بازدید 15751

بی بی سی این بار گروه کودک را جذب کرد؛ تلویزیون قافیه را می‌بازد؟

مجموعه «کلاه قرمزی» که در فصول متعدد از تلویزیون پخش شد، نشان داد ظرفیت برنامه کودک می‌تواند آنقدر بالا باشد که همه گروه‌های سنی را درگیر کند و از این منظر مدیران می‌توانند با تولید چنین برنامه‌هایی طیف وسیعی از مخاطبان را از گروه‌های مختلف سنی جذب کنند
کد خبر: ۹۰۶۷۹۵
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۶ 20 June 2019

بی بی سی این بار گروه کودک را جذب کرد؛ تلویزیون قافیه را می‌بازد؟بی بی سی فارسی در حالی از امروز پخش برنامه کودک را آغاز و به صراحت هدف آن را جذب گروه تازه‌ای از مخاطبان فارسی‌زبان اعلام کرده که به نظر می‌رسد صداوسیمای ایران باید مراقب باشد تا پس از عرصه خبر، در این حوزه سهم قابل توجهی از مخاطبان را از دست ندهد و قافیه را نبازد؛ رویکردی که انتظار می‌رود با افزایش کیفیت برنامه‌های کودک تحقق یابد و تلویزیون دست‌کم مخاطب کودک را حفظ کند.

به گزارش «تابناک»؛ بی‌بی‌سی فارسی با توسعه زمان پخش برنامه‌هایش، برای نخستین بار از صبح امروز برنامه کودک پخش کرد؛ مجموعه‌ای شامل پنج برنامه که قرار است هر هفته، قسمت‌هایی از سه تای آن‌ها پخش شود و آن گونه که عوامل این شبکه به صراحت گفتند، هدف از پخش آنها، طیف سنی تازه‌ای از مخاطبان و همچنین گروه دیگری از مخاطبان بزرگسال است که لزوماً پیگیر اخبار سیاسی نیستند، ولی برنامه‌های روزمره را پیگیری می‌کنند.

برنامه‌های مذکور عمدتاً برای شبکه‌های داخلی بی بی سی است که با دوبله نه چندان قوی پخش شد و رویکرد کلی آنها به جای سرگرمیِ صرف، نگاه آموزشی به کودکان است که ممکن است باعث شود برخی والدین راغب به تماشای این برنامه‌ها شوند و کار تا حدودی دشوار شود. با این حال با توجه به آنکه برنامه کودک بر خلاف بخش‌های خبری خطوط قرمز ویژه فراوانی ندارد و دست برنامه‌سازان در این زمینه باز است، تولید برنامه در این حوزه و رقابت جدی با صداوسیما چندان دشوار نیست و صداوسیما می‌تواند با یک بودجه نه چندان بزرگ، عرصه را در این حوزه برای خود حفظ کند.

بی بی سی این بار گروه کودک را جذب کرد؛ تلویزیون قافیه را می‌بازد؟

خوشبختانه شبکه کودک، زیرساخت فنی مناسب برای عرضه و نمایش این آثار است و صرفاً باید تلویزیون پیش از آنکه رقبا در این زمینه حضور جدی داشته باشند و در اصطلاح، سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهند، دست بالا را داشته باشد. طیف وسیعی از برنامه‌های کودک در سال‌های اخیر بازپخش انیمیشن‌های دهه شصتی است که البته از کیفیت و محتوای مناسبی برخوردار است اما قطعاً کفایت نمی‌کند و نیاز جدی برای تولید و تأمین ویژه‌ای برای یک رقابت جدی وجود دارد.

گروهی از بهترین بازیگران تلویزیون و سینمای ایران در دهه شصت، اقدام به تولید آثار ژانر کودک می‌کردند و اکنون نیز می‌توان یا از این ظرفیت کیفی و یا با فعال کردن ظرفیت‌های تازه، اقدام به تولید آثار جدی کرد و شاهد خلق سری جدیدی از آثار و تولید محصولات مشابه «خونه مادربزرگه»، «مثل آباد»، «محله برو بیا» و... باشیم؛ آثاری که از قضا تولیدکنندگان آنها غالباً در عرصه تولید فعال نیستند و از ظرفیتی که داشتند برای خلق محصولات تازه برای نسل کودک و نوجوان کنونی ایران استفاده نمی‌شود.

روزگاری «نیم‌رخ» به عنوان برنامه‌ای در حد فاصل دوره کودکی و نوجوانی و «کوله پشتی» به عنوان برنامه‌ای در حد فاصل دوره نوجوانی و جوانی همراه دهه شصت بود اما اکنون نه از برنامه‌های کودکی و نه برای دوره نوجوانی و جوانی دهه شصتی‌ها، برای دهه هفتادی‌ها، دهه هشتادی‌ها و دهه نودی‌ها خبری نیست و حال در این شرایط که عرصه در زمینه تولیدات قدرتمند خالی به نظر می‌رسد، رسانه رقیب با رسانه ملی دست‌به‌کار شده است و این را باید با نگرانی ارزیابی کرد.

مجموعه «کلاه قرمزی» که در فصول متعدد از تلویزیون پخش شد، نشان داد ظرفیت برنامه کودک می‌تواند آنقدر بالا باشد که همه گروه‌های سنی را درگیر کند و از این منظر مدیران می‌توانند با تولید چنین برنامه‌هایی طیف وسیعی از مخاطبان را از گروه‌های مختلف سنی جذب کنند و این اقدام اخیر بی بی سی که شبیه آن پیش از این توسط من وتو و جم‌تی‌وی نیز انجام شده بود، بهانه‌ای برای نگاه جدی‌تر به تولید در حوزه کودک نزد سیاستگذاران و مدیران اجرایی رسانه ملی شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۳۳
زنده باد سيماي ميلي
مگر برای رسانه میلی مخاطبی هم مانده که نگران از دست دادنش باشد ؟ خخخخ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
ما هستیم مشکلیه؟
ناشناس
| Canada |
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
نگاه صدا و سیما از زمان آقای علی عسگری نگاه حذفی شده، حذف تمام برنامه های پرمخاطب مثل نود ، حالا خورشید ، هندوانه، و دور همی و کلاهی قرمزی ، سریالهای پرمخاطب.
هدف از بین بردن اتحاد داخلی است والسلام
یعنی به زوال صداوسیما شک داشتید ؟؟؟؟!!!

سالهاست صدا و سیما در دلها مرده .
صدا و سیما = سردوش + کرم ضد کچلی + رنگ مو + قابلمه + شیر و ماء الشعیر

بقیه اش هدر دادن بودجه اس
قافیه رو مدت هاست باخته خبر نداره
صدا و سیمای ملی دشمن ایران و ایرانیست!!!!!!!!!!
کجای دنیا بخاطر خصومت شخصی یک مدیر و دستکاری در ارا مردم ،پر بیننده ترین برنامه اش را تعطیل میکند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مطمئن باشید اگه مجوز تلوزیون خصوصی را بدن احدی از مردم سراغ رسانه میلی نمروند!!!!!!!!!!!!!!!!
زمانی‌ کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان خیلی‌ فعال بود و افراد موفق در زمینه برنامه کودک از این مرکز آمدن مثل آقای جبلی طهماسب و خانم معتمد آریا.
متاسفانه در برنامهاي ورزشي نيز بعد إز حذف برنامه ورزشي نود قافيه را به ديگر رسانهاي خارجي إز نظر برنامه تحليلي بأختيم
صبح بخیر، خیلی وقته که بچه ها تلویزیون ایران رو نگاه نمکنن
و طبق معمول رسانه ملی این قافیه را نیز می بازد
از تلویزیون میلی هیچی نمیشه من الان بعد رفتن عادل فوتبالم نگاه نمی کنم
نود كه حذف شد فاتحه سيما حونده شد
با حذف عادل مودم سيما را تحريم كردن
ای خدا لعنتشون کنه ایشالا تیکه تیکه بشن برن زیر تریلی 45 چرخ !
این واکنش ما به اقدام بی بی سی است !
اصلا هم امکان نداره بریم بررسی کنیم که چرا برنامه های اونها جذابه و برنامه های ما جذاب که نیست هیچ دافعه هم داره !
سیمای آقازاده ها باشه واسه خودشون
واقعا تلویزیون دیگه برنامه خاصی نداره که بشه نگاه کرد برا همه سنین
یعنی واقعا شما فکر میکنید صدا و سیما به مخاطب و بیننده اصلا توجه داره یا براش مهمه. یا مثلاً یه عده تو اون سازمان اصلا برنامه ای برای این مسایل داشته باشن.
چه ساعتی پخش میکنه ؟
آماده خوری
زود به نتیجه رسیدن
زود پول درآوردن
تنها هدفِ تلویزیون شده است.
به عنوان مثال
ما برای آموزش زبان انگلیسی با محدودیتها و کموبود منابع شنیدنی خصوصا برای کودکان مواجه ایم، در حالی که شبکه های ماهواره ای برنامه های متنوعی دارن. تلویزیون بسیاری از فیلم و کارتون هایی که ویژه آموزش زبان هستند را دوبله کردند و پخش میکنند.
روباه مکار دوباره نقشه جدید کشیده
برنامه بی بی سی ساعت چند پخش میشه؟
برنامه های حال به هم زن کودک باعث شده ما اونو رو بچه هامون قطع کنیم
به عنوان نمونه یک کارتون بود یکی از بچه ها آدم بده بود چون موهاشو مدل خاصی زده بود و آخرش هم پسر بده موهایش بوی گند میداد چون وقتی موهاشو مدل میزد نباید می‌رفت حمام تا مدل موهاش خراب بشه
آخه استدلال از این مسخره تر خودتان خجالت نمی کشید
همین برنامه باعث شد کل کانالهای ایران که کارتون پخش میکرد را حذف کنم یا وسط برنامه کودک عکس آخوند میذارن
جناب علی عسکری باید در روند مدیریت علمیشون که در ماجرای نود متجلی شد و در واکنش به بی بی سی هر چه سریعتر عمو پورنگ و کلاه قرمزی رو ممنوع الکار بکنند!!!
چقدر خوب به بچه ها بگم برن بی بی سی ببینند. ساعت چند پخش میشه؟
باور کنید یا نکنید الان چندسال هست ک ما دست از تلوزیون و .... کشیدیم فقط گاهی ی فیلم یا کارتون دانلود میکنیم و با خانواده میبینیم
خیلی خیلی اعصابمون راحته البته فقط زمانی ک مهمون میاد اونا کلافه میشن
مگر کسی بعد از برنامه مردمی و خوب نود صدا سیمای میلی را نگاه میکند ؟ ( البته بجز فروغی و باندی که او را سر کار آوردند ) فوتبال را باید از شبکه های ورزشی ماهواره ای دید آنهم با کیفیت اچ دی ، تحلیل ورزشی را هم از من و تو و بی بی سی و ایران اینترنشنال می توان دید .
واجب شد گیرنده ماهواره بخریم
صدا و سیمای ما خیلی وقته که قافیه رو باخته........خیلر وقته
صبح بخیر، خیلی وقته که بچه ها تلویزیون ایران رو نگاه نمکنن
سیمایی که تمامش شده کفش فلان و ماهیتابه بهمان و کرم ضد این و هزار بدبختی دیگه مگه براش مهمه که مخاطبی باشه یان تا چه برسه به اینکه مخاطب چی بخواد. حی اون بودجه چند هزار میلیاردی حیف که به صدا و سیما اختصاص داده میشه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر