بازدید 6498

پمپئو: ایران، عامل حمله به نفتکش‌ها است

کد خبر: ۹۰۵۳۵۸
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۷ 13 June 2019

«مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه (23 خرداد/ 13 ژوئن) ایران را مسئول حمله به دو نفتکش در دریای عمان معرفی کرد.

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، وی گفت: «ارزیابی دولت آمریکا این است که جمهوری اسلامی ایران مسئول حملاتی است که امروز در دریای عمان اتفاق افتاد. این ارزیابی، مبتنی بر داده‌های اطلاعاتی، سلاح‌های مورد استفاده، سطح تخصص مورد نیاز برای انجام این عملیات، حملات اخیر ایران به کشتی‌ها و این واقعیت است که هیچ گروه نیابتی از منابع و مهارت کافی برای انجام عملیاتی با این سطح از پیچیدگی نیست.»

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد ایران روز 12 آوریل به دنیا قول داد انتقال نفت از طریق تنگه هرمز را متوقف خواهد کرد. او ادعا کرد ایران اکنون در حال اقدام برای عملی کردن این وعده است.

پامپئو در ادامه پس از نقل قول بخشی از توئیت «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران در واکنش به حادثه دریای عمان گفت که دنیا این ماجرا را همانند ظریف، «با مزه» نمی‌داند.

ظریف در توئیتر نوشته بود: «حملات گزارش شده به تانکرهای مرتبط با ژاپن زمانی اتفاق افتاد که نخست‌وزیر آبه شینزو برای گفتگوهایی گسترده و دوستانه در حال دیدار با آیت‌الله خامنه‌ای بود. مشکوک بودن برای توصیف آنچه که احتمالا امروز صبح اتفاق افتاده، کفایت نمی‌کند. مجمع گفتگوی منطقه‌ای پیشنهادی ایران، ضروری است.»

پامپئو گفت: «وزیر خارجه ایران امروز به این حملات واکنش نشان داد. او با لحنی طعنه‌آمیز گفت "مشکوک بودن برای توصیف آنچه امروز صبح اتفاق افتاده کفایت نمی‌کند." وزیر خارجه ظریف ممکن است فکر کند این اتفاق با مزه است، اما هیچ‌کس دیگر در دنیا اینطور فکر نمی‌کند.»

وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد: «ایران در حال خرابکاری است، چون رژیم می‌خواهد کارزار فشار موفق ما برداشته شود. هیچ نوع تحریم اقتصادی به جمهوری اسلامی مجوز حمله به شهروندان بی‌گناه، ایجاد اخلال در بازارهای نفتی و اقدام به باج‌گیری هسته‌ای نمی‌دهد.»

پامپئو گفت: «جامعه بین‌المللی حملات ایران به آزادی دریانوردی و نشانه گرفتن غیرنظامیان را محکوم می‌کند. امروز من به سفیرمان در سازمان ملل متحد دستور داده‌ام مسئله حملات ایران را در شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح کند.»

وزیر خارجه آمریکا در پایان تصریح کرد سیاست دولت ترامپ کماکان تلاش دیپلماتیک و اقتصادی برای «بازگرداندن ایران به میز مذاکره» جهت رسیدن به توافقی جامع بر سر طیف کاملی از مسائل محل اختلاف است

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان