بازدید 20690

در سال ۹۷، فلاکت در کدام استان‌ها بیشتر بود؟

نرخ تورم و بیکاری دو نرخ بسیار مهم در اقتصاد است که مردم برای بیان خوب یا بد بودن اوضاع اقتصادی، معمولا به این دو مورد اشاره می‌کنند. به همین منظور، یکی از اقتصاددانان با جمع این دو نرخ به شاخص جدیدی به نام شاخص فلاکت دست یافت. این شاخص رابطه مستقیمی با رفاه مردم دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهند، در سال ۱۳۹۷ در مقایسه با سال ۱۳۹۶ این شاخص به شدت رشد کرده و دلیل عمده این رشد، افزایش میزان تورم بوده است.
کد خبر: ۸۹۹۱۵۹
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۳ 14 May 2019
تابناک اقتصادینرخ تورم و بیکاری دو نرخ بسیار مهم در اقتصاد است که مردم برای بیان خوب یا بد بودن اوضاع اقتصادی، معمولا به این دو مورد اشاره می‌کنند. به همین منظور، یکی از اقتصاددانان با جمع این دو نرخ به شاخص جدیدی به نام شاخص فلاکت دست یافت. این شاخص رابطه مستقیمی با رفاه مردم دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهند، در سال ۱۳۹۷ در مقایسه با سال ۱۳۹۶ این شاخص به شدت رشد کرده و دلیل عمده این رشد، افزایش میزان تورم بوده است.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ وقتی مردم از وضعیت بد اقتصادی می‌گویند، معمولاً به دو نرخ اقتصادی بیش از سایر نرخ‌ها اشاره دارند. این دو نرخ عبارتند از: نرخ بیکاری و نرخ تورم. از همین روی می‌توان گفت نرخ بیکاری و نرخ به عنوان دو نرخ مهم در اقتصاد مطرح هستند که افزایش آن‌ها تبعات اقتصادی و اجتماعی بسیاری را برای یک جامعه به همراه خواهد داشت.

اهمیت این دو نرخ آن قدر زیاد بود که در ابتدای دهه ۷۰ میلادی، آرتور اوکان سعی نمود با جمع زدن این دو نرخ اقتصادی، شاخصی به نام شاخص فلاکت را خلق کند. این شاخص همان گونه از نام و روش محاسبه اش پیداست، بیانگر اتفاقات مثبت و امیدوارکننده در اقتصاد نیست.

در سال‌های بعد اقتصاددانانی نظیر روبرت بارو، استیو هنک، کارستن هیوق و هینز ولش با اضافه کردن متغیر‌های دیگری نظیر نرخ ناخالص داخلی، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی سرانه، نرخ بهره و نرخ تورم مسکن سعی کردند، نحوه محاسبه شاخص فلاکت را کاملتر و دقیق‌تر کنند.

از آنجایی که با افزایش میزان شاخص فلاکت، رفاه جامعه مستقیم تحت تأثیر قرار می‌گیرد؛ بنابراین، می‌توان این شاخص را یکی از مهمترین معیار‌های سنجش عملکرد دولت‌ها و بقای آنان در نظر گرفت. هر چه این شاخص کمتر باشد، رفاه مردم بیشتر است و این نشان دهند عملکرد مناسب دولت‌هاست.

همان طور که گفته شد، نحوه محاسبه شاخص فلاکت در این روز‌ها تغییر کرده است، اما به دلیل دسترسی نداشتن به برخی شاخص ها، ما در اینجا برای محاسبه شاخص فلاکت از همان رابطه قدیمی این شاخص، یعنی جمع دو نرخ تورم و بیکاری استفاده می‌کنیم.

متولی اعلام نرخ بیکاری در ایران، مرکز آمار است که اطلاعات مربوط به نرخ اشتغال و بیکاری را سه ماه یک بار محاسبه و اعلام می‌کند و در نهایت این نرخ را سالیانه گزارش می‌دهد. همچنین متولی اعلام نرخ تورم نیز دو نهاد مرکز آمار ایران و بانک مرکزی می‌باشند که بانک مرکزی بعد از آبان ماه ۱۳۹۷ از اعلام نرخ تورم خودداری کرد؛ بنابراین، برای نرخ تورم نیز از آمار‌های مرکز آمار ایران در این زمینه استفاده می‌کنیم.

جدول زیر نشان می‌دهد، در سال‌های اخیر شاخص فلاکت چقدر تغییر کرده است. همان گونه که ملاحظه می‌شود این شاخص بین سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ نزولی بوده و از ۴۳.۲ درصد به ۱۹.۳ درصد کاهش یافته است؛ اما از سال ۱۳۹۶ رشد این شاخص آغاز شد و از ۲۰.۳ درصد به ۳۸.۹ درصد در سال ۱۳۹۷ رسیده است. رشد شاخص فلاکت در سال ۱۳۹۷ بیانگر آن است که رفاه مردم در این سال در مقایسه با سال ۱۳۹۶ کاهش یافته است. عمده دلیل افت و خیز شاخص فلاکت در این سال‌ها افزایش و کاهش نرخ تورم بوده است.

در سال ۹۷،

جدول زیر نیز وضعیت شاخص فلاکت در استان‌های کشور در سال ۱۳۹۷ را نشان می‌دهد. همان گونه که ملاحظه می‌شود، شاخص فلاکت در استان سمنان رقم ۳۲.۴ درصد است و این شاخص در استان سمنان در مقایسه با سایر استان‌ها کمترین مقدار را به خود اختصاص داده است.

به عبارت بهتر، در سال ۱۳۹۷ رفاه در استان سمنان در مقایسه با سایر استان‌ها بیشتر بوده است. همچنین شاخص فلاکت در استان چهار محال و بختیاری ۴۸.۹ درصد بوده است که این مقدار در مقایسه با سایر استان‌ها بیشترین مقدار شاخص فلاکت است. این نشان می‌دهد در سال ۱۳۹۷ رفاه در استان چهارمحال و بختیاری در مقایسه با سایر استان‌ها کمتر بوده است.

در سال ۹۷،


به هر صورت، از آنجا که طبق تحقیقات صورت گرفته شاخص فلاکت رابطه مستقیمی با رفاه و همچنین میزان جرم و جنایت در جامعه دارد، بهتر است دولت در کاهش این شاخص از طریق کاهش میزان نرخ تورم بکوشد.  
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۰
همه استانها.
پاسخ ها
دانشجو
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
این چه سوالیه؟
مگه فلاکت در این سال ها دست از سر ما برداشته؟
همیشه بوده و هست و خواهد بود!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
تا اوضاع این گونه است فلاکت از سر ما دست بر نمی دارد.
اوضاع خیلی خرابه وقتشه چندتا اصلاحطلب بیان یکم انتقاد تند بکنن رای بیارن این پیچ هم رد کنیم
فلاکت در ایران خیلی بیشتر از این حرفاست. این آمار ها هم همه دستکاری شده
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
مگه شما همه کشور های دنیا رو رفتی از نزدیک دیدی که این حرف رو میزنی؟
بله دیگه رئیس جمهور سمنانی هستن. ....
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
تا این سلسله سمنانیان هستند اوضاع همین است وخیم تر هم میشود

فقط و فقط به فکر استان خودشان هستند و هیچ
چرا باید با وگود اینهمه ثروت و منابع طبیعی در کشور از فلاکت صحبت کنیم ؟

اختلاس ، رانت، آقازاده ، مافیا , قاچاق ، و ... و همه به جز تحریم ها

خودمان مشکل داریم نه آمریکا
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
راست میگی، احتیاج نیست امریکا حمله کنه، مملکت خودش به خودش حمله کرده داره کشته و اسیر میگیره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
آره بابا ترامپ هم که اصلا دشمن ما نیست و اصلا به ما ضربه نمی زند.
ناشناس
| Netherlands |
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
دقیقا هرکی رو بگذاری سر کار شروع میکنه به رانت خواری و اختلاس مشکل از خودمونه
هر جا که نظر کردم خاکستر و غم دیدم
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
چشم ها را باید شست جور دیگر باید دید
فكر كنم شهر قم مرفه ترين شهروندان رو داشته باشه!!!
سمنان و رییس جمهورهایش
در مورد اردبیل که رتبه دوم را کسب کرده باید گفت که به دلیل مهاجرت نیروی کار از این استان، نرخ بیکاری کمتر از میزان واقعی نشان داده شده.

یعنی در استان اردبیل فرصتهای شغلی جدید ایجاد نشده بلکه مردم مهاجرت کرده اند.
بسمه تعالی درشرایط جنگ اقتصادی نبایداین اطلاعات در رسانه ها درج شود چون بیش از انکه جنبه اطلاع رسانی داشته باشد منافقین جاسوس وسیا وموساد از انها علیه کشور بهره برداری می کنند ومیدانند چگونه گلوگاه ها رابیشتر فشار دهند الان بیشتر روی امید ونشاط دادن کار کنید جنگ اقثصادی مانند جنگ شیمیایی دارد مردم را خفه میکند
چرا باید سمنان و یزد و..که همش بیابان هستن باید بالاترین رفاه داشته باشند شهرهای مانند چهارمحال و کرمانشاه که منابع ابی و معدنی و نفتی فراوانی دارند در بدترین وضع باشند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
برای اینکه حقشون توسط دیگران خورده میشه توسط مدیران غیر بومی سمنان و یزد مدیر غیر بومی بر نمیتابن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
سمنان رو نمیدونم اما یزد که مدتی زندگی کردم رو می تونم دلیلش رو بگم یزدیها به شدت سخت کوش و قانع هستند خیلی خیلی کاری و جدی هستند کوچکترین سرمایشون را به کار و تولید میزنن و اصلا اهل خریدهای لوکس نیستند اصلا جنس گرون نمیخرند و قیمتها در یزد از شهرهای اطراف خیلی پایین تره خوب طبیعیه در چنین شرایطی قیمتها خیلی بالا نمیره و سرمایه ها به سمت کارآفرینی و تولید میره
فلاکت کی بیشتر بود ؟ مردم بدبخت ایران
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
مردم یمن و سوریه و عراق
لرها و كردها و بلوچها!!!!
چرا قبل از 91 رو نشون ندادی تابی جون؟؟؟
یک وقت از احمدی نژاد ممکنه تعریف بشه......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
پروفسور ۹۱_۹۲آخرین سالهای رییس جمهور محبوبتونو زده,که هنوز شاخص فلاکت به اون سالها برنگشته
از واژه تورم استفاده نکنید افزایش نکبت گویای وضعیت ناهنجار ملت ایران است
لازم نیست اقتصادان باشیدفقط کافی میزان حقوق کارگران وکارمندان رده متوسط را در برابر توان خرید بگذارید.خواهید دید به گفته آمار رسمی درآمد کمتر از سه میلیون زیر خط فقر است عمق فاجعه انجاست که اختلاف طبقاتی بیداد میکند متاسفانه در هیچ موردی کنترول اساسی صورت نمیگیرد سری به بیمارستانها بزنید که اقلام دارویی بیداد میکند.غروبها سری به بوستانهای ریز ودرشت بزنید جوانهای تحصیل کرده بیکار را خواهید دید فشارهای روانی ناشی از بیکاری ودر امد کم انها را سرگرم چه افیونهایی کرده.نگاهی به چهره مردم بیاندازید کمتر کسی را خواهید دید کهلبخند بر لب دارد.زنان جوان مجرد وحتی برخی متاهل را در خیابانها ببینید که از ناچاری روی به تن فروشی آوردند.ماشینهای میلیاردی را در خیابان های شهر ببینید که با جه فخر وغروری جولان میدهند.بعد در مییابید فلاکت وفقر یعنی چی؟آنهم در کشوری که از ریز ودرشت مسئولان ادعای مسلمانی وشیعه مولا علی(ع) بودن را دارند انهم در کشوری که الله تعالی همه گونه موهبت وثروت را دران قرار داده.چگونه حق الناس مردم را جواب خواهید داد نمی دانم؟
با اینکه جمعیت کثیری از جوانان کرمانشاه و کردستان از شهر واستان خودشان مهاجرت کرده اند و جزء آمار بیکاران نبوده اند اما باز هم جایگاه این دو استان در شرایط اسفناکی است.
اول بگید ملاک فلاکت سنجیتون دقیقا کدام گزینه ملموس جامعه است .وسیله اندازه گیریتون چه سطحی از جامعه است .بعد نمودار رسم کنید .وقتی تعریف شاغل میشه 4 ساعت کار درماه معلوم نیست تعریف رفاه از منظر شما چیست کهزیر خط آن معیار را فلاکت بنامیم .بیاییم صادق باشیم ونمودارسازی نکنیم .این نمودارها نقصهای مارا جبران نمی کتد .وبرای مردم نون وآب نمی شود .همه میدانیم به خاطر آمریکا به کشور زیان وارد میشود .باید مردم چهره واقعی تحریم آمریکارا ببینند .تافکر نکنند همه چیز به خاطر کمکاری مسولان است .شاید واقعا چاره ای جز اینگونه مدیریت کردن نباشد .
باتوجه سیاستهای شکستخورده اقتصادی اکثریت استانها وملت ایران درفلاکت کامل قراردارند وتنها اقلیتی در پرتو بدست اوردن ثروتهای نجومی بادآورده ودرافتیهای کلان در نازونعمت بسر میبرند که همین بیعدالتیهای محض سبب نارضایتی اکثریت ملت ایران گردیده وکاردبه استخوانشان رسانده
استانهای لرنشین و کردنشین بدترین وضعیت را داشتند. عشایر ذخایر انقلابند
قبل از سال ۹۷ انگار یه دوره دیگه ای زندگی می کردیم و بعدش وارد یه دوره جدیدی شدیم. همه چی از این رو به اون رو شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
بله برادر داشتن 4 سال سرمونو به هر شکلی شیره میملیدن تا دور بعد رای بیارن بعد همه چی رو ول کردن به امون خدا هر راهی خواست بره
جالبه که 40 سال از انقلاب گذشته و بجای شاخص خوشبختی از شاخص فلاکت و بدبختیو فقر نمودار گذاشته میشه!!!
واقعا آرمان های امام این بود؟؟
منطقه؟؟؟ کل مملکت فلک زده و ماتم کده است .
در کجا کمتر بود؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!
اصلاً جایی کمتر بود؟؟؟؟؟
دولت عدالت و بهار بیشترش کرد یا دولت امید و تدبیر و قفل؟؟/ یا هر دو مثل هم بودند و این آخری رکورد اون قبلی را جابجا کرد آن هم اساسی!
کشور عزیز ما گرفتار یک بیماری متعفن به نام اختلاص رانت فساد شعار زدگی و تورم و گرانی و رکود در تمامی عرصه ها شده است، و پراکندن ناامیدی و بی تفاوتی خطرناکتر است و فقط با عزم و اراده تک تک هموطنان این مرز و بوم قابل علاج است و مأیوس کردن و بی تفاوتی راه حل مشکلات موجود نیست.
همه باید احساس وظیفه کنیم تا شرایط بهتری برای ثبات و امنیت و رفاه و آبادانی کشورمان ایجاد کنیم
متأسفانه استان های آذربایجان غربی ، کردستان ، کرمانشاه و ایلام وضعیت به مراتب بدتری دارند .
شاخص بالای فلاکت در خوزستان با وجود اینهمه منابع چرا؟!.
من سال ۶۴ دانشجوی رشته اقتصاد شدم.نه در مقطع لیسانس ونه فوق لیسانس،چنین شاخصی را نخوندم‌.کتابهای ما طبق اصول غرب وبه زبان انگلیسی بود.در چنینداقتصادهای پیشرفته ای،این شاخص بی معناست.ولی در کشور جهان سوم و اسلامی ایران،که معیار باید عدالتدعلی( ع) باشد،این شاخص باافتخار درکتب درسی آموزش داده میشود،که هیچ...حتی آمار دقیق ارزیابیها هم برای محاسبه در اختیار نیست یا محرمانه است...صد افسوس به ایران...صد افسوس به فلاکت و صد افسوس به عدالت.
کرمانشاه به خاطر مسئولین غیر متخصص و متعهد به این روز افتاده
همه استان های جنوبی و غربی و حنوب غربی غرق فلاکت هستند در حالیکه بیشترین منابع معدنی و جوانان تحصیلکرده را دارند.
فقرو بی کاری وفلاکت اقتصادی مختص یک استان نیست تمام کشوررافراگرفته فسادهای اقتصادی باارقام نجومی واختلاسهای بی سابقه درطول تاریخ ایران 80درصد ملت ایران راباوجود ثروتهای هنگفت به فقر وفلاکت رسانده ومدیریت نالایق مدعی بهبود اقتصادی واقتداراست
استان سمنان حق دارد چون 16 سالی میشود که رییس جمهور ایران از این خطه واستان انتخاب میشود !!!!؟؟؟؟؟
الان بنظر من شاخص فلاکت مهم نیست و شاخص هلاکت باید معیار قضاوت قرارگیرد.چون اکثر مردم از تهیه قوت لایموت هم عاجز هستند.
رتبه دوم اردبیل به مدد آمار سازی های مسئولین متعهد و کاردان!!!!!!!! واقعأ در آمار سازی مسئولین هیچ استانی به گرد اردبیل نخواهند رسید. کافی است فقط دو ساعت در اردبیل بگردید ببینید چند صد نفر از سطل آشغال های سطح شهر کسب درآمد می کنند و اشتغال کامل دارند. واقعأ دست مسئولین درد نکند!!!
مفلوک ترین استانها، استانهای جنوب غربی کشورن. استانهایی که دارای نفت، آب، مرتع و طبیعت منحصر به فرد می باشند ولی تمام داشته هایشان توسط استانهای کویری فلات مرکزی مصرف میشه.
بدبختی و فلاکت در تمامی استان ها ، واقعا به کجا می رویم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
قشنگ ترین جمله این مقاله تحقیقی :بهتر است دولت در کاهش این شاخص از طریق کاهش میزان نرخ تورم بکوشد.
خدایی استان مرکزی خیلی فلاکت بالایی داره .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل