بازدید 9887
تداوم خسارت سنگین به سازمان تامین اجتماعی با تصمیمات دولتی؛

پرداخت ماهی ۱۰۰۰ میلیارد تومان سود بانکی از جیب کارگران!

این اظهار نظری است که به تنهایی برای نشان دادن وخامت اوضاع در بزرگترین سازمان کشورمان کافی است؛ سازمانی که می‌تواند به لحاظ جمعیت تحت پوشش و گستردگی وظایف، در زمره یکی از بزرگترین سازمان‌های جهانی قرار گیرد، اما به گفته یکی از اعضای هیات امنایش، ماهانه حدود دو هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد که از محل دریافت وام بانکی تامین می‌شود.
کد خبر: ۹۰۰۲۵۰
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۱ 19 May 2019
تابناک اجتماعی -
با پایان یافتن مهلت سرپرستی «زدا» در راس هرم مدیریت سازمان تامین اجتماعی و در شرایطی که گمانه‌زنی‌هایی در خصوص تعیین مدیرعامل این سازمان مطرح می‌شود، اخبار رسیده حکایت از وخامت شدید حال این مجموعه بزرگ دارد.

به گزارش «تابناک»، صحبت درباره سازمانی است که بر اساس آمار‌ها نیمی از ایرانیان در زیرمجموعه آن قرار دارند. سازمانی با بیش از ۴۲ میلیون نفر جمعیت تحت پوشش که مدتهاست برای ارائه خدمات به آن‌ها و تأمین هزینه‌ها با کسری اعتبارات مواجه است و به تاکید بسیاری از مسئولانش، دولت مردان نقش پررنگی در این وضعیت رقم خورده برای آن دارند.

کسری‌های هنگفتی که تا کنون برای جبران آن‌ها راهکار‌های متفاوت و زیادی ارائه شده، اما ظاهرا تنها راه عبور موقت از آن، استقراض از بانک‌ها بوده است، به گونه‌ای که اکبر شوکت، یکی از اعضای هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی می‌گوید: «ماهیانه هزار میلیارد تومان سود بانکی پرداخت می‌کنیم؛ این‌ها ضرباتی است که دولت بر پیکره تأمین اجتماعی وارد کرده است.»

اظهار نظری که به تنهایی برای نشان دادن وخامت اوضاع در بزرگترین سازمان کشورمان کافی است. سازمانی که می‌تواند به لحاظ جمعیت تحت پوشش و گستردگی وظایف، در زمره یکی از بزرگترین سازمان‌های جهانی قرار گیرد، اما به گفته این مقام مسئول، ماهانه حدود دو هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد که از محل دریافت وام بانکی تامین می‌شود.
 
پرداخت ماهی ۱۰۰۰ میلیارد تومان سود بانکی از جیب کارگران!

اتفاقی دردناک که شوکت تاکید داردبه دریافت وام‌های ۳۰ درصدی برای جبران کسری بودجه منجر شده در حالی که «دولت حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به تأمین اجتماعی بدهکار است و اگر این بدهی را پرداخت کند بسیاری از مشکلات این سازمان برطرف می‌شود.» بدهی‌ای بسیار کلان که بخشی از آن ناشی از طرح‌هایی است که دولت مردان دایر کرده و عواقب ناشی از آن گریبان تامین اجتماعی را گرفته است.

طرح‌هایی مانند طرح تحول سلامت که به تعبیر برخی کارشناسان، تا حد زیادی شکست خورده و از جمله نتیجه‌های ناکامی آن، ورشکستگی سازمان تامین اجتماعی است. موضوعی که ظاهرا پذیرش آن برای کسی ساده نیست، ولو بدانیم سازمان عریض و طویل تامین اجتماعی به رغم دارا بودن مجموعه‌های بزرگ اقتصادی و انبوه شرکت‌های مختلف، هر ماهه دو هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد و هزار میلیارد تومان صرف پرداخت سود‌های بانکی می‌کند.

شرایطی که نمایندگان مجلس با درک وخیم بودن آن، طی مصوبه‌ای در سال گذشته، دولت را موظف به پرداخت ۵۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های خود به تأمین اجتماعی کردند، اما در نهایت راه به جایی نبرد. این در حالی است که بر اساس گزارش ها، در سایه اجرای مصوبات دولتی از جمله در خصوص طرح تحول سلامت، هر ساله ۳۰ هزار میلیارد تومان به بدهی‌های دولت به تامین اجتماعی افزوده می‌شود. بدهی‌هایی که ظاهرا قرار نیست هرگز پرداخت شوند.

این را می‌شود از رها کردن این سازمان با انبوه بدهی‌ها به حال خود دریافت که موجب شده مدت‌های طولانی سازمان تامین اجتماعی با سرپرستی اداره شود و حالا که مهلت سرپرستی رو به پایان است، گزینه‌هایی برای مدیرعاملی آن در نظر گرفته شوند که از جمله آنها، رئیس سازمان بیمه سلامت و معاون سابق وزارت بهداشت است. گزینه‌هایی دولتی که فارغ از کارآمدی یا اشکالاتشان، بعید است بتوانند بدهی‌هایی که دولت مردان به تامین اجتماعی تحمیل کرده اند را وصول کرده و به پرداخت سود‌های هنگفت بانکی از جیب کارگران پایان دهند.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴۱
کار امریکاست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
دمت گرم
گند دولت که یکی نیست
هر دم از این باغ بری می رسد
تامین احتماعی عملاشده حیاط خلوت امن دولتی ها
کارگروکارفرماپول بدن تااین تشکیلات عظبم به این روزبیفتند
اصلا چه معنی داره دولت بخواد ازاین صندوق بردلشت کنه,مگه پول دولته این۲۰۰هزارمیلیارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
دولت برداشت نکرده
دولت بدهیش رو به این صندوق نداده
منظور بدهی بایت 3 درصد حق بیمه ای هست که پرداختش به عهده دولته
این دولت کمر به نابودی کشور بسته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
درسته، اما یک دولت و دو دولت که نیست. از بعد جنگ تمام دولتها هر یک آجری از این عمارت را بیرون کشیدند تا امروز که دیگر کارش به ریژش کشیده
مجلس و دولت با تصویب بازنشستگی های زود رس و بیمه کردن مشاغل ازاد که معلوم نبست چقدر حقوق دارند ضربات دیگری بر پیکر تامین اجتماعی که سازمانی غیر انتفاعی . مختص کارگران و کارمندان و وو تحت پوشش تامین اجتماعی هستند وارد کرده و ان را دپار ورشکستگی خواهند کرد.بهترین راه مستقل بودن این نهاد مردمی است
دولت هم بدهی را پرداخت کند ظرف یکسال هاپولی میشه مثل پولهای بازگشتی
الی برکت الله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
الی نیست قربان
علی برکته الله
100 هزار میلیارد تا 200 هزار میلیارد در 5 سال اول خرج طمع ورزی پزشکان در طرح تحول سلامت شده
انها حق کاگران مظلوم است انها را پس بگیرید
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
هزاران مثبت به نظر شما.پزشکان در این پنج سال به لطف وزیرسابق میلیاردرشند.
دولت ها عامل بدبختی کارگران هستند. از جیب مبارک خودشان هیچ گاه نمی‌بخشند. بدهی دولت شامل ده ها طرح بدون کارشناسی شده و تحمیل شده است. قوانینی از قبیل بازنشستگی های چند ساله با خدمت کم. و تعاریف مشاغل سخت و بیمه سلامت و ده ها طرح هزینه بر که تمام دولت از جیب تامین اجتماعی و کارگران بدبخت خرج میکند. اسمش را هم بنام خود میگذارد خدمت!!!!!!)
تعجبی ندارد، احمدی نژاد میلیونها نفر بر خلاف تمامی قوانین موضوعه به خانواده تامین اجتماعی بدون عمل به تعهدات متقابل دولتش، اضافه کرد فی المثل به 30 هزار مسجد (آمار واقعی مساجد در کل کشور از ۳۰ هزار خیلی کمتر است !؟!) اعلام شد که هر مسجد 5 نفر با افراد تحت تکفلش برای پوشش بیمه تامین اجتماعی معرفی کند. یا اضافه شدن هزاران مداح و خادمین فلان و هزاران طلبه و روحانی و...بدون توجه به اینکه تأمین اجتماعی یک موسسه خیریه نیست، بلکه موسسه ای اقتصادی برآمده از پرداخت دهها سال کارگران زحمتکش و بی پناه است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
باز احمدی نژاد یه تعداد فقیر رو بیمه کرد، این دولت که حقوق های نجومی میده به یه عده مفت خور
تنها امید این مردم بدبخت به بازنشستگی از تامین اجتماعی است، از دولت مردها خواهشمند است اگر واقعا مرد هستند دست از سر تامین اجتماعی بردارند.
تامین اجتماعی یک سازمان خودکامه است که هرکاری بخواهد می کند .شاید زیر پوستی با دولت همراه باشتد برای نمونه افزایش60درصدی بیمه اختیاری یا دریافت حق بیمه از بن کارگری .اعلام اخطاریه از طریق ایمیل که حتی روحت هم خبر نداره بعد جریمه بدی .بطوری حق شکایت هم نداری
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
دوست عزیز اولا باید عرض کنم افزایش حق بیمه اختیاری 60 درصد نیست بلکه همون 36/5
درصدی هست که به تبع افزایش حقوق کارگران به حق بیمه هم افزوده شده چون حق بیمه درصدی از حقوق ماهانه میباشد ثانیا در مورد بن کارگری طبق قانون تمامی حقوق و مزایای مستمر بغیر از حق اولاد و عائله مندی مشمول کسر حق بیمه میباشد ثالثا در مورد اعلام بدهی، کارفرما خودش درخواست ارسال بدهی به ایمیل رو میده و در اون درخواست عواقبش رو قبول میکنه رابعا چرا باید کارفرما به تامین اجتماعی بدهکار باشه مگه حق کارگر نیست که بیمه بشه? اگه کارفرمایی صادقانه افرادی رو که به کار میگیره به موقع بیمه کنه هیچ بدهی و جریمه ای مشمولش نمیشه. این کارفرماها هستن که کارگری که حقش هست بیمه بشه رو از داشتن بیمه محروم میکنن و بعدا با شکایت آن ها و تایید اداره کار مبنی بر محرز بودن شاغل بودن سازمان تامین اجتماعی نیز حق بیمه رو از کارفرما طلب میکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
موافقم این که برای شکایت به یک جریمه بی خودی کارفرما مهلت یک ماهه می گذارند خیلی بی معنی و ظالمانه است. شرکت من را دو میلیون بیخودی جریمه کردم رفتم میگن درست میگی اما مهلت اعتراض یک ماهه گذشته. یعنی چی؟ دزد هم که وول آدم رو ببره تا سالها میشه شکایت کرد و رفت دادگاه اما اینا قوانین هر چی دلشون بخواد از خودشون در میارن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
بیمه اختیاری از 300000شده491000تومان یعنی 60درصد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
پرداخت حق بیمه بن کارگری از سال94 اجباری شد قبلا نبود ..ثبت ایمیل اجباری بود نه اختیاری امروزه اکثر ادارات پیامک می فرستند
،باید نام این سازمان به این نام تغییر کند .سازمان تامین مالی دولت ، بدلیل اینکه هر دولتی روی کار آمد از منابع مالی آن برداشت کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
دولت تا بحال حتی یک ریال هم از تامین اجتماعی برداشت نکرده بلکه بدهی هاشو به تامین اجتماعی نپرداخته
بیچاره کارگرهایی که 30 سال حق بیمه پرداخت می کنند به امید اینکه در دوران بازنشستگی دغدغه ای نداشته باشند
با احتساب دلار 14 تومنی
حدود 14 ملیارد دلار بده کاره دولت!!!!!!!!!
کی پاسخگوی حق کارگرانه
آیا میدونید نسبت درامد به سرانه ملی پزشکان در ایران 37 و در امریکا 5/8و در انگلستان 3/1 می باشد به جرات و با دلیل میگم که پزشکان در ایران دلیل خیلی از وضعیت وخیم اقتصاد حال حاضر ایران هستن برای مثال چند نمونه میگم: ورشکستگی بیمه ها بر اثر ناتوانی در پرداخت تعرفه های کمرشکن، دخالت در بازار مسکن و تزریق درامد های باداورده و کسب سود و در نهایت انتقال به کشور های دیگه و خرید املاک و دلار اگر از غم بمیرم کمه که کسی نمیخواد بشنوه و واکنشی نشون بده
آنهایی که شبانه سهو قلم گرفتند و دویست هزار تومان جریمه شدند باید پاسخگوی کارگران و بازنشستگان باشند که با پشتیبانی ارگان های خاص اجازه محاکمه علنی و اجرای حکم واقعی را نمی دهند
این طرح باید طرح تحول جیب پزشکان نام گذاری میشد نه تحول سلامت
دولت به سازمان بدهکار است
مرتضوی و احمدی نژاد سازمان را ورشکسته تحویل مردم دادند
نمایندگان هم در شستا نقش داشتند
به نظرم ماها که الان داریم کار می کنیم و حق بیمه می دیم باید خودمون از الان به فکر بازنشستگی مون باشیم. چون تا اون موقع با سیستم تامین اجتماعی ورشکست شده و پول نداره به ما حقوق بازنشستگی بده.
کارگران را در سرمایه شستا سهیم کنند. بجای وام گرفتن از بانکها با بهره 30 درصد از خود کارگرها وام بگیرند و کارگها را سهام دار کنند. این سود هزار میلیارد ماهانه را به کارگرها بدهند. این روند کنونی یک سیکل معیوب است. ماهانه 2000 میلیارد وام می گیند که 1سری بودجه را جبران کنند و ماهانه 1000 میلیارد ریال سود وام می دهند این یعنی هر ماه به مبلغ اصل و رفع وامها اضافه می شود و مدام باید وام بیشتری بگیرند و سود بیشتری بدهند تا اینکه کل تامین اجتماعی میشه مال بانکها و تا اون موقع 10 برابر وامها باید بهره بدهند.
این کاری است که صندوق بین المللی پول و بانک جهانی با کشورهای در حال توسعه می کند. بدهکار کردنشان و ورشکسته کردنشان و خریدن به قیمت مفت.. نگذارید اینطور بشود. به روشی که در بالا گفتم عمل کنند جلویش گرفته می شود و از زیر یوغ بانکها خلاص می شوند و نفس می کشند.
با تشکر
من ماتده ام که اینهمه قوانین بازدارنده در این مملکت برای چیست. همه را رسما و طی یک مصوبه مشترک مجلس، شورای نگهیان و مجمع تشخیص مصلحت معلق و اجازه دهند دولتها هرکاری دوست دارند را انجام دهند. . در این مملکت فرهنگ اجتماعی برای تبعیت از قانون هبچگاه وجود نداشته است و ندارد. تنها قانونی که حکومت، دولت و مردم می شناسند همان احکام دین است که البته هرکسی به اندازه تعهد خود انجامش میدهد و چون بین او و خدایش این قاعده حاکم است پس جوابش را در همان آخرت میخواهد بدهد. چرا ما خودمان را اینقدر عذاب میدهیم. قانون زمینی متعلق به مغرب زمین است و هیچ نتوانسته جایگاه معنوی خود را بین اقشار مردم بیابد. نا تبعیت از قانون با باور و ایمان همراه نباشد وسیله سوءاستفاده مسولان و موجب استهزاء است.
روحانی داره بدهی را کش می ده تا بیاندازه گردن دولت بعدی و این دولت بعدی که باید جوابگوی یک سازمان ورشکسته باشه
سلام
چرامسولان علت سود کم بانگی در کشورهای مترقی را برسی نمی کنند مگر غیر از این است کاهش سود بانگی پولها را بسوی تولید وساخت ساز مسکن سوق می دهد واقتصاد نفسی تازه می کند
برای اینگونه موارد باید قوانینی وضع شود که با امدن دولتی همانند اقای احمدی نژاد نتوانند هر کاری که دلشان خواست بکنند با کذاشتن اقای مرتضوی در آنجا بدون تجربه کاری برنامه ور شکسته کردن انجا را دنبال کند که البته ورشکسته کرد یاد برجام افتادم می گویند اگر توافقنامه برجام را به امضا کنگره می رساندیم که با امدن هر دولتی نتواند ان قانون را زیر پا بگذارد و لغو کند
حالا که دولت توان پرداخت سهم خودش را ندارد خوب این را هم از بیمه گذار بگیرن تا استقلال سازمان حفظ بشه همه چیز را که انداختن گردن مردم این راهم بندازن یک بار برای همیشه خودشان را خلاص کنند اینا که دارن ماهیانه 190 هزار تومان بابت یک چیز من دراوردی ( مزایای انگیزه ای ) از مردم می گیرن خوب اینم بگیرن ببینیم دیگر چه بهانه ای دارن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار