بازدید 6288

نشست "مکه" توفیقی برای سعودی‌ها نداشت

یک عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که نشست "مکه" تنها برای کشورهای کوچک و فقیر عرب فایده داشته است، اما عملا توفیقی برای سعودی‌ها در پی نداشت.
کد خبر: ۹۰۲۸۱۲
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۵ 01 June 2019

محمد جواد جمالی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در مکه، اظهار کرد: اخیراً آمریکایی‌ها در روزهایی که ما نامگذاری کرده و کارهایی را به صورت نمادین انجام می‌دهیم، اقداماتی را انجام می‌دهند. مثلاً در آستانه روز "قدس" موضوع "معامله قرن" را مطرح کردند و اجلاس "مکه" هم در همین روز برگزار شد. یا اینکه در روز "۱۳ آبان" یعنی روز مبارزه با استکبار جهانی این قبیل اقدامات را انجام می‌دهند.

این عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع یمن، گفت‌: نمونه بارز این موضوع را می‌توان درباره اتفاقات یمن دید که سعودی‌ها موفقیتی نداشتند و بسیاری از کشورهای عرب هم آنها را همراهی نکردند تنها کشورهای کوچکی همچون بحرین همراه بودند. آنها جمهوری اسلامی ایران را مانعی بزرگ در تحقق اهداف‌شان می دانند به همین دلیل سعی در تحت فشار قرار دادن ما می‌کنند.

جمالی در ادامه، خاطرنشان کرد: بعد از خروج ترامپ از برجام آنها خوشحال و حتی امیدوار شدند به طوری که سعودی‌ها و بحرین با رژیم صهیونیستی برای کشاندن مقابله نظامی با ایران تلاش کردند، اما با اقدامات دیپلماتیک ما زود شرایط را متوجه شدند که این اقدامات نتایجی در بر نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه کنفرانس مکه اهداف نامیمونی را در دل خود داشت، اظهار کرد: آنها موضوع فلسطین را پوشش برای اجلاس مطرح کردند اما در حقیقت هدفشان طرح موضوع ایران بود که با مواضع محکم و سرسختانه عراق مواجه شدند. در این اجلاس سوریه حضور پیدا نکرد، مراکش و عمان هم در سطح پایینی حضور پیدا کردند لذا طبق پیش‌بینی‌ها هم عربستان نتوانست به اهداف خود برسد و معامله "قرن" هم در اجلاس به رسمیت شناخته نشد.

این عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان و در جمع بندی، گفت‌: شاید کنفرانس مکه برای کشورهای کوچک و مینیاتوری و فقیر دنیای عرب به لحاظ مالی و پول‌های داده شده از سوی عربستان سعودی دستاوردی داشته باشد، اما عملاً این اجلاس توفیقی برای سعودی‌ها به همراه نداشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار