بازدید 8522

«جنتلمن»خوان‌ها با قهر و غضب خاموش می‌شوند؟

کد خبر: ۸۹۹۵۷۰
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۸ 16 May 2019

به گزارش «تابناک»، روزنامه اطلاعات در مطلبی نوشت: وقتی ناگهان یک ترانه در اوج ابتذال ـ چه محتوا و چه ساخت ـ در صدر سوژه اخبار قرار می‌گیرد، قطعاً نیازمند کالبدشکافی و تحلیل محتوایی‌است؛ خارج از هرگونه سوگیری عصبیت‌آلود.

اولاً، چرا بی‌بی‌سی و اقمار غبارآلودش، این کلیپ‌ها را در صدر اخبار خود ‌می‌نشانند و ناگهان از کوبیدن بر طبل جنگ روانیِ «ترامپ ‌ساخته» غافل می‌شوند و به پایکوبی با این آهنگ می‌پردازند، خود سؤالی‌است عمیق؛ که البته پاسخش دشوار نیست. مگس‌صفتی این رسانه‌ها طبیعتی جز این را اقتضا نمی‌کند. پس پرداختن به رذالت‌های این بنگاه‌ها مسأله اصلی ما در این ماجرا نیست. مسأله، ریشه‌ای فرهنگی دارد و فرهنگ، زبان و اقدام خاص خود را می‌طلبد.

ثانیا، اگر چند شب صبر کنیم، خواهیم‌دید، همان بچه‌های پای‌کوب ودست‌افشان در آن کلیپ‌ها- اگر همگی نه، اکثرشان- در مراسم پیش‌روی این ایام، یعنی شب‌های قدر در کنار والدین و یا معلمان و یا دوستانشان ظاهر خواهند شد و اتفاقا از صمیم قلب و عمق اعتقاد و عاطفه قرآن بر سر خواهند نهاد.

اگر کسانی بخواهند فیلسوفانه و مصلحانه، دست به کمر بزنند و آه و اوه کنند و بگویند: «آن جنتلمن‌خوانی‌تان چه بود و این قرآن سرگرفتنتان چیست!؟»، بازهم فقط به بازخوانی مشکل پرداخته‌اند و سعی و تلاشی برای درمان درد نکرده‌اند.

همیشه هرچیز نیکو نیست و همیشه کار بد، بد است. اما کار بد در شعاع کار خوب و استمرارِ «خوبی» رنگ می‌بازد، و این رنگ‌باختن، کار فرهنگی می‌طلبد و نه اقدام ضربتی. اقدام ضربتی را نایب‌رئیس محترم مجلس توصیه کردند: لغو ابلاغ چند مدیر و چنین و چنان! بسیار خوب! لغو تحصیل محصلان را از کدام ابلاغ دربیاوریم!؟

برخی ساده‌لوحانه و آسان‌گیرانه گفتند: «بچه‌های ما شادی می‌خواهند». بسیار خوب! اکنون از کجای این فتوا، جواز شادی مبتذل با کلمات اروتیک بر می‌آید؟ آن‌هم ساخته و پرداخته حنجره‌ای که جز در هنجارشکنی وسخیف‌گویی هویتی برای خود نمی‌یابد؟

در عین حال همچنان مسأله باقی‌است: چرا نوجوان و جوانی که در شب‌های آینده در نجوای شب‌زنده‌داری و احیا زیر جلد قرآن زار می‌زند، پلاکارد به دست در قلب پایتخت، یعنی جلوی مجلس، درخواست رأفت نظام را می‌کند برای بخشش و بازگشت سخیف‌خوان و حنجره‌دریده‌ای، که یک بار مصلحتی توبه کرد و خیلی زود دوباره بر طبیعت خود تنید؛ و جز این بودی عجب بودی!

جواب کوتاه و اولیه نیز چندان دشوار نیست: «آشفتگی هویت ‏Role Confusion‏»، چیزی‌است که سریع‌تر از هر اختلالی به سراغ نوجوان وجوان می‌آید؛ اگر هویت‌سازی در جای خود و وقت مقرر و محتوای درست به او ارائه نگردد.

آشفتگی هویت، یعنی در کشاکش جنتلمن‌خوانی و شب‌زنده‌داریِ قدر و در تناقضِ حمایت از یک زیرزمینی فراری و حضور در مسجد و هیأت محله، هنوز قادر به تشخیص سره از ناسره و توزین درست قدرت‌ها و کشش‌ها نیست.

داستان «آقای جنتلمن» موقتاً خاموش‌شد، اما احتمالات آینده از این دست، دوباره می‌تواند از زیر خاکستر شعله برکشد.

نوجوان وجوان شادی‌طلب ایرانی امروز در چنبره دهها کشش بیرونی و درونی‌است. چند راهکار ساده را برای پیشگیری از سوژه ناخوشایند بعدی شاید بتوان پیشنهاد کرد:

۱ـ آموزش وپرورش را به فضایی رفاقت‌آمیز، همکاری‌پذیر و مسئولیت‌زا در میان دانش‌آموزان، خوشایند ودور از بیگاری‌کشی درسی و استرس‌زایی کنکوری نزدیک و نزدیک‌تر کنیم و به همزبانی و رفاقت‌ورزی معلمان کاربلد با شاگردان در محیط مدرسه تأکید کنیم.

۲ـ با دور کردن جامعه از جوّ پرخاش وخشونت و داد و بیداد ـ که عمدتاً بر عهده نخبگان سیاسی‌ است ـ دانش‌آموزان را به فضاهای سالم شاد و دور از هنجارشکنی و دهن‌کجی سوق دهیم و به آنان در عمل بقبولانیم، که‌می‌توان با نزاکت و آداب و بدون نسخه‌برداری از اروتیک‌خوانی حنجره‌های وحشی، نیز شادی کرد؛ در پارک‌ها، در مجامع معین ومرتبط، در ورزشگاه‌ها، در اردوها، در کنسرت‌های فاخر و حتی در نمازهای جمعه ـ بشرطها و شروطها! ـ

۳ـ …و بالاخره بر عهده رسانه‌ها و نیز نخبگان‌است، که در هنگام وقوع اتفاقاتی از این دست، ناگهان را ناگهان‌تر نکنند؛ از طبل‌کوبی بی‌بی‌سی و پس‌افتاده‌های «من و تو» چندان به هراس نیفتند، که همه عالم را خبر کنند، که ایهاالناس! در دو سه مدرسه چنین اتفاقی افتاده‌است.

اگر حتی بخشی از نوشته فوق را قبول ندارید، در مراسم شب‌های آینده بشمارید همان بچه‌هایی را که «جنتلمن‌خوانی» کردند. شاید خودشان هم در آن شب به یاد نیاورند آنچه را چند روز پیش‌تر به‌جا آوردند!‏

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱۷
نویسنده انقدر نااگاه بوده که می گوید خواننده یک بار توبه کرده یعنی فکر کرده تتلو (مقصودلو) این ترانه را خوانده! ضمنا با الفاظی مثل حنجره وحشی نمی توانید از خواننده ترانه ای که ترانه اش 40 میلیون بار دانلود شده اعتبارزدایی کنید!
منظور از کار فرهنگی شستشوی مغزی است. درست است!؟ گرفتن شادی و فرستادن بچه ها به مساجد برای قران به سر گداشتن و بخشش گناهان( اگر یک بچه مدرسه ابتدایی اصلا بداند گناه یعنی چه ؟) چه برسد به اینکه گناه از دید نویسنده یعنی چه؟ اگر اصلا گناه باشد از نظر بسیاری از مردم.
منکه آخرش نفهمیدم چی میخاستید بگید٫
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
آسمون ریسمون بافتن الکی بود!
باید ریشه یابی کنید. من دنبال مقصر نیستم اما وقتی موسیقی های فاخر از صدا و سیما پخش نمیشه مثل شجریان خب بچه ها دنبال اینجور اهنگ ها میرن. وقتی من برای بچه های فامیل شجریان پخش می کنم اونی که حتی 18 سالش هست میگه این چیه. خب معلومه این میشه. رسانه میتونه جوانان رو به سمت اهنگ های فاخر ببره. اما خود شما دوست ندارین. این مشکل از شماست که توی مدارس یک چیز تعلیم داده میشه و جای دیگه چیز دیگه. از ادبیات مدارس شعر های فردوسی مولانا و... کم شده. چرا بچه های ما از فردوسیکم میدونن اما جنیفر لوپز رو خوب میشناسن؟ مشکل شما هستین. سانسور ممنوع تصویری و...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
دوست عزیز موسیقی تا حد زیادی تابع سلیقه شخصیه تا تبلیغ
ناشناس
| Netherlands |
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
دوست عزیز! مثل اینکه یادتان رفته استاد شجریان خودش از صدا و سیما خواسته تا صدایش را پخش نکنند! آن قدیمها هم که پخش می شد هم استاد شجریان ناراضی بود!!!! ضمن اینکه، بعد مشخص شدن اینکه استاد با خواننده مبتذل (گوگوش) چاقی سلامتی بسیار شدیدی داشته، به نظرم پخش آوازهای استاد با رویه زندگی استاد در تناقض است و به نوعی تبلیغ نفاق و دورویی است! شما چطور فکر میکنید؟
حالا تمام مشکلات مملکت حل شد و دیگه هیچ مشکلی نیست بجز این شاد بودن بچه مدرسه ها..!؟
در قضیه خوندن آهنگ جنتلمن در مدارس به این نکته توجه نشد که تمام بچه ها از حفظ ترانه مذکور رو میخوندن ، مسئولین خواب ، صدا و سیمای خواب ، مطهری خواب و بیچاره مدیر مدرسه ای که باید اخراج بشه
اصولا انسان از هر چی منع شه به اون جذب میشه... طبیعی هست که دانش اموزان بعضی وقتها به این شادی های ممنوع رغبت نشون بدن... وقتی نشاط به صورت مستمر در جامعه نباشه با پخش کردن موسیقی های مبتذل به صورت کپسولی و موقتی مردم دنبال شادی خواهند گشت.... اون دوستی که میگه شجریان پخش شود و .... هر رده سنی یه سری اقتضائات داره.. اشعار استاد شجریان برای اغلب گروهای سنی پایین قابل درک نیست... پس باید تمام اینکار ها به صورت کارشناسی شده باشه....
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
شادی های ممنوع
باید کسانی که این تورم را بر ملت تحمیل کرده اند در شب های قدر استغفار کنند.مثلا مجموعه شرکت سایپا
حماقت و حساسیت یک عده سبب تبلیغات مجانی برای یک ترانه و خواننده شد خواننده ای که تا دیروز یا عده کمی می شناختند و یا اگر می شناختند هم بی خیال از کنارش رد می شدند.
خواننده این آهنگ رو و خود این آهنگ رو با این موضع گیری داعشی بدتر معر.ف کردید .اصلا این آدم و آهنگشو کردید جز پر فروشها . به این میگن تدبیر خخخخخخخخ
کلا باید همه چی حرام باشد.
وقتی نصف ملت شعر این ترانه رو از حفظ هستند دیگه دنبال چی میگردین
آقامون جنتلمنه جنتلمنه این خانمم عشق منه عشق منه
سلامتی چشم قرمزا.فیمس ها و شصتی یا هفتادیا
تو یه کشوری زندگی میکنیم که با تبلیغ یه اهنگ کل مملکت به هم میریزه بذارید مردم کار خودشون بکنند هر چقدر شما حساس تر بشید مردم بیشتر به اون سمت میرند این کسی متوجه نیست .
یه پاکت خالی را بدند دستت بگند تا فردا نگه دار درشو باز نکن چیکار میکنی .
این بچها اهنگ تو مدرسه یاد نگرفتن تو خونه یاد گرفتن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار