بازدید 13204

بروجردی: مردم کالا نخرند تا ارزان شود/ جلالی: با بگیر و ببند نمی‌شود اقتصاد را مدیریت کرد

بسیاری از نمایندگان مجلس، دولت را مقصر وضعیت کنونی می‌دانند و بر این باورند که سیاست‌های نادرست دولت در سال‌های اخیر و به ویژه در دی‌ماه ۹۶ باعث شده است تا فشار بر مردم و بخصوص قشرهای کم درآمد و حقوق‌بگیر جامعه که اکثریت آن را نیز تشکیل می‌دهد، چندین برابر شود.
کد خبر: ۹۰۱۷۶۷
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۱ 26 May 2019

لیست امید تا دم در مجلس بود/ لاریجانی خط قرمز ماستموج گرانی‌ها که با شروع ماه رمضان نیز چند برابر شده است، باعث انتقادهای فراوانی از عملکرد اقتصادی دولت حسن روحانی در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها و نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌ شده است.

به گزارش «تابناک»؛ بسیاری از نمایندگان مجلس، دولت را مقصر این وضعیت می‌دانند و بر این اعتقاد هستند که سیاست‌های نادرست دولت در سال‌های اخیر و بخصوص در دی‌ماه ۹۶ باعث شده است تا فشار بر مردم و به ویژه قشرهای کم درآمد و حقوق‌بگیر جامعه که اکثریت آن را نیز تشکیل می‌دهد، چندین برابر شود.

همین موضوع باعث شد تا در هفته گذشته، برخی نمایندگان مجلس که خواهان پاسخگویی دولت درباره "وضعیت بد اقتصادی" هستند، جلسه غیرعلنی با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری و محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی برای بررسی گرانی‌ها تشکیل دهند تا به بررسی اوضاع موجود بپردازند؛ جلسه‌ای که تاکنون البته جزئیات زیادی از آن بیرون نیامده و تنها چند نماینده، کوتاه برخی از مواضع معاون اول رئیس‌جمهور را تشریح کرده‌اند، به‌طوری‌که شهباز حسن‌پور، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفته است، آقای جهانگیری در این نشست گفته‌اند: جای نگرانی درباره مسائل اقتصادی و وضعیت معیشتی مردم نیست.

اما پرواضح است که این‌گونه اظهارنظر‌ها دیگر اثری بر مردم و بازار ندارد و تا زمانی که راهکار مناسبی در پیش گرفته نشود، نمی‌توان امیدی به بهبود اوضاع داشت.

این در حالی است که طبق اعلام مرکز آمار ایران در فروردین ماه ١٣٩٨ نرخ تورم نقطه به نقطه نسبت به ماه مشابه سال قبل به ۵۱.۴ درصد رسیده است؛ به عبارت دیگر هزینه خانواده‌ها به طور میانگین ۵۱.۴ درصد بیشتر از فروردین ١٣٩٧ برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان افزایش داشته است.

البته برخی نمایندگان مجلس راهکار‌هایی مانند تحریم خرید و یا کاهش خرید را پیشنهاد می‌دهند و بر این باورند که مردم با نخریدن می‌توانند شرایط را بهبود ببخشند.

در همین زمینه علاءالدین بروجردی گفته است: اگر مردم خرید نکنند، قیمت بسیاری از کالا‌ها ارزان می‌شود.

بروجردی با اشاره به این‌که مردم باید در برابر افزایش قیمت‌ها «مقاومت» کنند، گفته است: با وجود گرانی اقلام خوراکی و به جای این که «حجم خرید کاهش پیدا کند و مردم از حضور در بازار خودداری» کنند، «استقبال بیشتری از خرید می شود و تمایل آن‌ها برای خرید افزایش» پیدا می‌کند.

با این حال برخی نمایندگان مجلس نیز مجلس و دولت را همزمان مقصر این وضعیت می‌دانند و بر این اعتقاد هستند، همان اندازه که دولت در انجام وظایف خود کوتاهی کرده است نهاد‌های نظارتی از جمله مجلس شورای اسلامی و سایر نهاد‌ها از جمله سازمان بازرسی وزارت اطلاعات و تعزیرات حکومتی نیز در کار خود کوتاهی‌هایی داشته‌اند.

البته این گفته در مجلس مخالفانی نیز دارد، به گونه ای که جلال میرزایی در گفت‌وگو با تابناک اظهار داشت: با بگیروببند نمی‌شود اوضاع را کنترل کرد. ما سابقه سال‌های گذشته را داریم و تجربه نشان داده که با فشار و حرکات این‌چنینی نمی‌شود بازار را آرام کرد.

وی گفت: اقتصاد یک علم است و اولین اصل اقتصاد بر پایه عرضه و تقاضا بنا شده است، وقتی در بازار عرضه صورت نگیرد، تقاضا بالا می رود و با افزایش تقاضا قیمت هم افزایش پیدا می‌کند. اگر دولت به دنبال راهکار است، باید مبادی عرضه محصولات را افزایش دهد تا بتواند اوضاع اقتصادی را آرام کند. در غیر این صورت به نتیجه نخواهیم رسید و هر روز شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳۸
انتشار یافته: ۳۶
آقای بروجردی لطف کنید زمان مشخص کنید و دقیق قیمت بدهید مثلا مردم چه مدت خودرو نخرن ارزان میشه و یا چه مدت صبر کنند وضعیت میشود سال ۹۶ لطف کنید عدد بدهید روز به روز وضعیت اقتصادی بدتر میشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
واقعا در تعجبم که چطور با وجود این اقایان مسئول که مشابه هم و مانند یکدیگر هستند و در کنار هم یکجا جمع شده و به خیال خود در حال رسیدگی به امور کشور هستند چطور این همه سال طول کشیده که به این نقطه برسیم (شاید پول نفت مجانی )این همه سال پوششی بوده بر این همه اشتباهات مسئولین
صبری
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
ایشون فرصت ندارن جواب بدن ولی به نظرم یه صد سال تحمل کنیم بعدش همه چی ارزون شه البته صد سال دیگه هم قیمتا از الان بالاتره یه وقت توقع نابجا از دولت نداشته باشید
شعور اقتصادي اينها در حد همين " دستور نخريدن" است.
مسئولین مردم کالا نخرند تا ارزان شود مسئولین علت قاچاق ارزان بودن کالاها است تا کنون در ایران کدام کالا با نخریدن مردم ارزان شده است
اگر قراره مردم با نخریدن قیمت‌ها رو کاهش بدن. پس شما چرا حقوق میگیرید
باید واردات ازاد باشد حتی گران تا به سمت تعادل برود
از وقتی که یادم میاد همش همینو میگفتن مردم نخرن ارزون بشه :|
چهار ساله هی میگید مردم نخرند. اخر خردمند.. اگه اینجوره مردم باس هیچیو نخرند و از گشنگی بمیرن..همه چی داره گرون میشه
همه این نابسامانیها نتیجه بالا رفتن از دیوار سفارت و اتش زدن ان و گفتن مرگ بر این و ان و داشتن مسئولین بی لیاقت و بی صلاحیت و فراری شدن نخبه های ایران از کشورشان میباشد!!!!!!!!!!!!
مثلا اکثر نمایندگان مجلس چه تخصصی دارند و مدرک دانشگاهیشان فقط دانشگاه آزاد که انهم بدون رفتن سر کلاس درس گرفته اند و بغیر از شعار دادن و فریاد زدن حتی عرضه حمالی را ندارند چه برسد به نمایندگی مجلس!!!!!!!!!!!!!
جای شکر دارد. که آقایان فهمیدند که اقتصاد علم است. راه حل نجات اقتصاد ایران اولا . برچیدن تمامی نهادها ی اقتصادی دولتی وغیر دولتی است . و. دوما برچیدن نهادهای موازی تصمیم گیری است. سوما ادغام دستگاههای دولتی. وحتی نظامی تا اقتصادی بر اساس خصوصی سازی به معنی واقعی شکل بگیرد
مسئولان ما باید بروند فن مملکتداری را یاد بگیرند .. ..‌..........گرانی ، تورم ، بیکاری توانمان را بریده به چه کسی باید گفت خد ایا ؟؟؟
مردم نخرند و نخورند چکار کنند بمیرند شمها عرضه مملکت داری ندارید مردم مقصر نیستند دیگه مردم چکار باید بکنند بله این دفعه مردم در هیچ رای گیری شرکت نکنند درست میشود
مشکل اینجا است که گران فروشی را به عرضه و تقاضا گره می رنیم
واین علم از نظر من مشکل دارد
مردم نخرند ولي نمايندگان مثل اقاي بروجردي بخرند
اقتصاد را با 60 ساله ها می بازیم ؛ یعنی نخرید ارزان شود ؛ تمام دنیا با شفاف سازی و ابزارهای مالیاتی از سوداگری و دلالی و با جرائم سنگین از گرانفروشان ؛بازار را مدیریت می کنند ما با نخریدن ؛مثل شهریور 96 و خودرو نخریدن که دولت تشویق کرد بخرید و وزیر صنعت گفت کسی که میگه نخرید ضد انقلابه؛ تا زمانی که تدبیر نیست و عدم شفافیت هست و تصمیم گیرندگان منفعت طلب هستند همینه
مردم مرغ نخرند . گوشت نخرند . ماشين نخرند . ماي بي بي براي بچه نخرند. ماشين و طلا نخرند . شير خشك نخرند . لاستيك براي ماشين نخرند . خرما و ماكاراني و تن ماهي هم نخرند .و.... اما مسئولين فقط نگاه كنند و نظاره گر باشند با اين نوع كشور داريشون .
کالایی که با قیمت دلار و یورو و ... تنظیم میشه، با نخریدن مردم هم ارزان نمیشه. بهتر است فکری بحال ارزش پول ملی در مقابل ارز های خارجی کنید.
مردم به وعده وعیدهای پوچ و توخالی مسئولین عادت کرده اند.
دارم فکر می کنم این آقای علاء الدین بروجردی چقدر دوراندیش هستند. واقعا خداوند این نوابغ را به ما اعطا کرد. فقط ما بلد نیستیم از آنها استفاده کنیم.
بنده شغلم سوپری است حجم خرید مردم کم است شاید
به یک سوم ماه های گذشته باشد اما باز قیمتها نه تنها کاهشی نیست بلکه افزایشی است تقصیر نخریدن نیست تقصیر همان
وضع قانون یا نظارت برآن است مثلا تصویب شده آرد یارانه ای به کارخانه ها قطع شود نتیجه آن ماکارونی ۵ هزاری خواهد بود یا کیک وکلوچه ای قیمتش دوبرابر شده ویا در مورد شکر وخرما قانون خاصی نبوده و در نتیجه عدم نظارت قیمتها چند برابر افزایش یافته است وهمچنین عدم پیش بینی نیاز بازار توسط مسئولین امر که دلالان اعظم در این حوزه تخصصی تر از مقام مسئول درحرکتند
میگویند زمان ارباب ورعیتی اربابی از هم پالگیش می پرسد بهره را جمع کردی خان دوم میگوید پیشکا رم می گوید مردم ندارند خان اولی میگوید یک پنج تمنی تو جیب پیشکار بگذار بفرست سر رعیت جمع میکند می اورد خان دوم ان گفته خان اول را عمل می کند پیشکار به رعیت می گوید بهره رعیت بد بخت میگوید نبست نداریم وپیشکار میگوید یعنی پنج تومان هم ندارید خلاصه حداقل پنج تومان از رعیت بد بخت می گیرد اگر الان به اقای بروجردی بگوییم چند روز است قند نداریم براش قابل باور نیست حال سابر اقلام هیچ تو این سن ۶۵ شرمنده اهلو عیال چه کنم به کی بگم تا ابروی چندین سالهاز بیین نرود وخانواد بیشتر از این تحقیر نشوند کاش که،،،،
اقای جلالی یکی هم که میخواد کار بکنه شما ها دو باره بر می گردید سر نقطه اول شوع میکنید حرف های تکراری "بگیر بند واقتصادو.." اگر شما توانایی مدیریت اقتصاد رو داشتید ملت بیجاره نمی کردید ؟!!شما در مجلس کدام گل بسر ملت مظلوم زدید
جناب بروجردی اکثریت مردم لیست خریدشان با توجه به میزان درآمدشان و بالا رفتن قیمت بسیار زیاد ارزاق عمومی
فقط در حد اقلام معمولی برای خوراک عادی و فقیرانه و حداقلی روزانه شان است
واقعا چطور نخرند ؟
یعنی در حقیقت هیچ چیز نخورند ؟
یعنی با نخوردن حداقل مواد غذایی هم میتوان زنده ماند !!؟
واقعا اگر میخواهید کاری برای مردم مستأصل و نگران و در مضیقه انجام بدهید فقط باید سیستم توزیع عادلانه ارزاق عمومی را برنامه ریزی و منظم و دقیق دنبال کنید .
خدا وکیلی ملتی که این جماعت وکیلشان هستند باید حال روزی بهتر از این داشته باشند؟و با این ساختار سیاسی فشل افرادی بهتر از این جماعت وارد مجلس می شوند؟شما می توانی تصور کنی یک نخبه تحصیل کرده دانشگاه هاروارد با کت و شلوار و کروات کاندید مجلس شود و بعد هم تایید صلاحیت شود؟
مردم هنوز به بلوغ فکری و فرهنگی برای انجام این کمپین ها نرسیده اند و همچنان با قدرت در صف های خرید شرکت خواهند کرد
حالا این خط و این نشون که همین گرونی ها و پرو بازی های شما مسولان و این قیمت ماشین و خونه و لوازم برقی و خانگی پاشنه آشیلتون خواهد شد یا نه؟!
مسکن نخرید
خودرونخرید
گوشت نخرید
میوه نخرید
موبایل نخرید
لوازم خانگی نخرید
برنج نخرید
لبنیات نخرید
تا ارزان شود !!!!!
جنبعالی هم یک ماه حقوق نجومی نگیر و با ملت همدرد باش
جناب اقای بروجردی لطف کنید به عنوان یک مسلمان شیعه که باید سال مالی داشته باشد جهت ارایه خمس و زکاه در امد ی در یک سال داشتید را بیان فرمایید تا مردم هم مثل حضرات اشکنه بخورند با تشکر از راه کار شما عزیز
شما بگویی که مردم چی بخرن چون تمکین مالی ندارن سفره مردم دیگه خالیه شما ما رو با خودتان مقیاس میکنید پول تو جیب نیست چی بخریم با این بیکاری ....
مردم نمی خرند دولت صادر می کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
آخه پول نفت نداره میخواد با این چیزا پول در بیاره- 2 روز نشده صادرات پیاز سیبزمینی رو از سر گرفتن گفتن جنسا رو دست تولید کننده مونده- باید صادر کنیم
اقای بروجردی شما نخر ما قول میدیم نخریم ،
کالا نخرید بعدا از اینا گرونتر بخرید و حال کنید.
اقدامات و خدمات حاج حسن به ایرانیان:
ساندن قیمت پیاز به مرغ
رساندن قیمت مرغ به گوشت قرمز
رساندن قیمت گوشت قرمز به قیمت گوشی
رساندن قیمت گوشی به قیمت ماشین
رساندن قیمت ماشین به قیمت خونه
رساندن قیمت خونه به قیمت کارخونه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی