بازدید 11131

قطبی بجای‌برانکو؛ خروس‌قندی جای الماس!

رسول بهروش‌
کد خبر: ۹۰۳۹۱۶
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۶ 08 June 2019

می‌گویند پلن بعدی پرسپولیسی‌ها در صورت ناتوانی در حفظ برانکو ایوانکوویچ، استخدام افشین قطبی است. حتی زمزمه‌هایی مبنی بر آغاز مذاکرات هم به گوش می‌رسد که مطابق انتظار تکذیب شده، اما محال است پیگیر جدی فوتبال ایران باشید و ندانید که این تکذیب‌ها به لعنت خدا هم نمی‌ارزند.

در عصر برانکو چهار مدیرعامل عوض شدند و تنها وظیفه هر کدام از آن‌ها هم حفظ مربی کروات بود، اما گویا حتی این تکلیف ساده هم از استطاعت ایرج عرب خارج است؛ هزار الله اکبر! مردی که تا قبل از حضور در پرسپولیس حتی دو تصویر پرسنلی هم در گوگل ایمیج نداشت، حالا با جستجوی اسمش به دو هزار تصویر در کنار جام‌های قهرمانی می‌رسد، اما هر جا حرف حفظ برانکو می‌شود، فقط مکررات کسالت‌بارش در مورد چند برابر شدن قیمت دلار را تکرار می‌کند. خب ردش کنید برود و دوباره حمید درخشان ریال‌بگیر را بیاورید؛ مخصوصا که ریال بر خلاف دلار روز به روز ارزان‌تر هم شده است!

یادش به «شر»، روزی که حبیب کاشانی از قیمت پایین قرارداد ۳۰۰ میلیونی حمید استیلی به عنوان یکی از مزایای او یاد می‌کرد و هیچ نمی‌فهمید در حال چه ارزان‌فروشی خجالت‌آور و زیانباری است. ظاهرا، اما نقشه فعلی پرسپولیسی‌ها حتی از این هم خطرناک‌تر است. اگر با حمید درحشان یا علی دایی طرف باشید، انتظارات‌تان را تعدیل می‌کنید و می‌دانید که تاکتیک و آنالیز و کار علمی تعطیل است. گزینه‌ای مثل افشین قطبی، اما از جنس دیگری است؛ مردی با روبنای فریبنده و زیربنای ویران؛ کسی که ۱۱ سال بعد از قهرمان کردن پرسپولیس، هنوز تنها نقطه درخشان کارنامه‌اش همین است و به زور همان هم خواب بازگشت به نیمکت سرخ را می‌بیند. قطبی همین تازگی‌ها از علاقه‌اش به سرمربیگری در پرسپولیس سخن گفته و شاید گروهی از مسوولان باشگاه هم تصور کنند انتخاب او می‌تواند زهر جدایی برانکو را بگیرد، اما از همین حالا بدانید این یک معامله نفرین‌شده است؛ تاخت زدن الماس با خروس قندی. تاریخ در مورد شما قضاوت خواهد کرد.

اولین کار مفید دست‌های پشت پرده!
تنها یک روز بعد از سومین قهرمانی پیاپی پرسپولیس در لیگ برتر، افشین قطبی مصاحبه کرد و گفت: «کار من برای پیوستن به پرسپولیس تمام شده بود، اما دست‌های پشت پرده در آخرین لحظات اجازه ندادند بیایم.» اشاره قطبی به فروردین ۹۴ است که مدیران باشگاه بر سر دوراهی او و برانکو، نهایتا مربی کروات را ترجیح دادند. این تردید‌ها همیشه در دنیای فوتبال وجود دارد. اتفاقا سال اول سرمربیگری پپ گواردیولا در بارسلونا هم مدیران این باشگاه بین او و روبرتو مانچینی مردد بودند. حتی بعدتر که پپ آمد و از دو بازی اول لالیگا فقط یک امتیاز گرفت، انتقادات بسیار زیادی مطرح شد که چرا گواردیولای جوان و بی‌تجربه به مانچوی خوشتیپ ترجیح داده شده است، اما گذر زمان عصر پپ را به یک دوره بی‌بدیل در تاریخ بارسلونا تبدیل کرد. منتها فرق آن‌ها با ما این است که مانچینی در این سال‌ها هرگز از منتفی شدن حضورش در بارسا در آخرین لحظات گله نکرده است. او خوب می‌داند تاج‌وتخت پپ چنان پایه‌های ستبری در خاطرات مردم کاتالونیا دارد که هر خدشه‌ای به آن، «تف سر بالا» است. یکی مثل افشین قطبی، اما چنین درکی ندارد. البته آن‌ها که شخصیت او را بهتر می‌شناسند، می‌دانند که توهم در تار و پود و عمق کاراکتر قطبی تنیده شده و چنین اظهارنظر‌هایی از جناب به اصطلاح امپراطور بعید نیست، اما انتظار می‌رفت دست‌کم وقتی هنوز استیج قهرمانی سوم پرسپولیس کاملا جمع نشده، او از این حرف‌ها نزند. خب اگر شما را جای برانکو می‌آوردند چه می‌کردید؟ مثلا ظرف سه سال، ۱۰ قهرمانی لیگ می‌گرفتید؟

بی‌بی‌سی، تیم ملی، شکست و شرمساری
این دومین بار است که افشین قطبی از دخالت دست‌های پشت پرده در تغییر سرنوشت خودش گله می‌کند. مرتبه قبلی مربوط به سال ۸۷ می‌شد که قرار بود قطبی را سرمربی تیم ملی کنند، اما در آخرین دقایق علی دایی (احتمالا با دستور مقامات ارشد دولتی) جانشین او شد. قطبی به شدت از این مساله رنجید؛ چنان که حتی عطای ادامه کار در پرسپولیس را هم به لقایش بخشید و شبانه از تهران رفت.

افشین که در آن مقطع هیچ آینده‌ای برای خودش در فوتبال ایران متصور نبود، بعد از ترک کشور در گفتگو با شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی مطالب تند و عجیبی علیه امنیت اجتماعی ایران به زبان آورد، اما در کمال شگفتی پس از عزل عیدانه علی دایی به خاطر شکست برابر عربستان، قطبی به ایران برگشت و سرمربی تیم ملی شد. او با شعار شناخت دقیق از کره‌جنوبی روی نیمکت ایران نشست، اما تیم کشورمان هم در مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۱۰ و هم در یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های ۲۰۱۱ آسیا مقابل کره‎‌جنوبی ناکام ماند و از گردونه مسابقات کنار رفت! حالا هم نوبت گله دوباره از دست‌های پشت پرده رسیده؛ دست‌هایی که این بار اجازه ندادند قطبی سرمربی پرسپولیس شود. فقط خدا کند این بار مثل دفعه قبلی نک و نال‌های او باعث نشود چهار صباح بعد جای برانکو را بگیرد و در عمل نشان بدهد حذف او، از معدود تصمیمات درست دست‌های پشت پرده در ایران بوده است! شما بعد از آن همه داستان‌سرایی و غرولند، در تیم ملی چه گلی به سر ملت زدید که حالا چشم‌تان دنبال پرسپولیس است؟

بدون «دست پشت پرده» چه کردی؟
سوال بعدی از افشین قطبی این است که اگر او فضای فوتبال ایران را در این حد ناسالم می‌بیند و مدام قربانی دست‌های پشت پرده می‌شود، چرا بازار کار دیگری برای خود انتخاب نمی‌کند؟ از قضا در جریان موقعیت‌های شغلی او بعد از جدایی‌اش از تیم ملی ایران هستیم؛ جایی که قطبی قدر سه سال‌ونیم فرصت اعطا شده به خودش در شیمیزو اسپالس ژاپن را ندانست و به نخستین مربی اخراجی تاریخ این باشگاه تبدیل شد. جالب است که دوستان رسانه‌ای‌اش در ایران –همان‌ها که فقط خبر برد‌های افشین را منتشر می‌کردند! - مدعی بودند اگرچه او در نتیجه‌گیری موفق عمل نکرده، ولی یک تیم خوب و جوان برای آینده باشگاه ساخته، اما همان تیم خوب و جوان سال بعد به دست پایین‌تر سقوط کرد. بعد هم تجربه ناموفق دیگری در بوریرام تایلند و دسته دوم چین؛ نکند فوتبال شرق آسیا هم مثل فوتبال ایران کثیف بود؟ پس چرا این یک سال آخر را خانه‌نشین بودید؟ و آن مقطع دو ساله بعد از اخراج از شیمیزو؟ اصلا شما در طول همین نیم‌فصل با فولاد خوزستان چه کردید؟ ۳ برد از ۱۲ بازی آخر؟ تازه خواب نیمکت پرسپولیس را هم می‌بینید؟

از تابلو‌های نقاشی همسر تا مادر بیمار
افشین قطبی یک قهرمانی دراماتیک و تاریخی با پرسپولیس به دست آورده و بنابراین بسیاری از هواداران این تیم او را دوست دارند. این علاقه گاهی مانع از آن می‌شود که برخی واقعیات به چشم بیاید. قطبی در دهه هشتاد با پرسپولیس و فدراسیون فوتبال قرارداد‌هایی داشت که بر اساس آن مالیات دستمزدش به عهده طرف مقابل بود. مثل خیلی از دیگر مربیان وارداتی، او هم رفت و مالیاتش را ندادند تا به نوعی نتواند به ایران برگردد. در این بازه زمانی ۱۰ ساله، مادر افشین قطبی در ایران بیمار شد و به رحمت خدا رفت، اما آقای قلب شیر حتی برنگشت تا در مراسم خاکسپاری مادرش شرکت کند.

اولین پیشنهاد کاری جدی از ایران، اما او را به سرزمین پدری بازگرداند. فولاد خوزستان مالیات ۱۷۰ میلیون تومانی قطبی را پرداخت کرد تا کسی که مادرش را تنها گذاشته بود، لااقل برای کار به ایران برگردد. افشین قطبی همان کسی است که سال دوم حضورش در ایران، در واکنش به سودجویی از دلالی دیکارمو گفته بود: «آنقدر پول دارم که اگر ۲۰ سال هم کار نکنم اتفاقی نمی‌افتد.» هیچ کجای این ثروت، اما ارزش تماشای مادر در واپسین لحظات را نداشت. کاش حداقل پیشنهاد فولاد چند ماه زودتر از راه رسیده بود تا امپراطور احساسات، به خرج دیگران والده محتضرش را ملاقات کند. البته که کلیدواژه «مادر بیمار و چشم‌انتظار» بیش از حد خصوصی است و منتقد حق سرک کشیدن در آن را ندارد، اما شاید بشود برای کسی که بخش عمده‌ای از کاراکتر حرفه‌ای‌اش بر پایه شوآف‌های احساسی و بازی با عواطف مردم استوار است استثناء قائل شد؛ کسی که تابستان ۸۷ خرید تابلو‌های نقاشی ۵۰ میلیون تومانی بانو یوروم را در زمره شروط تمدید قراردادش به باشگاه پرسپولیس تحمیل کرد و لابد امروز دیگران اجازه دارند از او بپرسند قلب شیر پس چرا برای مادرش از سنگ بود؟

بانک ورزش

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۱
هر چقدر هم بد بود شما اجازه انتقاد به اين صورت رو نداشتيد واقعا كه از اخلاق رسانه اي كم بهره ايد .
بر هوادارن واجب است اجازه اینکار راندهند..
۱- یاد بگیرید مسایل شخصی آدمها به خودشان مربوط بوده و به شما هیچ ربطی ندارد. به شما چه که در هنگام مرگ مادرش چه کرده؟
۲- اصلا قطبی را سوپر من نمی دانم، ولی از بسیاری از مربیان ایرانی بهتر است.
۳- استیلی با قیمت ۳۰۰ میلیونی در حدود ده سال پیش مربی ارزانی بوده؟
۴- امثال استیلی و درخشان را در بیرون از ایران به پشیزی استخدام می کنند؟
۵- اگر یک مربی مالیات خود را به عهده تیم و یا فدراسیون می گذارد ، خودش مقصر است یا مسئول بی کفایت امضاء کننده قرارداد؟
مربی چطور مسئول مربوطه را مجبور به پذیرش کرده؟
و....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۸
البته نقاشي كشيدن همسر ايشون هم يه مساله شخصي بود اما باشگاه پرسپوليس مجبور شد اونها رو بخره تا ايشون قراردادش رو تمديد كنه. قديمي ترها يادشون مياد چي ميگم.
عالیه تابناک! حمایت های بی دریغت از پرسپولیس رو علنی تر و محکم تر از قبل ادامه بده!
و بعد ... منتظر طوفان و شورش هواداران تیم های دیگه باش!
پاسخ ها
ایمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۸
95% این رسانه ها لنگی هستند و مواجب بگیر اقایون...
تا سال 1400 هراتفاقي بيفته پرسپوليس قهرمانه. البته فقط تو ايران
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۸
انگار یادتون رفته، بعد مدت ها یه تیم ایرانی آبرو داری کرد در آسیا و دو فصل پیاپی تا دیدارهای نیمه نهایی و نهایی بازی‌ها رفت، امسال هم که بدشانسی و بحث داوری اجازه نداد.
شما نگران نباشید و حرص زیاد هم نخورید، تا سال 1400 با این دولت و وزیر مورد نظر شما در کابینه قهرمانی و این جام ها برای شماست.فیگور دلسوزی هم بخود نگیرید.هر آدم عاقلی میتواند فکر کند چطور تیمی که 10 سال هیچ نشانی از تیم حتی متوسط و لایق قهرمانی نداشت چه شده که سه سال پشت سر هم قهرمان میشود؟ لطفا ملت را نفهم فرض نکنید...
پاسخ ها
مصطفی قاسمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۸
چطوری استقلالی...
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۸
و سووووووووووزش شماها تمامی ندارد آی حال میده بهبه بسوزید از قهرمانی های پی در پی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۸
شماها در همین توهم توطئه (نقل قول فرهاد دوپینگی و رئیس مافیا و نه حتی مدیران استقلال) باشید تا بازم پرسپولیس قهرمان شه، ما هم راضی هستیم.
ایمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۸
زورکی که نمیشه ویترین افتخارات را پر کرد اخوی.دوپینگی هم همه میدونن سید جلاله که از از ازمایش دوپینگ فرار کرده چند بار که البته این هم از حمایت های خاص وزیر جونتون میاد.و اما سوزش راست میگید ما چون همچین وزیر لنگی و رسانه های مافیایی نداریم میسوزیم و خوش بحال شما. یادتون باشه این دولت نبود الان 14 سال بود هیچی نداشتید و ویترینتون همتم جا کفشی قبلی بود.فقط دعا به وزیر بکنید
به نظر می رسد نویسنده محترم از اینکه تیم محبوبشان به روز استقلال بیافتد خیلی نگران هستند. نترس عزیزم تا وزیر جان در پستشان حضور دارند نمی گذارند آب تو دلتون تکون بخوره.
پاسخ ها
مصطفی قاسمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۸
استقلالیها چه بر خورده بهشون..
سر کشی در ابعاد خصوصی زندگی انسانها و اظهار نظر در مورد آنها. بهتر بود در مورد نتایج و رزومه شخصی صحبت میکردید و خواننده را در این که افشین قطبی یک مربی خیلی معمولی است متقاعد می نمودید.
قطبی بجای‌برانکو؛ خروس‌قندی جای الماس!
خیلی قشنگ بود.
تازه دایی به جای برانکو، هم می شود آب نبات قیچی به جای جواهر!
شما مشکل شخصیتون با قطبی چیه؟اینو بگید.مقاله ابدا بیطرف نبود وفوق العاده مشکل داشت فارغ از توانایی یا عدم توانایی قطبی
برانکو مربی ای کار بلد است اما رفتن او از فوتبال ایران به نفع کل فوتبال کشور خواهد بود زیرا یکی از روش هایی که منجر به کسب نتیجه توسط برانکو می شود تخریب مربیان و کادر فنی تیم های باشگاهی دیگر و تیم ملی است
یعنی وقتی برانکو جایی مربی تیمی است همه باید او را به عنوان بهترین و برترین و بالاترین بپذیرند و ستایش کنند و همه ی امور حتی برنامه ی بازی های لیگ و اردوهای تیم های ملی باید با نظر مثبت او برگزار گردد
در نتیجه درست است که برای پرسپولیس یا هر تیمی که برانکو سرمربی اوست این مساله خوش آیند است اما ضربه ای که به فوتبال کشور زده می شود مانند از دست دادن کی روش به عنوان آخرین شاهکار مشترک برانگو و وزارت ورزش غیر قابل جبران و برگشت ناپذیر است
انشاالله برانکو برود شاید این سرمربی جدید که چندین رده از کی روش پایین تر است در آرامش بتواند بازدهی بیشتری برای فوتبال کشور داشته باشد
پاسخ ها
پرسپولیسی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۸
این فقط تفکرات یک استقلالی است که با بودن برانکو به هیچ جامی نمی رسه و فقط امیدوار به رفتن برانکو هست
همین پروفسور مگر در زمان هدایت تیم ملی به دلیل اخذ نتایج ضعیف از ایران فرار نکرد؟ حالا شده الماس؟ کی روش هم الماس بود ولی الآن ویلیتموس جایگزینش شده است.
صد در صد با نویسنده موافقم. آن سال هم که قطبی تیم را قهرمان کرد، بخاطر این بود که سرمربی قبل از او (فکر میکنم دنیزلی ترک) تیم بسیار خوبی را ساخته بود و تحویل ایشان داد. در دوران آقای قطبی، این تیم یواش یواش تحلیل رفت و تیم به روزی اقتاد که من شخصا فکر نمیکردم دیگر روز خوش ببیند و آقای قطبی فرار را بر قرار ترجیح داد تا اینکه معجزه برانکو از راه رسید.
پاسخ ها
رضا شاه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۸
معجزه برانکو نه عزیزم، بگو معجزه این دولت فخیمه و جناب وزیر معظم،لطفا خودتون را گول نزنید
عجب تیتر بی شرمانه ای
من فوتبالی نیستم
ولی تیتر شما بسیار بی ادبانه است
من یه پرسپولسیس دوآتیشه ام.
طرفدار برانکو، محسن خلیلی و این تیم بزرگ.
اما نویسنده با اجازه کی، راجع به خانواده بزرگ پرسپولیس اینطور حرف میزنه؟
موقعی که از علی دایی، افشین قطبی و ... حرف میزنی اول دهنت رو آب بکش.
کاش یه همچین مقاله ای برای درخشان و استیلی هم میزدید یا شاید این مطلب رو نوشتید که جای پای این دو نفر باز شود؟؟؟
قطبی مربی نیست که طبل تو خالیه
قطبی یکی از بادانش تریم مربی ها که بیش از سه سال تو بهترین لیگ آسیا جی لیگ ژاپن مربیگری کرده
من در عجبم، یک تیم به بازیکن های خارجیش در فصل قبل معادل 40 میلیارد می دهد
1.2میلیون دلار به مربی خارجی
2 میلیون دلار به مربی جدید آن وقت هیچ مقامی هم دستاورد نداشته
اما یک تیم دیگه برای 500هزار دلار لنگ که مربی که در 4 فصل 6 جام براش آورده را نمی تواندتسویه کنه تا باهاش ادامه بده
تازه خدا رحم کرده وزیر ورزش هم آن طرفیه!
قربان برم خدا را یک بام دو هوا را!!!!
متاسفانه بزرگترین عاملی که همگی از دست دادیم چه مربیان و مسئولین و چه رسانه ها و نویسندگان خبری و چه ما خوانندگان و حاشیه نویسان اخلاق است . اخلاق ، اخلاق ، اخلاق . خدا به داد این مملکت برسه
مقاله بسیار علمی و عالی بود
خیلی زشت بود این مطالب پاکش کنید
من طرف دار قطبی نیستم
ولی شما چه دشمنی با قطبی دارید
حالا مثلا بقیه خوب هست؟
پاسخ ها
آروین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۸
خودت را اذیت نکن مرام لنگی جماعت همینه هیچ ارزشی حتی برای کسی که یکبار قهرمانشون کرده ندارند اینا همشون یه مافیا هستند زیر نظر جناب ...
کشور خیلی خوبی داریم. هر کس بازنشست میشود به عنوان مربی تراز اولوارد کشور ما میشود و عده ای هم به نان و نوائی میرسند؟؟؟!!! بعد از باخت هممیگوئیم تجربه شد برای سالهای بعد؟؟!!! عجب مدیران زبرو زرنگی داریم و در این بازار مکاره ثروتهای کلان به جیب میزنند و بعدش به همه ما میخندند؟؟!! نیست فریاد رسی که به حساب این مدیران برسد و حق ملت را از حلقوم آنها بیرون کشد تا کسی جرات اینگونه رفتارها را نداشته باشد.
قطبی مربی خوبیه با بی انصافی هر چه تمامتر ایشان را نقد کردید البته بیشتر توهین بود اصلا ایران چند مربی خوب و شناخته شده دارد یکی همین افشین است یکی الکساندر نوری و نمازی و اینها البته فوتبال را هم خیلی خوب می شناسد و من یادم میاد زمانی که مربی پرسپولیس بود این تیم هجومی و زیبا و با سیستم درست کار میکرد
آقای رسول بهروش‌. به نظر کینه ای در دل داری! افشین قطبی مربی متوسطیه اما بعد از سالها و در حالی که 5 امتیاز از پرسپولیس کسر شده بود دراماتیک ترین قهرمانی پرسپولیس از روز تاسیس این باشگاه رو به ارمغان آورد
توهین به ذیگران دارد نهادبنه میشود. خدا رحم کند بر این قوم.
قطبی با فولاد سه برد از سه بازی اول اورد اما شما کل بردهای نیم فصل را سه تا عنوان کردید کل بردهای فولاد بالای شش تا بود در مجموع در فوتبال ایران و برای تیمهای بزرگ فردی که فارسی بلد نباشه بهتر هست کمتر دچار حاشیه میشه و بیشتر حواشو دارن
چه الماسی؟ میگن نصرالدین یه جیزی بدرد نخوری داد دست دلال تا بفروشه، دلاله اونقدر تعریف کرد که نصرالدین گفت اینقدر خوبه خودم میخرمش. حالا ماجرای برانکو شده عین این مثل. خود پرسپولیسی ها هم باورشون شده برانکو مربی بزرگیه. برانکو بدون حمایت و حق کشی های فدراسیون هیچه. مگه تو آسیا ندیدین
عالی
عالی
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار