بازدید 6962

ماجرای مالیات بر خرید سکه چیست؟

کد خبر: ۹۰۳۸۱۶
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۴ 07 June 2019
خریداران سکه‌های پیش فروشی درحالی هنوز در شوک بخشنامه جدید سازمان مالیاتی هستند که باید مالیات بر عایدی سرمایه شان را به دولت بپردازند.

به گزارش تسنیم، "مالیات قطعی خریدارن سکه از سیستم بانکی" درحالی در روز‌های اخیر خریداران سکه‌های پیش فروشی را شوکه کرد و باعث انتشار نقد‌هایی به این طرح شد که مضمون همه‌ی آن‌ها به اتفاق این بود که بانک مرکزی در زمان پیش فروش، اعلام کرده بود این سکه‌ها مالیات ندارند.

بانک مرکزی در زمان پیش فروش سکه رسماً اعلام کرد: سکه‌های پیش فروشی مشمول مالیات بر ارزش افزوده نمی‌شوند و آنچه سازمان مالیاتی ابلاغ کرده است تضادی با آنچه بانک مرکزی قبلاً اعلام کرده بود، ندارد چراکه بخشنامه جدید سازمان مالیاتی نشاندهنده آن است که باید خریداران سکه‌های پیش فروشی، مالیات عایدی بر سرمایه شان را پرداخت کنند.

ماجرا از این قرار است که عده‌ای در زمان پیش فروش سکه که طبق سیاست‌های مدیریت وقت بانک مرکزی انجام شد، قدرت خرید بالایی داشتند و توانستند تعداد زیادی سکه را بانک مرکزی بخرند و سود‌های بالایی هم نصیب شان شد. این گروه حال که سرمایه شان چند برابر شده باید مالیات سرمایه شان را به دولت پرداخت کنند.

آنطور که سازمان مالیاتی اعلام کرده، خریداران تا ۲۰ سکه که طی سال ۹۷ سکه خود را دریافت نموده‌اند، مشمول مالیات نمی‌باشند.

اما برای افرادی که بیش از ۲۰ سکه دارند، مالیات مقطوعی وضع شده است که براساس آن نسبت به مازاد ۲۰ سکه تا میزان ۶۰ سکه به ازای هر سکه یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال مالیات مقطوع تعیین شده است.

ضمن اینکه نسبت به مازاد ۶۰ سکه تا میزان ۱۰۰ سکه به ازای هر سکه ۲ میلیون ریال مالیات مقطوع تعیین شده و نسبت به مازاد ۱۰۰ سکه تا میزان ۲۰۰ سکه به ازای هر سکه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال مالیات مقطوع وضع شده است.

به گزارش تسنیم، در بسیاری از کشور‌های جهان، بر درآمد حاصل از سرمایه گذاری در تملک دارایی‌های سرمایه‌ای مالیات وضع می‌شود که تحت عنوان مالیات بر عایدی سرمایه (Capital Gains Tax) به عنوان یکی از اجزای نظام مالیاتی شناخته می‌شود.

ایران طی سال‌های اخیر از ظرفیت این نوع مالیات استفاده نکرده که این موضوع همراه با نرخ تورم بالا و افزایش در حجم نقدینگی و نبود فضای کسب و کار مناسب، ایران را به بهشت سوداگران مبدل کرده است.

با عنایت به تحولات اقتصادی کشور در یک سال اخیر، بسیاری از صاحب نظران اقتصادی معتقدند از علل عمده آشفتگی بازار برخی دارایی‌ها نظیر بازار مسکن، سکه، ارز و خودرو فقدان یک نظام کارآمد مالیات بر عایدی سرمایه در کشور بوده و سبب شده تا سفته بازان علاوه بر کسب درآمد‌های سرشار به افزایش هرچه بیشتر قیمت دامن بزنند؛ لذا به تعبیری می‌توان مالیات بر عایدی سرمایه را نوش دارویی برای مقابله با غارت دسترنج مردم تعبیر کرد. خالی از لطف نیست بدانیم مجموعاً در سه قاره آسیا، آفریقا و اروپا تنها ۱۱ کشور نظام مالیات بر عایدی سرمایه را نداشته و ایران یکی از این کشور‌ها است که مالیات مذکور در آن پیاده سازی نشده است.

به طور خلاصه برخی از مهمترین دلایل اخذ مالیات بر عایدی سرمایه می‌توان به ایجاد عدالت مالیاتی در امتداد تحقق عدالت اجتماعی، کنترل سوداگری و سفته‌بازی در بخش‌های سرمایه‌پذیر از جمله مسکن، جلوگیری از فرار مالیاتی درآمد‌های سایر منابع مشمول مالیات و کمک به توزیع صحیح درآمد بین اشخاص جامعه اشاره کرد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶۳
انتشار یافته: ۱۲
کاش از بازار میخریدم ..این هم نتیجه اعتماد به دولت و بانک مرکزی ...اینطوری فقط از کسانی که از بانک سکه خریدن و قابل شناسایی هستند مالیات میگیرند و بقیه که از بازار آزاد خریدند هیچ مالیاتی نمیدهند چون قابل شناسایی نیستند ..واقعا دارند ملت را بیچاره میکنند ما سودی نبردیم فقط ارزش پولمان را حفظ کردیم کاش از کسانی مالیات میگرفتند که هزارتا هزارتا خریده بودند نه من بیچاره که نود عدد سکه خریدم آن هم پول خونه بوده چون پولم کم بود و نمیتوانستم خونه بخرم سکه ثبت نام کردم
چرا شوک؟ بانک مرکزی، وزارت دارایی و مفسدان اقتصادی با هم دارند می خورند. یعنی واقعا ریاضی بلد نیستید؟
سکه بانک مرکزی فروخته به اعوان و انصار: 15/000/000 ریال
سکه اعوان و انصار کردند در پاچه مردم: 45/000/000 ریال کمینه
عایدی اعوان و انصار از هر سکه: 30/000/000 ریال
درآمد دولت از هر سکه: 3/000/000 ریال
در آمد خالص مفسدان اقتصادی از فروش هر عدد سکه: 27/000/000 ریال کمینه
عایدی سرمایه یعنی الان ۲۰ سکه شده ۲۵ تا ؟ دزدی و باج گیری در روز روشن دیگه به چی میشه اعتماد کرد
این عایدی نیست. افرادی که سکه نوشتند اگر اصل پول در نظر گرفته شود سودی نکرده اند. مالیات بر عایدی در کشورهای دیگر اعمال می شود چون مثلا به دلار یا یورو سود می کنند که ارزش آن یک چهارم نمی شود. این کار دولت جز بی اعتماد کردن مردم به سیستم بانکی و ایجاد دردسر برای خود دولت برای اخذ آن حاصلی ندارد.
سو استفاده از اعتماد مردم یعنی همین. اگر از بازار آزاد خریده بودیم این نمیشد. ارزونتر هم میفتاد
هر جور تعبیربشه پول زور و ظلمه من ی خانم خانه دار 52 ساله خودسرپرست که خونه ندارم وسالها پس انداز کردم که بتونم خونه بخرم و سر از کهریزک در نیارم با همین افزایش
باسلام و روز بخیر. در روزهایی که قیمت های ارز و سکه و مسکن و اقلام مصرفی در حال افزایش بود یکی از سیاستهای بانک مرکزی به منطور کنترل ورود جریان نقدینگی و جلوگیری از ورود قسمتی از نقدینگی به بازارهای غیر رسمی پیش فروش سکه بود. گروهی از مردم با استقبال از این کار قانونی سرمایه هایشان را به جای مسکن و ارز و سکه بازار در بانک مرکزی به امید خرید سکه سپردند. متاسفانه تنها گروهی هم که میتوانند مالیات بگیریند همینهایی هستند که کار قانونی انجام داده اند.حالا شما فرص بفرمایید این عده در اینده کار قانونی انجام ندهند و مثل سایرین به جای سپردن نقدینگی در بانک مرکزی سپرده ای خود را در سایر دارییها بکار گیرند. نتیجتا اینکه با این روش کارهای عیر قانونی را توصیه کرده ایم و صمنا اعتماد به نهادهای رسمی از بین رفته و فشار نقدینگی را به بازارهای غیر رسمی منتقل کرده ایم. گرفتن مالیات بر سرمایه زمانی توصیه میگردد که ابتدا از مشاعل غیر رسمی امکان اخذ ان باشد مانند خریداران و فروشندگان ارز و سکه و مسکن در بازار ازاد. در غیر اینصورت نه تنها منافعی ندارد مضرات آن به مراتب بیشتر است. ضمنا خریداران پیش فروش سکه ارژش پول خود را حفط نموده اند نه اینکه سود برده باشند. مالیلت بر سود قابل احصا میباشد. بنطر میرسد اگر همین خریداران سکه در مسکن و ارز سرمایه گداری میکردند نه تنها ارزش پولشان به مراتب بهتر میشد این حاشیه ها هم برای انها ایجاد نمیشد.ظاهرا از راههای قانونی کار کردن ایراد دارد!!!
آنوقت سرمایه یعنی فقط سکه آنهم سکه بانک مرکزی؟
کسی که همانقدر پول داشته و خانه خریده یا در هر جای دیگری سرمایه گذاری کرده چی؟
کسی که از قبل طلا یا سکه داشته و فروخته و از بانک مجدد خریده با کسی که همانها را نگه داشته چه فرقی میکند؟
کسانی که سکه هایشان برای چند نفر بوده اما برای راحتی یکنفر همه را یکجا نوشته چه گناهی مرتکب شده اند که حال باید مالیات بدهند. اگر از اول معلوم بود هر کسی جداگانه برای خودش مینوشت. و ....
ماليات بايد وقتي سكها به فروش برسه دريافت بشه اصولا ماليات بردرامد است به نظر كسي كه سكه خريده وهنوز نفروخته كه درامدي كسب نكرده
دولت باید از توانگران مالیات بیشتری دریافت کند و به ضعفای جامعه امکانات بیشتری ارائه کند
این خیلی عالی و خوب است ولی اما داره و باید عدالت برقرار بشه

ملکی واقع در صادقیه که قیمتش متری ۵ میلیون بود الان شده ۲۵ الی ۳۰ میلیون
ماشین ۲۰ میلیون شده ۱۰۰ میلیون
شمایی که این در وزارت اقتصاد نشته اید هر موقع در زمان فروش ملک و ماشین خود مالیات بر سرمایه دادید از بقیه هم بگیرید
چرا برای ثبت نامی های قبلی که در زمان احمدی نژاد این مالیات وضع نشد ؟
مالیات بر عایدی سرمایه در بسیاری از کشورها به صورت درصدی از سود‌خالص تعیین‌شده و‌ در مورد سکه و‌شمش و ارز تا به نود درصد می رسد
الان مالیاتی که دارد اخذ می گردد بسیار کم است
مالیات بر ارزش افزوده اصولا با مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر درامد‌ متفاوت است و کارکرد دیگری دارد که متاسفانه در ایران‌عده ای این‌مالیات را به حساب مالیات بردرامد خود گذاشته و سالهاست از پرداخت مالیات خودداری می کنند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر