بازدید 11956
«الجزیره» عنوان کرد؛

چگونه محور عربستان و امارات در حال بی ثبات سازی خلیج فارس هستند؟!

تنش‌های میان ایران و آمریکا به بالاترین سطح خود در دو دهه گذشته رسیده است؛ هرچند تهران و واشنگتن بار‌ها بر عدم تمایل برای حرکت به سمت درگیری نظامی تأکید کرده ‏اند، تحرکات برخی بازیگران منطقه‏‌ای از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی نشان می‏دهد آن‌ها تمایل چندانی برای کاهش سطح تنش بین طرفین ندارند، به طوری که این دو کشور پشت پرده بسیاری از تحرکات منطقه‌ای علیه ایران قرار دارند.
کد خبر: ۹۰۷۱۶۰
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۳ 22 June 2019

تنش‌های میان ایران و آمریکا به بالاترین سطح خود در دو دهه گذشته رسیده است؛ هرچند تهران و واشنگتن بار‌ها بر عدم تمایل برای حرکت به سمت درگیری نظامی تأکید کرده ‏اند، تحرکات برخی بازیگران منطقه‏‌ای از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی نشان می‏دهد آن‌ها تمایل چندانی برای کاهش سطح تنش بین طرفین ندارند، به طوری که این دو کشور پشت پرده بسیاری از تحرکات منطقه‌ای علیه ایران قرار دارند.

به گزارش «تابناک»؛ در همین رابطه، شبکه خبری «الجزیره» در گزارشی عنوان کرده که محور عربستان و امارات پشت پرده بی ثبات سازی خلیج فارس هستند. در این گزارش آمده است: نقش عربستان و امارات در بی ثبات کردن منطقه روز به روز در حال گسترش است و در همین راستا بود که آن ها تلاش گسترده ای برای فشار علیه قطر و محاصره اقتصادی آن انجام دادند.

در همین رابطه، ابراهیم العساف، وزیر خارجه عربستان عنوان کرد، اگر قطر در «مسیر درست» گام بردارد، احتمالا راهکاری برای حل و فصل بحران خلیج فارس پیدا خواهد شد. در واقع، اگر قطر از دستورکارهای منطقه ای عربستان و امارات تبعیت کند، بحران پایان خواهد یافت!

تداوم محاصره قطر بخشی از برنامه بزرگتر آن ها برای ایجاد هژمونی منطقه ای در دراز مدت است. با این حال، موفقیت طرح آنها بسیار دشوار است، چون در مورد موفقیت ترامپ در دوم انتخابات ریاست جمهوری تردیدهایی وجود دارد.

چگونه محور عربستان و امارات در حال بی ثبات سازی خلیج فارس هستند!؟

از طرف دیگر، در درون جبهه کشورهای چهارگانه ـ عربستان، امارات، بحرین و مصر ـ شکاف هایی پدید آمده است، به گونه ای که امارات از تداوم بحران ناامید شده و نمی تواند منازعه با همسایه ثروتمند خود را ادامه دهد.

تا به امروز، دبی ـ نه دوحه ـ بزرگترین بازنده بحران بوده است. بسیاری از شرکت های بین المللی دفاتر منطقه ای خود در دبی را به دلیل محدودیت های محرمانه به دوحه منتقل کردند و مشکلات جدی برای امارات در رابطه با انتقال کالا و خدمات به این کشور ایجاد شده است.

در سال گذشته، اولین بار پس از سال 2008، بورس اوراق بهادار دبی به شدت سقوط کرد و امسال احتمالا بهتر از آن نیست، به ویژه که تحریم های جدید آمریکا علیه ایران سبب از دست رفتن میلیاردها دلار برای امارات می شود.

در عربستان سعودی، محمد بن زاید (MBZ) که نفوذ گسترده ای بر شاهزاده محمد بن سلمان (MBS) دارد، نگرانی های زیادی در منطقه به وجود آورده است.

از سوی دیگر، بحرین که یکی از کشورهای محاصره کننده قطر به شمار می رود نیز از تداوم بحران با این کشور ناراضی است و به نظر می رسد از پایان بحران استقبال می کند؛ هرچند این کشور تابع دستورکارهای عربستان و امارات در منطقه است.

ماه گذشته، نخست وزیر بحرین به مناسبت ماه مبارک رمضان، با امیر قطر تماس گرفت. این نخستین ارتباط مستقیم در سطح بالا بین مقامات از بلوک به رهبری سعودی و شیخ تمیم از سپتامبر 2017 بود. این اقدام باعث واکنش شدید ریاض و ابوظبی گشت و موجب شد که پادشاه بحرین مداخله و بیانیه ای را برای اطمینان به متحدانش بیان کند که کشورش هنوز در «موضع مشترک» علیه قطر متعهد است.

ایران نیز در حال حاضر هدف حمله بی رحمانه دیپلماتیک از سوی محور عربستان-امارات قرار دارد که از سوی ایالات متحده حمایت و تشویق می شود.

از سوی دیگر، ترکیه در حال گسترش مشکلات سیاسی و اقتصادی خود با این محور به سر می برد. دولت ترامپ اخیرا فشار خود را نسبت به آنکارا برای خرید سیستم موشکی روسی S-400 افزایش داده و به اعمال تحریم هایی تهدید کرده که اقتصاد ترکیه را تحت تاثیر قرار داده است.

از سوی دیگر، محور عربستان سعودی-امارات در وقوع حوادث در سودان، لیبی و الجزایر نقش اصلی را ایفا کرده اند و قصد دارند مدل دیکتاتوری نظامی مصر را در این کشورها دنبال کنند.

تمام این تلاش ها با هدف ایجاد هژمونی منطقه ای سعودی-امارات و رسیدن به نتایج زیر است: کویت و عمان از بی طرفی در بحران شورای همکاری خلیج فارس فاصله بگیرند و به دامان این محور سقوط کنند، ترکیه و ایران تهدید و تضعیف شوند؛ سودان، لیبی و الجزایر شاهد تحکیم رژیم های نظامی وفادار به ریاض و ابوظبی باشند و قطر نیز تابع سیاست های آن ها شود.

موفقیت این طرح تا حد زیادی بستگی دارد به اینکه ترامپ در سال 2020 مجددا انتخاب شود و همچنان مبارزات ضد ایران، فشار بر ترکیه و حمایت از منافع سعودی و امارات در بحران های شمال آفریقا را ادامه دهد. MBZ و MBS امیدوارند که چهار سال دیگر ترامپ در کاخ سفید بماند و به آنها فرصت کافی برای تغییر شکل چشم انداز ژئوپلیتیک منطقه ای را بدهد.

اما با توجه به آخرین نظرسنجی ها در ایالات متحده، انتخاب مجدد ترامپ بسیار دور از انتظار است. خاورمیانه یک منطقه پیچیده و غیر قابل پیش بینی است. همچنین متغیرهای زیادی در منطقه وجود دارد که باعث می شود که ریاض و ابوظبی نتوانند بر منطقه نفوذ و کنترل داشته باشد.

ممکن است بن زاید و بن سلمان در تهاجم باشند، اما در واقع، آنها در حال دفاع هستند. طرح آنها کاملا نشان دهنده ناامنی های بسیاری است که دو رژیم در آن گرفتار شده اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۸
اگر اینطوراست عربستان مارانیزبازی داده است
خدا کنه ترامب دوباره انتخاب نشه وکرنه ممکنه با ما بجنکه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
اگه دوباره انتخاب بشه مطمئن باش هیچ اتفاقی نمیوفته جنگ با ایران هیچ کشوری دلش نمیخواد همین ترامپ اگه 10 سال دیگه رئیس جمهور باشه باز به ایران حمله نمیکنه هزینه جنگ با ایران انقدر زیاد است که کشوری دلش نمیخواد هزینشو به دوش بکشه
به نظر من امارات به دنبال بی ثبات کردن منطقه است تا بتواند از اب گل آلود ماهی گرفته و جزایر سه گانه ایران را زمینه خاک خود کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
زمینه نه، ضمیمه
محمد اهواز
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
داداش ناراحت نباش هیچی نداشته باشیم با چوب و سنگ میریم پسش میگیریم
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
کشوری که نمی تونه از خوش دفاع کنه بهتره به ایران الحاق بشه.
چون پول دارند همه کار می کنند . ایران منابع معدنی و جرافیایی زیادی دارد اما پول ندارد به همین دلیل دارد قدرتش را دارد در منطقه از دست می دهد و از آن بالاتر حمایت مردمش را دارد از دست می دهد . سو تغذیه باعث شده نسل ایرانیها ضعیف و کم هوش باشند و در آینده از کشورها عربی منطقه شکست می خوردند . و این بر می گردد به ضعف مدیران ما که فقط به فکر خودشان و گرایش سیاسی خود می باشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
کدوم سیاره زندگی میکنی عزیزم؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
زرشک!
آنها دشمنان ما هستند. از نظر من مسلمانی مثل بن سلمان نمونه امروزی ابن زیاد است. من دوستی غیرمسلمان را به دوستی وهابی خونخواری به نام بن سلمان ترجیح می دهم.
امروز تقابل بین مقاومت قدرتهاست.همونطور که رهبر فرمودند جنگی نمیشه بلکه اونیکه صبر و مقاومت بیشتری داشته باشه محگوم به پیروزیه و اونی که تسلیم بشه محکوم به نابودیه.در واقع اولین سنگر هر طرف،مقاومت و استادگی روی حرفشه و هرکی که اول از ارمانش کنار بکشه در مرحله ی دوم محکوم به نابودی میشه یا با اختلافات داخلی یا جنگ خارجی
پاسخ ها
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
کاملا درسته ا
تمام کشورهای قدرتمند قدرت خود را با زحمت بدست آورده اند و قدرت هیچ کشوری را به سادگی به او نداده اند
سلام. این تفسیر نقش اسراییل را نادیده گرفته است. به نظر می رسد که قدرت نظامی اسراییل با پول های عربستان و امارات قرار است تلفیق شود و غرب آسیا را قبضه نماید. ترکیه این برنامه را احساس کرده و اس-400 را سفارش داده است.
عربستان ،و امارات ، اگر درست فکر کنند ،‌در جنگ احتمالی همهٔ‌منبع در آمد آنها دود میشود میرود هوا ؟ بگونه ای که شاید برای چند دهه ، بشکه ای نفت نباشد که آنها بخواهند بفروشند ،‌ ایرانیان در همهٔ دورانهایی که مورد تجاوز قرار گرفته اند ،‌با جنگهای پارتیزانی ،و ایضایی ، دشمن را ذلیل ،و خوار کرده اند ،‌ از صدهزار موشک ، پنجاه هزار سهم منابع درآمدس ،و زیرساختهای آل سعود ،و اماراتیها است ؟ در این مورد شک نکنند که بجای ویران نمودن اسراییل ، اول عربستان ،و امارات ویران میشود ؟ آنوقت است که مسلمانان جهان ماهیت آل سود ،و حکام امارات را خواهند شناخت ،و آنان را سرنگون خواهند کرد ،و‌با امریکا ،و اسراییل ،و انگلیسیها به مبارزه خواهند برخواست ؟،،
بابا تابی عربستان و امارات گنده نکن. اینتا فقط شیر دارن بنده خداها. اصلی ترین دلیل شیطونی هایی که میکنن تو منطقه این است که چناچه فرامین امریکا رو اجرا نکنن مثلا اون یکی از پسر عموهاشون میشه پادشاه. تازه امریکا صدبار براشون یک فرمان توضیح میده حتی بصورت پانتومیم هم اجرا میکنه تازه درست درمون هم اجراش نمیکنن. هزار بار باید یک چیزی رو براشون توضیح بدی. این ضعیفه ها که چیزی حالیشون نیست. تو دنیارو زیر و زبر کردی و دوختی که چی؟؟که امارات میخواد . نه بابا اصلا اینطور نیست
عربستان و امارات و بحرین سه محور شرارت وبی ثباتی در منطقه ودرپي تشديدخصومت بین ایران و آمریکا می باشند.غافل ازاینکه درصورت هرگونه حماقت خودشان باید تاوان بدهند.و علیرغم انباشت انواع سلاح های غربی عرضه و فرصت استفاده ازآنرانخواهندداشت.آنها همسوبارژيم غاصب صهیونیستی و تحت مدیریت موسادحرکت میکنند.و این در حالیست که اسرائیل ازپس حزب الله هم برنمی آيد
گاوهای شیرده بدبختی هستند،یمنی پابرهنه سه تا از شهرهای عربستان رو تصرف کرده..خخخ
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل