بازدید 16004
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت‌وگو با «تابناک»؛

نمی‌توانیم دور کشور حصار بکشیم/ برای تکمیل برخی تولیدات داخلی، به واردات مواد اولیه نیاز داریم

برخی از سیاستمداران ما اعتقاد دارند که عامل پدید آمدن وضعیت کنونی در کشور، اقدامات آمریکایی‌ها علیه ایران است و تنها راه حل این مشکلات نیز مذاکره است؛ اما اکنون با آمدن وزیر خارجه آلمان و حضور قریب‌الوقوع نخست‌وزیر ژاپن در ایران، بار دیگر موضوع مذاکرات احتمالی به غرب و آمریکا جدی شده است.
کد خبر: ۹۰۵۰۶۶
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۵ 12 June 2019

ما نمی‌توانیم دور کشور حصار بکشیم/ برای تکمیل برخی تولیدات داخلی، به واردات مواد اولیه نیاز داریمبرخی از سیاستمداران ما اعتقاد دارند که عامل پدید آمدن وضعیت کنونی در کشور، اقدامات آمریکایی‌ها علیه ایران است و تنها راه حل این مشکلات نیز مذاکره است؛ اما اکنون با آمدن وزیر خارجه آلمان و حضور قریب‌الوقوع نخست‌وزیر ژاپن در ایران، بار دیگر موضوع مذاکرات احتمالی به غرب و آمریکا جدی شده است.

به گزارش «تابناک»؛ با این ‌حال برخی ازجمله بعضی نمایندگان مجلس بر این باورند که نگاه به بیرون نمی تواند، همه مشکلات کشور را حل کند و باید در کنار فعال شدن دیپلماسی، راهکارهای دیگر از جمله اتحاد درونی و تکیه بر ظرفیت های داخل هم مد نظر قرار گیرد.

به اعتقاد این افراد، نمی توان دور کشور حصار کشید، چون برای اجرای بسیاری از پروژه‌ها و یا تولید محصولات داخلی، نیاز به واردات برخی مواد اولیه حتی محدود وجود دارد و اگر ما بتوانیم روابط خود را با برخی از کشورها بیشتر و تنش‌های موجود با بعضی از کشورها را ـ که نیازی به تقابل با آنها نیست ـ کم کنیم، می توان به آسانی از این بحران ها بگذریم.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت‌وگو با تابناک اظهار داشت: شرایط بین‌المللی ما در حال بهبودی است و با استفاده از دیپلماسی فعالی که داریم، توانسته‌ای بسیاری از مشکلات تحریمی را که در ماه های گذشته فشار زیادی بر ما تحمیل کرد، کم کنیم.
البته برخی اعتقاد دارند که باید مذاکره صورت گیرد و نگاه این افراد هم به سمت آمریکاست، ولی به نظر من، ما باید بار دیگر زمینه ای فراهم آوریم که آمریکا تنهاتر و از به وجود آمدن اجماع‌ها جلوگیری شود. برای این کار هم نیاز است که در داخل به امکانات و سرمایه و ظرفیت‌های خود متکی باشیم تا بتوانیم از عهده خارجی‌ها برآییم.

وی افزود: تا اینجای کار کسی مشکلی ندارد، اما زمانی ما می‌توانیم نتیجه بهتری بگیریم که تعاملی هم با همسایگان و کشورهای دیگر دنیا داشته باشم. در این میان، اگر آمریکا هم خواست که خواسته است و اگر هم نخواست، مشکلی برای ما ایجاد نخواهد کرد.

جعفرزاده گفت: اما اتفاقی که می افتد و عموماً بر اساس تنگ‌نظری‌ها یا سهل‌انگاری‌هاست، این است که ما با کشورهایی وارد چالش می شویم که ضرورتی ندارد. ما نمی توانیم با آنها تعامل کنیم و جالب است که برخی از این کشورها از بابت تحریم‌ها خسارت می‌بینند، ولی ما نمی‌توانیم با آن‌ها تعامل کنیم.

وی در ادامه یادآور شد: دستگاه دیپلماسی ما در کاهش این تنش ها تلاش های زیادی کرده، ولی هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده است. البته وزرای دیگر هم دست روی دست گذاشته اند و تماشاچی اقدامات وزارت خارجه هستند که این خود داستان دیگری است!

جعفرزاده در ادامه خاطرنشان کرد: وزارت صنعت می‌تواند با ترکیه یا برخی دیگر از کشورها اتفاقاتی را رقم بزند و یا وزارت کشاورزی مثلاً با روسیه می‌توانند کارهایی بکند و یا سایر وزارت خانه ها بسته به نوع فعالیتشان، می توانند به وزارت خارجه ما کمک کنند. اگر مجموعه دولت بخواهد می‌تواند بخشی مهمی از این تحریم‌ها را بی‌اثر کند.
تولید سرریز ما به هر حال باید صادر شود، مواد اولیه را هم نیاز است که وارد کنیم؛ بنابراین، ما نمی توانیم دور کشور خود حصار بکشیم و ادعا کنیم همه‌ چیز را خودمان خواهیم ساخت. خلاصه چیزهایی هست که به‌هرحال وابسته به خارج است و مواد اولیه آن باید از بیرون وارد شود. شاید در یک محصول تولیدی ما، ده درصد وابستگی به خارج داشته باشیم و اگر این را ده درصد را وارد نکنیم، دیگر نمی‌توانیم آن محصول را تولید کنیم؛ بنابراین، نیاز به دیپلماسی خارجی داریم. مشکلی که ما داریم وجود انفعال در نهادهای مختلف است.

وی در پایان گفت: باید یک کنش مقتدرانه به ‌جای یک واکنش منفعلانه صورت گیرد تا بتوانیم از عهده مشکلات خود برآییم و با اقتدار و حفظ جایگاه همیشگی خود در مناسبات بین‌المللی تحریم‌ها را دور بزنیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۱
آره
ویلچر از آلمان بیاریم
جناب ایمن آبادی تا حالا شما کجا بودید
پاسخ ها
سلام
| Germany |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
چرا ژاپن ک مورد حمله اتمی امریکا واقع شد. چرا باهاش قطع رابطه نکرد؟
صمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
انتخابات مجلس نزدیک است و به رای مردم نیاز دارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
وقتی قانون اینکه درآمدت را از کجا بدست آوردی در کشور ما وجود ندارد نتیجه اش همین اختلاص پول شویی و کلاه برداری های وسیع می شود و راهکار آن تصویب این قانون است مثل تمام کشورهای پیشرفته دنیا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
دعوت ازروحانی در نشست جی ۲۰ مترادف است بازمینه سازی ملاقات کاملا تصادفی ! روحانی وترامپ
بدون ریشه کن کردن فساد موجود ، آمریکا که هیچی ، با خود خدا هم مذاکره کنیم هیچ کدوم از مشکلاتمون حل نمیشه! چه بسیار کشورهایی در دنیا هستند که روابط بسیار خوبی با آمریکا دارند و کشورهای ثروتمندی هم هستند اما به خاطر سوء مدیریت و فساد افسار گسیخته سیستماتیک ، ارزش پولی پایین ، تورم بالا ، نرخ بیکاری بالا ، نرخ رشد اقتصادی پایین و شاخص فلاکت به مراتب بالاتری دارند و مردمانشون در فقر زندگی می کنند. نمیدونم چرا بعضی ها فکر می کنند اگه با آمریکا مذاکره کنیم تمام این مشکلات حل میشه.
اره واقعا هیچکس مشکلی نداره امریکاهم که هرروزداره ضعیف ترومنزوی ترمیشه الان مابااستقامتمون تمام کشورهارومنزوی کردیم همینکه بهشون نفت نمیدیم خودش یه دستاورده
راستی نماینده جان اینستاگرامت چند سالش شده؟ جدیداً براش جشن تولد نگرفتی؟
ما از چی شانس آوردیم که از نماینده مجلس آورده باشیم!!!
خوب بود. اگر اسم کشورهایی که ایشان گفتند که نباید. مشکل داشته باشیم ، ولی داریم را میگفتند. مثلا سعودی ها که به هیچ صراطی مستقیم نیستند ، چکار. میشود کرد؟ یا امارات حرف حسابش چیه که با صیهونیست ها و سعودی ها و امریکا دست به یکی کرده بر علیه ایران ؟
برخی دور مغزشان را هم حصار کشیده اند
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
مسئله فقط واردات مواد اولیه نیست مشکل عدم سازگاری با دنیای خارج است
فساد خیلی پخش شده
هرچی میگه برعکسشو عمل میکنن
ازکارشناسان ایثارگر سازمان برنامه وبودجه کشورهستم در تمامی دولتهای گذشته به مناسبت دفاع مقدس ازایثارگران ازطریق لوح ویا پاداش یادمکردند از بیش از6سال
گذشتبی ه که دولت روحانی ونوبخت که ریاست سازمان رابرعهده گرفته کوچکترین یادی از ایثارگران حتی با یک لوح کتبی هم یادنمیشود وآخرین اقدام ایشان برای ظلم با بازنشستگان ایثارگر در سازمان متبوع دستوردادهاند سهم غذای بازنشستگان ایثارگری که از مجتمع سازمان استفاده میکردند قطع نمایند وفقط شاغلین استفاده نمایند بعنوان یک ایثارگر از بیعدالتی وتبعیضی که دار حق ایثارگران روا داشته شده ناراحت ومراتب اعتراض خودم را معروض میدارم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
وقتی طلیعه نوشته ایشان را خواندم فکر کردم می خواهد راجع به مشگلات بودجه ریری صحبت کنند بعد فهمیدم پشت عنوانی که اصلا نمی دانیم چی هست یعنی ایثارگر دنبال سهم خواهی هستند برادر من همه پدران و مادران ایثارگرند و شما فیل هوا نکرده ای احتمالا هم از نیروهای تحمیلی به این سازمان هستی که اصلا کاری به عملکرد ان
نداری و شاید اصلا ندانی بودجه چی هست.
تازه فهمیدید که نمیشه حصار کشید؟؟؟؟یه کارتن معمولی یه کاغذ برای پوستر و... پیدا نمیشه میگن بخاطر تحریم نمیاد
لعاب کارخانجات کاشی و خیلی چیزای دیگه نیست
برای همه تولیدات داخلی مواد اولیه از خارج نیاز دارید نه برای برخی!
سالها به مردم میگید به خود کفایی رسیدیم!!!
با این تحریمها مشخص شد که اینطور نیست
آقای جعفر زاده شما لیستی از واردات 4 سال اخیر تهیه کنید و وزن ریالی آنها را مقایسه کنید ببینید آیا اولا چند درصد آن کالاها وارداتشون در این شرایط خیانت آشکار بوده .
از طرفی با ارزش ریالی همین کالاها ملزومات ضروری چند کارخانه را میتوانستیم وارد کنیم تا آن محصولات ضروری از تولید متوقف نشوند؟
اینطور نیست که دلار هایی ارزان با رانت به افرادی واگذار شد؟
اینطور نیست که کالاهایی نظیر تزیینات و ظروف و آب پنیر و خودروهای لوکس و کودها ی متنوع و لوازم آرایشی و بذر های تراریخته و هزاران نمونه دیگر مثل پوشاک و کفش و .... که تجملاتی هستند در این شرایط نمی بایست دلاری برای آنها هزینه میشد ؟
آیا اینها خیانت نیست ؟
باز ایام انتخابات شد و نطق آقایون باز شد و الان همه طرفدار تولید و مردم شدن و همشون پیگیر رفع مشکلات به هر قیمتی. ولی چه فایده که همش حرف و هیچ تغییری توو اوضاع ما حاصل نمیشه
مذاکره با امریکا یک ضرورت برای خلاصی از وضعیت ایستای فعلی کشور است
باید تمام سیاست مداران موافق مذاکره با غرب مخصوصا آمریکا را فارق از هر جایگاهی که در آن هستند محاکمه کرد .به جای اینکه روی تولید داخلی وروشد کشور تمرکز کنند باز هم به دنبال وابستگی هستند .به هیچکدامشان نباید کوچکترین رحمی کرد
بالاخره فهمیدید که صنعت و اقتصاد کشور برای بقا نیاز به ارتباط و مراودات دارد؟ رونق تولید مواد اولیه میخواد و فقط شعار نیست.
تو همه چیز نمیشه.
چرا میتوانیم حصار بکشیم ولی بعد از چند سال ماانند چین به اشتباه بودن این روش پی خواهیم برد و درها را باز خواهیم کرد.
منظور از ما اربابهاست
باز شروع شد
شعارهای دوره ای ... حرف های قشنگ تکراری ... که تناسبی با باورهای پایه ای نداره
امیدوارم این دفعه دیگه فرصت سوزی نکنند
تابناک سلام خوبی
مگر ندیدید وزیر قبلی که خواست کاری کنه برخی نمایندگان چپه اش کردند . تازه بازم ولش نکردند و یقه دخترشو هم گرفتن ! البته مشکلی نیست ولی قصه ادامه دارد ایا بعد وزیر قبلی با لابی گری و گرفتن رشوه معاونش را که از قبلی هم بدتر بود را همین نمایندگان محترم بهش رای اعتماد دادند حالا میگن وزیر جدید ال و بل نمی کنه ! خوبه واله ! انگار بایداز مریخ بیان این کارها را انجام بدهند !
آقای نوبخت آخرین تیر رابرپیشانی بازنشستگان سازمان برنامه وبودجه زدند ودستورداده اند بازنشستگانی که از مجتمع سازمان استفاده میکنند برخلاف شاغلین نتوانند ازسهمیه دولتی استفاده نمایند به این وسیله به آقای روحانی باانتخاب این شخص بعنوان سیازمان برنامه وبودجه تسلیت عرض مینماییم
انسان موجودی اجتماعی است در تنهایی دوام نمی اورد. صلح حدیبیه پیمانی است که پیامبر و پیروان وی از مدینه با بت‌پرستان قریش بستند. اگر به سیره معصومین و پیامبر عمل بشه نجات پیدا میکنیم.
قولهای اقتصادی مثل ایران خودرو و سایپا چنان در تولید فساد و هدایت و هدفمند کردن متخصص شدن که اگر در تولید محصولاتشون به این تخصص رسیده بودن الان کارخانه های بنز و بی ام و باید لنگ می انداختن جلوی اونها...
برای مثال، تعداد هزاران دستگاه خودرویی که در پارکینگهای این دو قول، از سال گذشته دپو شده و خاک میخورن، اگر به قیمت همان سال قبل عرضه بشه، شاهد این افزایش قیمت لجام گسیخته قیمتها نبودیم...
خودروهایی که به دلایلی مسخره مثل نداشتن لنت ترمز، برف پاکن و .... از تحویل و فروش اونها خودداری کردن و با ایجاد جو روانی در بازار خودرو و افزایش دیوانه وار قیمتها، الان اگر به دو برابر قیمت واقعی نسبت به سال گذشته هم به مردم تحویل بدن، حسابش از مُخیله خارج میشه...
برجام رقص باله بود؟!مذاكره يعنى چى؟! برجام ،فتح الفتوح و آفتاب تابان و................اين شد.در ضمن در مذاكره بايد چيزى بدهى و چيزى بگيرى،شما چه مى خواهيد بدهيد؟!
علت دشمنی با آمریکا را بگین تا ما هم بدانیم . آمریکا چه بلایی سر ما آورده که روسیه صد برابر آنرا انجام نداده ؟!
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
در کجای منطق و طبق کدام اصول حیاتی و حیثیتی به ما داده شده تا با آمریکا بجنگیم و اسرائیل را نابود کنیم ؟
برای یک کار محال و غیر عملی و غیر منطقی و محال
تا حالا کجا بودید
فرض كنيم با امدن نخست وزير ژاپن وضعيت كشور وبا ميانجيگرى ايشان وضع گل وبلبل شد بدون ويزا همه جا بتوانيم برويم ازهركشوركه دلمان خواست بتوانيم خريد كنيم ويا كالا بفروشيم هركشورى كه دلمان خواست برلى سرمايه گذارى دركشورمان انتخاب كنيم همه با ما دوست شدند حالا بايد ببينيم چند كشور پول وتكنولوژى دارند وحاضر باشنددركشورما سرمايگذارى كنند وچه تعداد از ايرانى ها هستند كه توان خريدكلاهاى غربى را دارند ويا كشورهاى حاضرند به ما بفروشند اصولا كدام كشور غربى خريدار توليدات ما ميشو دمتوجه ميشويم اكر غرب كالايى براى فروش داشته باشد مانمى تونيم بخريم سفر به غرب را بر تركيه ترحيح دهيم لازم نيست مادورخودديوار بكشيم
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
شرکت خارجی نمیتواند در ایران سرمایه گذاری کند چون مسولین و سیاست گذار میگوید ما اجازه نخواهیم داد شرکت ها وارد ایران شوند و باعث ورود فرهنگ عربی و شرقی وخرد کشور شود در صورتی اللن دهکده جهانی هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
خیلی چرت گفتی اگه به سنت برسه زمان خاتمی ببینی ایرانی چی میدونست پژو یعنی چی! فکر کنم واسیل رده سوم غرب هزار بار می ارزه به وسایل بونجل چینی
فقط مذاكره با ابر قدرت دنيا مشكلات را حل خواهد كرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
واقعا گل گفتی عزتتتتت
اینکه نمایندگان و بخش هایی از حاکمیت می گویند که نگاه به بیرون نمی تواند همه مشکلات ایران را حل کند سخن درستی است و از بدیعهات است. چرا که مگر تمامی این مشکلات و چالش ها در ایران در تمامی عرصه های سیاسی، از جمله نزاع ها و سگ دعواها برای قدرت و نشستن بر صندلی ریاست ایضا فرهنگی و اجتماعی از اپیدمی اعتیاد، ایدز و دهها و صدها چالش دیگر به مثابه سقوط اخلاق و ارزش های ذات کرامت انسانی در جامعه ایران، یا در عرصه اقتصادی رانت های نجومی و فساد ساختاری و ابر چالش های زیست محیطی آیا تمامی این بحران ها و چالش هایی که امروز کشور ایران با آن دست به گریبان است آیا مسئول آن آمریکا و غرب و یا عوامل و عناصر بیرونی بوده اند.؟ طبیعی است که عناصر و عوامل بیرونی تاثیر گذارند اما ریشه و عامل در خود ایران در جامعه است که بایست این دو موضوع را از هم تمیز و جدا کرد. این موضوع و این بهانه هم هیچ ربط و توجیحی به اینکه خوب حالا چون تضادها و چالش ها ریشه داخلی دارد نیاز به مذاکره و حل و فصل اختلافات بیرونی نیست این تفکر صد در صد غلط و اشتباه محض است
دوباره هنوز هیچی نشده دوباره تزهای الکی شروع شد؟؟؟!!! هر کس از واردات صحبت کند واقعا خیانت کار است؟؟!! ما واقعا حالا که تحریم را تحمل کردیم دوستداریم تولیدات داخلی ارج نهاده شود.چرا لوازم خانگی سامسون و ال جی و سونی و.... باید دوباره وارد کشور شوند وقتیکه در شرایط بحرانی همه در رفتن و‌هیچی به ما نفروختند.پس باید نغمه های نیاز به واردات را از گلو خفه کرد.
نابود شدیم رفت پی کارش . تو کابوس هم نمیشد چنین روزگاری رو تصور کرد
تابناک این نماینده کیست مدام ازش خبر می گذرای این دوره رای نمیاره وقت خودت را تلف نکن
برو لالا کن جانم. ۴۰ ساله خوابی
مشکل اصلی در نحوه تصمیماتی است که اقتصاد را غیرقابل پیش بینی کرده و سرمایه از تولید و اقدامات بلندمدت به کوتاه مدت نگری سوق می دهد.
تفکرات غالب بر کشور دور کشور دیوار فولادی کشیده دیگه از حصار گذشته
نصف ملت از گرسنگی و فلاکت بمیرند اب تو دل اقا ها تکون نمیخوره......
من ماندم اگر پژوه دوباره بخواهد برگردد استقبال می کنند چرا مسئولین این قسمت توجه نمیکنن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر