بازدید 10653
پبمانه اقتصادی؛

عراق صادرات نفت خود را افزایش داد/ وزیر صنعت: شکر خام بیشتر از حد نیاز در انبار‌ها موجود است/ دلیل گرانی لاستیک در ماه‌های اخیر/ بخشودگی سود وام‌های زیر ۱۰۰ میلیون با کدام پول؟

این پیمانه تیتر‌هایی همچون مهر تأیید رئیس مجلس بر مصوبه دولت درباره افزایش قیمت آب و برق، ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی عامل فساد شد، کاهش کم سابقه داد و ستد‌ها در بازار طلا و سکه، پیش بینی افزایش قیمت طلا در بازار جهانی، دلار در صرافی بانکی ۱۳۵۵۰ تومان قیمت گذاری شد، هند دیگر سریع‌ترین رشد اقتصادی جهان را ندارد و بدترین سقوط ماهانه قیمت نفت در شش ماه اخیر را در بر دارد.
کد خبر: ۹۰۲۹۱۴
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ 02 June 2019

تابناک اقتصادیپیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون مهر تأیید رئیس مجلس بر مصوبه دولت درباره افزایش قیمت آب و برق، ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی عامل فساد شد، کاهش کم سابقه داد و ستد‌ها در بازار طلا و سکه، پیش بینی افزایش قیمت طلا در بازار جهانی، دلار در صرافی بانکی ۱۳۵۵۰ تومان قیمت گذاری شد، هند دیگر سریع‌ترین رشد اقتصادی جهان را ندارد و بدترین سقوط ماهانه قیمت نفت در شش ماه اخیر را در بر دارد.

 

مهر تأیید رئیس مجلس بر مصوبه دولت درباره افزایش قیمت آب و برق

رئیس مجلس با ارسال نامه ای به رئیس جمهور اعلام کرد که مصوبه دولت درباره افزایش قیمت آب و برق در ۲۲ اردیبهشت ماه امسال مغایرتی با قوانین کشور ندارد. به نقل از فارس، علی لاریجانی با ارسال نامه شماره ۱۸۲۹۹ /هـ ب در ۸ خرداد ماه ۹۸ به حسن روحانی رئیس جمهور اعلام کرد که تعدادی از مصوبات دولت از جمله مصوبه دولت در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ماه ۹۸ درباره افزایش قیمت آب و برق (مصوبه شماره ۲۰۲۰۵/ ت۵۶۵۳۹‌ هـ ابلاغی در تاریخ ۲۴ اردیبهشت ماه ۹۸) مغایرتی با قوانین کشور ندارد.

عراق صادرات نفت خود را افزایش داد

وزارت نفت عراق روز شنبه اعلام کرد که صادرات نفت خود را در ماه می (اردیبهشت / خرداد) نسبت به ماه پیش از آن (مارس) حدود 106 هزار بشکه در روز افزایش داده است. به گزارش تارنمای اینترنتی وزارت نفت عراق، شرکت بازاریابی نفت این کشور (سومو) در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: عراق در ماه یاد شده ۱۱۰ میلیون و ۷۳۶ هزار و ۶۷۰ بشکه نفت صادر کرد که میانگین روزانه آن ۳ میلیون و ۵۷۲ هزار بشکه است. براساس این گزارش عراق در ماه مارس روزانه تنها ۳ میلیون و ۴۶۶ هزار بشکه نفت فروخته بود. براساس این گزارش، عراق در ماه می از فروش نفت، هفت میلیارد و ۳۸۴ میلیون و ۲۹۵ هزار دلار درآمد داشته است. «عاصم جهاد» سخنگوی وزارت نفت عراق مجموع نفت خام صادراتی در این ماه از میدان‌های نفتی در مرکز و جنوب این کشور را یکصد و شش میلیون و ۶۷۵ هزار و ۸۸۱ بشکه اعلام کرد. جهاد افزود: نفت صادراتی از میادین کرکوک (شمال) و بندر جیهان (در مرز ترکیه) سه میلیون و ۱۶۶ هزار و ۲۶۱ بشکه و از میدان القیارة (در استان نینوا در شمال عراق) ۸۹۴ هزار و ۵۲۸ بشکه بود. سخنگوی وزارت نفت عراق همچنین میانگین صادرات روزانه نفت از بندر بصره در ماه می را ۳ میلیون و ۴۴۱ هزار بشکه، از میدان کرکوک و صادرات آن از طریق بندر جیهان را ۱۰۲ هزار و از میدان «القیاره »۲۹ هزار بشکه بیان کرد.

ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی عامل فساد شد

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در واکنش به واردات 77 هزار دلاری مانکن خیاطی با ارز دولتی در سال 97، گفت: از ابتدا با تخصیص ارز 4 هزار و 200 تومانی مخالف بودم چرا که این سیاست عامل ایجاد فساد و رانت در فضای اقتصادی کشور می شود. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تأکید کرد: به هر حال این اتفاق رخ داده است و اکنون دولت باید نسبت به تخصیص ارز دولتی و کالاهایی که با این ارز وارد کشور شده است شفاف سازی کند. نماینده مردم رشت در مجلس دهم شورای اسلامی بیان داشت: انتظار می رود دولت در زمینه شفاف سازی واردات کالاهای غیر ضرور و حتی کالاهایی که واردات آن ضرر دارد را نیز بیان کند و هر جا تخلف شد با متخلف برخورد شود. 

کاهش کم سابقه داد و ستدها در بازار طلا و سکه

رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر: داد و ستد‌ها این روز‌ها در کمترین سطح چندماهه اخیر قرار دارد و روز شنبه این روند تشدید و در نتیجه حباب سکه نیز اندکی تخلیه شد. اما رشد نرخ جهانی طلا، مانعی در مقابل کاهش نرخ داخلی طلا و سکه در بازار تهران بود، زیرا هر اونس طلا در بازار جهانی فلزات گران بها، با رشد ۱۹ دلاری نسبت به شنبه گذشته و همچنین رشد ۲۹ دلاری نسبت به پایان هفته گذشته، به رقم ۱۳۰۵ دلار رسید. همچنین دیروز، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با رشد ۲۰ هزار تومانی نسبت به پنجشنبه، به رقم ۴ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان رسید. هر قطعه سکه تمام طرح قدیم نیز، ۴ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان قیمت گذاری شد. هر نیم سکه بهار آزادی به رقم ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان رسید. هر ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و ۷۱۰ هزار تومان ارزشگذاری شد. هر سکه یک گرمی یک میلیون و ۱۵ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار، ۴۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان ارزشگذاری شد. همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، یک میلیون و ۸۳۰ هزار تومان تومان قیمت گذاری شد؛ که نسبت به روز پنج شنبه، ۱۰ هزار تومان افزایش داشت. حباب سکه نیز  با کاهش ۲۰ هزار تومانی به رقم ۴۸۰ هزار تومان رسید.

پیش بینی افزایش بهای طلا در بازار جهانی 

بر مبنای نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز، کارشناسان وال‌استریت و سرمایه گذاران انتظار دارند طلا در هفته جاری روند صعودی خود را حفظ کند. طلا هفته گذشته از افت بیش از یک درصدی بورس‌های جهان حمایت کرد. روند نزولی اخیر بازارهای سهام جهانی پس از توئیت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا که مکزیک را به دلیل مشکلات مهاجرت به اعمال تعرفه بالاتر تهدید کرد، ایجاد شد. در نظرسنجی کیتکونیوز از کارشناسان وال‌استریت، ۱۵ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۱۱ نفر یا ۷۳ درصد افزایش قیمت طلا را پیش بینی کردند اما این هفته هیچکس انتظار نداشت قیمت طلا پایین‌تر رود. در این بین چهار نفر یا ۲۷ درصد نیز نظری نداشتند. در میان سرمایه گذاران، ۴۴۸ نفر در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز شرکت کردند که از میان آنها ۲۴۲ نفر یا ۵۴ درصد افزایش قیمت طلا و ۱۲۳ نفر یا ۲۷ درصد کاهش قیمت طلا را پیش بینی کردند و ۸۳ نفر یا ۱۹ درصد نیز نظری نداشتند.

دلار در صرافی بانکی ۱۳۵۵۰ تومان قیمت گذاری شد

در معاملات روز شنبه یازدهم خردادماه ۹۸، بر اساس اطلاعات سامانه سنا بانک مرکزی، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۱۳۴۵۰ تومان در صرافی‌های مجاز و بانکی خریداری و به قیمت ۱۳۵۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته شد. همچنین امروز هر اسکناس یورو به نرخ ۱۵۳۵۰ تومان در این صرافی‌ها خریداری و در مقابل به قیمت ۱۵۴۵۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد.

ریزش بیش از ۲ هزار واحدی شاخص کل بورس

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز شنبه، با کاهش ۲۰۸۹ واحدی معادل ۰.۹۳ درصد به رقم ۲۲۲ هزار و ۳۸۷ واحد رسید. این در حالی است هفته گذشته در مجموع شاهد رشد ۴.۳ درصدی نماگر بازار سرمایه بودیم. دیروز همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۵۹۶ واحدی معادل ۰.۹۳ درصد به رقم ۶۳ هزار و ۴۵۶ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با افت ۱۳۲ واحدی معادل ۰.۲۶ درصد، عدد ۵۱ هزار و ۱۳۱ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۹۱ واحدی معادل ۰.۲۶ درصد به رقم ۳۵ هزار و ۳۰۱ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۲۸۲۱ واحد کاهش معادل ۱.۱۱ درصد را رقم زد و به سطح ۲۵۱ هزار و ۳۶۱ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با  ۱۹۴۷ واحد کاهش معادل ۱.۱۶ درصد به رقم ۱۶۵ هزار و ۷۳۸ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۲۲۶۴ واحد کاهش معادل ۰.۵۲ درصد همراه بود و عدد ۴۳۳ هزار و ۷۹۹ واحد را به نمایش گذاشت.  

عراق صادرات نفت خود را افزایش داد/ وزیر صنعت: شکر خام بیشتر از حد نیاز در انبار‌ها موجود است/ دلیل گرانی لاستیک در ماه‌های اخیر/ بخشودگی سود وام‌های زیر ۱۰۰ میلیون با کدام پول؟

هند دیگر سریع‌ترین رشد اقتصادی جهان را ندارد

براساس آمارهای تأیید شده بانک جهانی از وضعیت اقتصاد جهان در سال ۲۰۱۷، ابعاد اقتصاد چین به محدوده ارزشی ۱۲.۴ تریلیون دلار رسیده که تقریبا پنج برابر بزرگتر از اقتصاد ۲.۶ تریلیون دلاری هند است. از سوی دیگر، ‌ آمارهای رسمی بانک جهانی از وضعیت تولید ناخالص داخلی هند نیز نشان می‌دهد، در سال مالی ۲۰۱۸-۲۰۱۹ تولید ناخالص داخلی هند به ۶.۸ درصد کاهش یافته که این شاخص در سال مالی قبل معادل ۷.۲ درصد بوده است. در حالی که عملکرد پایین‌تر از انتظار در بخش کشاورزی و صنعتی، رشد اقتصادی هند را در سه‌ماهه نخست سال جاری به ۵.۸ درصد کاهش داده که پایین‌ترین نرخ رشد اقتصادی این کشور در پنج سال اخیر است، چین با رشد اقتصادی ۶.۴ درصدی در همین مقطع زمینی به جایگاه نخست بالاترین رشد اقتصادی جهان دست یافته است. با وجود جابجایی‌هایی که در جدول رشد اقتصادی دنیا صورت گرفته، آمارهای وضعیت تولید ناخالص داخلی دو کشور نشان می‌دهد که هم چین و هم هند با مشکلاتی دست و پنجه نرم‌ می‌کنند که رشد اقتصادی هر دو کشور را پایین‌تر از سطوح پیش‌بینی‌های اولیه قرار داده است.

وزیر صنعت: شکر خام بیشتر از حد نیاز در انبار‌ها موجود است

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: شکر خام بیشتر از حد نیاز سال در انبارها موجود است و هیچ جای نگرانی وجود ندارد. رضا رحمانی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وجود شکر در جامعه بیان کرد: تأمین شکر خام یا مواد اولیه برای کارخانجات وجود دارد و هیچ مشکلی از طرف ما نیست. وی ادامه داد: در ابتدای سال یک مشکلی در خصوص تأمین شکر با همکاران وزارت جهاد کشاورزی بوده که رفع شده؛ شکر فراوانی به کشور وارد شده و در انبارهای جهاد موجود است. وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره وضعیت کارخانه قند و شیر وارنا در شهرستان ورامین بیان کرد: مواد اولیه و شکر توسط وزارت جهاد کشاورزی تأمین می‌شود و باید این مسأله را پیگیری کرد.

بازار اوراق مسکن؛ بازی «تسه‌»ها در دامنه‌های باز قیمتی

اوراق تسهیلات مسکن دی‌ماه ۹۶(تسه۹۶۱۰) طی معاملات دیروز ضمن رشد محدود به قیمت ۴۸ هزار و ۴۴۷ تومان معامله شدند. با وجود رشد متوسط قیمت این اوراق، فشار دفعی فروش در پایان معاملات سبب ریزش قیمت از «تسه۹۶۱۰» بود. از مشخصه‌های اصلی معاملات اوراق وام مسکن در روزهای اخیر، نوسان شدید در دامنه‌های باز قیمت و جهت‌گیری‌های نامشخص است. اختلاف بیش از ۱۵ درصدی کف و سقف قیمت برای این بازار سردرگمی معامله‌گران این بازار را نشان می‌دهد. «تسه‌»ها در حالی با افت و خیزهای پردامنه دست‌وپنجه نرم می‌کنند که حجم معاملات مسکن تهران در اردیبهشت‌ماه با افت ۳۶ درصدی نسبت به ماه مشابه سال گذشته به رقم ۱/ ۱۲ هزار واحد رسیده است؛ از حیث قیمت نیز شاهد تورم ماهانه ۵/ ۱۲ درصدی و تورم سالانه ۱۱۲ درصدی در این بازار بودیم.

چین اعمال تعرفه ۶۰ میلیارد دلاری بر کالاهای آمریکایی را اجرایی کرد

وزارت بازرگانی چین روز شنبه در اقدامی تلافی جویانه از آغاز اجرایی شدن افزایش تعرفه بر کالاهای وارداتی از آمریکا خبر داد. بر اساس اعلام این منبع، کمیسیون تعرفه های گمرکی شورای دولتی چین امروز شنبه با صدور بیانیه ای در این خصوص اعلام کرد: این تعرفه ها در ۳ سطح ۲۵، ۲۰ و ۱۰ درصدی بر ۶۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از آمریکا اعمال شده اند. این در حالی است که وزارت دارایی چین دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ماه سال جاری در واکنش به تداوم اقدامات خصمانه آمریکا علیه این کشور در بیانیه ای اعلام کرده بود: تعرفه ۲۰ و ۲۵ درصدی را از روز اول ماه ژوئن سال جاری میلادی بر گروه های متفاوتی از کالاهای آمریکائی وضع می کنیم. به نقل از مهر، گفتنی است، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا پیشتر در پیامی که در توئیتر منتشر شد آورده بود: به صراحت به رئیس جمهور شی و دوستان زیاد خواه در چین می گویم که چین به شدت آسیب خواهد دید اگر با ما به توافق نرسد زیرا شرکت‌ها مجبور به ترک چین و حضور در کشورهای دیگر می‌شوند. خرید در چین بسیار گران خواهد شد. شما توافق بزرگی خواهید داشت، این توافق تقریباً تمام شده است، آیا از آن حمایت نمی‌کنید؟

بدترین سقوط ماهانه قیمت نفت در ۶ ماه اخیر

در پایان معاملات هفتگی با نگرانی‌های جدیدی که پس از تهدید تعرفه‌ای مکزیک توسط ترامپ به وجود آمد، قیمت نفت بیش از ۳ درصد سقوط کرد و بدترین افت ماهانه خود در شش ماه اخیر را به ثبت رساند. تهدید ترامپ برای وضع تعرفه برای کل واردات مکزیک، که یکی از بزرگترین شرکای تجاری آمریکا و یکی از مهمترین تولیدکنندگان نفت در جهان است، باعث شد بازارهای جهانی ملتهب شوند. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، ۲.۳۸ دلار با ۳.۶ درصد سقوط کرد و در ۶۴.۴۹ دلار بسته شد. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا هم با سقوط ۳.۰۹ دلاری یا ۵.۵ درصدی، به ۵۳.۵۰ دلار رسید. قیمت نفت برنت در معاملات دیشب به ۶۴.۳۷ دلار هم رسید، که کمترین میزان آن از ۸ مارچ تا کنون است. قیمت نفت آمریکا هم تا ۵۳.۴۱ دلار پایین آمد که کمترین سطح آن از ۱۴ فوریه تا کنون است. به این ترتیب قیمت نفت برنت در ماه می ۱۱ درصد سقوط کرد و قیمت نفت آمریکا هم با سقوط سنگین ۱۶ درصدی روبرو شد که این بدترین سقوط ماهانه از نوامبر گذشته تا کنون است. ترامپ پنج‌شنبه شب اعلام کرد که از ۱۰ ژوئن به تمام واردات مکزیک تعرفه ۵ درصدی وضع می‌کند و این تعرفه را هر ماه افزایش می‌دهد تا آن را به ۲۵ درصد برساند. این تعرفه‌ها تا زمانی که مکزیک مهاجرت غیرقانونی به آمریکا را متوقف نکند ادامه خواهد داشت. پالایشگاه‌های آمریکا روزانه ۶۸۰ میلیون بشکه نفت خام از مکزیک وارد می‌کنند. تعرفه ۵ درصدی، ۲ میلیون دلار به هرینه خرید روزانه این پالایشگاه‌ها اضافه می‌کند. این در شرایطی است که قبل از این اقدام هم سرمایه‌گذاران نگران این بودند که جنگ تجاری بین آمریکا و چین خطر رکود اقتصادی را افزایش دهد. به این ترتیب چشم‌انداز تقاضای نفت درحالی با ابهام روبه رو می‌شود که تولید نفت آمریکا به رکورد ۱۲.۳ میلیون بشکه در روز رسیده است.

کاهش تولید اوپک با وجود افزایش تولید عربستان

نظرسنجی ماهانه روزانه که عرضه به بازار را بر اساس آمار کشتیرانی و منابع آگاه اوپک، شرکت‌های نفتی و شرکت‌های مشاوره بررسی می‌کند، پس از تشدید اقدامات خصمانه آمریکا علیه ایران، به نظر می‌رسد عربستان سعودی تولید نفت خود را ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داده و به ۱۰.۰۵ میلیون بشکه در روز رسانده است. حتی با وجود اینکه تولید عربستان ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کرده اما همچنان پایین سقف ۱۰.۳۱۱ میلیون بشکه در روز سقف تولید توافق شده تحت توافق اوپک پلاس مانده است. بنا بر نظرسنجی رویترز، با وجود افزایش عرضه از سوی عربستان سعودی، مجموع تولید نفت اوپک در مه نسبت به آوریل ۶۰ هزار بشکه در روز کاهش داشت که ناشی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا بود. در میان سایر کشورهای اوپک، تولید در نیجریه کاهش یافت زیرا جریان نفت بعضی از خط لوله‌ها و صادرات مختل شد و در نتیجه این کشور برای مدت طولانی در ماه مه تحت وضعیت فورس ماژور قرار گرفت. بنا بر گزارش رویترز، نرخ پایبندی تولیدکنندگان اوپک به توافق کاهش تولید از ۱۳۲ درصد در آوریل به ۹۶ درصد در ماه مه کاهش یافت زیرا عربستان سعودی، آنگولا و عراق نفت بیشتری تولید کردند. طبق آمار رسمی اوپک، تولید نفت این گروه در آوریل تنها ۴۵ هزار بشکه در روز کاهش داشت.

بازار لوازم خانگی آرام است

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی فلزی و آشپزخانه با بیان اینکه بازار لوازم خانگی آرام است، گفت: به لحاظ افزایش یا کاهش قیمت لوازم خانگی نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی را در این بازار متذکر شد. فریدون نصیری، با بیان اینکه یک هزار و ۷۰۰ واحد صنفی مجوزدار در تهران مشغول به فعالیت هستند، تصریح کرد: آمار دقیقی از تعداد واحد‌های صنفی بدون پروانه در صنف فروشندگان لوازم خانگی فلزی و آشپزخانه نداریم. /باشگاه خبرنگاران جوان

دلیل گرانی لاستیک در ماه‌های اخیر

رامین نورقلی‌پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با اشاره به دلایل چند برابر شدن قیمت تایر خودروهای سواری، گفت: کاهش واردات و موانع پیش روی تولیدکنندگان تایر از جمله واردات مواد اولیه و جابه جایی ارز، گرانی لاستیک را در ماه‌های اخیر رقم زد. وی با بیان اینکه ظرفیت تولید داخلی کفاف نیاز لاستیک کشور را نمی‌دهد، افزود: با افزایش تولید می‌توان کمبود واردات را پوشش داد؛ اما تحقق این مهم در گرو افزایش ظرفیت تولید است حجم تولید را نیز نمی‌توان در کوتاه مدت افزایش داد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خانه ملت با بیان اینکه برای واردات لاستیک باید ارز ارزان قیمت تخصیص پیدا کند، اظهار کرد: برای کاهش قیمت لاستیک باید موانع پیش روی تولید مانند نقل و انتقال ارز و کالا برطرف شود. در صورتی که این موانع رفع نشود جلوگیری از افزایش قیمت تایر اجتناب ناپذیر است. این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه تعرفه 40 درصدی واردات تایرهای سواری یکی از دلایل افزایش قیمت لاستیک است، خاطرنشان کرد: برای کاهش نرخ تایرهای سواری باید تعرفه واردات تعدیل شود نکته قابل توجه در این زمینه این است که تعدیل تعرفه امری زمان بر است. 

موگرینی: برنامه‌ای برای ممنوعیت هوآوی در اتحادیه اروپا نداریم

«فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز شنبه گفت، این اتحادیه در حال حاضر برنامه‌ای برای ممنوع کردن هوآوی چین ندارد. وی که در حاشیه نشست امنیتی آسیا در سنگاپور در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد با پیچیده خواندن روابط اتحادیه اروپا با چین افزود، اتحادیه اروپا در موضوعات زیادی با چین نظیر تغییرات آب و هوایی و توافق هسته‌ای ایران همکاری دارد. دولت آمریکا اخیرا فشارهای زیادی به شرکت هوآوی وارد آورده و مدعی است که این شرکت از تجهیزات خود برای جاسوسی به نفع دولت چین استفاده می‌کند. همچنین وزارت دادگستری آمریکا این شرکت را به سرقت اسرار تجاری ونقض تحریم‌های ایران متهم کرده است. در همین راستا، چند ماه پیش مدیر مالی شرکت هوآوی به درخواست آمریکا در کانادا بازداشت شد و قرار است به این کشور استرداد شود. این در حالی است که جنگ اقتصادی میان چین و آمریکا به مرحله حساسی رسیده است. برخی تحلیلگران می‌گویند ادعاهای مقامات غربی درباره شرکت هوآوی برای ضربه زدن به وجهه این شرکت است که بازار بسیاری از شرکتهای غربی را در زمینه الکترونیک و ارتباطات از آن خود کرده است. 

بخشودگی سود وام‌های زیر ۱۰۰ میلیون با کدام پول؟

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص اعلام بانک مرکزی مبنی بر بخشودگی سود تسهیلات کمتر از ۱۰۰ میلیون بر اساس احکام قوانین بودجه سالهای ۹۵، ۹۶ ­و ۹۷ تصریح کرد: این قانون وجود دارد اما برای اجرای آن منابعی در قانون بودجه سال ۹۸ پیش بینی نشده است. محمدرضا پور ابراهیمی افزود: بانک مرکزی اعلام کرده است که این بخشودگی ها بر اساس منابع سالهای گذشته انجام می گیرد، در حالی که که عملا منابع سال های پیشین هزینه و تمام شده است. وی در گفت وگو با خبرگزاری صدا و سیما این ابلاغیه را صرفا «حکمی بدون پشتوانه مالی» خواند و گفت: با توجه به اینکه این مصوبه در راستای استمرار قانون بودجه ۹۵ و ۹۶ می باشد و پیش از این، منابع آن از محل تسعیر ارز اختصاص یافته لذا طبق گزارش دریافتی کمیسیون اقتصادی مجلس از بانک مرکزی؛ منابعی برای اجرای این بخشودگی ها وجود ندارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۶
انبارهای شکر را باید آتش زد و محتکرین را اعدام کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
شکر و لاستیک و ... با کلی سلطان باید بجنگی!!
ایرانی ها نفت صادر نمی کنند عراقی ها نفت صادر می کنند
بهتر است به خود بیاییم. کشورهای وارد کننده نفت ایران همه یا از منظم ترین و شفاف ترین کشورهای دنیا هستند( ژاپن و کره جنوبی) یا از کشورهایی هستند که هست و نیست و توسعه و اینده اقتصاد انها با امریکا در ارتباط هست( چین و هند و ترکیه) . این کشورها هرگز وارد معامله قاچاق با ایران نمی شوند و خطر از دست دادن منافع خود در تجارت با امریکا را به خرید چند ده هزار بشکه نفت از ایران به جان نمی خرند. صادرات نفت ایران متاسفانه از همین ماه می یا خرداد به زیر دویست هزار بشکه رسیده. انهم در برابر بدهی ایران به چین بابت سرمایه گذاری در ازادگان یا چند ده هزار بشکه فروش لنجی و از این کشتی به ان کشتی به دلال های سنگاپوری و مالزی و اندونزی. به فکر اساسی باشیم. این روند نمی تواند بیشتر از ششماه ادامه یابد . همین الان دولت دارد حقوق کارکنان و بازنشسته ها و واردات را یا از چاپ پول و افزایش شدید نقدینگی می دهد یا از ذخایر دلاری کشور که زمانی ان را ناموس بانک مرکزی می دانست. اقدامات ترامپ و حرفهایش مبنی بر مذاکره و... فقط برای خرید وقت است تا این عدم خرید نفت ایران کار خود را در اقتصاد ایران بکند. او بدون شلیک حتی یک تیر کل صادرات نفت ایران و خارک را متوقف کرده. چرا باید به دنبال جنگ باشد؟ همین دیروز قیمت نفت در بازار جهانی چهار دلار کاهش یافت و از زمانی که صفر شدن صادرات نفت ایران اعلام شد قیمت جهانی نفت 15 دلار کاهش یافته. باز هم بگوییم جنگ رسانه ای و روانی است!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
راه حل؟مذاکره در چنین شرایطی خودکشیه.
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
تحلیلتان تا حدودی درست است و ترامپ بدون شلیک حتی یک‌گلوله صادرات نفت ایران را دارد به سمت کاهش می برد.
خنده داره قیمت جهانی نفت هم افتاده چرا چون خود امریکا تولید نفتش را افزایش داده و تازه عراق و روسیه دو کشور متحد ما دارند کمبود نفت ایران را جبران و تازه نفت ونزوئلا هم تحریم است و بازار کمبود نفتی احساس نمی کند.
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
خدا رحم کند چاپ اسکناس بدون پشتوانه را و حراج ذخایر بانک مرکزی را برای نشان دادن عدم تاثیر گذاری تحریم ها تا بعد فرض ۲ سال دیگه خدا بزرگه و کمبود ذخایر ارزی را با فروش نفت در اینده بالانس کنند و جایش بگذارند و این اشتباه بسیار بدی به قیمت فروپاشی اقتصاد ایران خواهد بود.متاسفانه بانک مرکزی به شیوه حسابداران حرفه ای شرکتها دارد تمام امارهای بانک مرکزی را نشان میدهد یعنی تا جایی که امکان دارد ضرر را کم‌کشان دادن و تا حد زیاد عملکرد را مثبت نشان دادن ی
آقاي وزير پس شكركو؟ كيلويي 9000 تومنه.
برای بخشودگی سود های وام بانکی نیاز به پشتوانه مالی ندارند . بانک مرکزی گفته وقتی اصل وام یکجا تسویه شود سود آن بخشیده میشود . شاید اگر دولت با ریالی که از این راه بدست می آورد ،به یک شگردی دلار و یوروهای مردم را در بازار بخرد و معادل آن ریال چاپ کند و برای چند ماه حقوق ها را پرداخت کند و دوباره ریال را بی ارزش کند و دلار و یورو ها را بفروشد و این سلسله باطل انقدر ادامه پیدا کنه تا یا ما شبیه ونزویلا شویم که یک فرغون پول ببرن تا نون بخرند! یا امریکا کوتاه بیاد و عقب نشینی کنه ! یا جنگ بشه! یا به آخر خط میرسیم یا نمیرسیم.
حیات بانکهای به ظاهر اسلامی ما به دریافت همین سودها و جریمه ها بستگی داره
همه کشورها به منافع خودشان فکر می کنند به غیر از ما
وزیر صنعت: شکر خام بیشتر از حد نیاز در انبار‌ها موجود است. آخه برادر بقول خودتون مسئول، اگر موجودی دارید چرا در هیچ فروشگاه زنجیره ای قابل مشاهده نیست؟ مثل گوشت قرمز. چرا به شخصیت مردم توهین می کنید؟
ماه مبارک تمام شد خود به خود نیاز به شکر کمتر میشود .
مانند این است در تابستان بگویید لباس گرم و کت فراوان هست و مشکلی نداریم در ان منتهی در عمل کسی در تابستان معمولا کت گرم نمی خرد .
برای بعد از ماه مبارک رمضان باید دید کدام یک‌از مواد اصلی دوباره نایاب میشود و اگر برنج مثلا گران نشود و یا گوشت قرمز خوب است
بخشودگی سود وام مخصوصا سودهای نامتعارف و گاها چندین برابری برخی بانکها نیاز بە منابع ندارد بانک اگە اصل وام بعلاوە سود متعارف و منطقی کە در ظاهر اعلام میکنن از مشتری بگیرن بسیاری از مشکلات وام گیرندەها حل خواهد شد درصورتیکە متاسفانە برخی بانکها خصوصا در شهرستانها نە دو برابر بلکە چندین برابر سود حاصل از تاخیر وام را از وام گیرند دریافت میکنن حتی بعضا شدە طرف اصل و سود وام را پرداخت نمودە و الان هم دوبرابر اصل مبلغ وامی را کە گرفتە و پس دادە بدهکار بانک وام دهندە شدە است و این بانکی کە این بلایا را سر مشتریان خود میارە کاملا عیان است ولی ظاهرا کسی جلودارش نشدە است
متاسفم بر این مدیریت
دیروز قیمت لاستیک پرسیدم
لاستیک کویر داخلی کم و نایاب جفتی ۸۰۰ به بالا
لاستیک کومهو کره جفتی ۱.۳ میلیون به بالا
باید گشت دید پشت قضیه لاستیک کیست که 40 درصد تعرفه واردات گذاشتن واسه لاستیک!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
چیزی که معلومه اینه که حتما تولید کننده های لاستیک توی کشور.چیزی که باید دنبالش بگردیم اینه که این کارخونه های .تولید لاستیک از کیا هستند.از یه طرف دلار ۴۲۰۰میگیرن از طرف دیگه هم تعرفه ۴۰ درصدی وضع میکنن.از اون ورم موقع قیمت گذاری زبونشون درازه میگن قیمت جهانی باید باش
باید عراق را تشویق کنیم که یک منطقه یا جزیره مشترک اقتصادی با ایران درست کند و جایگزین دبی شود و هتل های پنج ستاره و فرودگاه عظیم بین المللی که ایران هم در آن سرمایه گذاری کند . در واقع به اسم عراق می توان کالاهای ایرانی را وارد یا صادر کرد. حتی از آن منطقه نفت هم صادر کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
عجب!
همه چیز توی انبارها فراوانه اما باز گران میشه
واقعا ک
اینهمه به افزایش صادرات نفت عربستان. متعصب هستید..چرا به افزایش نفت عراق. واکنش نشون نمی دید؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
چونه افزایش نفت عراق شاید نفت ایران باشد!!
عراق داره جای ایران را میگیره
دلار جهانگیری حالا هم شکر جهانگیری/. کی داده کی گرفته.
چرا یارانه بازنشسته فرهنگی را قطع کرده اید ؟ این بی عدالتی است که ثروتمندان یارانه بگیرند ولی بازنشسته فرهنگی با حقوق زیر سه میلیون را قطع کنید ... دولت ثروتمندان
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار