بازدید 6139
۶

جوابیه وزارت راه و شهر سازی به خبر «تابناک»

در پی درج خبری با عنوان «پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی در آستانه شکست سنگین»، شرکت مادرتخصصی ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور جوابیه‌ای ارسال کرد که وفق قانون عینا درج می‌گردد.
کد خبر: ۸۹۷۸۵۳
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۱ 09 May 2019
در پی درج خبری با عنوان «پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی در آستانه شکست سنگین»، شرکت مادرتخصصی ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور جوابیه‌ای ارسال کرد که وفق قانون عینا درج می‌گردد.

به گزارش «تابناک»، متن این جوابیه که به امضای وحید تشکری، مدیرکل دفتر مدیرعامل و روابط عمومی این شرکت رسیده و مشتمل بر ۶ بند است، به شرح زیر است:

ضمن استقبال از نقد رسانه‌ها در جهت بهبود و تکمیل سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض پروژه‌های آزادراهی کشور، متاسفانه در این مطلب اطلاعات نادرست و خلاف واقع وجود دارد که موجب تشویش اذهان عمومی شده است. در جهت روشن شدن جوانب مختلف این طرح و ارایه اطلاعات صحیح به مردم عزیز کشورمان لازم به توضیح است:

۱- سیستم اخذ الکترونیکی عوارض در آزادراه‌های کشور با هدف رفاه حال هموطنان گرامی، کاهش ترافیک و مصرف سوخت پس از انجام مطالعات کافی و برگزاری فراخوان عمومی و انتخاب سرمایه گذار ذیصلاح وارد فاز اجرایی شده و نهایتا نیز این پروژه با استفاده از آخرین فناوری‌ها در ۴ آزادراه تهران-قم، تهران-ساوه، کرج-قزوین و قزوین- زنجان از تاریخ ۱۳۹۷/۱۲/۲۸ مورد بهره برداری آزمایشی و موفقیت آمیز قرار گرفت. پرواضح است که در این راستا پیش از عملیاتی شدن این سامانه، تست‌های متعدد و مورد نیاز انجام و تاکنون نیز مشکلات گزارش شده از سوی کاربران ۴ آزادراه مورد اشاره از تاریخ بهره برداری کمتر از ۰.۲ (دو دهم) درصد است. شرکت مجری با همکاری تمام دست اندرکاران مربوطه تلاش بی وقفه‌ای برای برطرف نمودن مشکلات داشته است و کاربران آزاد راه‌های یادشده هر روز شاهد کاهش چشمگیر این مشکلات خواهند بود.

۲- در این گزارش مدعی شده است که کاربران به دلیل عدم پرداخت عوارض الکترونیک جریمه شده اند و حتی از این موضوع تعجب کرده است که چرا این جرایم در استعلام خلافی خودرو وجود ندارد. در پاسخ به این مسئله باید گفت: تا امروز حتی یک فقره جریمه برای هیچ خودرویی به دلیل پرداخت نکردن عوارض به صورت الکترونیکی صادر شده و ادعای گزارش از اساس صحت ندارد. همانطور که بار‌ها اطلاع رسانی شده و حتی آن رسانه نیز در گزارش با کد ۱۹۴۸۷۷ و با یتر "راهنمای پرداخت عوارض الکترونیک اتوبان و آزاد راه ها" این موضوع را به خوبی توضیح داده است، مهلت پرداخت عوارض الکترونیک تا ۲۴ فروردین ماه تعیین شده بود. کمیته اجرایی سامانه تنها به دلیل عدم اطلاع احتمالی عده معدودی از مردم عزیز که ممکن است عوارض خود را تا تاریخ مذکور پرداخت نکرده باشند، این مهلت را تا تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه نیز تمدید کرده است. مناسب است نویسنده محترم گزارش حداقل اخبار منتشره در رسانه متبوع خود را مطالعه نماید.

۳- همچنین در این گزارش ادعا شده است که پیامک‌هایی از سوی پلیس به مالکان محترم خودرو‌های عبوری از ۴ آزادراه مورد نظر ارسال شده و جریمه عدم پرداخت عوارض عبوری از آزادراه‌های مورد اشاره برای ایشان منظور شده است. این شرکت با قاطعیت ابراز می‌نماید موضوع یادشده به هیچ وجه صحت ندارد. در جهت آشنایی هموطنان با روش‌های پرداخت الکترونیکی عوارض و جلوگیری از جرایم احتمالی، پیامک‌های اطلاع رسانی برای آن دسته از صاحبان خودرویی که نسبت به پرداخت عوارض اقدام نکرده اند در دو مرحله ارسال شده که خوشبختانه در پی این اطلاع رسانی، عده زیادی از این افراد نسبت به پرداخت عوارض خود اقدام کرده اند و در طی روز‌های آینده نیز برای بار سوم پیامک‌های اطلاع رسانی در این زمینه ارسال خواهد شد.

۴- برخلاف ادعای گزارش مبنی بر آماده نبودن زیرساخت‌های این طرح، باید گفت که تجهیزات مورد استفاده در پروژه اخذ الکترونیکی عوارض آزادراهی کشور، از آخرین فناوری‌های موجود سود برده و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد. علاوه براین با در نظر گرفتن روش‌های متعدد پرداخت از جمله اپلیکیشن‌های تاپ، کیپاد، دی جی پی، اتول بار، پرنا، سایت nspay.ir، برچسب‌های پرداخت عوارض الکترونیکی بانک مسکن و همچنین استقرار دستگاه‌های کارتخوان در مراکز رفاهی بین شهری با کد دستوری *۷۲۰#، حداقل ۱۵۰۰۰ خود پرداز (ATM) و امکان اتصال بی واسطه پلاک خودرو به حساب بانک‌های ملت، سپه، اقتصاد نوین، انصار، شهر، ایران زمین، شهر، پست بانک و سرمایه سعی شده است تا کمترین مشکل در این زمینه برای هموطنان گرامی به وجود آید. همچنین تلاش شده است با کمک صدا و سیما، رسانه‌های گروهی و تبلیغات متعدد محیطی و فضای مجازی اطلاع رسانی کافی در این زمینه انجام شود. در این خصوص لازم به ذکر است فرآیند تبلیغات و اطلاع رسانی رو به افزایش بوده و تمام تلاش دست اندر کاران به منظور اطلاع رسانی کافی و جامع به مردم عزیز پابر جا است.

۵- نیاز به یادآوری است که وزارت راه و شهر سازی جریمه عدم پرداخت عوارض را به عنوان آخرین راه حمل برای توسعه فرهنگ پرداخت الکترونیکی عوارض در آزادراه‌های کشور در نظر گرفته است. با این حال مطابق قانون احداث پروژه‌های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانک‌ها و سایر منابع پولی و مالی کشور، کاربران پروژه‌های آزادراهی کشور بایست نسبت به پرداخت عوارضی عبوری از آزاد راه مورد نظر اقدام نماید و مبالغ عوارض جزو حقوق قانونی سرمایه گذاران احداث پروژه‌های آزادراه کشور شناخته می‌شود. علاوه بر این استفاده از ابزار جریمه در روش پرداخت نقدی هم موضوعیت داشته و تازگی ندارد. کسانی که از پرداخت عوارض نقدی خودداری می‌کردند، حتما با جریمه از سوی پلیس روبه رو می‌شدند؛ بنابراین تنها تفاوت طرح جدید، تغییر در شیوه پرداخت از نقدی به روش‌های متعدد الکترونیکی در راستای حفظ کرامت و شأن مردم ایران، کاهش ترافیک و مصرف سوخت، تسهیل و تسریع سفرها، حفظ محیط زیست، شفافیت در میزان وصول عوارض و پاسداری از حقوق دولت، مردم و سرمایه گذاران پروژه‌های آزادراهی است.

۶- هدف از اجرای پروژه به هیچ وجه مقطعی و کوتاه مدت نبوده بلکه مرحله دوم طرح در ده آزادراه دیگر شروع شده و امید است تا موج دوم سفر‌های سال ۱۳۹۸ به بهره برداری برسد. طرح الکترونیکی شدن عوارض آزادراه‌ها یک خدمت موثر و مفید است که اثرات مثبت آن در حوزه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی قابل مشاهده است، از اینرو از رسانه‌های محترم به عنوان حلقه اتصال دولت و مردم انتظار می‌رود با اطلاع رسانی صحیح و درست این رویداد در جهت اجرای یک طرح مفید در کشور حرکت کنند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۶
در خبرهای قبلی میزان خطای سیستم 1 درصد بود ولی در این خبر ادعا بر اینه که 2 دهم درصد خطا داره.خود دولت در این موضوع داره بزرگ نمایی میکنه و مشکلات به گردن نمیگیره. باید به این عزیزان یادآور شد که همین 2 دهم درصد در این حجم بالای تردد درصد کمی نیست که موجب خوشحالی شده خود اینم میتونه فاجعه باشه.در کل خطا باید صفر باشه تا بشه به اون اعتماد کرد.
حالا گیریم که حرف تابناک اشتباه باشه ، شما اگه شکایات مردم پای همین اخبار بخونید خودتون متوجه عمق فاجعه میشین.یعنی اینها هم دروغه ؟ یعنی باید بیشتر ویرانی به بار بیاره یا حتما باید یه جوری باشه تا جون آدمی گرفته بشه تا باور کنید که این طرح مشکل داره ؟
هر طرحی که اجرا میشه در نهایت باید از طرف مردم و کاربران تایید بشه.به زور تبلیغات نمیشه اجرایی کرد.
طرح پرداخت الکترونیک طرح بسیار جالب و خوبیه قبول ولی اگر درست اجرا بشه. من الان سه روزه ماشینم تو پارکینگه امروز ۶۵۰۰ عوارضی اومده رو پلاک ماشینم.
تابناک گرامی.لطفا با توجه به گذشت ۷ ماه از شروع این طرح و نشانه های شکست آن به دلیل عدم تحقق وعده های مجری و گسترش طرح یک گزارش جدید در این خصوص منتشر بفرمایید.با تشکر
من از رباط کریم اومدم تو اتوبان و ازجاده احمد آباد خارج شدم،تو ۳مرحله ازم عوارضی کم کرده که پیام‌هاش اومده واسم جمعا ۱۵۰۰ تومن،آخه واسه ۲۰ کیلومتر راه ۱۵۰۰تومن انصافه؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان