بازدید 3203

سکه رومی باستانی هزاران دلار فروخته شد

کد خبر: ۹۰۴۶۵۱
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۹ 10 June 2019

سکه‌ ۱۷۰۰ ساله منقش به چهره‌ فرمانروای روم باستان «‌آلکتوس» که توسط یک فلزیاب در زمین‌های اطراف «کنت»‌  واقع در انگلستان کشف شده بود با قیمتی نجومی در جریان یک حراجی در بریتانیا به فروش رسید.

به گزارش ایسنا و به نقل از انشنت اوریجینز، این سکه طلایی باستانی بسیار نادر، در جریان یک حراجی، قیمت پیش بینی شده را در هم شکست و در نهایت به قیمت سرسام‌آور ۷۰۰ هزار دلار به فروش رسید. این سکه که در حراجی واقع در لندن به فروش رسید، در ابتدا قیمت فروش این اثر حدود ۹۰ هزار الی ۱۲۷ هزار دلار تخمین‌زده شده بود.

کارشناسان موزه بریتانیا پس از بررسی‌های اولیه این سکه اعلام کردند این اثر، یک سکه ۱۷۰۰ ساله از جنس طلاست که چهره فرمانروای روم باستان بر روی آن حک شده است. این یکی از معدود سکه‌هایی از این دست است که تاکنون باقی مانده است.

بنا بر گزارش «‌آرت نت» دیگر سکه‌هایی که به این دوره تعلق دارند در موزه بریتانیا نگهداری می‌شوند. این موزه هویت و قدمت این سکه طلا را با تطبیق دادن به یکی از سکه‌های کشف شده در سال ۱۸۰۰ را تشخیص داد.

مبلغ پرداخت شده، این اثر را به گران‌قیمت‌ترین سکه رومی با طرح «‌آلکتوس» بدل می‌کند. هنوز محل دقیق این اکتشاف گرانبها اعلام نشده است ولی اطلاعات ارائه شده به محلی در نزدیکی بندر «دوور» واقع در «کنت» اشاره دارد.

گمان می‌رود این اولین سکه‌ی طلای حکاکی شده در دوران فرمانروایی «آلکتوس» باشد. در یک روی این سکه تصویر «آلکتوس» و در روی دیگر آن تصویری نمادین دیده می‌شود.

تنها ۲۴ سکه طلا منقش به چهره «‌آلکتوس» در سراسر جهان وجود دارد.

تاریخدانان اطلاعات چندانی از «آلکتوس» در اختیار ندارند، با این‌حال اسناد تاریخی نشان می‌دهد که وی فرمانروایی به نام کاروسیوس را به قتل رساند و قدرت را در دست گرفت. «آلکتوس» از سال‌های ۲۹۳ تا ۲۹۶ پس از میلاد بر «بریتون‌ها» و ساکنان «گال شمالی» حکومت می‌کرد. وی در نبردی با «کنستانتین یکم» کشته شد.

از آنجایی تمامی سکه‌های منقش به چهره «‌الکتوس» پس از کشته شدن وی ذوب شدند، کشف چنین سکه‌هاییمتدوال نیست‌.

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان