بازدید 23728

پروژه حذف رمز دوم کارت‌های بانکی؛ شاید وقتی دیگر!

به فاصله چند روز تا پایان اردیبهشت ماه و در شرایطی که گفته می‌شد از اول خرداد، رمز دوم کارت‌های بانکی حذف خواهد شد و رمز‌های یکبار مصرف جایش را خواهد گرفت، شواهد و قرائن حکایت از اجرایی نشدن این وعده و به تعویق افتادن آن دارد. تصمیمی که احتمالا برای رفع برخی مشکلات اتخاذ خواهد شد.
کد خبر: ۸۹۹۲۱۱
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۶ 14 May 2019
تابناک اجتماعی -
به فاصله چند روز تا پایان اردیبهشت ماه و در شرایطی که گفته می‌شد از اول خرداد، رمز دوم کارت‌های بانکی حذف خواهد شد و رمز‌های یکبار مصرف جایش را خواهد گرفت، شواهد و قرائن حکایت از اجرایی نشدن این وعده دارد.

به گزارش «تابناک»، این را می‌شود با مراجعه به بسیاری از بانک‌ها برای اطلاع از چگونگی دریافت رمز دوم یکبار مصرف دریافت که به بی اطلاعی عجیب کارمندان بانک‌ها و جملاتی مانند «هنوز بخشنامه خاصی نیامده» و «فعلا خبری نیست؛ بعدا اطلاع رسانی خواهد شد» می‌رسد.

این در حالی است که بر اساس ابلاغیه اخیر بانک مرکزی کشورمان به شبکه بانکی، می‌بایست از ابتدای خرداد ماه ۹۸ هیچ رمز دومی معتبر نباشد و تراکنش‌هایی که نیازمند استفاده از این رمز‌ها هستند، منوط به استفاده از رمز‌های یک بار مصرف (One Time Password یا OTP) شود. تغییری که ظاهرا در همین هفته‌های اخیر، دستخوش تغییر شده است!

هفته گذشته بود که معاون بانک مرکزی برای ارائه توضیحاتی در این خصوص در یکی از بخش‌های خبری رسانه ملی حضور یافت سیما و گفت: «تراکنش شارژ و قبض؛ بدون سقف از طریق تلفنبانک و اینترنت‌بانک و مانند آن مشمول رمز یکبار مصرف نمی‌شود و برای کسب‌وکار‌های نوپا هم تا سقف ۵۰۰ هزار تومان در روز می‌توان از رمز عادی استفاده کرد، اما بالاتر از این مبلغ نیازمند رمز دوم یکبار مصرف است.»
 
پروژه حذف رمز دوم کارت‌های بانکی؛ شاید وقتی دیگر!

اظهار نظری که تاکید داشت رمز‌های دوم کارت‌های بانکی بی اعتبار نخواهند شد بلکه قرار است تا سقف محدودی معتبر باشند و از آن سقف به بعد، رمز دوم یکبار مصرف جایگزین رمز‌های ایستا شود. اتفاقی که البته آن مقام در خصوص چگونگی اجرایش و فراهم بودن یا نبودن زیرساخت تحقق آن سخن نگفت، اما مشخص می‌کرد که طرح بانک مرکزی دستخوش تغییراتی شده است.

تغییراتی که ظاهرا پایان نیافته و ممکن است ادامه داشته باشد و چه بسا دلیل بی اطلاعی برخی بانک‌ها از زمان اجرای این طرح ویژه نیز همین باشد. اینکه با انتشار ابلاغیه بانک مرکزی خطاب به شبکه بانکی در خصوص اجرای این طرح از اول خردادماه امسال و مشخص شدن برخی اشکالاتِ طرح، تصمیم گرفته شده تا اجرای طرح برای بار دوم به تعویق افتاده و شرایط برای رفع اشکالات فراهم آید.

تدبیری که به فرض صحت، نشان می‌دهد بانک مرکزی برای اجرای این طرح مفید و ایمن (به ویژه در مقابله با کلاهبرداری‌هایی از جنس "فیشینگ")، شتابزده و حتی نسنجیده عمل کرده و جوانب امر را مد نظر قرار نداده است. کوتاهی و قصوری که رهاورد آن برای مردم، سردرگمی و بی اعتمادی خواهد بود و به اجرای این طرح لطمه وارد خواهد آورد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۳۸
چرا هر روز یه بازی مسخره به مردم تحمیل میکنید ؟

اگه چیزی از شما کم نمیشه بابت استرس هایی که به مردم میدید یه عذرخواهی کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
رفتم برنامه رمز یکبار مصرف بانک م...را نصب کنم این دسترسیها را می خواهد : عکسبرداری-امکان حذف فایلهای داخل گوشی-فایلهای داخل گوشی-موقعیت مکانی و...گوشی هم هشدار داده . به نظر شما این را نصب کنم یا بانکم را عوض کنم؟
برای 100تومن برم رمز بگیرم ....
میتوانید بگویید این سیستم در کجا جاری شده است؟ و اگر که در آن کشور جواب داده است.. خب همان کارهایی که صورت گرفته انجام دهید. آیا اکنون کارت های مالی بین المللی نظیر ویزا هم مشابه همین سیستم هستند؟
سلام...بنده چند روز قبل به بانک صادرات مراجعه کردم....هیچ اطلاعی نداشتند.....به بانک اینده هم که مراجعه کردم اظهار بی اطلاعی کردند....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
بانک مرکزی هم بروی ، کسی اطلاعی نداره.
روشی برای تراکنش های ایمن میلیاردی خودشان است و مردم را گرفتار کرده اند .مردم نون ندارند بخورند چه رسد به تراکنش های میلیاردی.بهتر بود با توجه به اینکه خط فقر زیر ده ملیون در آمد ماهانه است تراکنش ها تا این سقف روزانه از رمز یکبار مصرف معاف می شد.
شتتر درخواب بیند پنبه دانه
گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه
اگر تا حالا یک طرح به درد بخور که برای مردم مفید باشد ارائه شده سلام ما را به آن برسان. مملکت فشل است ولی مسئولین می گویند سويس است
کل این طرح اشکال داره
پدر بنده 75 سالشه، الان با همان رمز دوم از طریق تلفنبانک قبض های منزلش رو پرداخت میکنه، گاهی چند بار در وارد کردن اعداد اشتباه میکنه تا بالاخره موفق بشه. حالا رمز دوم پویا اضافه بشه، شما تصور کنید چقدر مشکله، آنهم در 60 ثانیه برای فردی که تمرکز لازم نداره.

این طرح باید اختیاری بشه، من به بانک رفاه هم اطلاع دادم، از طریق تماس با روابط عمومی بهشون گفتم برای مردم مخصوصا افراد مسن مشکل ایجاد میشه، و خوشبختانه با من تماس گرفتن گفتن سعی میکنند طرح تا جایی که ممکنه ساده سازی بشه برای استفاده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
پيشنهادتون. عالیه اختیاری باشه خیلی بهتره! لااقل یه سقف مشخصی رو بشه با همون رمزهای قبلی جابجا کرد .
کاش کارت ملی قدیمی هم تمدید بشه، پست بهم گفت یکسال آینده کارت صادر میشه. اینم یک طرح دیگه که باید اصلاح بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
کارتهای جدید هم اعتبار ده ساله داره کلا مسخره بازی راه انداختن
بنطرمن این طرح سراسر اشکال هستش اولا به اجبار نمیشه کسی رو وادار کرد که حتما رمز‌یکبار مصرف استفاده بعد از اصلاح و محدودیت سقف تراکنش برای رمز ایستا ترکیب خوبی شده امکان فعال کردن دل بخواهی رمز پویا یک‌ مزیت و اجبارش یک‌دردسر هست هرکس تو حسابش میدونه چقد پول داره و احتیاج به رمز یکبار نصرف داره یانه
ما میخاییم در تمام زمینه ها اول از ابتدا چرخ رو اختراع کنیم !
و جالبه این همه مدیر بانکی اندازه ۴ تا کانال و صفحه مجازی توجه نداشتند به مشکلات... لطفا دقیق بگید حقوق بابت چی میگیرید و حقوق بابت چی به کارمندا و مشاورانتون میدید؟
بچه های مجازی که اغلب هم بیکار هستن راحت کارشناسی میکنن مشکلات این طرح رو و شما هم از دستشون سرمشق بگیزید...متاسفم
پروژه دست ژن های خوب بوده حالا با تاخیر اجرا میشه چه اشکالی داره؟
من نمیدونم اون دانشمندانی که چنین طرح های مسخره ای به ذهنشون میرسه، چرا فقط جلوی پاشون رو می بینن. الان من خارج از کشور هستم، اپ های ایرانی که بطور کامل توسط شرکت اپل مسدود شدن. من اگر خریدی بخوام انجام بدم چکار باید بکنم؟
توی کانادا برای ایجاد امنیت در پرداخت های اینترنتی هنگام افتتاح حساب از شما سه سوال پرسیده میشه و شما باید پاسخ رو وارد سیستم کنید مثلا از شما سوال میشه اولین ماشینی که خریدی چی بود و برای ورود به حساب بانکی بعد از وارد کردن رمز شما وارد صفحه میشوید که از شما بصورت رندوم یکی از این سه سوالی رو می پرسه و شما با ورد پاسخ وارد حساب خودتون میشید
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
اون برای اینترنت بانکه، نه خرید اینترنتی. بانک RBC حساب داری؟
ای کاش به جای ماهواره و هسته ای کمی هم به اقتصاد و اشتغال و آبادانی ایران فکر می کردیم ... چقدر نمایش تبلیغاتی ؟ این نمایش های تبلیغاتی چه خیری برای مردم داره ؟
در بعضی از بانکهای آمریکا فرد در صورت تمایل می تواند یک شماره کارت موقت مدت دار یا یک بار مصرف یا با سقف مبلغ معین در سیستم تولید کند و آن را برای خرید اینترنتی به کار برد. احتیاجی به این همه برنامه های رنگارنگ هم ندارد..
یا در صورت شک به لو رفتن اطلاعات کارت سیستم به شماره منرل صاحب حساب زنگ می زند و یک کد معتبر برای 5 دقیقه را جهت وارد کردن به سیستم با صدا پخش می کند. به همین راجتی... این همه هم فیلم سر مردم در نمی آورند.
تابناک عزیز لطفا این مطلب رو به گوش دست اندرکارانی که یک شبه میخوان تصمیم به حذف رمز دوم بگیرن برسون
من در کانادا زندگی میکنم و با توجه به شرایط اقتصادی و در حد توان هر چند مدت یکبار برای مادرم پول کارت به کارت میکنم و گاهی پیش آمده به خواهر یا برادرم برای کاری پول قرض دادم
همه اینکارها رو من با رمز دوم و اینترنت بانک انجام دادم
حالا اگه یک شبه رمز دوم رو با رمز یکبار مصرف جایگزین کنن من باید چه کنم؟
بسیاری از این رمزا رو بانک پیامک میزنه و متاسفانه سیمکارت ایران در خیلی از کشورها کار نمی کنه
برای نصب همراه بانک هم نیاز به سیمکارت هست.
خلاصه هر کار می کنین یه فکری هم به حال افرادی مثل من بکنین...
خدا وکیلی راه اندازی و استفاده از این اپ کار سختیه حداقل مدرک مورد نیاز لیسانسه که خیلیا ندارن
دادا من گوشی 1100دارم حالا چیکار کنم
پاسخ ها
موتی
| Netherlands |
۰۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
دادا با همین گوشی 1100 اومدی اینجا کامنت گذاشتی؟
خدا را شکر این طرح شامل حال ما نمیشه. من کل پولی که تو کارتم دارم به 1 تومن نمیرسه، تراکنش بالای 500 کجا بود؟
آقا من رفتم بانک ... یکبار رمز رو روی گوشیم فعال کردم حالا پیام اومده بابت فعال کردن این آپشن مبلغ 40 هزار تومن از حساب شما کسر شده؟! آخه چرا؟ چرا قبلش بانک اطلاع رسانی نمی کنه که فعال کردن این برنامه نیاز به پرداخت هزینه داره.
گفتم اطلاع بدم که شما سرتون کلاه نره
دست از ازار مردم بردارید واین طرحهای مسخره رو اجرا نکنید
سلام
من چون علاوه بر کردیت کارت که داستانش فرق داره کارت های دبیت ( مشابه کارت های شتابی ما ) چند کشور رو دارم چند نکته بگم :
- تقریبا هیچ کشوری چیزی بنام رمز دوم کارت نداره
- کدی هست بنام اهراز هویتauthentication Code
خوب جطوری عمل می کنه خیلی ساده و این همه داستان نداره

شما وقتی خرید اینترنتی انجام میدین پسورد معمولی کارت رو وارد می کنیدبعد یک پنجر باز میشه برای اهراز هویت و از شما یک کد می خواد که با فشار اون کلید نرم افزاری در محیط باز شد کد به مبایل شما ارسال میشه
کد رو وارد می کنید و تمام
به همین سادگی نه لازمه به بانک مراجعه کنید نه بستر خاصی لازم داره
خدا وکیلی هنوز متوجه نشدین چقدر مردم رو سردرگم و پریشون کردین با این طرحی که هیچ بانکی جواب درست و مشخص نمیده
اگر موبایل دم دست نیود یا خاموش شده بود یا اصلا موبایل نداشت کسی نمیتونه خرید کنه؟؟؟
سلام این چ طرح مسخره ایی ک ارائه دادن اون پیرزن یا پیرمردی ک بزور جلو چشمشو میبینه و کسی رو نداره تو رمز اوله کارتش میمونه بعد سر ۶۰ثانیه چطوری خودشو اوکی کنه ک بتونه رمز جدیدو استفاده کنه آخه این چ طرحیه
بابا چه مسخره بازیه میدونید بااین کار چه روز پرمشغله ای برای من درست کردید . کارتم شکسته بود توجاده بنزین زدم هرچی کشید قبول نکرد گفتم صبرکن با آپ بزنم برات حالا هرچی میزنم میگه رمز نامعتبر بدون هیچ اطلاع رسانی رمز دومم باطل شده بود هرروز یک بخشنامه راه میندازید مردم واز کاروزندگی میندازید حالا برای پنجاه هزارتومان نزدیک چهل کیلومتر راه رفتم وبرگشتم تاپول یارو رو بدم مدارکم رو نگه نداشته حالا هرچی میگم بابا شماره کارتی چیزی بده بزنم برات میگه نه شرمنده ....
مسخره بازي شده همه چي .
بنده واقعا تبریک میگم خدمت زحمت کشان که میخان مارو له کنن بابا ما پول گوشی هوشمند نداریم چرا مردم بیچاره کردین چرا ولمون نمیکنین الان من در ب در با برجی ۱۲۰۰ از کدوم. گوری برم گوشی هوشمند بخرم مگ چقد تو کارتا ماهاس که بخایم سرش بترسیم چه مصیبتی گیر افتادیم
باز چه بازی در اوردید بابا ما رمز یک بار مصرف نمی خواهیم به خدا گیر کردیم از دست این دولت
بابا چرا سخت میگیرین.. من از این برنامه رمز ساز استفاده میکنم خیلی هم کارش اسان چرا بیخودی این همه شایعه میسازید... یکی هم گفته بود بابت برنامه 40 هزار تومان میگیرن کاملا درووغ و همچین چیزی وجود نداره کاملا رایگان
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر