بازدید 7207
۱
پیمانه اقتصادی؛

افزایش بهای طلای جهانی و نفت پس از حادثه دریای عمان/ کاهش شدید مبادلات ارزی در جهان/ همکاری غول‌ها برای توسعه خودرو‌های برقی و خودران/ حداقل و حداکثر قیمت طلای سرخ

این پیمانه تیتر‌هایی همچون سهام چین و کره افت کرد، طلای جهانی گران شد، رشد اقتصادی انگلیس منفی شد، احتمال کاهش برداشت خرما در سال جاری/ اُفت ۳ هزار تومانی قیمت خرما در بازار، قیمت نفت سنگین ایران ۶۶ سنت ارزان شد، بانک جهانی: فشار تحریم‌ها بر اقتصاد ایران سال آینده تخلیه می‌شود و قیمت سیب زمینی در بازار به مرز ۱۰ هزار تومان رسید و را در بر دارد.
کد خبر: ۹۰۵۵۱۲
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ 15 June 2019

تابناک اقتصادیپیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون سهام چین و کره افت کرد، طلای جهانی گران شد، رشد اقتصادی انگلیس منفی شد، احتمال کاهش برداشت خرما در سال جاری/ اُفت ۳ هزار تومانی قیمت خرما در بازار، قیمت نفت سنگین ایران ۶۶ سنت ارزان شد، بانک جهانی: فشار تحریم‌ها بر اقتصاد ایران سال آینده تخلیه می‌شود و قیمت سیب زمینی در بازار به مرز ۱۰ هزار تومان رسید و را در بر دارد.

سهام چین و کره افت کرد

روز جمعه، با اعلام داده‌های ضعیف صنعت چین که نشان داد تأثیر جنگ تجاری آمریکا و چین، در حال افزایش است، سهام چین و کره افت کرد، درحالی که سهام سایر مناطق آسیا، از افت بازگشتند. درحالی که اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی کرده بودند رشد تولیدات صنعتی چین، که در ماه آوریل ۵.۴ درصد بود، در ماه می به ۵.۵ درصد برسد و رشد خرده‌فروشی که در ماه آوریل ۷.۲ درصد بود، به ۸.۱ درصد برسد، رشد تولیدات صنعتی چین به پایین‌ترین سطح ۱۷ ساله خود رسید و ۵.۰ درصدی شد، اما فروش خرده‌فروشی‌ها بالاتر از حد انتظارات بود و ۸.۶ درصدی شد. با این داده‌ها انتظار بازارها برای ارائه مشوق‌های دولتی بیشتر توسط چین، برای تقویت اقتصاد، افزایش یافت. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن، ۰.۳ درصد افت کرد. نیکی ژاپن و ای‌اس‌اکس استرالیا به ترتیب، ۰.۴۰ درصد و ۰.۱۸ درصد رشد کردند. بازارهای چین با داده‌های ناامیدکننده بخش صنعت با افت مواجه شدند. شاخص کامپوزیت شانگهای ۰.۹۹ درصد سقوط کرد و شاخص هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۰.۶۵ درصد از ارزش خود را از دست داد. بازارهای کره‌جنوبی هم در منطقه قرمز (ضرر دهی) قرار داشتند و شاخص کوسپی ۰.۳۷ درصد پایین آمد. در بازار ارز، دلار اندکی در برابر ین ژاپن پایین آمد و به نرخ برابری ۱۰۸.۳۴۵ رسید.

قیمت نفت برای دومین روز پس از حادثه دریای عمان افزایش یافت

قیمت نفت برای دومین روز متوالی به دنبال سانحه برای دو نفتکش در دریای عمان افزایش یافت، زیرا نگرانی در مورد کاهش جریان نفت انتقالی از طریق یکی از مسیرهای کلیدی کشتیرانی جهان شدت گرفته است. این حادثه در نزدیکی تنگه هرمز، قیمت نفت را در روز پنجشنبه تا 4.5 درصد بالا برد و ترمز کاهش قیمت نفت در هفته های اخیر به علت نگرانی برای تقاضای نفت را کشید. این دومین باری است که در یک ماه گذشته، نفتکش ها در مهم ترین منطقه عرضه نفت و در میانه افزایش تنش های میان آمریکا و ایران، دچار سانحه می شوند. دیروز هر بشکه نفت برنت با 50 سنت افزایش 61.81 دلار در هر بشکه فروخته شد. نفت خام آمریکا با 21 سنت افزایش 52.49 دلار در هر بشکه معامله شد. تنش ها در غرب آسیا از زمان خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از توافق هسته ای سال 2015 و اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران به ویژه بخش نفتی این کشور، شدت گرفته است. به لحاظ تقاضا، اوپک روز پنجشنبه پیش بینی خود از رشد تقاضا برای نفت در جهان را به علت اختلافات تجاری و با اشاره به ریسک کم کردن بیشتر تولید، کاهش داد. این گروه تولیدکنندگان و هم پیمانانشان در هفته های آتی در مورد ادامه یا عدم ادامه توافق کاهش تولید تصمیم گیری خواهند کرد. اوپک در گزارش ماهانه خود اعلام کرد، تقاضا برای نفت امسال تا 1.14 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت که 70 هزار بشکه در روز کمتر از انتظار است.

طلای جهانی گران شد

قیمت طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی در واکنش به ناملایمات تجاری و ژئوپلیتیکی و همچنین انتظارات برای کاهش نرخهای بهره آمریکا افزایش پیدا کرد. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جمعه بازار سنگاپور ۰.۳ درصد رشد کرد و به ۱۳۴۵.۴۹ دلار رسید. طلا از ابتدای هفته جاری تاکنون ۰.۴ درصد رشد قیمت داشته و در مسیر ثبت چهارمین رشد هفتگی متوالی قرار دارد. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا ۰.۴ درصد رشد کرد و به ۱۳۴۹.۵۰ دلار رسید.

رشد اقتصادی انگلیس منفی شد

مرکز آمار انگلیس اعلام کرد اقتصاد انگلیس در ماه آوریل ۰.۴ درصد کوچک‌تر شده است که مهم‌ترین دلیل آن، خروج بسیاری از شرکت‌ها و تعطیلی کارخانه‌های خودروسازی خارجی در انگلیس به دلیل نگرانی از خروج بدون توافق این کشور از اتحادیه اروپا بوده است. از زمان استعفای ترزا می، نخست وزیر سابق انگلیس که طرفدار خروج همراه توافق از اتحادیه اروپا بود، موج جدیدی از نگرانی‌ها در بین سرمایه گذاران خارجی انگلیسی ایجاد شده است. این افراد نگرانند که فعالیت‌های تولیدی به دنبال خروج از بازار واحد اروپایی با اخلال در تأمین مواد اولیه مواجه شود. رشد اقتصادی منفی ماه آوریل که بدترین عملکرد ماهانه اقتصاد این کشور از مارس ۲۰۱۶ محسوب می‌شود بیش از همه تحت تأثیر کاهش شدید فعالیت کارخانه‌های خودروسازی در این کشور قرار گرفته است. راب کنت اسمیت، مدیر بخش تولید ناخالص داخلی در مرکز آمار انگلیس گفت نگرانی‌ها از چگونگی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و کاهش شدید تولیدات کارخانه‌های خودروسازی این کشور به ضعف گسترده در بخش تولید منجر شده است. رشد بخش تولید در ماه آوریل منفی ۳.۹ درصد بوده است که در این بین تولید خودرو ۲۴ درصد کاهش داشته است. مشکل در تأمین قطعه و کاهش تقاضای واردات از جانب چین که یکی از بزرگ‌ترین بازارهای خودروهای انگلیسی است از جمله دلایل اصلی این مشکل عنوان شده است. متوسط نرخ رشد ماهانه انگلیس در بازه زمانی ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۹ معادل ۰.۴۹ درصد بوده که کمترین آنها مربوط به رشد منفی ۲.۱ درصدی ژانویه ۲۰۰۹ و بیشترین آنها مربوط به رشد ۱.۹ درصدی سپتامبر ۱۹۹۹ بوده است.

کاهش شدید مبادلات ارزی در جهان

مؤسسه "سی ال اس" لندن در گزارشی اعلام کرد، حجم مبادلات ارزی جهان در ماه می در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۹.۶ درصد کاهش یافته و به ۱.۶۲ تریلیون دلار رسیده است. این مؤسسه کاهش دامنه نوسانات ارزی و بازگشت بازار ارز به ثبات را دلیل کاهش اقبال معامله گران به آن معرفی کرده است. مؤسسه سی ال اس که یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های ارزی جهان محسوب می‌شود. همچنین اعلام کرده است که حجم مبادلات ماه مه در مقایسه با ماه آوریل نیز کاهش پیدا کرده است. در سال ۲۰۱۹ میزان نوسانات بازار ارز در جهان به کمترین سطح خود در چهار سال اخیر رسیده است. امسال بانک‌های مرکزی جهان رویکرد محتاطانه تری در پیش گرفته‌اند و کاهش رشد اقتصادی بسیاری از کشورهای جهان آن‌ها را دست به عصا کرده است. سرمایه گذاران و معامله گران بازار ارز اکنون منتظرند تا چشم‌انداز اقتصاد جهانی مشخص‌تر شود و این رویکرد صبر در برابر کاهش رشد اقتصادی باعث کاهش نوسانات بازارهای ارزی جها ن نیز شده است. به گفته مؤسسه سی ال اس، حجم مبادلات ارزی به صورت قرارداد سوآپ، معاملات فوری و آتی ارزی در ماه می نسبت به سال گذشته کمتر بوده است. طبق اعلام مؤسسه "کمپلو" در حال حاضر دلار آمریکا، یورو، پوند انگلیس، ین ژاپن و فرانک سوئیس پر مبادله‌ترین ارزهای جهان هستند.

احتمال کاهش برداشت خرما در سال جاری/ اُفت ۳ هزار تومانی قیمت خرما در بازار

علی محمد صمیمی در خصوص آخرین وضعیت بازار خرما اظهار کرد: بعد از ماه مبارک رمضان، التهاب در بازار خرما کمتر شده و این بازار با کاهش قیمت محصولات مواجه شده است. وی با اشاره به اینکه هم اکنون بازار خرما از التهاب خارج شده، ادامه داد: با شرایط موجود، هیچ دلیلی برای افزایش قیمت خرما در بازار وجود ندارد و قیمت انواع خرما از هزار تومان تا ۳ هزار تومان کاهش یافته است. نائب رئیس انجمن خرمای ایران با ذکر این مطلب که هر نخل خرما پس از کاشته شدن حدود هفت سال به طول می‌انجامد تا ثمر دهد عنوان کرد: خرماکاران زحمت زیادی برای برداشت خرما می‌کشند و باید با ایجاد رونق در بازار، از خرماکاران حمایت کرد. صمیمی خاطرنشان نمود: با توجه به شرایط آب وهوایی نواحی مختلف کشور، برداشت خرما از اواخر تیر شروع و تا اواخر مهر و بعضا تا آبان ادامه دارد. وی در گفت‌وگو با میزان، در رابطه با پیش بینی برداشت خرما متذکر شد: از الان پیش بینی برداشت خرما برای سال جاری سخت است؛ اما با توجه به این که سیل‌های اخیر به میزان باردهی نخل‌های خرما تأثیر گذاشته، احتمال کاهش میزان برداشت خرما در سال جاری دور از انتظار نیست.

حداقل و حداکثر قیمت طلای سرخ اعلام شد

غلامرضا میری، نایب رئیس شورای ملی زعفران از رکود حاکم بر بازار طلای سرخ خبر داد و گفت: هم اکنون حداقل قیمت هر کیلو زعفران ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار و حداکثر ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. وی افزود: افزایش قیمت زعفران در ماه‌های اخیر موجب شد این محصول به عنوان کالای لوکس و اولویت چندم در سبد خانوار قرار گیرد به طوری که برخی مصرف‌کنندگان ناچار به حذف محصول از سبد مصرفی خود شدند. میری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت صادرات زعفران گفت: همه ساله عمده صادرات زعفران در زمستان و ماه‌های فروردین و اردیبهشت انجام می‌شود و از ماه خرداد هر چه به فصل برداشت محصول نزدیک‌تر می‌شویم صادرات روند نزولی به خود می‌گیرد.

قیمت نفت سنگین ایران ۶۶ سنت ارزان شد

طبق جدیدترین گزارش ماهانه اوپک، تولید نفت ایران در آوریل سال ۲۰۱۹ به ۲.۳۷۰ میلیون بشکه در روز رسید و نفت سنگین ایران ۶۶ سنت در هر بشکه ارزان شد. گزارش اوپک بر مبنای آمار منابع ثانویه نشان می‌دهد، تولید نفت ایران در ماه میلادی گذشته به ۲.۳۷۰ میلیون بشکه در روز رسید که ۲۲۷ هزار بشکه در روز در مقایسه با تولید ۲.۵۹۷ میلیون بشکه در روز در آوریل، کمتر بود. طبق آمار منابع ثانویه، مجموع تولید اوپک که متشکل از ۱۴ کشور است در ماه می ۲۹.۸۸ میلیون بشکه در روز بود که نسبت به ماه پیش از آن ۲۳۶ هزار بشکه در روز کاهش داشت. تولید نفت علاوه بر ایران، در عربستان سعودی، نیجریه و ونزوئلا کاهش یافت، در حالی که تولید عراق، آنگولا و گابن افزایش داشت. قیمت نفت سنگین ایران در ماه مه ۶۷.۸۶ دلار در هر بشکه بود که در مقایسه با ۶۸.۵۲ دلار در هر بشکه در آوریل، ۶۶ سنت کاهش نشان داد. میانگین قیمت نفت سنگین ایران از ابتدای سال ۲۰۱۹ تاکنون ۶۳.۶۸ دلار در مقایسه با ۶۵.۹۵ دلار در سال ۲۰۱۸ بوده است.

همکاری غول‌ها برای توسعه خودرو‌های برقی و خودران

هربرت دیاس، مدیر ارشد اجرایی شرکت خودروسازی فولکس واگن آلمان، روز سه‌شنبه از همکاری با شرکت آمریکایی فورد برای توسعه و تولید خودروهای برقی و خودران خبر داد و گفت که مذاکرات میان این دو شرکت به خوبی پیش رفته و انتظار می‌رود که در آینده محصولات مشترک با کیفیت و پیشرفته‌ای را معرفی و روانه بازارهای جهانی کنند. آلمان و ایالات متحده آمریکا که میزبان بزرگترین و برترین صنایع و شرکت‌های خودروسازی در جهان هستند، حالا به نظر می‌رسد که قصد دارند با همکاری یکدیگر در توسعه فناوری خودروهای دوستدار محیط زیست برقی و خودران‌پیشگام باشند و در این زمینه نیز سرمایه‌گذاری‌های کلانی را اختصاص داده‌اند. فولکس واگن بیش‌ترین سهم از فروش خودرو در اروپا را داراست و بدون شک یکی از بزرگترین خودروسازان جهان به شمار می‌رود که بعد از رسوایی زیست محیطی خودروهای دیزلی موسوم به دیزل گیت، تصمیم گرفت به منظور بازیابی و احیای آبرو و نام و آوازه خود به توسعه هرچه بیش‌تر وسایل نقلیه برقی، الکتریکی، پاک و دوستدار محیط زیست بپردازد تا از حجم خسارات وارده بکاهد. تاکنون شرکت‌های بسیاری نظیر اپل، جنرال موتورز، تسلاموتورز، نسخه‌هایی آزمایشی از خودروهای خودران را به مرحله تولید رسانده‌اند که البته هنوز هیچ یک از آن‌ها نتوانسته‌اند از آزمایش‌ها و تست‌های نهایی خود سربلند بیرون آمده و به طور کامل مورد تأیید سازمان‌های نظارتی و حمل و نقل جاده‌ای در کشورهای موردنظر قرار بگیرند. خودروهای خودران با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و پیشرفته‌ای نظیر یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی قادر خواهند بود، بدون نیاز به راننده، در خیابان و جاده‌ها تردد و سرنشینان خود را جابجا کنند.

قیمت سیب زمینی در بازار به مرز ۱۰ هزار تومان رسید

قیمت سیب زمینی در روزهای اخیر دوباره افزایش یافته است به طوری که این محصول در محدوده هرکیلوگرم 6 تا 10 هزار تومان نیز به فروش می‌رسد. قیمت مصوب هرکیلوگرم سیب زمینی تازه در میدان مرکزی میوه و تره بار شهر تهران 4 تا 6 هزار  تومان و  بر اساس مشاهدات عینی خبرنگار تسنیم در سطح شهر 6 تا 9 هزار تومان است. هرکیلوگرم از این محصول در میادین میوه و تره بار شهرداری تهران نیز 5 هزار و 950 تومان به فروش میرسد. هر کیلوگرم سیب زمینی در یکی از فروشگاه های اینترنتی 9800 تومان قیمت گذاری شده که با تخفیف 9300 تومان به فروش می رسد. به نقل از تسنیم؛ بنابراین گزارش، رسانه وابسته به دولت چندی پیش قیمت هر کیوگرم سیب زمینی را 5 هزار تومان خوانده بود و فروش بیشتر از این نرخ را ادعا دانست اما مشاهدات میدانی مردم نیز متفاوت است. از عمده دلایل افزایش قیمت سیب زمینی در بازار داخلی صادرات عنوان می‌شود. نیازی رئیس انجمن ملی سیب زمینی نیز اخیرا در مصاحبه ای گفته است که طی چند روز آینده برداشت سیب زمینی در استان‌های گرگان و اصفهان به پایان خواهد رسید و با ورود این سیب زمینی به بازار، قیمت‌ها شکسته خواهد شد.

بانک جهانی: فشار تحریم‌ها بر اقتصاد ایران سال آینده تخلیه می‌شود

بانک جهانی در گزارش اخیر خود موسوم به چشم انداز اقتصادی جهان پیش بینی کرده است، اثر تحریم ها بر اقتصاد ایران در سال آینده تخلیه شود و اقتصاد ایران در این سال از رکود خارج شود. این نهاد بین المللی رشد اقتصادی ایران در سال جاری را منفی 4.5 درصد پیش بینی کرده و انتظار دارد اقتصاد ایران در سال آینده از رکود خارج شده و رشد اقتصادی 0.9 درصد را تجربه کند. بانک جهانی در این گزارش نوشته است: «پیش بینی می شود در پی کاهش یافتن اثر تحریم های کنونی آمریکا، فعالیت اقتصادی در ایران طی سال 21-2020 افزایش یابد.» این گزارش افزوده است: «با به ثبات رسیدن وضعیت تورم و ‌آب رفتن اثر تحریم ها رشد اقتصادی ایران در سال آینده از سر گرفته می شود.» این گزارش همچنین نرخ تورم ایران در پایان آوریل 2019 را 52 درصد برآورد کرده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
هنگامی که فشار تحریم ها بر ایران تخلیه شده بود دولت ما توانست با پذیرش برجام دوباره دست و پای اقتصاد ما را در پوست گردو قرار دهد.
این امری است که همه اقتصاد دانان آزاد قبول دارند و دولت آمریکا و اروپا به شدت از روحانی متشکر است
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل