بازدید 12545

دو دستور کار آمریکا و متحدان درباره ایران

کد خبر: ۹۰۷۵۳۲
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۱ 24 June 2019
جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس بیان کرده است که بریتانیا می‌تواند پیوستن به آمریکا برای حمله به ایران را مد نظر قرار دهد.

به گزارش «آزادی» جرمی هانت در حال حاضر برای فعالیت‌های درون حزبی به اسکاتلند سفر کرده است و مدعی شد انگلیس مداخله نظامی در ایران را "مورد به مورد" بررسی و ارزیابی میکند. وی در این خصوص به روزنامه دیلی میل گفت: «ما در کنار آمریکا که قوی‌ترین متحدمان است خواهیم ایستاد و البته باید درخواست‌ها برای پشتیبانی نظامی را مورد به مورد مد نظر قرار دهیم».

وزیر خارجه انگلیس ادامه داده: «قویاً باور داریم که راه حل این مساله، توقف فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در خاورمیانه است، و ما درباره خرابکاری در تانکر‌های نفتی که به‌تازگی رخ داده است نگرانی‌هایی جدی داریم و تقریباً به طور قطع ایران مقصر آن است. ما به طور مداوم با آمریکا در ارتباط هستیم.»

جرمی هانت که یکی از گزینه‌های تصدی سمت نخست‌وزیری انگلیس به شمار می‌رود و مشغول رقابت انتخابی در این خصوص است پیش از این بیان کرده بود که به شکل مداوم با همتایان خود در خصوص بحران ایران که آن را «بسیار جدی» خوانده بود، در تماس است.

مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا که شب گذشته (یکشنبه شب) تور جدید خود را با هدف ایجاد یک ائتلاف بین المللی علیه ایران آغاز کرد همواره ایران را به عنوان «بزرگترین کشور حامی تروریسم در جهان» خوانده است.

اما شب گذشته و پیش از عزیمت به مقصد عربستان سعودی و امارات وی به خبرنگاران بیان کرده بود که آمریکا بدون هیچ پیش شرطی آماده مذاکره با ایران است. وی بیان کرد که نه تنها در میان کشور‌های خلیج فارس بلکه در آسیا و اروپا نیز به دنبال ایجاد یک اتحاد بین المللی علیه ایران است.

این در حالی است که امروز (دوشنبه) قرار است به درخواست ایالات متحده آمریکا شورای امنیت سازمان ملل متحد جلسه‌ای پشت در‌های بسته تشکیل دهد که موضوع آن ایران و اقدامات اخیر ایران و به ویژه ساقط شدن پهپاد جاسوسی این کشور خواهد بود. آنچه به نظر میرسد این است که تلاش‌های اخیر ایالات متحده و هم پیمانان این کشور برای نشان دادن آمادگی خود برای مذاکرات با ایران، در مرحله دوم به اقدامات عرفی در فضای بین الملل از جمله جلسات مشابه در شورای امنیت بکشد.

روز گذشته انور قرقاش وزیر امور خارجه امارات متحده عربی در یک پیام توییتری خط آمریکا را دنبال کرده بود. وی تنها راه حل سیاسی را برای پایان دادن به تنش‌های فعلی در منطقه مفید دانسته و سخن از مذاکره با ایران برای تنش زدایی کرده بود. البته وی بیان کرده بو د؛ که خواست کشور‌های منطقه نیز باید در این خصوص در نظر گرفته شود.

به شکلی جالب توجه امروز عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی نیز اظهارات مشابهی داشته است. وی در گفتگو با خبرگزاری فرانسه ۲۴ گفته که جنگ احتمالی میان ایران و آمریکا برای همه خطرناک خواهد بود. با این حال ایران را متهم ساخته است که اقدام به تنش زایی در منطقه میکند. وی نیز به شکلی مشابه خط آمریکا را، اما صریح‌تر دنبال کرده است بیان کرده: «این به ایران بستگی دارد که اقدام به تنش زدایی کند چرا که این کشور خود را درگیر رفتار تهاجمی و اقدامات تهدید آمیز کرده است.»

آنچه به نظر میرسد این است که به شکل همزمان دو دستور کار کلی از سوی آمریکا و متحدان غربی و منطقه‌ای این کشور در خصوص ایران پی گرفته میشود. اولین خط تکمیل فشار حداکثری از سوی آمریکا با تهدیدات نظامی و اقدامات تنش آفرین برای ایران است که گفته‌های امروز جرمی هانت نخست وزیر انگلیس شاهد بزرگی بر این امر است. این فاکتور در راستای نگاه داشتن ایران در لبه تهدید به اقدام نظامی در نظر گرفته میشود.

از سوی دیگر و به شکل همزمان شاهد گسترده کردن کلید واژه مذاکره از سوی هم آمریکا و هم متحدان این کشور به ویژه در منطقه هستیم که به شکلی ویژه سعی در سوق دادن ایران از سایه تهدید نظامی به نشستن پای میز مذاکره دارد. فشار برای مذاکره همچنین با این هدف صورت میگیرد که اگر ایران تن به این دستور کار ندهد، در محافل بین المللی متهم به تنش زایی و فرار از راه حل سیاسی و دیپلماتیک شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل