کد خبر: ۸۹۹۹۰۹
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۹ 18 May 2019

روزانه حدود ۸ هزار و ۴۰۰ تن پسماند در شهر تهران تولید می‌شود که عدم تفکیک پسماند در مبدأ و آبگیری زباله در بدو تولید ضمن تولید ۴۰۰ متر مکعب شیرابه در مرکز دفع نهایی آن واقع در مجتمع پردازش و دفع آرادکوه به عنوان یکی از اثرات مخرب زیست‌محیطی، موجب افزایش هزینه‌های مدیریت شهری در زمینه‌های جمع‌آوری، جابه‌جایی و انتقال زباله می‌شود.

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه جوان، رضا عبدلی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران، با اشاره به کاهش هزار تنی میانگین تولید پسماند در ۹ ماهه پایانی سال ۱۳۹۷ نسبت به سال قبل از آن افزود: بالارفتن قیمت ارز و افزایش قیمت کالا‌ها تأثیر زیادی بر تولید پسماند شهری داشته است که سبب‌شده شهروندان سنجیده‌تر و به اندازه نیاز خرید کرده و ضمناً در مصرف نیز تا حد امکان کالا را استفاده نمایند.

وی معتقد است، تفکیک زباله از مبدأ از برنامه‌های مهم مدیریت شهری است که سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران حدود دو دهه است که اقدامات و فرهنگسازی‌های لازم را در این زمینه به اجرا درآورده است.

در این زمینه شهردار تهران نیز چندی پیش با اشاره به تولید روزانه ۹ هزار تن زباله در شهر تهران و همچنین تولید ۴۵ هزار تن نخاله در این شهر، اعلام کرده بود: روزانه ۹ هزار تن زباله از سطح شهر تهران جمع‌آوری و به جنوبی‌ترین منطقه تهران یعنی آرادکوه منتقل می‌شود و ۴۵ هزار تن نخاله نیز به سمت آبعلی حمل که این موضوع علاوه بر هزینه حمل و نقل، بازگشت مواد ارزشمند میان زباله‌ها را نیز به ذهن مبتادر می‌کند.

به گفته پیروز حناچی علاوه بر این‌ها دفن این مواد مشکلات محیط‌زیستی بسیاری برای تهران به همراه دارد؛ مشکلاتی که وجود شیرابه‌ها و گاز‌های متصاعد از زباله‌ها از آن جمله است.

کارشناسان معتقدند، در شهر تهران روزانه حدود یک میلیارد و اندی تومان پول شهروندان برای جمع‌آوری زباله هزینه می‌شود که می‌تواند این هزینه‌ها را با بستر‌سازی‌های مناسب توسط دستگاه‌های متولی به حداقل کاهش داد و به جای آن به ارتقای زندگی و زیست شهری کمک کرد.

شهروندان هم وقتی مشاهده می‌کنند که دستگاه‌های عمومی و خدمت‌رسان در بخش‌های مختلف کمتر به امر درست مصرف‌کردن توجه می‌کنند و در برخی بخش‌ها به‌دلیل ناکارآمدی هرینه‌ها درست مصرف نمی‌شود، کمتر به پیام‌ها در این خصوص توجه می‌کنند. با این حال باید به این سؤال اساسی پاسخ داده شود که چرا پس از دو دهه هنوز شهرداری و متولیان امر نتوانسته‌اند زمینه کاهش تولید و تفکیک پسماند‌ها را فراهم کنند و به جای درآمدزایی از این طلای کثیف، هزینه‌های زیادی به شهر و شهروندان تحمیل می‌کنند؟

اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۱۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
دلیل اصلیش افزایش زباله گردهاست. ده برابر شده اند. بخاطر فقر.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
شاید هم زباله گردی زیاد شده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
تولید زباله کم نشده عزیز
تعداد زباله گرد و مصرف زباله اضافه شده
علی برکت اله
زهرا
|
Germany
|
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
چرا باتوجه به کم شدن ۱۰۰۰ تن پسماند و زباله های خانگی ، میزان قبض پسماند شهرداری تهران افزایش ۱۵ تا ۲۰ هزار تومانی در سال ۹۸، را بهمرا آورده است .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
پس گراني ها نعمت هستش خداروشكر.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
واقعا که مدیریت پسماند بهاید گریست

خیلی از مردم خانواده هایشان پول تهیه میوه و ... ندارند برای این زباله کم شده این خوشحالی داره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
زباله کم نشده بلکه واسطه ها و دلالان به فکر صادرات این کالای ارزشمند نیز افتاده اند و دیگر آنرا به دست سازمان مدیریت پسماند شهری نمی رسانند.
کرج
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
چرا پول قبض جدید گاز و همچنین عوارض و مالیات لحاظ شده در آن در مقایسه با قبض دوره قبل افزایش یافته؟!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
خود سختی هم برای برخی که اسراف می کردند نعمت است و دیگر این که زباله گردی تبدیل به یک شغل درآمدزا شده است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
متاسفانه برخی از این دورگردها با شهرداری ها هماهنگ هستند چندین بار شکایت کردیم رسیدگی نشد بعد هم راننده ای که اینها را جمع میکرد گفت باناحیه هماهنگ هستیم از شواهد هم همین برمیامد
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
اگه بنزین هم به قیمت واقعی خودش که چیزی بین 12 تا 15 هزار تومن برای هر لیتر هست برسه بسیاری از مشکلات ترافیک و آلودگی هوا و ... به سرعت حل میشه. در حال حاضر به خاطر ارزانی بیش از اندازه بنزین ، مردم برای هر کاری از خودروی شخصی استفاده می کنند. خیلی از افراد هم اصلاً تفریحشون اینه که تو خیابون ها و بزرگراه ها با ماشن چرخ بزنن. اگه بنزین بشه لیتری 15 هزار تومن دیگه فکر پرسه زدن تو خیابونها و ول چرخیدن و استفاده وقت و بی وقت از ماشین و چشم پوشی از وسایل نقلیه عمومی به سرشون نمیزنه. خودم هر روز شاهد هستم که طرف برای بردن و برداشتن بچه به/از مدرسه که کمتر از 300 متر تا منزلش فاصله داره هر روز صبح و ظهر ماشین راه میندازه. آخه این درسته؟!
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
برچسب منتخب
پتریک شنهن مارک اسپر اردبیل اس 400 علی شمخانی یحیی گلمحمدی ماده 36 برجام ماده 26 برجام کیمیا خودرو