بازدید 2502

تحریم محصولات فلزی اتفاق جدیدی نیست

رئیس انجمن صنایع مس با بیان اینکه تحریم محصولات فلزی اتفاق جدیدی نیست، گفت: تقویت صنایع معدنی، عاملی برای رشد صادرات غیرنفتی کشور است.
کد خبر: ۸۹۸۴۰۶
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۹ 11 May 2019

بهرام شکوری در گفت‌ و گو با فارس در مورد محدودیت‌های ایجاد شده برای صادرات برخی محصولات فلزی ایران از جمله مس اظهار داشت: این اقدام، اتفاق جدیدی نیست و صادرات این فلزات از قبل نیز تحریم بوده است. 

وی با بیان اینکه صادرات فلزات از طریق شرکای تجاری و شرکت های ثالث صورت می‌گرفته است، گفت: تحریم‌های جدید مشکل خاصی را ایجاد نمی‌کند و فقط بعضی ریسک‌ها و هزینه‌ها را برای صادرات در پی دارد. 

وی تصریح کرد: باید از کشورهای دیگر برای صادرات فلزات استفاده کنیم تا این محصولات تحت عنوان تولیدکننده‌های دیگر صادر شود. 

شکوری از مسئولان دولتی خواست تا با توجه به مشکلات و سختی‌های موجود در صادرات محصولات فلزی، موانع داخلی موجود بر سر راه صادرات را برطرف کنند و در سال رونق تولید، زمینه برای تقویت صادرات و تولیدات داخل فراهم شود. 

وی تصریح کرد: برای این منظور پیشنهاداتی را به دولت ارائه کرده‌ایم که مشوق‌های صادراتی و ایجاد بستر مناسب برای صادرات از جمله این پیشنهادات است. 

رئیس انجمن صنایع مس با انتقاد از عوارض وضع شده برای صادرات برخی محصولات معدنی از جمله سنگ‌آهن و کنستانتره روی گفت: صادرات کالاهای با ارزش افزوده بالا نباید ممنوع و یا مشمول پرداخت عوارض باشد. 

وی تصریح کرد: موانع دیگری مانند سپرده‌گذاری ارزی و همچنین سامانه‌های مختلفی که با بازار اختلاف قیمت دارند نیز باید برطرف شوند تا شاهد افزایش صادرات باشیم. 

وی در ادامه با اشاره به صادرات بیش از ۴۰ میلیارد دلاری محصولات غیرنفتی از کشور، گفت: بخش معدن و صنایع معدنی نیز در این صادرات سهم ۱۰ میلیارد دلاری دارند که تقویت این صنایع می‌تواند باعث رشد صادرات غیرنفتی شود. 

به گفته شکوری، سال گذشته ارزش صادرات مس از ایران به یک میلیارد دلار رسید و برای امسال نیز همین حدود پیش‌بینی می‌شود. 

وی تصریح کرد: چین بزرگترین مصرف‌کننده محصولات معدنی است که علاوه بر صادرات به این کشور، محصولات معدنی ایران به کشورهای همسایه نیز صادر می‌شود. 

وی افزود: بخش عمده صادرات محصولات معدنی به کالای با ارزش افزوده اختصاص دارد به طوری که ارزش صادرات کاتد مس حدود یک میلیارد دلار و صادرات محصولات فولادی بیش از ۴ میلیارد دلار است. 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل