بازدید 14271

دولت در پرداخت حقوق‌ها، پلکان را برعکس کرده است

یکی از بحث‌هایی که سال گذشته و در زمان تصویب لایحه بودجه در مجلس جنجال‌های زیادی به راه انداخت، افزایش حقوق کارکنان دولت بود. دولتی‌ها اعتقاد داشتند که افزایش حقوق‌ها، باید برای همه یکسان باشد و به همین منظور افزایش ۲۰ درصدی را در نظر گرفته بودند.
کد خبر: ۹۰۲۲۵۵
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۳ 29 May 2019

دولت قوانین پرداخت حقوق را دور می‌زند/ دولت در پرداخت حقوق‌ها، پلکان را برعکس کرده استیکی از بحث‌هایی که سال گذشته و در زمان تصویب لایحه بودجه در مجلس جنجال‌های زیادی به راه انداخت، افزایش حقوق کارکنان دولت بود. دولتی‌ها اعتقاد داشتند که افزایش حقوق‌ها، باید برای همه یکسان باشد و به همین منظور افزایش ۲۰ درصدی را در نظر گرفته بودند.

به گزارش «تابناک»؛ اما مجلسی‌ها این موضوع را نمی‌پذیرفتند و بر این باور بودند که این شیوه باعث افزایش اختلاف طبقاتی خواهد شد، چون در این شیوه، فردی که ۱۰ میلیون حقوق دریافت می‌کند، افزایش ۲ میلیونی و فردی که ۱.۵ میلیون تومان می‌گیرد، تنها افزایش ۳۰۰ هزار تومانی را شاهد خواهند بود.

حاجی بابایی، یکی از مهم‌ترین منتقدان طرح دولت در خصوص افزایش قیمت در این باره گفته بود: دولت قصد دارد ۳۵ هزار میلیارد تومان برای افزایش حقوق‌ها هزینه کند؛ اما با این روش، نه تنها کاری از پیش نخواهد برد، بلکه فاصله حقوقی کارکنان را نیز بیشتر می‌کند.

در آن زمان، سناریو‌های مختلفی در مجلس در خصوص این موضوع مطرح شد؛ برخی اعتقاد داشتند که باید افزایش‌ها پلکانی باشد. در مقابل برخی می‌گفتند که باید افزایش پلکانی مالیات بر حقوق اجرا شود، ولی سرانجام نمایندگان به این نتیجه رسیدند که روی همه حقوق‌ها ۴۰۰ هزار تومان اضافه شود و ۱۰ درصد افزایش‌ها نیز به صورت متغیر باشد.

اما در آن زمان دولت و حتی بعد از تصویب طرح، نوبخت با آن به شدت مخالفت و حتی اعلام کرد که دولت قادر به اجرای این مصوبه مجلس نیست.

در آن زمان لاریجانی شدیدا به گفته‌های نوبخت واکنش نشان داد و گفت: دولت نمی‌تواند عمل نکند و هر کس هر حرفی زد، نباید روی آن حساب کرد. کسی نمی‌تواند قانون را رعایت نکند و هر کس گفته بیجا کرده است.

اما در نهایت پس از تصویب قانون در شورای نگهبان، دولت باز روش‌های دیگری را برای پرداخت‌ها در پیش گرفت و این کار باعث شد بار دیگر صدای مجلسی‌ها بلند شود. آن‌ها اعتقاد دارند که دولت به نوع دیگری قانون را تفسیر کرده و در حال دور زدن قانون پرداخت هاست.

حاجی بابایی در این باره یادآور شده است: دولت بخش‌نامه‌ای را ابلاغ کرده که کاملا مغایر با مصوبه مجلس است. در واقع گفته، باید حداقل ۴۴۰ هزار تومان به حقوق‌ها افزوده شود؛ به عبارت دیگر یعنی دولت چهارصد هزار تومانی که مجلس مصوب کرده و ۴۰ هزار تومان دیگر هم به حداقل حقوق افراد افزوده که می‌شود حدود ۳ درصد افزایش حقوق؛ اما به کسانی که حقوق‌های بالا دریافت می‌کنند ۱۸ درصد اضافه کرده است.

وی گفته، نظر ما این بود، کسانی که حقوق‌های کمتری دارند افزایش بیشتری داشته باشند؛ اما دولت الان پلکان را بر عکس گذاشته و بالاترین حقوق‌ها را حدود ۱۶ درصد اضافه کرده و پایین‌ترین حقوق‌ها نیز ۳.۲ درصد افزایش داشته است.

طبق مصوبه مجلس، کسانی که ۴ میلیون تومان حقوق می‌گیرند، باید ۲۰ درصد افزایش داشته باشند. کسانی که از این مبلغ پایین‌تر دریافت می‌کنند، به پایین‌ترین حقوق دریافتی باید ۴۳ درصد اضافه شود؛ یعنی پایین‌ترین حقوق بازنشستگان ۶۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

حاجی بابایی ادامه داد: دولت در حال دور زدن قانون است و ما از دیوان محاسبات، رئیس مجلس و نهاد‌های نظارتی خواسته ایم به این موضوع ورود کرده و از شأن مجلس دفاع کنند.

هم اکنون باید دید، سرانجام پس از گذشت سه ماه از سال، آیا دولت احکام خود را اصلاح خواهد کرد یا هنوز بر اقدامات خود اصرار می‌کند و آیا مجلس از مواضع خود کوتاه می‌آید یا اینکه اجازه اجرای نادرست قوانین را به دولت نخواهد داد؟!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴۰
انتشار یافته: ۲۹
دولت هیچ کاره است !!!!
خخخخخه
شما که از اولش گند زدین با این ۴۰۰ تومان اضافه حقوق .مشخصه قانون مسخره رو همه مسخره میکنند نشستین چکار میکنید خودتون درست و حسابی افزایش ها رو اعمال میکردید و تبصره اضافه هم برای دولت نمیگذاشتید
این اقای حاجی بابایی است که نمی داند افراد با پایه حقوق بالا سنوات خدمت بالا دارند ونمیتوان گفت انکه دوسال سابقه دارد وپایه حقوق پایین تر دارد اضافات کمتر میگیرد 18در صد برای همه است. وطبعا با افزایش سنوات وبزرگ ‌‌تر شدن خانواده حقوق فرد نیز افزایش مییابد. واصولا عدالت مساوی بودن نیست بلکه در جای خود بودن است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۸
دوست عزیز احیانا شما از افراد با حقوق بالا هستید. در مصوبه مجلس تاکید بر افزایش بیشتر حقوق افراد کم دارند بود. چیزی که کاملا با عدالت همخوانی دارد.
افرادی که حقوق بیشتری دارند به کدام عدالت باید همچنان افزایش بیشتری داشته باشند.
احیانا شما عدالت را مانند سرمایه داران تفسیر میکنید
اکثر مواقع کسانی که کمترین کارایی و فعالیت را دارند بیشترین حقوق و مزایا را دارند
متوسط حقوق در آموزش و پرورش 3.5 میلیون تومان تا 4 میلیون تومان است. یعنی حدود 80 درصد فرهنگیان سال گذشته این مقدار حقوق می گرفتند و همه اینها سال 98 تقریبا 20 درصد به حقوقشان اضافه شده است. ده درصد دانشجو معلم و ده درصد هم حقوق های بالای 4 5 میلیون هستند. حالا مجلس یک میلیون فرهنگی را نمی بیند و مدافع تعداد کمی از همین دانشجویان یا فرهنگیان کم سابقه شده است. آقای حاج بابایی از روی لجاجت می خواهد حقوق 80 درصد فرهنگیان را برای تعداد کمی دانشجو معلم کاهش بدهد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۸
یعنی معما الان 5 میلیون. حقوق میگیرند؟ یعنی از ما تو دادگستری و نیروی انتظامی حقوقاشون بیشتره؟
مجلس با این کار داره عدالت رو زیر پا میزاره... چه معنا داره که کسی که حقوق پایین تر گرفته رو به زور به کسی که حقوق بالاتر میگیره برسونیم؟ یعنی اون رو نگه داریم تا این یکی برسه... خوب از کمونیستی هم بدتره....
با سلام
با نرخ تورم کنونی، حتی با حقوق 5 میلیون هم به سختی می توان ماه را به پایان رسانید.
بنابراین پیشنهاد می شود حقوق تمامی کارکنان به حداقل کف 5 میلیون رسانیده شود و سپس فرمول جناب حاجی بایائی و قانون مجلس اجرایی شود، یعنی:
همان 400 هزار تومان را به تمامی کارکنان با حقوق 5 میلیون اضافه نمایید و سپس درصد افزایش حقوق معادل همان نرخ تورم محاسبه شده توسط دولت محترم، یعنی 52 درصد را در حقوق های همگی اعمال نمایید. اگر کسی ناراضی بود، آنگاه همان فرمول مورد تأکید مؤکد جناب حاجی بابایی را اعمال نمایید.
سالهاست که مجلس برخلاف قانون مصوب خود، فقط به افزایش اندک درصدی، به حقوق کارکنان و بدون توجه به نرخ تورم واقعی سالیانه نگاه می کند و سکوت پیشه نموده است، امسال که دولت قصد افزایش 18 درصدی را داشته تا این زمان از سال، یعنی سپری شدن یک فصل کامل، همچنان بر سر اینکه دولت دست عمل کرده یا مجلس راست می گوید، جنگ و دعواست و کارکنان دولت همگی سردرگم و حیران!!!
با این روند فکر کنم تا پایان سال هم این اختلاف نظر ادامه خواهد داشت.
ممنون
آقای حاج بابائی ، چرا به تورم توجه نمی کنی ، اگر راست می گوئی حقوق زیر 4 میلیون را 300 درصد افزایش بدهید . چرا حقوق بالای 4 میلیون را می خواهید کم افزایش دهید .
واقعا ادم میمونه بخنده یا گریه کنه
خجالت بکشید..
این کار زشت رو توی کشورهای دیگه مرتکب بشن مدیران مربوطه دادگاهی میشن!
سلام
در شرکت نفت افزایش حقوق های کارمندان 18 درصد شد و کسانیکه حقوق بیشتری می گرفتند افزایش بیشتری داشتند
کارکنان را بیچاره کردید وهمگی شرمنده خانواده هستند پس از 40 سال عدم توانایی در اداره کشور نوبر است
اما جعفر افادی گویا گفته تخلفی در حقوقها نسده
کانال تلگرامی فرهنگیان
حالا مگه تو مسائل امنیتی برعکس عمل نکرده
هم دولتی ها و هم مجلسی ها هر دو حقوق های بالا می گیرند.بنابراین با هم کنار می آیند.این مردم بدبخت هستند که محکوم به این بی عدالتی هستند.
کسانیکه فکر میکنند افزایش حقوقها باید مساوی و یکسان باشد، این را بدانند کسیکه حقوقش بیشتر و یا کمتر از دیگران است، حتمآ دلیلی دارد. یعنی یا درجه تحصیلی کمتری دارد یا تخصص کمتر یا اضافات سالیانه و شایستگی را در سالهای متمادی خدمتش با کمترین مقدار ممکن دریافت نموده و این حاکی از اینستکه کارش را درست انجام نمیداده یا نامنظم و بی توجه بوده، یا غیبتهای غیر موجه زیادی دو طول خدمتش داشته و بطور کلی روسای مربوطه از او ناراضی بوده اند، یا اصولآ توانايی کمتری برای کار کردن داشته ویا قیل از موعد قانونی خود را بازنشسته کرده، و.... و.... بنابرین حقش استکه حقوقش کمتر باشد. حالا شما میخواهید کاری کنید که حقوق همه مساوی شود!! و فکر میکنید عدالت اینست؟!
در تمام دنیا اضافه حقوق همیشه بر مبنای درصدی از بیس حقوق شخص است، حتی مزایا هم همینطور. ولی متاسفانه در کشور ما عیدی و سایر مزایا بصورت یکنواخت بهمه داده میشود و این هم بسیار نا عادلانه است. نباید فکر کنیم کسیکه حقوقش بیشتر است آدم ظالمی است یا بصورت غیر قانونی حقوقش بالاست و...
مجلس و دولت دستشون تو یه کاسه است ... فریب این بحث و دعواهای زرگری و نخورید .
ما را خیر دولت امید نیست، شر مرساند.
این مصوبه و مصوبه پلکانی سال 97 علنا دزدی از جیب حقوق بگیره !قانون افزایش ضریب حقوق را برابر با تورم تعیین کرده، ایا پلکانی پارسال و امسال قانونیست؟بله پاکانی گران میشه اما حقوق ها پلکانی کم!!!!!!امسال طبق امار خود دولت حدود 50 در صده، او نوقت 400 و 10 در صد پلکانی افزایش برابر تورمه؟؟!!!!! اقایون حق الناسه و باید جوابگو باشید.
چرا ؟
چرا هیچ کس در این مملکت به قانون توجه ندارد. به نظر می رسد کار از جایی آب می خورد که کسی جرات گفتنش را ندارد.!!!!
سلام چه خوب است بامهندسی معکوس از حداکثر حقوق به حداقل دست یافت یک هفتم حد اکثر حقوق می شود حداقل حقوق سپس برای افزایش سنواتی تصمیم گرفته شود
خود دولت قیمت محصولات شرکت های دولتی را چندبرابر و حداقل دو برابر کرده مثل ،قیمت پراید
بنابراین با این تورم؛ ۲۰ درصد افزایش حقوق یعنی مجوز ۸۰ درصد دزدی یا کم کاری
علی برکت االه
معلمی که یک و هفتصد حکمش بود امسال حدودا 590تومان افزایش داشته امسال
البته تا آنجایی که من عملاً مشاهده کرده ام حقوقها بین 15 تا 35 در صد افزایش پیدا کرده اند. حقوقهای پائین افزایش بیشتر.
در وضعیت اقتصادی فعلی کشور ،لازم است با توجه به کاهش سیصد درصدی پول ملی ، نحوهٔ پرداخت حقوق ،و دستمزدها بازنگری بشود ، همهٔ مسولین آگاه هستند که نظام پرداخت حقوق ،و دستمزد برای همهٔ افراد جامعه بدینگونه کفایت نمیکند ،و باعث فساد بیشتر در جامعه میگردد ؟ پس شجاعت باید بخرج داد ،و امورات را اصلاح نمود ؟،، قبل از آنکه نوشدارو بعد از مرگ سهراب بشود ؟،،،،،
دولت و مجلس خجالت. تورم بالای 100 درصد، افزایش حقوق قشر کارمند و کارگر مظلوم فقط 18 درصد آن هم با بی عدالتی؟؟
حقوقهای پایین که افزایش بیشتری امسال داشتند از طرفی با مالیات وحشتناک امسال مجلس حقوقهای بالا عملا افزایش بسیار کمی داشتندم حاجی بابایی فقط داره الکی شلوغ میکنه خدا خیرش نده انشالله
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی