بازدید 6087

پشت پرده لابی های AFC از زبان کفاشیان:هزینه چندصدمیلیون دلاری عربستان وامارات

کد خبر: ۸۹۸۱۶۰
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۳ 10 May 2019

علی کفاشیان نایب رییس پیشین کنفدراسیون فوتبال آسیا درباره دوران حضورش در‌ ای اف سی و اتفاقاتی که در این نهاد می افتاد، مسایلی را مطرح کرد که بعضا جالب بود.

به گزارش تابناک ورزشی، رییس سابق فدراسیون فوتبال ایران که در ای اف سی نفوذ نسبی داشت، گفت: ما ۷-۸ سال است در آسیا اول هستیم، حضور ما در یک کرسی‌ای اف سی الزامی است. مثلا ۴۰درصد اعضای هیات رئیسه آسیا اصلا در فوتبال نیستند و نمی‌دانند فوتبال چیست، ولی رای آن‌ها مهم است. حضور ما در آنجا لازم است، اما اعتقاد دارم زمانی که در فوتسال در آسیا بودم توانستیم امتیازات زیادی بگیریم. الان خیلی کشور‌ها برای گرفتن یک تصمیم خیلی لابی می‌کنند.

کفاشیان در خصوص ماجرای برگزاری بازی‌های ایران در کشور ثالث، گفت: روزی که این بحث‌ها اتفاق افتاد و عربستانی‌ها‌ ای اف سی را مجاب کردند که در ایران امنیت نداشتند، این مباحث اتفاق افتاد و این تصمیم توسط AFC‌گرفته شد. قطعا هر بار که ما اعتراض کردیم آن‌ها قانع نمی‌شدند و در مباحث کلی رای نمی‌دادند. یکبار آنقدر از تصمیم خودمان دفاع کردیم که در نهایت گفتند روابط بین ایران و عربستان سیاسی است. مثلا عربستان و امارات خیلی از نظر مالی به AFC‌کمک می‌کردند و آن‌ها می‌گفتند اگر قرار باشد به ایران بروند همه بازی‌ها را بر هم می‌زنند. شما فکر کنید در آمد چند صد میلیون دلاری AFC به خاطر برگرداندن این رای از دست می‌رفت.

وی در خصوص اینکه شایعه شده بود کفاشیان رای را علیه ایران امضا کرده بود، گفت: اصلا درست نیست، رای هیچوقت امضا نمی‌شود، آنجا رای گیری انجام می‌شود و در نهایت آن را تصویب می‌کنند. هیچ امضایی انجام نمی‌شد. رای گیری در آنجا مثل مجلس شورای اسلامی است.

رئیس سابق فدراسیون در ادامه در خصوص تلاشش در شورای فیفا گفت: ببینید اگر اراده‌ای نباشد که اجازه ندهند کسی داخل برود امکان ندارد این اتفاق رخ دهد، زمانی که من کاندیدا شدم و به‌ای اف سی رفتم فقط من و یک سنگاپوری حضور داشتیم، وقتی‌ای اف سی دید کسی که می‌خواهد انتخاب کند در آن مجمع نیست دستور جلسه را تغییر داد و جلسه را به زمان دیگری موکول کرد که در دوره بعد به هدفش برسد. مثلا همین اواخر یک شخصی از استرالیا می‌خواست در آنجا باشد، ولی، چون رای آن‌ها نبود کسی که اصلا شناختی روی فوتبال ندارد را آوردند و یک پست مهم به او دادند.

کفاشیان در خصوص اینکه ارتباط خوبی با شیخ سلمان داشت، گفت: کسانی که به فیفا می‌روند هم حمایت دولت را دارند و هم پول خرج می‌کنند، زمانی که من معرفی شدم همه بسیج شدند که چرا کفاشیان باید برود یا مثلا فلانی توان این کار را ندارد.

وی در خصوص اینکه آیا صحت دارد رئیس فدراسیون باید نامه را امضا می‌کرد، گفت: بله، در دور اول معرفی شدم و انجام شد، ولی در دور دوم به خود آقای تاج گفته بودند که اصلا کفاشیان را معرفی نکن. حتی از‌ای اف سی به تاج گفتند اگر او را معرفی کنی رای نمی‌آورد. واقعیت این بود که اگر می‌رفتم رای نمی‌آوردم، این تشخیص رئیس فدراسیون بود که من را معرفی نکنند، چون اگر یک جا‌هایی هم در‌ای اف سی با آن‌ها مخالفت کنید سر بزنگاه به شما کمک نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه اصلا برایش مهم نبود رئیس باشد یا نایب رئیس گفت:برای من اصلا مهم نبود که کجا باشم، نایب رئیسی اول فدراسیون نه شغل است و نه جایگاه کسی را می‌گیرد. این تشخیص قانون بود، من خودم وقتی دیدم فشار‌هایی آوردند کنار رفتم. به آقای تاج هم گفتم اگر بعد از جدایی‌ام کمکی از دستم بر بیاید برایش انجام می‌دهم و آمادگی کامل دارم که به فوتبال کمک کنم.

رئیس سابق فدراسیون فوتبال در خصوص اینکه قرار بود وی قبل از جام ملت‌ها کنار برود و آیا قراری در این باره وجد داشت گفت: در آبان ماه رسما گفتند شما بازنشسته هستید و حق امضا ندارید و علیه شما اقدام قضایی صورت می‌گیرد. هم سازمان بازرسی و هم وزارت ورزش این‌ها همه با هم هماهنگ بودند. نمایندگان مجلس هم مرتب این موضوعات را می‌گفتند، البته نمی‌دانم آن‌ها را تحریک می‌کردند که این حرف‌ها را بزنند یا خیر. من خودم به آن‌ها اعلام کردم تا زمانی که نایب رئیس آسیا هستم کار می‌کنم و بعد از آن خودم کنار می‌روم. این بحث دخالت اصلا خوب نیست که کسی که سال‌ها برایش در فدراسیون هزینه شده به یکباره کنار بگذارند. چون مثلا باید کسی که کم کم در‌ای اف سی سمت گرفته آرام آرام کنار برود. البته آقای تاج الان در‌ای اف سی این کار‌ها را می‌کند و به نظرم او توانمندی انجام کار‌ها را دارد و ۸ سال با هم بودیم و ان شاالله خوب هم جلو می‌رود. احتمالا آقای تاج کمیته‌ای در اختیار می‌گیرد و به صورت اتوماتیک عضو کمیته اجرایی خواهد بود.

وی در خصوص اینکه همچنان می‌گوید فساد در فوتبال سیستماتیک نیست، گفت: تخلف هست، ولی به هیچ عنوان فساد را در فوتبال قبول ندارم و حتی کمتر هم شده است. خوشبختانه کمیته اخلاق هم همه چیز را سفت گرفته و در حال برخورد است. کفاشیان در خصوص نقش هیات‌های فوتبال گفت:در AFC هم همینگونه است و رای‌های آن‌ها موثر است، در AFC ۱۰ کشور در فوتبال آسیا موثر هستند، ولی بقیه که تاثیر زیادی ندارند رای می‌دهند. همه جا این سیستم رای گیری وجود دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها