به شدت بالا برده است.

وی تاکید کرد:‌«طلا یک سرمایه‌گذاری ایمن است.»

نیکی شیلز استراتژیست اسکوتیا بانک طی مصاحبه‌ای با سایت خبری کیتکو که در زمینه طلا و فلزات گرانبها فعالیت می‌کند، گفت: از زمان شروع جنگ تجاری میان آمریکا و چین، طلا به شکل غیرمحسوسی عملکرد بهتری نسبت به بسیاری از ارزهای بین‌المللی داشته است.

وی روی آوردن اخیر کشورها به سمت خرید طلا را یک هجوم مستقل به سمت طلا عنوان کرد که این مسئله خارج از ارتباط معمولی دلار با طلا به حساب می‌آید.

چین و‌ آمریکا به عنوان دو اقتصاد بزرگ جهان از ماه مارس سال گذشته وارد یک جنگ تجاری تمام عیار علیه یکدیگر شده و در آخرین اقدام علیه چین، دولت آمریکا تعرفه واردات 200 میلیارد دلار کالا از پکن را به 25 درصد افزایش داد.

طرف چینی هم در تلافی اقدام آمریکا بر 60 میلیارد دلار واردات از آمریکا شامل 5 هزار کالا، تعرفه 25 درصدی اعمال کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر