بازدید 25068

ایران خودرو و سایپا اعلام ورشکستگی کنند!

کد خبر: ۹۰۵۹۷۶
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۷ 17 June 2019

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت که سایپا و ایران خودرو باید با توجه به میزان زیان انباشه‌شان اعلام ورشکستگی کنند.

به گزارش «تابناک»، بهرام پارسایی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به بررسی پرونده خودروسازها در کمیسیون اصل ۹۰، اظهار کرد: یکی از تخلفات جدی خودروسازها که وزارت صنعت، معدن و تجارت هم در آن مقصر است این است که طبق قانون تجارت هر شرکت و مجموعه‌ای که زیان انباشته‌اش ۵۰ درصد سرمایه‌اش باشد، باید جلسه مجمع عمومی تشکیل دهد و اعلام ورشکستگی کند. این از قوانین صریح تجارت است. استعلام از خودروسازان هم نشان می‌دهد هر دو خودروساز میزان زیان انباشته‌شان چند برابر کل سرمایه آن‌هاست و قانونا ورشکسته هستند و باید اعلام ورشکستی کنند.

وی با انتقاد از این‌که «وزارت صنعت، معدن و تجارت از کنار همه تخلفات خودروسازان می‌گذرد» مدعی شد: به عنوان مثال کل سرمایه سایپا ۴,۰۰۰ میلیارد تومان است، در حالی که طبق جواب مکتوب آن‌ها به کمیسیون زیان انباشته‌شان ۲۰ هزار میلیارد تومان است یعنی آن‌ها ۵۰۰ درصد سرمایه‌شان زیان انباشته دارند؛ لذا طبق قانون هم سایپا و ایران خودرو شرکت‌های ورشکسته‌ای هستند که عدم اعلام ورشکستی آن‌ها باعث می‌شود این باتلاق عظیم‌تر شود و جبران خسارت‌اش برای کشور هزینه‌های سنگین‌تری در پی داشته باشد.

وی با بیان این‌که «کمیسیون اصل ۹۰ در مورد اثبات ورشکستگی این دو خودروساز حتماً جلسه‌ای با مسئولین ذیربط خواهد داشت»، ادامه داد: خود این شرکت‌ها موضوع ورشکستگی را انکار نمی‌کنند کما این‌که ایران خودرو پیش از سال ۱۳۹۸ زیان انباشته‌اش را بالغ بر ۸,۰۰۰ میلیارد تومان به ما اعلام کرد که قطعاً الان این رقم بیشتر است و منابع این شرکت هم کمتر است؛ لذا هر دو شرکت باید براساس قانون تجارت اعلام ورشکستگی کند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ایران خودرو و سایپا همچنین مقدار زیادی هم بدهی بانکی دارند آخرین استعلام از بانک مرکزی نشان می‌دهد حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان بدهی کل خودروسازهاست که ۲۴ هزار میلیارد تومان آنها مربوط به ایران خودرو و سایپاست و میزان خودروهای پیش فروش شده‌ای که تحویل نداده‌اند هم تقریباً به همین میزان است.

وی با بیان این‌که « خودروسازها تخلفات قانونی زیادی دارند»، ادامه داد: این‌که خودروها به بهانه نداشتن قطعه در پارکینک مانده و تحویل داده نمی‌شوند تخلف از قانون است، زیرا آن‌ها حق پیش فروش خودرو را در صورت نداشتن قطعات نداشته‌اند و این تخلف است. قانون در باب پیش فروش این است که باید قطعات را داشته باشند تا بتوانند این کار را انجام بدهند. موضوع دیگر این است که آن‌ها فقط برای فروش نقدی قطعه دارند، زیرا قیمت‌شان فقط چند درصد زیر قیمت بازار است و سود بیشتری برایشان دارد. همچنین چند ۱۰ هزار میلیارد تومان پول پیش فروش دست خودروسازهاست که معلوم نیست با این پول چه کار می‌کنند. نقش آن‌ها در این است که فروش فوری داشته باشند زیرا می‌توانند آن را گرانتر بفروشند و اگر این کار را نکنند چرخ‌شان نمی‌چرخد، زیرا همان پول‌های قبلی را معلوم نیست چه کرده‌اند فقط ایران‌خودرو ۱۳ هزار میلیارد خودرو پیش فروش کرده که معلوم نیست این خودروها کجاست.

وی با بیان این‌که «ایران خودرو و سایپا طبق قانون باید واگذار شوند»، اظهار کرد: یکی از مشکلات این شرکت‌ها این است که خصوصی‌سازی نشدند و بخش دولتی هستند. البته خصوصی‌سازی اینها هم نیازمند مدیریت است. به عنوان مثال شرکت‌هایی وجود دارند که به صورت انحصاری قطعاتی را در دست دارند و عمداً آنها را تحویل نمی‌دهند تا این شرکت‌ها به سمت ورشکستگی بروند و با لابی‌هایی که دارند آنها را تملک کنند؛ بنابراین واگذاری این دو شرکت با نظارت بسیار دقیق و شفاف باشد و اگر این کار چند سال گذشته اتفاق می‌افتاد می‌توانست تحولی در صنعت خودرو ایجاد کند.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «پرونده خودروسازان در کمیسیون اصل ۹۰ در حال تکمیل است و به زودی نهایی خواهد شد»، افزود: ما این پرونده را در قالب گزارش جمع‌بندی می‌کنیم و تخلفات هم برای رسیدگی به قوه قضاییه ارجاع می‌شود و پیشنهاداتی را نیز ارائه می‌کنیم و جلساتی را با وزرای اقتصاد و صنعت و سازمان‌های نظارتی خواهیم داشت.

وی با اعتقاد به این‌که «تخلفات قانونی، عدم تمکین به قانون و تضییع حقوق مصرف کننده از عدم انجام تحقیقات و عدم کیفیت خودروسازها مشهود است»، مدعی شد: دو خودروساز بالغ بر چند صد هزار شاکی و ناراضی دارند و همین‌که قوه قضاییه به صورت جدی برای بررسی تخلفات آن‌ها ورود نمی‌کند برای ما جای سوال دارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۶۵
انتشار یافته: ۲۹
پول پیش فردش ها رو دارن بین خودشون و کارمندهاشون تقسیم میکنن و به ریش مردم میخندن.
یه تحقیق بکنید از اوضاع حقوق و مزایای مدیران و کارمندها شون ببینید چه خبره.
چه وام ها و مزایایی برای خودشون به راه انداختن.
صد در صدر من وهمه ملت موافقند؟تا ببینیم عقلا ومسئولین که نفع می برند چه می گویند؟//.
هرچه زودتر در این دوتا روتخته کنن بهتره
نماینده محترم مجلس
حکایت این مردم ، داستان کسی است که امیدوارند کسی که ازاو طلبکارهستند زنده بماند تا بتوانند پولشان را بگیرند . وگرنه زنده بودن او برایشان اهمیتی ندارد ، حتی از او دل خوشی هم ندارند .
شما بیزحمت بجای مداخله ( که شاید می توانست در زمان خود موثر باشد ) راهی را پیدا کنید که ضرر بیش از این متوجه این مردم نشود . یعنی کافی نیست این تعداد بحران موسسات مالی و بانکها و صندوقهای بازنشستگی ورشکسته و ....که شما این یکی را هم می خواهید اضافه کنید .
نماینده محترم مجلس و بقیه همکارانتان ، آیا شده است که در این بحرانها بموقع عمل کنید ؟ پیش از اعلام فروپاشی یا ورشکستگی ؟
خدا خیرت بده چه دل خجسته ای داری !!؟؟
خودروو سازها تا مملکت و مردم را ورشکست نکنند دست بردار نیستند، پس وقتت را تلف نکن !!
این قضیه خودروسازان واقعا دیگه زمان حل کردنشه . نشه مثل موسسات مالی غیر مجاز؟
خب گیرم اعلام ورشکستگی کنند در این صورت تکلیف خودروهای که باید به مردم تحویل بدهند چه می شود ؟ اگر نمی توانند و مجلس و دولت این موضوع را می دانند چرا اجازه ثبت نام جدید می دهند ؟
خدا خیرت بده که لااقل یک دفاعی از مردم می کنی
ایران خودرو و سایپا اعلام ورشکستگی کنند!
چه خبري بهتر از اين؛ بهتر لطفا هر چه زودتر مردم رو از دست اين دوتا بلاي جان نجات دهند. ماشيني كه تمام دنيا بعنوان كالايي در دسترس و مصرفي بوده بخاطر سودجويي هاشون، چه خونها كه نريخته اند، رانندگي غلط قبول، اما كيفيت صفره
چرا اعلام ورشكستگي كنند . پول چند برابر از مردم گرفتن حتي خودرو ندادند . بارها حمايت دولتو از بيت المال گرفتن و بيت الحال استفاده كردند . اگر خاين نباشند و درست كار كننند و دزدي نباشه بايد الان تيلياردها سرمايه داشتند.
چقدر کارگر بیکار میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
نگران نباش اینقدر بیکار داریم تو کشورهست که آمار کارگران این فرغون سازها توش گم میشه
حرف حرف حرف حرف حرف حرف حرف حرف حرف حرف حرف حرف حرف حرف حرف حرف حرف حرف حرف حرف حرف ....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
عجب ايده اي! خودروسازان راهي جز افزايش سرمايه از تجديد ارزيابي ندارند....
صورت های مالی آخر ساپیا را ملاحضه بفرمایید قیمت پراید فروخته شده 18.5 ثبت شده !!!!
نکند شما سهامدار عمده هستی پول ملت و مردم وبیتالمال با هماهنگی مجلس مدام به این خودروساز ها ترزیق می شود وهیچ حساب و کتابی ندارد باز اعلام ورشستگی کنید و کل سرمایه ملت را به حلقوم شان بریزید
خدمت مسپولین محترم صنعتی واقتصادی کشور
با سلام
محترما بعرض میرساند که بنظر میرسد که جایگزینی مدیران کنونی خودرو یک اصل لازم میباشد زیرا این مدیران درآینده بهیچوجه نمیتوانند دلسوز صنعت کشور باشند و اینان در درجه اول دلسوز جیب خودشان هستند و این موضوع متاسفانه همیشه در موارد مختلف به اثبات رسیده است.بایستی افراد جایگزین از جوانان مومن وانقلابی کار بلد انتخاب شوند.!!!
عاقبت چهل سال انحصار و زیر بغل گرفتن این شد
خداکنه این فرغون سازی سزیعاً جمع بشه تا ملتی از دست این زودو بندها راحت بشن
اگر بنز را هم به این مدیران بدهند ورشکسات میکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
البته
تاوان ورشکستگی و بی مبالاتی و بی مسئولیتی اینهارو مردم بدبخت دارن می پردازن
به امید خدا هرچه زودتر ایران خودرو سایپا و لگنهای چینی به زمین گرم بخورند و کامل تخته شوند
بعد خودروی واقعی کره ای ژاپنی اروپایی وارد شود با نرخ واقعی جهانی
ایران خودرو و سایپا اعلام ورشکستگی کنند!
نیازی به اعلام نیست هستن
در صورت ادامه حمایت بدون قید و شرط از خودروسازان ، بدهی های کمر شکن این دو خودروساز اقتصاد کشور را به ورطه نابودی خواهد کشاند .
وضعیت موجود این دو خودرو ساز نتیجه سیاست گذاری های غلط نظام اعم از مجلس، وزارت صنعت و سایر سیاست گذاران قیمتی و نظارتی است.
خسارت وضعیت موجود هم مستقیم یا غیر مستقیم از جیب ملت پرداخت می شود!
فقط در حد حرف اگه جرات دارید این کارو انجام بدیداینا ماشینن که میسازنن بنده خدا نماینده مجلس خود دولت داره این کارارو انجام میده البته با هماهنگی شما بیچاره نسل جوون بیچاره نسل پیر و این بچه ها
راستی یک سوالی دارم
ایا می دانید چند درصد از نمایندگان مجلس الان و فبلی قطعه ساز هستند . واقعا می دانید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ما خودمان به همین ها رای می دهم بعد از آنها گله مند هستیم ........... خود کرده را تدبیر نیست !!!!!!!!!!!!!
من20تومن دادم برای پراید هنوزندادنم
اما حاضرم کتبا اعلام کنم پولمو نمیخام و درشون روببندن و از بیرون خودرو بدون حق گمرکی وارد کنن تا جان خودمونو خانواده هامون در امنیت بیشتر باشه
والا بخدا حاضرم
پولمو نمیخام ولی این شرط اجرا بشه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر