بازدید 3365
۱
اقتصاد در گذر زمان

از درخواست تشکیل کابینه جدید توسط احمدشاه قاجار تا امضای قرارداد خرید ۶۰ هواپیمای بوئینگ

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیستمین روز خرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۰۴۲۸۷
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ 10 June 2019

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیستمین روز خرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

20 خرداد 1301، احمدشاه قاجار در تلگرامي از پاريس بار ديگر از احمد قوام (قوام السلطنه) خواست كابينه جديدي را تشكيل دهد.

20 خرداد 1303، کنسول آمریکا در بوشهر در گزارشی از جریان نفت ایران به سوی انگلستان نوشت: انگلیسی ها هیچ نگرانی از بروز مشکل در میادین نفتی ایران ندارند و در صورت لزوم حاضرند با نیروی نظامی خود از میادین نفتی ایران که تنها 10 درصد سهم آن به دولت ایران تعلق می گیرد محافظت کنند.

20 خرداد 1324، استالین فرمانی محرمانه درباره تاسیس موسسات صنعتی شوری در شمال ایران صادر کرد. در این فرمان ایجاد شعبات موسسات صنعتی آذربایجان شوروی در تبریز و سایر شهرهای شمالی ایران مورد تاکید قرار گرفته است.

20 خرداد 1347، محمدرضا پهلوی و همسرش به منظور امضای یک قرارداد برای دریافت وام 25 میلیون دلاری از آمریکا رهسپار واشنگتن شدند.

20 خرداد 1360، ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور وقت ایران با حکم امام خمینی (ره) از فرماندهی کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران عزل شد.

20 خرداد 1385، گرهارد شرودر صدراعظم سابق آلمان با مسلم خواندن حق ایران برای استفاده از انرژی صلح آمیز تصریح کرد: این حق بر هیچکس پوشیده نیست.

20 خرداد 1389، وزیر اقتصاد در واکنش به تحریم های شورای عالی امنیت گفت: تحریم‌ها حتی اثر روانی هم ندارند.

20 خرداد 1391، رییس کل بانک مرکزی سیاست‌های رسمی این بانک برای قیمت‌گذاری ارز در سال جاری را تشریح کرد؛ محمود بهمنی در خصوص برنامه این بانک برای احیای مجدد نظام یکسان‌سازی نرخ ارز و مکانیزم قیمت‌گذاری ارز در سال جدید گفت: بانک مرکزی برای یکسان‌سازی مجدد قیمت ارز در بازار هیچ گاه به نرخ‌های موجود در بازار آزاد نزدیک نخواهد شد.

20 خرداد 1392، بانک مرکزی در دستورالعمل جدیدی اعطای تسهیلات و انتقال ارز را از «سرزمین اصلی» به «مناطق آزاد تجاری و صنعتی» ممنوع کرد.

20 خرداد 1394، سخنگوی وزارت امور خارجه، مذاکرات ایران و روسیه برای امضای قرارداد نفت در برابر کالا به ارزش ماهانه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار را در حال کامل شدن دانست و گفت که این تفاهم‌ نامه همکاری تجاری -اقتصادی به زودی اجرا می ‌شود.

20 خرداد 1396، ایران قرارداد خرید ۶۰ فروند هواپیمای باریک پیکر «۷۳۷ مکس» بوئینگ را که از مشهورترین تولیدات این غول هواپیماساز آمریکایی است، امضا کرد.

منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد، موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سامانه ناوبری هواپیما را میتوان با امواج مختل کرده سرنگون کرد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل