بازدید 18003
کشف واقعیتی تکان‌دهنده در پی شکایت رسمی از وزیر سابق نیرو؛

تقریبا نیمی از ظرفیت سد‌های کشور، پروژه‌های سودجویانه هستند!

رویکردی که بر اساس آن، باید علاوه بر محاکمه مسئولانی که کوتاهی کرده‌اند، رأی به احداث سد‌های متوقف شده داد و حتی از آن فراتر، سد‌های جدیدی را طراحی و اجرا کرد؛ دستور کاری که چیت چیان با یک اظهارنظر مختصر، به آن پاسخ داده تا مشخص شود سدسازی چه بلای بزرگی بر سرمان آورده و به چه دلیل باید از تکرارش ترسید.
کد خبر: ۸۹۹۴۰۷
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۶ 15 May 2019
تابناک اجتماعی -
سیلاب‌های اخیر در کنار همه خساراتی که به بار آوردند و خساراتی که در سایه تعلل و کوتاهی مسئولان به بار خواهند آورند، ظاهرا یک فایده بسیار بزرگ داشته است؛ باز کردن مچ مسئولان و سودجویان سدسازی!

به گزارش «تابناک»؛ یکی دو روز پیش بود که اللهیار ملکشاهی، نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستورش، از شکایت رسمی از چیت چیان، وزیر سابق نیرو خبر داد و تأکید کرد، در نتیجه ظلم وی و همکارانش بوده که از احداث سد معشوره جلوگیری شده است.

ظلمی که به باور این نماینده موجب برو خسارات فراوانی شده و از این روی، ایشان را مجاب به پیگیری پرونده قضایی شکل گرفته تا حصول نتیجه کرده است. پرونده‌ای که البته معلوم نیست شکل گرفته یا خیر و به طور کلی تر، مشخص نیست در چه مرحله ای‌ است، اما ملکشاهی تأکید دارد، منحصر به ماجرای سد معشوره نیست و موارد دیگری را هم شامل می‌شود.

شکایتی که ظاهرا طرفداران دیگری هم در مجلس دارد، حتی میان طیفی از نمایندگان مجلس که در موضع گیری هایشان در مسأله آب، در نقطه مقابل ملکشاهی و نمایندگان استان هایی چون لرستان قرار دارند؛ نمایندگان استان اصفهان که همواره بر پروژه‌های انتقال آب به استانشان تأکید دارند و بر این باورند، نگاه نمایندگان استان‌های دیگر در بالادست، ملی نیست و منطقه‌ای است.

اختلافی بسیار بزرگ که گاه به بروز تنش‌هایی میان نمایندگان موافق و مخالف پروژه‌های انتقال آب نیز منجر شده، اما ظاهرا سیلاب اخیر فضایی فراهم آورده که موقتا به حاشیه رانده شده و جایش را شکایت مشترک از وزیر سابق و حتی فعلی نیرو بگیرد. شکایت از مسئولانی که محکوم هستند، چرا سد نساخته‌اند یا با پروژه‌های انتقال آب مخالفت کرده یا آن‌ها را اجرایی نکرده‌اند.

تغییری عجیب و حتی ۱۸۰ درجه‌ای که موجب شده مواضع نمایندگان از مخالفت با سدسازی‌های بی رویه که نتیجه آن خشکسالی‌های وسیع در کشورمان تا پیش از نوروز امسال بود، به چرایی کوتاهی در امر سدسازی و ضرورت پاسخگو بودن در خصوص این قصورِ زیان بار برسد و حتی از آن فراتر، رنگ و بوی محاکمه عمومی مخالفان سدسازی را به خود بگیرد!

به این اظهارنظر حیدر علی عابدی، یکی از نمایندگان اصفهان در مجلس دقت کنید: «در سال‌های گذشته، زمینه‌ای در کشور به وجود آمد تا افرادی که ادعای حمایت از محیط زیست داشتند با تحریک افکار عمومی و ارائه اطلاعات غلط، سعی در تشویش افکار جامعه داشتند و با تحریک عمومی علیه سدسازی شروع به جوسازی کردند... کسانی که شعار‌های ضد سدسازی می‌دادند و سدسازی را تعطیل کردند باید پاسخگوی خسارت‌های سیلاب فروردین ماه کشور باشند!»

رویکردی که بر اساس آن، باید علاوه بر محاکمه مسئولانی که کوتاهی کرده‌اند، رأی به احداث سد‌های متوقف شده داد و حتی از آن فراتر، سد‌های جدیدی را طراحی و اجرا کرد. دستور کاری که چیت چیان با یک اظهارنظر مختصر، به آن پاسخ داده تا مشخص شود سدسازی چه بلای بزرگی بر سرمان آورده و به چه دلیل باید از هر پروژه دیگری در این خصوص حذر کرد و حتی ترسید: «برای۴۶ میلیارد مترمکعب آب قابل تنظیم رودخانه‌ها، سد‌هایی برای تنظیم ۷۶ میلیارد متر مکعب ساخته‌ایم. در واقع این هزینه‌های بی‌دلیل، پرداخت یارانه نفتی به شرکت‌های آبی است.»؛ جملاتی کوتاه که نشان می‌دهد خیلی بیشتر از آبی که در رود‌های کشورمان جریان داشته‌اند (حدود دو برابر آن) سد ساخته‌ایم و احداث هیچ سد دیگری، توجیه منطقی و عقلانی ندارد و نشان از تلاش عده‌ای برای شروع پروژه‌های سودجویانه دارد. پروژه‌هایی شبیه آن‌هایی که در سدسازی در کشورمان به اجرا درآمده و موجب شده ظرفیت سد‌های کشورمان بیش از آبی باشد که در رودخانه‌ها در جریان است و بستن راه آن، آفت‌های پرشماری در پایین دست سد‌ها دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۳۳
این نتیجه گیری کاملن غلط است . ضریب تنظیم آبهای کشور در بالاترین مقدار در حوضه های آبریز درجه 2 کشور50 درصد می باشد به عبارت دیگر سازه های تنظیم آب (سدها) قادرند فقط نیمی از آورد رودخانه ها را ذخیره نمایند. اون 46 میلیارد مترمکعبی که آقای چیت چیان گفته اند روانابهای کشور در شرایط خشکسالی است . ضمنا برخی از سدها به صورت زنجیره ای عمل می کنند و نمی شود صرفا با جمع کردن ظرفیت سدها حجم آب را بدست آورد.
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
نمایندگان اصفهان یزد کرمان و استان های کویری فقط منافع کویر و استان های بی آب خودشون رو میبینند حاضرند تمام کشور رو فدای خودشون کنند
عباس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
شرایط خشکسالی و تر سالی تعیین کننده نیست بلکه مطالعات حداقل پنجاه ساله حوزه آبریز میبایست مد نظر باشه برای میزان آبدهی هر حوزه ایی . حتما تصدیق میفرمایید که صرفامقادیر یک سال پر آب نمیتواند تعیین کننده باشد ؟
افشاگری دکتر دهقان نماینده طرقبه و چناران :

وجود یک روز زنگنه هم برای کشور ضرر دارد / اگر اختیار داشتم اولین کار زنگنه را استیضاح میکردم، وجود او یک روز هم برای کشور ضرر دارد/را‌ههای مقابله با تحریم‌ها را مسدود کرده /ده‌هزار میلیاردتومان را به اسم خصوصی سازی از بین بردن / چرا روحانی و جهانگیری، پورحسینی را عزل نمیکنند؟ قریب ۲۰۰ هزار میلیارد تومان رانت دلار ۴۲۰۰ تومنی به جیب یک عده رفته ما اگر اکثریت مجلس را در دست داشتیم با اینها برخورد می کردیم
اصفهانی ها می خواهند ازسیل خوزستان برای خودشان قالی ابریشم ببافند درصورتی که درهمین تابستان گذشته نخلستانهای خرمشهر وشادگان ازبی ابی نابود شدند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
تو هم میخواهی که در حاشیه کرخه و کارون برنج عنبر بو بکاری و کیلویی بیست هزار تومن بفروشی.
کار برای مردم که هیچ ولی حداقل برای رضای خدا چی شد ؟؟؟؟؟
خودت فهمیدی چی گفتی؟
کلا مقاله سردرگمی است
عزیزم شما چرا مقلوب میکنید معانی رو به نفع یک گروه خاص..... هیچ سدی لازم نیست جمله درستی نیست چون شاید سدهایی که احداث شده باشند درست مکان یابی نشده باشند و در نقاطی دیگر این امر لازم باشد.... اگر سدها کافی و اصولی هستند پس خسارات سیل این وسط چی هستش؟؟؟؟!!!! .... هر روز همه پیگیر بودند ببیند کی کرخه و دز مشکل دار میشن
اون موقع که گذشت ولی الآن هم صدها کار از این نوع داره انجام میشه که هیچ مقامی بهش توجهی نداره.
طبق این حرفا اگر سد ساخته بشه خیانته اگر هم ساخته نشه خیانته اگر ظرفیت سدها دو برابر رودخونه ها هست خوب چرا این وضعیت در خوزستان و سراسر کشور پیش اومد
آیا مخالفان سد سازی به هنگام ضرورت می توانند یک سد را در طول یک سال طراحی کرده و مراحل ساخت آنرا به اجرا برسانند؟
بترسید از زمانی که فاجعه ای در حوزه سد دز به وقوع بپیوندد و متوقف کنندگان ساخت سد بختیاری کناه را به گردن پرتقال فروش بیاندازند؟
مطالعه منابع آبی و مدیریت آن یک پرژه مقطعی از نظر زمان و مکان نیست-- پس بیائید با دور اندیشی و جامع نگری در آین میدان عمیق و دقیق باشیم.
سدسازی روی رودخانه هایی که به دریای عمان و خلیج فارس میریزند کار صحیحی است که متاسفانه بعلت دشمنی ناآگاهانه متوقف گردیده و سالانه ملیاردها متر مکعب آب به دریا میرود و شور می شود مثل سواحل مکران که از بی عدالتی رنج می برد.
سدسازی در حوزه های ابریز مرکز کشور مثل دریاچه بختگان و ارومیه بیش از حد واشتباه است.
متاسفانه کشور ما در جایی دچار افراط و در جایی دیگر تفریط میکند و این یعنی بیعدالتی.
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
سدسازی افراطی روی رودهایی که به خلیج فارس میریزه، باعث پیشروی آب شور خلیج فارس به مناطق مسکونی و کشاورزی میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
مگه چند متر شوری آب دریا در جزر و مد آب اثر داره کشاورزی بی ضابطه همه کشور را داره نابود میکنه.
ضمن عرض سلام و خسته نباشید .
هیچ کسی در هیچ جای دنیای کنونی منکر سدسازی و جلوگیری از هدر رفت آب نمی شود ولی باید توجه داشت که سدسازی صرفا یک علم عمرانی نیست که فقط بگوییم ما میتوانیم پس هرچقدر میخواهیم بسازیم.
باید توجه داشت که سد سازی اگر با مطالعه جامع و درنظر گرفتن تمامی جنبه ها انجام گیرد (جلوگیری از هدر رفت آب مثل خارج شدن از مرزهای کشور ، جلوگیری از آوردهای بیش از ظرفیت رودها و جاری شدن سیل و سرریز شدن به دریاها و دریاچه ها که مصرف معمول آن را غیر ممکن میکند و ...) بسیار مفید واقع میشود ولی در عوض درصورت عدم انجام مطالعه دقیق و در نظر نگرفتن تمامی جنبه ها(حق آبه محیط زیست ، دریاچه های داخلی ، آبگبر ها ، تالاب ها و ...) سبب ایجاد زیان هایی بمراتب بیشتر از فواید سد سازی خواهیم بود همچون : از دست دادن پوشش گیاهی ، خشک شدن تالاب ها ، مرداب ها ، باتلاق ها و .... ، ایجاد کانون های ریزگرد ، مخدوش شدن مناظر طبیعی ، از دست دادن سفره های آب زیر زمینی ، ایجاد جزایر گرمایی ، به مخاطره افتادن محیط زیست ، جانداران بومی و خزانه ژنتیکی و غیره و غیره و غیره.
اما در کشور عزیزما ایران چطور آیا باید بر هر رودی سدی ساخت . مطمئنا اینطور نیست و باید بسیار دقیق و حساس نسبت به این ماجرا برخورد شود و از انجام هرگونه فرآیند احساسی صرفا برای این زمان خودداری کرد.
اما اگر بنده بخواهم پیشنهاد بدهم :
1- احترام به طبیعت و در نظر گرفتن مخاطرات طبیعی و عدم ساخت شهرها و روستاها در مسیر رودها و مسیل ها با توجه به الگوی حداقل صد ساله.
2- تعیین الگوی اقلیمی و نقشه راهبردی سد سازی ( در کشور ما وجود دو رشته کوه البرز و زاگرس نقش تعیین کننده ای دراقلیم ایران دارد بصورتی که اقلیم دامنه شمالی و جنوبی رشته کوه البرز کاملا متفاوت می باشد در شمال رطوبت و بارندگی بالا و در جنوب کمتر است، بارندگی های دامنه شمالی پس از جاری شدن سبب ایجاد سیلاب و پس از طی مسیر یا به دریای مازندران وارد می شود یا وارد کشورهای همسایه شمالی می شود که در کل این آب از دسترس خارج می شود پس سد سازی در دامنه شمالی البرز الویت بالایی دارد اما در دامنه جنوبی بسبب حجم کمتر بارش ها و جاری شدن آب به فلات مرکزی ایران و با درنظر گرفتن حق آبه محیط زیست ، دریاچه های مرکزی ، تالاب ها و ....سد سازی می بایست بسیار هوشیارانه انجام گردیده تا شاهد محیط زیستی پایدار در فلات مرکزی باشیم در خصوص رشته کوه زاگرس هم به همین گونه اولویت سد سازی در دامنه غربی رشته کوه زاگرس می باشد و آبهای جاری در دامنه شرقی وارد فلات مرکزی ایران میشود که مستلزم ادامه حیات محیط زیست است.
3- و ......
خواهشا کارشناسی برخورد شود الحمدالله کارشناس خوب زیاد داریم
پاسخ ها
محمود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
سلام از شما هموطن گرامی به خاطر این راهکار عالی و پاسخ بینظیر و در عین حال بسیار ساده ممنونم . من یک شمالیم و در منزل خودم یک منبع ۲۵۰۰ لیتری گذاشتم و آب بارون سقف خونه رو به اون هدایت میکنم که از اون برای شستن حیاط و ما شین و آبیاری گلهای حیط استفاده میکنم و تقریبا با توجه به تعداد دفعات پر وخالی شدنش من حدودا ۲۰ هزار لیتر صرفه جویی در مصرف آب دارم و این موصوع رو چند بار به برخی مسئولین شهرم گفتم تا در ساخت خونه ها در شمال این امر رو اجباری کنن ولی کو گوش شنوا
مجلس طرحی تصویب کند که ارگان وشرکتهای سد ساز و طراح موظف باشند سود حاصل از پروژه را به خزانه واریز کنند همینطور حقوق ‌پاداش مدیرانش بر اساس ضوابط دولت باشد ! آن موقع خواهیم دید دفاع از سد سازی فله ای چگونه خواهد بود .
لطفا قبل از لجن پراکنی در مورد سد سازی - یک نگاهی به کشورهایی مثل کانادا - ترکیه -و هند بندازید یا یک تحقیق در مورد سد ها بکنید و ببینید همین سد ها چقدر اب پشتشون جمع شد و اگه نبودن چه بلایی سر مناطق پایین دست می افتاد و ببنید همین سدهای که شما می خواید بدون اطلاعات درست در موردشون نظر بدنید چه خدماتی دارن - شما حتی نمی دونید که یک سد چه خدماتی داره و فقط روشنفکری می زنید - نم کاملا با نظر نماینده موافقم باید سد سازی ها ادامه پیدا کنه خصوصا تو حوضه اب ریز کشکان که امسال باعث بروز سیل شد .
وقتی شعار جای تخصص را می گیرد نتیجه این می شود وقتی ما صرفا علم کافی و مطالعه کافی درباره تمامی جوانب ان نداریم نتیجه این است که سد سازی مان گاهی خسارت بار و گاهی نعمت می شود حمله کردن و کند خواندن و شیفته غرب خواندن کسانی که با دقت نظر و علم روز کار می کنند و اینکه انها نمی توانند جهادی عمل کنند این نتیجه را دارد از زیست محیط تا تخریب فیزیکی
این یک عادت بین مسئولان است که یک متر بیشتر جلو شان نمی بینند. سال آینده اگر خدای نکرده بارشها کم شود و حاشیه رودخانه ها خشک خلاف این حرف می گویند.
از این آقایان لطفا سوال فرمایید چرا در کشورهای همسایه این بارانها اینقدر خسارت نزدند. آیا آنها سدهای بیشتری داشتند؟ آیا آنها حریم رودخانه هایشان اشغال نکرده بودند؟ و آیا.......
اگر دوبرابر سد داریم پس چرا خوزستان لرستان گلستان وایلام را اب برد. برخی با درست کردن اصطلاح مافیای سد سازی فقط می خواهند جلو پیشرفت را بگیرند
کی باید جلوی ساخت سد لاسک در گیلان رو بگیره چند وقت پیش وزیر رو بردن برای کلنگ زنی ...این سد باعث خشکسالی مرداب انزلی خواهد شد و کشاورزی اطراف مرداب خشک میشود .....
عزیزان و سروران گرامی آیا تا به حال به این موضوع فکر کردین که چرا در گذشته سیل های خیلی بزرگ و خسارتهای زیادی نبوده.؟علت معلومه مردم ایران زمین در قدیم به محیط زیست و طبیعت احترام می گذاشتند،به حریم رودخانه تجاوز نمی کردند،درختان و جنگلها را تخریب نمی کردند،راه سازی و پل سازی ها همسو با طبیعت شکل میگرفت نه همسو با ثروت اندوزی به هر قیمتی،لایروبی رودها و رودخانه ها در قدیم انجام. میشده مثل(نهرها، رودهای فصلی،قناتها و...) پس اگر بخواهیم بگوییم که اگر سدها نبودند سیل خرابی بیشتری میکرد اشتباهه چون اینجوری باید صد سال دویست سال پیش سیل ایران رو محو میکرد.سد سازی بیش از اندازه یعنی :خراب کردن یک اکولوژی و چرخه زیستی در زیر دست،یعنی عدم فرو نشست آب در چندین کیلومتر مسیر رود و در نتیجه خالی شدن سفره های زیرزمینی یعنی خشک شدن چاهها و چشمه ها و قناتها،یعنی فرو نشست زمین یعنی خشک شدن زمین یعنی کشاورزی تعطیل یعنی تبخیر حجم وسیعی از آب پشت سد همون آبی که میتونست تو زمین فرو بره تا سفره ها رو پر کنه .زیاذه روی کار ما رو خرابتر میکنه،بهتره با مدیریت،هدایت آبها،لایروبی،حفظ و احیا ی حریم رود ،درختکاری و عدم تخریب جنگلها یه کار خوب ودرست انجام بدیم.
هر متر مکعب آب که به دریا یا دریاچه می ریزد نیم دلار حداقل ارزشش هست
ما یک کشور کم آب هستیم
خیلی خوب است مسایل زیست محیطی رعایت شود
ولی مهمترین عامل تصمیم گیری ما باید حداکثر استفاده از آب باشد نه تفکرات فانتزی
اون مطلبی هم که برای انتقال آب دریاچه وان ترکیه نوشتید کار درستی است اگر بشود آب ارزان از جای دیگر آورد و دریاچه ارومیه را احیا کرد و میلیاردها دلار آب شیرین را در دریاچه نریخت
چرا نکنند ؟ وقتی آب نداریم ملاحظات زیست محیطی در درجه دوم اهمیت هستند
جالبه نتونستن سیل رو کنترل کنن با لایروبی سدا و رودخانه ها و حاشیه فروشی رودخونه ها حالا دارن یه کاری میکنن تا بتونن باز سد سازیای بی درو پیکر رو شروع کنن تا شاید یه روزی سیل بیاد تا این سدا به یه دردی بخورن سد سازی خوبه ولی نه هرجا و رو هر رودخونه ای
اگر ظرفیت سدها بیشتر بود پس چرا سرریز کردند؟ ظاهرا نتیجه گیری مقاله غیر منطقی بود
بابررسیهای کارشناسی کامل (نه بررسیهای سیاسی) هرجا نیاز باشد و با درنظرگرفتن بدترین شرایط ممکن مثل سیلهای امسال حتما و بایستی سدهای لازم ساخته شودتااز خرابیها جلوگیری شود و آبها که رحمت الهی هستند به هدر نرود آن هم درکشور بی آبی چون ایران و خصوصا بایستی طرحهای آب خیز داری چه روی زمینی و چه زیر زمینی اجراشود و سیتمهای سنتی نظیر قنوات و استفاده از انرژی آب و انرژی باد و....نیز احیاء گردند.خلاصه بایستی همه جانبه نگریسته شود و نه بخشی و ملی فکر شود نه منطقه ای.
درمان همه این دردها آبخیزداری درتمام دنیا .نه اینکه سدساختن یانساختن والسلام
دوستان گرامی سد های جدید در کشورهای پیشرفته یا بصورت فصلی می باشد که زیر ساخت اماده هست سد لاستیکی باد می شود و روان اب رو کنترل می کند یا در لایه های زمین فضاهای خالی یا حفره های بزرگ را شناسایی می کنند بوسیله تزریق اب بند می کنند و روان اب ها رو به سمتش هدایت می کنند که جلوی تبخیر اب هم گرفته می شود در حال حاضر سد های رو زمینی ساختش کافی است باید به سمت این دو نوع سد که تکنولوژی بالا می خواد رفت
اگر مدیران و مسئولان بلد باشند فکر کنند می شود مدیریت صحیح اب داشت
همچنین ما در زمینه تصفیه اب از دریا های اطراف خیلی عقب هستیم یه نگاهی به امار ترکیه عربستان امارات قطر کویت بیاندازیم متوجه می شویم
برای رفع مشکل طغیان رودخانه ها و سیل و خرابی هاش لازم به سد سازی نیست. کافیه که به حریم رودخانه ها و مسیل ها دست اندازی نشه و آب به راحتی در مسیرش عبور کنه.
نساختن سد یعنی ریختن میلیاردها مترمکعب اب ومیلیونها تن خاک به دریای خلیج فارس ودریای خزر این سیلاب های اخیر به حدی شدید بود که جنگل های امازون هم جلودار ان نبود. تمام صحبت وتصمیم ها باید بر اساس محاسبات مهندسب ومطالعه کشور های پیشرفته جهان انجام شود. ایران در خصوص میزان سد سازی از جمله کشور های عقب مانده جهان است
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل