بازدید 4242
۱
اقتصاد در گذر زمان

از قتل نادر شاه تا تمایل پژو سیتروئن برای ماندن در ایران

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و هشتمین روز خرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۰۶۰۶۲
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ 18 June 2019

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و هشتمین روز خرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

28 خرداد 1126، نادرشاه افشار به دست چند تن از سرداران سپاهش در قوچان به قتل رسید. این شاه کشورگشا در آن زمان فقط 58 سال داشت.

28 خرداد 1325،  نام ژاندارمری کل کشور به اداره نگهبانی تغییر کرد. همچنین در این روز دولت هشت میلیون ریال برای اصلاحات آذربایجان در اختیار انجمن ایالتی تبریز قرار داد.

28 خرداد 1329، در جلسه امروز مجلس شورای ملی، دکترمحمد مصدق متن پیام آیت ‌الله کاشانی را قرائت کرد. خلاصه این پیام این است: نفت ایران متعلق به ملت ایران است، کسانی که مرا تبعید کردند باید مجازات شوند، قتل ناصر فخرآرایی مانع از کشف دسیسه خائنین شد، ملت ایران زیر بار دیکتاتوری نمی‌ رود و تصمیمات مجلس موسسان اعتبار ندارد.

28 خرداد 1336، موافقتنامه دولت آمریکا مبنی بر اعطای کمک نظامی 23 میلیون دلاری به ایران امضا شد.

28 خرداد 1350، ایران 150 میلیون دلار اعتبار از بانک ‌های اروپایی، آمریکایی و آسیایی گرفت.

28 خرداد 1353، بر سر کاهش قیمت نفت بین ایران و عربستان اختلاف نظر شدید ایجاد و اعضا عربستان را تهدید به اخراج از اوپک کردند.

28 خرداد 1369، سازمان همكاري‌ هاي اقتصادي (اكو) طي پيماني كه ميان وزيران خارجه ايران، تركيه و پاكستان در شهر ازمير تركيه به امضأ رسيد تأسيس شد.

28 خرداد 1374، سران 7 كشور صنعتي در اجلاس هاليفاكس، درخواست آمريكا براي تحريم اقتصادي ايران را رد كردند.

28 خرداد 1379، كرميت روزولت طراح كودتاي 28 مرداد 1332 ايران در 84 سالگي درگذشت.

28 خرداد 1390، سازمان تعزیرات حکومتی در ابلاغیه ‌ای خطاب به اتحادیه مشاوران املاک، بنگاه ‌های مسکن را موظف به رعایت آداب جدید اجاره‌داری کرد و عدول از آن را مشمول جریمه‌ای معادل «برخورد طبق قانون تعزیرات» برشمرد.در متن ابلاغیه آمده بود: کلیه بنگاه‌های معاملات ملکی در شهرهای تهران و کرج موظفند قراردادهای اجاره آپارتمان‌های مسکونی را طوری تنظیم کنند که اجاره‌بها در آن حداکثر ۹ درصد نسبت به سال ۸۹ افزایش داشته باشد.

28 خرداد 1392، شش سال پس از تصمیم جنجالی دولت نهم برای انحلال سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی و در آستانه تغییر دولت، فوریت طرحی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که زمینه را برای احیای این سازمان فراهم کرد.

28 خرداد 1396، آمارهای بانک ‌مرکزی نشان داد که سطح تولید ناخالص داخلی در سال 1395 به 669 هزار میلیارد تومان به قیمت ثابت سال 1390 رسیده است. این موضوع حاکی از آن است که سطح تولید ناخالص داخلی از سال 1390 بیشتر شده است. سطح تولید ناخالص داخلی براساس قیمت ثابت سال 1390 معادل با 636 هزار میلیارد تومان بوده است؛ بنابراین این موضوع نشان می ‌دهد که میزان تولید ناخالص داخلی از سطح سال 1390 گذر کرده است.

28 خرداد 1397، محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با بیان اینکه موضع اخیر رنو مبنی‌بر باقی ماندن در ایران با وجود تحریم‌های آمریکا، تاثیرات مثبتی بر دیگر شرکت‌ها دارد، اظهار کرد: پژوسیتروئن نیز به ادامه همکاری با ایران تمایل دارد و به‌دنبال راه‌های تحقق این موضوع است.

منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد، موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قتل نادر شاه درس عبرتی هست که همه بدونن آدم های موفق بوسیله خیانت شکست می خورن.پس اگه احساس میکنید تو زندگی موفق هستید . از حالا به بعد مراقب خیانت اطرافیان باشد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان