بازدید 4289
وزیر اقتصاد روسیه:

دلار جایگاهش را از دست داده است

کد خبر: ۹۰۳۹۰۳
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۸ 08 June 2019

ماکسیم اورشکین گفت که روند کاهش وابستگی به دلار توسط کشورهای مختلف آعاز شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک، وزیر اقتصاد روسیه که در همایش اقتصادی شهر سنت پترزبورگ سخن می‌گفت با اعلام این که روند حذف دلار و اوراق قرضه دلاری در بین بسیاری از کشورهای جهان شدت گرفته است افزود: کشورها شروع به خرید طلا برای تقویت ذخایر بانک مرکزی خود کرده اند.

اورشکین در ادامه با اشاره به این که دلار به تدریج در حال از دست دادن جایگاه خود در بازار جهانی است گفت: چین، ترکیه و کشورهای اروپایی در حال تقویت سهم یورو از ذخایر ارزی خود هستند و دلار به تدریج و ناگزیر در حال از دست دادن سهم خود است. این مساله نه تنها در روسیه که در همه جای جهان در حال اتفاق افتادن است.

روسیه در سال‌های اخیر برای کاهش وابستگی اقتصاد خود به دلار اقدامات متعددی از جمله فروش اوراق قرضه وزارت خزانه داری آمریکا، افزایش ذخایر طلا و مذاکرات با کشورهای دیگر برای استفاده از ارزهای ملی کرده است. الویرا نابیولینا- رئیس بانک مرکزی این کشور ماه گذشته گفته بود این اقدامات برای مصون ماندن روسیه از ریسک‌های اقتصادی و سیاسی انجام می‌شود.

ماه اوت سال گذشته، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه از تصمیم این کشور برای آغاز فرایند کاهش وابستگی به دلار خبر داده بود. چین نیز به دنبال افزایش سهم یوان از ذخایر ارزی کشورهای جهان با استفاده از پروژه جاده و کمربند خود است و اخیراً یک وام بر حسب یوان با مبلغ بالا در اختیار پاکستان قرار داده است.

ونزوئلا نیز از دیگر کشورهایی است که در حال تبدیل دلارهای خود به ارزهای معتبر دیگر نظیر یورو و ین ژاپن برای مقابله با تحریم‌های آمریکا است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار