بازدید 11813
۹

گزارش امارات به شورای امنیت در مورد فجیره؛ چرا اشاره ای به ایران نشده است؟

روز پنجشنبه امارات عربی متحده به اعضای شورای امنیت سازمان ملل گفت، حملات به چهار نفت‌کش در نزدیکی سواحل این کشور عملیاتی «پیچیده و هماهنگ» بوده که به احتمال زیاد توسط یک عامل دولتی انجام گرفته است. حال باید گفت، چرا به رغم اینکه پس از سفر جان بولتون به امارات و دیدار با مقامات این کشور، وی ایران را به دخالت در انفجار‌های الفجیره متهم کرد، در گزارش مقامات اماراتی اشاره‌ای به ایران نشده است؟
کد خبر: ۹۰۳۸۳۴
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۴ 07 June 2019

روز پنجشنبه امارات عربی متحده به اعضای شورای امنیت سازمان ملل گفت، حملات به چهار نفت‌کش در نزدیکی سواحل این کشور عملیاتی «پیچیده و هماهنگ» بوده که به احتمال زیاد توسط یک عامل دولتی انجام گرفته است.

به گزارش «تابناک»؛ پیش از این گفته شده بود که شورای امنیت سازمان ملل متحد موضوع مربوط به حوادث فجیره را در جلسه‌ای پشت ‌درهای بسته بررسی خواهد کرد.

بر پایه یافته‌های تحقیقات اولیه امارات، نروژ و عربستان، این حمله‌ها نیازمند متخصص مسیریابی قایق‌های سریع السیر و غواصان آموزش دیده برای کار گذاشتن مین‌های مغناطیسی روی بدنه نفت‌کش‌ها بود به ‌طوری که به آن‌ها آسیب وارد کنند اما باعث غرق شدن نفت‌کش‌ها نشود.

این سه کشور همچنین اعلام کردند: «در حالی ‌که تحقیقات همچنان در حال انجام است، این واقعیت‌ها جدی نشان می‌دهد چهار حمله بخشی از یک عملیات پیچیده و همانگ توسط عاملی است که ظرفیت عملیاتی قابل توجه دارد که احتمالا یک عامل دولتی باشد.»

آن‌ها بر این باورند که این حملات کار چندین تیم عملیاتی بود که به ‌گونه‌ای آن را هماهنگ کرده بودند که انفجارهای هر چهار نفت‌کش در مدت کمتر از یک ساعت انجام شود.

۲۲ اردیبهشت گذشته، وزارت خارجه امارات اعلام کرد، «چهار فروند کشتی تجاری در نزدیکی آب‌های سرزمینی امارات در نزدیکی فجیره، هدف عملیات خرابکارانه قرار گرفته‌اند». ساعاتی بعد «خالد الفالح»، وزیر انرژی عربستان سعودی نیز اذعان کرد که دو کشتی نفتکش سعودی نیز در این حادثه آسیب دیده‌اند.

گزارش امارات به شورای امنیت در مورد فجیره؛ چرا اشاره ای به ایران نشده است؟

پس از آن بود که دولت امارات از تحقیقات یک تیم تحقیق بین‌المللی بر روی حادثه فجیره خبر داد و اعلام کرد، نتایج این تحقیقات به شورای امنیت سازمان ملل ارائه خواهد شد.

شبکه «کان» متعلق به تلویزیون رژیم صهیونیستی شامگاه دوشنبه گزارش داد، دولت آمریکا اطلاعاتی را که از سازمان موساد درباره نقش داشتن ایران در انفجارهای الفجیره دریافت کرده، به زودی و پیش از جلسه شورای امنیت سازمان ملل منتشر خواهد کرد.

در پی انتشار این خبر، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران هشدار داد: «چوپان دروغگوی تیم B که فریاد «گرگ آمد» سر داده، یک بار دیگر جار و جنجال به پا کرده: این بار موساد اطلاعات مربوط به نقش‌آفرینی ایران در عملیات خرابکارانه الفجیره را تحریف کرده است. من درباره وقوع تصادف‌ها و دادن آدرس‌های غلط هشدار داده‌ام ـ می‌دانیم وقتی دروغ‌هایشان را باور کنیم چه اتفاقاتی می‌افتد. قبلاً در چنین وضعیتی قرار داشته‌ایم، درست است؟»

این در حالی است که جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا سی ام ماه می (۹ خرداد) گفت که کشورش مدارک دخالت ایران در انفجارهای بندر فجیره را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه می‌کند.

حال باید گفت، چرا به رغم اینکه پس از سفر جان بولتون به امارات و دیدار با مقامات این کشور، وی ایران را دخالت در انفجارهای الفجیره متهم کرد، در گزارش مقامات اماراتی اشاره ای به ایران نشده است؟

نخست اینکه، در صورتی که امارات مستقیم و رسمی ایران را متهم کند، باید به دنبال راهی برای پاسخ متقابل به صورت مستقیم باشد. اگر نتواند پاسخ متقابل دهد با بحران مشروعیت در داخل و در سطح منطقه ای مواجه می شود.

دوم: لذا به نظر می رسد امارات تمایل چندانی برای متهم کردن ایران به صورت رسمی و مستقیم ندارد و در پی آن است تا با ارجاع پرونده الفجیره به شورای امنیت و همراهی آمریکا با خود در این نهاد بین المللی، اهداف خود را پیش ببرد. در واقع، آن ها به دنبال این هستند که اعضای شورای امنیت را متقاعد کنند که حادثه فجیره کار ایران بوده تا اعتبار اتهام خود علیه ایران را بالا ببرند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۹
امارات دشمنی با ایران داره، چشم به جزایر 3 گانه ایران داره، بسیاری از ارتباطات تجاری با ایران را تحریم کرده. ولی مسئولان ما چه میکنند؟ اجازه میدهند 3 شرکت هوایی اماراتی برای عبور به کشورهای شمالی ایران از آسمان کشورمان استفاده کنند. باید حریم هوایی به روی هواپیماهای عبوری امارات بسته شود تا مجبور شوند دور ایران تاب بخورند و زمان و سوخت بیشتری مصرف کنند و این روی هزینه ها و مشتریان آنها تاثیر میذاره.
ایران دخالتی در این موضوع نداشته اما این که شواهدی گفتن پیدا نکردن . ی کم جای سوال داره ایا ایران به این فکر می افته که می تون خرابکاری انجام بده اما شواهدی به جا نگذاره؟ خیلی نقشه مسخره ای به نظر می رسه. اما ما خیلی چیزهای مسخره تر هم از بعضی ها دیدیم.
ایران به خاطر اتهام هایی که بهش زده شده شکایت کنه به سازمان ملل
کار هرکس بوده دستش درد نکنه.هر چند وقت یه بار از این چیزها پیش بیاد بد نیست.
علی به برکت الله
هرکی زده اگر کار خودشون نباشه نوش جونشون حداقل میشه فهمید که کسی کشته نشده یعنی ادم های خیری بودن
چون همه می دونند کار کیست ؟
جواب سوال مطرح شده در تیتر کاملا مشخص است: چون ایران روحش هم از انفجار نفتکش ها در بندر فجیره خبر نداشت. اصلا خبرش هم به ایران نرسید، در واقع هیچ ارتباطی بین ورود ناوهای آمریکایی به آبهای خلیج فارس و انفجارهای مذکور وجود نداشت. مدیون هستید اگر به حرف های من شک کنید یا لبخند بزنید.
برای اینکه آخرین لحظه ایران مقصر قلمداد کنند !
احتمالاً خود امارات هم در این انفجارها دست داشته. همان داستان خود کشی برای متهم کردن همسایه.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار