بازدید 16867
پیمانه اقتصادی؛

چرا ماکارونی نایاب و کنسرو ماهی لاکچری شده است؟ تعرفه واردات خودرو‌های هیبریدی صفر شد/ برگشت دلار از مرز ۱۵ هزار تومانی/ دلایل افزایش قیمت خرما/ پراید در دوراهی ماندن یا رفتن!

این پیمانه تیتر‌هایی همچون مردم خیالشان راحت بنزین امسال گران نمی‌شود، سکه همچنان بالای ۵ میلیون تومان فروخته می‌شود، افزایش ۲۵۰ تومانی اسکناس دلار، عقب نشینی شاخص کل بورس در کانال ۲۲۴ هزار واحد، قیمت‌های بازار خودرو کاذب است، تجربه ارزی پارسال تکرار نمی‌شود و عرضه قطره چکانی عامل گرانی شکر در بازار را در بر دارد.
کد خبر: ۸۹۶۹۲۲
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ 06 May 2019

تابناک اقتصادیپیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون مردم خیالشان راحت بنزین امسال گران نمی‌شود، سکه همچنان بالای ۵ میلیون تومان فروخته می‌شود، افزایش ۲۵۰ تومانی اسکناس دلار، عقب نشینی شاخص کل بورس در کانال ۲۲۴ هزار واحد، قیمت‌های بازار خودرو کاذب است، تجربه ارزی پارسال تکرار نمی‌شود و عرضه قطره چکانی عامل گرانی شکر در بازار را در بر دارد.

نماینده مجلس: مردم خیالشان راحت بنزین امسال گران نمی‌شود

رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به حواشی گران شدن قیمت بنزین گفت: در پی رایزنی‌های مجلس با دولت، بنزین امسال گران نمی‌شود، چون گرانی بنزین مساوی با گرانی بسیاری کالاهای دیگر است و دولت نمی‌تواند جلوگیری از گرانی کالاهای دیگر را مدیریت کند؛ لذا مردم از این بابت خیال‌شان راحت باشد. محمدرضا رضایی کوچی ادامه ادامه داد: مردم در شرایط فعلی نیز فشارهای سختی را متحمل شده‌اند و گرانی بنزین این فشارها را دوچندان می‌کند که دیگر در توان مردم نخواهد بود؛ لذا دولت باید با صرفه‌جویی در هزینه‌های اجرایی نیاز خود را به بودجه حاصل از گرانی بنزین جبران کند. /خانه ملت

سکه امامی همچنان بالای ۵ میلیون تومان فروخته می‌شود

روز گذشته، قیمت سکه امامی، ۵,۰۴۰,۰۰۰ تومان به ثبت رسید که نسبت به روز شنبه، ۵۰ هزار تومان ارزان‌تر بود. همچنین هر قطعه سکه تمام طرح قدیم تا رقم ۴,۸۵۰,۰۰۰ تومان هم قیمت گذاری شد، اما نرخ پایانی در بازار دیروز، ۴,۸۲۰,۰۰۰ تومان بود که نسبت به روز قبل، ۱۵ هزار تومان ارزان‌تر شده بود. هر نیم سکه بهار آزادی نیز از رقم ۲,۸۵۰,۰۰۰ تومان صبح به نرخ ۲,۸۲۵,۰۰۰ رسید و هر ربع سکه بهار آزادی نیز به رقم ۱,۸۳۰,۰۰۰ تومان فروخته شد. هر سکه یک گرمی بدون تغییر ۹۷۵ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار با افزایش قیمت، رقم ۴۵۶,۴۰۰ تومان بود. همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، ۱،۹۷۷,۰۰۰ تومان قیمت گذاری شد. حباب سکه نیز با ۴۰ هزار تومان کاهش به ۵۵۰ هزار تومان رسید.

افزایش ۲۵۰ تومانی اسکناس دلار در صرافی‌های بانکی

سامانه سنا بانک مرکزی: دیروز هر دلار آمریکا به نرخ ۱۴۶۰۰ تومان در صرافی‌های مجاز و بانکی خریداری شد و به قیمت ۱۴۷۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته شد. این رقم نسبت به روز قبل، ۲۵۰ تومان افزایش داشت. همچنین هر یورو در سنا به نرخ ۱۶۵۰۰ تومان خریداری و با افزایش ۳۰۰ تومانی به قیمت ۱۶۶۵۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد.

برگشت دلار از مرز ۱۵ هزار تومانی

در معاملات روز یکشنبه بهای ارز در بازار افزایش داشت. این روند بعدازظهر تغییر مسیر در جهت کاهش داشت، به گونه‌ای که مشاهدات خبرنگار تابناک اقتصادی از بازار آزاد تهران، حکایت از افزایش قیمت دلار تا پیش از ظهر به نرخ ۱۵۱۰۰ تومان داشت، اما در پایان روز با کاهش مواجه شد و به رقم ۱۴۹۵۰ تومان رسید. همچنین یورو در بازار آزاد تا سطح ۱۶۸۹۰ تومان هم افزایش داشت، ولی در ادامه روز به رقم ۱۶۷۵۰ تومان بازگشت. درهم امارات نیز به نرخ ۴۰۵۰ تومان رسید، ولی در نهایت، ۳۹۸۰ تومان قیمت گذاری شد. تعداد زیادی از معامله‌گران بازار داخلی باور داشتند، عامل اصلی برگشت دلار از مرز ۱۵ هزار تومانی، رفتار بازارساز ارزی در نوع قیمت‌گذاری دلار بود. دیروز بازارساز ارزی از همان ابتدای روز نرخ صرافی‌های بانکی را افزایش داد و اجازه نداد فاصله‌ای با قیمت بازار آزاد ایجاد شود. حتی در مقاطعی از روز گذشته آربیتراژ منفی بین قیمت دلار در بازار آزاد و صرافی‌های بانکی ایجاد شد؛ یعنی قیمت دلار در صرافی‌های بانکی در سطح بالاتری نسبت به بازار آزاد قرار داشت.

تعرفه واردات خودرو‌های هیبریدی صفر شد

عبدالله رضیان عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه بررسی طرح ساماندهی بازار خودرو در کمیسیون صنایع و معادن مجلس به اتمام رسید، افزود: بر اساس تصمیم کمیسیون صنایع و معادن، تعرفه واردات خودروهای هیبریدی صفر شد. وی اظهار کرد: بر اساس یکی از مواد طرح ساماندهی بازار خودور در صورت وقوع تصادف، به تشخیص کارشناس شرکت سازنده خودرو نیز باید سهمی از ضرر وارد شده بپردازد و مسئولیت مدنی این اتفاق را بپذیرد. این نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: مقرر شد؛ سیستمی برای افزایش کیفیت و استانداردسازی خودروهای سنگین تهیه و آیین نامه مربوطه در هیات وزیران تدوین شود. وی ادامه داد: دو ماده از طرح ساماندهی خودرو در سال گذشته در صحن علنی تصویب و 8 ماده دیگر نیز امروز در کمیسیون صنایع و معادن تصویب شد، این طرح برای بررسی به صحن ارائه می‌شود. /خانه ملت

عقب نشینی شاخص کل بورس در کانال ۲۲۴ هزار واحد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه، با کاهش ۵۳۲ واحدی معادل ۰.۲۴ درصد به رقم ۲۲۴ هزار و ۵۷ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۱۵۳ واحدی معادل ۰.۲۴ درصد به رقم ۶۴ هزار و ۵۷۲ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۲۱۳ واحدی معادل ۰.۴۶ رصد، عدد ۴۶ هزار و ۱۰۱ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۱۴۸ واحدی معادل ۰.۴۶ درصد به رقم ۳۲ هزار و ۱۲۱ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۳۹۸ واحد افزایش معادل ۰.۱۶ درصد را رقم زد و به سطح ۲۵۳ هزار و ۹۲۴ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۹۳ واحد افزایش معادل ۰.۰۶ درصد به رقم ۱۶۸ هزار و ۹۳۵ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۳۳۱۰ واحد کاهش معادل ۰.۷۷ درصد همراه بود و عدد ۴۲۷ هزار و ۹۳۲ واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص بورس

پراید در دوراهی ماندن یا رفتن!

دیروز اعضای کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و فراکسیون کیفیت و استاندارد با رئیس و معاونان سازمان ملی استاندارد ایران دیدار و گفت‌وگو کردند. در حاشیه این جلسه، نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در جمع خبرنگاران درباره وضعیت تصویب استانداردهای هشتادوپنج‌گانه خودرو، تأکید کرد که تاکنون تصمیمی برای توقف خط تولید هیچ خودرویی گرفته نشده و تصویب این استانداردها هنوز در دست بررسی است. وی افزود: برخی از این خودروها برای آزمایش باید به کشورهای دیگر فرستاده شود که در این زمینه به دلیل اعمال تحریم‌ها با مشکلاتی مواجه هستیم. پیروزبخت در پاسخ به این که آیا تولید پراید در سال جاری متوقف می‌شود یا خیر، اظهار کرد: این مسأله در دست بررسی است و نتیجه قطعی آن مشخص نشده است. 

قیمت‌های بازار خودرو کاذب است

حمیدرضا فولادگر، نماینده مجلس شورای اسلامی یکی از الزامات رونق تولید را رقابت‌پذیر شدن تولید عنوان کرد و گفت: ساماندهی صنعت خودرو در حال انجام است و کیفیت و رقابت‌پذیر کردن این صنعت بحث‌هایی است که مطرح می‌شود. وی افزود: حذف تدریجی خودروی پراید حدود دو سال است که مطرح شده؛ اما شرایط خاصی که بر کشور تحمیل شده و لزوم مدیریت منابع ارزی و آسیب‌هایی که به اقتصاد کشور وارد کرده، باعث بهم‌ریختگی بازار خودرو شده است که در نتیجه آن توقف تولید خودرو پراید به تعویق افتاده است. فولادگر همچنین تأکید کرد، قیمت‌هایی که اکنون در بازار خودرو حاکم است قیمت رسمی نیست، بلکه یک جریان دلالی و واسطه‌ای قیمت‌های کاذب را بر بازار تحمیل کرده است. به گفته وی، در حال حاضر یک فضای سوداگری و واسطه‌گری در بازار خودرو حاکم شده، به طوری که نقدینگی سرگردان را به این بازار جذب کرده است. برای مثال شاید ۹۰ درصد افرادی که برای خرید خودرو ثبت نام می‌کنند، به آن نیازی ندارند و فقط برای حفظ ارزش پول خود خودرو می‌خرند که این مشکل باید ریشه‌یابی شود.

ماکارونی نایاب شد

دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی ایران به ایرنا گفت: با افزایش دو برابری قیمت گندم «آسیابانی» و «دروم»، مجوز افزایش 70 درصدی قیمت ماکارونی صادر شد. وی اظهار داشت: پیش از این قیمت هر کیلوگرم گندم آسیابانی 950 تومان بود که دولت بابت آن یارانه پرداخت می کرد، اما با توجه به مشکلات دولت در تأمین بودجه مورد نیاز خود و افزایش قیمت گندم، این یارانه برای صنایع غذایی قطع شده است. معاون نظارت بر کالاهای مصرفی و شبکه های توزیع اقتصادی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، در گفت و گو با ایرنا، ادعای زرگران را تأیید کرد و گفت: اعلام افزایش قیمت ماکارونی به دلیل بررسی مجددی که اتحادیه مربوطه باید انجام دهد، به فردا (دوشنبه) موکول شده است؛ هرچند افزایش قیمت حدود 70 درصدی تقریبا قطعی است.
به گفته این مقام مسئول، نرخ گندم مورد استفاده برای تولید ماکارونی که تا پارسال کیلویی 900 تومان بوده، از آغاز امسال به حدود یک هزار و 800 تومان افزایش یافته که با احتساب سایر هزینه ها به یک هزار و 900 تومان رسیده و همین موضوع بر افزایش قیمت این ماده غذایی تاثیرگذار شد. اخبار مرتبط با قیمت ماکارونی ـ که قیمت آن نسبت به سایر اقلام سبد غذایی خانوار در یک سال اخیر ثابت مانده بود ـ عرضه را کاهش داد و عطش بازار را به دنبال داشت و صف خالی کردن ماکارونی ها از قفسه مغازه ها به سرعت تشکیل شد. یک شهروند ساکن تهران در اعتراض به نایاب شدن ماکارونی در بازار، در تماس با ایرنا گفت: «امروز من اطلاعی از گران شدن ماکارونی نداشتم؛ به یک سوپر مارکت که همیشه قفسه ای بزرگ برای ماکارونی داشت مراجعه کردم اما با قفسه خالی مواجه شدم». وی گفت: «وقتی علت خالی بودن قفسه را از فروشنده سوال کردم و پرسیدم که آیا جای ماکارونی را در قفسه های فروشگاه تغییر داده اید؟ فروشنده گفت مردم با شنیدن خبر گرانی ماکارونی، کل ماکارونی های فروشگاه را خریداری کرده اند». وی اضافه کرد: «پس از آن فروشگاه، به چهار سوپر مارکت دیگر سر زدم، اما قفسه ماکارونی های این فروشگاه ها نیز خالی بود».

چرا کنسرو ماهی گران شده است؟

عضو هیأت مدیره سندیکای کنسرو درباره دلایل افزایش قیمت کنسرو ماهی و کمیاب شدن این ماده غذایی در بازار گفت: ماهی از چند ماه پیش از لیست کالاهای وارداتی با ارز 4200 تومانی خارج شد و بر این اساس اکنون این محصول خوراکی باید با ارز نیمایی وارد کشور شود. محمد مختاریان افزود: بر خلاف آنچه گفته می‌شود، ارز نیمایی به قیمت 8 یا 9 هزار تومان به دست وارد کننده نمی‌رسد و واردکنندگان این ارز را با قیمت حداقل 11 هزار و 500 تومان تأمین می‌کنند. وی با بیان اینکه با توجه به افزایش قیمت ارز برای واردات ماهی، واردات این محصول کم شده است، گفت: تاکنون بخشی زیادی از تولید کنسرو ماهی از محل صید داخلی تامین می‌شده، اما با توجه به نزدیک شدن به پایان فصل صید اکنون باید برای تامین نیاز داخلی واردات انجام شود. مختاریان با اشاره به افزایش قیمت هر کیلوگرم تن ماهیان از 10 به 21 هزار تومان اظهار داشت: صیادان هم به دلیل پایان فصل صید و نزدیک شدن به زمان واردات ماهی، قیمت را افزایش داده‌اند. وی با بیان اینکه به دلیل افزایش قیمت تمام شده واردات تن ماهیان با ارز نیمایی واردکنندگان تمایلی به واردات ندارند، گفت: علاوه بر این موضوع، مشکلات مربوط به نقل و انتقالات مالی هم موجب کاهش واردات ماهی و تن ماهیان شده است. 

این تولید‌کننده مواد غذایی با بیان اینکه قیمت تمام شده هر کیلو‌گرم تن ماهی وارداتی حدود 26 هزار تومان است، گفت: با پایان یافتن فصل صید داخلی، پیش‌بینی می‌شود قیمت کنسرو ماهی از قیمت کنونی هم بیشتر شود. وی بیان داشت: تا پیش از عید نوروز قیمت  هر قوطی کنسرو ماهی به قیمت  حدود 8 تا 9 هزار تومان عرضه می‌شد، اما اکنون اغلب کارخانه‌ها کنسرو ماهی را به قیمت  15 هزار و اندی عرضه می‌کنند و در موارد قیمت عرضه هر قوطی کنسرو ماهی 14 هزار تومان و در موارد  اندکی هم هر قوطی کنسرو ماهی به قیمت 17 یا 18 هزار تومان عرضه می‌شود. مختاریان همچنین با اشاره به  افزایش قیمت قوطی کنسرو از 700 به 1200 تومان و افزایش قیمت درب آسان بازشو قوطی کنسرو از 350 به 650 تومان گفت: این کالاها کاملا وارداتی است و مشکلاتی هم برای واردات آن وجود دارد. وی با بیان اینکه از هر کیلو گرم تن ماهی 3 قوطی کنسرو ماهی  تولید می‌شود، گفت: براین اساس با توجه به افزایش قیمت گوشت تن ماهیان فقط هزینه  تولید این محصول غذایی به دلیل افزایش قیمت گوشت حدود 3 هزار و 400 تومان  در هر قوطی افزایش یافته است. این تولید کننده کنسرو ماهی گفت: پیش از این در کارخانه‌اش در هر ماه 3 میلیون قوطی کنسرو ماهی تولید می‌شده که اکنون به 500 هزار قوطی کاهش یافته است. /فارس

عرضه قطره چکانی عامل گرانی شکر در بازار

محمد آقاطاهر درباره افزایش قیمت شکر اظهار کرد: قبل از عید دولت برای صنوف و قنادان سهمیه در نظر گرفت، اما کارخانجات نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند. رئیس اتحادیه بنکدارن مواد غذایی افزود: البته دولت برای قنادان تا حد امکان شکر تحویل داد، اما از سهمیه ۲۰۰ تنی بنکداران بیش از ۲۵ تن را نتوانست تحویل دهد و به تازگی تسویه کرده است. وی با بیان اینکه عرضه قطره چکانی مشکلی از بازار شکر برطرف نمی‌کند، گفت: برای ماه مبارک رمضان مقرر شد سهمیه اختصاص بدهند که هنوز خبری نشده است. آقاطاهر ادامه داد: بیشترین افزایش تقاضا مربوط به ماه مبارک رمضان و ایام عید است که به راحتی با برنامه ریزی می‌توان نیاز‌ها را برطرف کرد. رئیس اتحادیه بنکداران موادغذایی در گفت‌وگو با میزان با بیان اینکه با بیان اینکه مقرر شده ۴۰۰ تن شکر وارد شود، خاطرنشان کرد: مسئولان از یک ماه قبل وعده این واردات را برای ماه مبارک رمضان داده بودند؛ اما هنوز خبری نشده است، با وعده نمی‌توان قیمت‌ها را کنترل کرد. وی درباره قیمت ۱۰ هزار تومانی شکر در بازار گفت: این شکر‌ها خارج از شبکه تنظیم بازاری است اما، شکر‌های تنظیم بازاری همه توزیع شده است. آقاطاهر با بیان اینکه مسئولان زمان‌ها را از دست می‌دهند، تصریح کرد: در حالی که فردا ماه مبارک رمضان آغاز می‌شود تازه جلسات شکر برگزار شده در حالی که این جلسات باید پیشتر برگزار می‌شد. رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی خاطرنشان کرد: اگر قرار بر تنظیم بازار است باید به بنکداران ۵ هزار تن شکر اختصاص دهند نه ۲۰۰ تن که همه واحد‌ها بتوانند عرضه کنند.

دلایل افزایش قیمت خرما

قیمت خرما در بازار تهران در آستانه ماه مبارک رمضان افزایش چند برابری داشته و برخی از انواع خرما تا کیلویی ۲۲ هزار تومان هم رسیده است. این در حالی است که ایران دومین تولیدکننده بزرگ خرما است و سالانه یک تا ۱.۱ میلیون تن خرما در این کشور تولید می‌شود. آن طور که رئیس انجمن ملی خرمای ایران می‌گوید؛ افزایش قیمت در شهرها به دلیل عدم نظارت بر قیمت‌ها است. محسن فرخی در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به این‌که فردا ماه رمضان است و در این ایام سفره افطار هر ایرانی معمولاً خرما وجود دارد، اما قیمت‌ها بسیار بالاست، دلیل افزایش قیمت‌ها چیست، گفت: چند دلیل برای افزایش خرما وجود دارد. نخست این‌که در سال ۹۷-۹۶ تولید محصول خرما در کشور به دلیل گرمازدگی و تغییرات اقلیمی ۳۵ درصد کاهش یافت. دوم این‌که؛ با افزایش نرخ ارز در فروردین و اردیبهشت سال گذشته میزان صادرات خرما به کشورهای دیگر هم ۲۰ درصد رشد کرد. به گفته رئیس انجمن ملی خرمای ایران، سالانه حدود ۲۵ درصدی خرمای تولیدی کشور حدود ۳۰۰ هزار تن صادر می‌شود که افزایش نرخ ارز این میزان صادرات را تشدید کرد. فرخی دلیل سومی که برای افزایش قیمت خرما را تورم قیمت‌ها عنوان کرد و گفت: قیمت نهاده‌های کشاورزی چندین برابر شده است، مثلاً کود شیمیایی از کیسه‌ای ۲۵ هزار تومان به ۱۲۰ هزار تومان رسیده،‌ قیمت سم سه برابر شده و سایر نهاده‌ها هم رشد کرده‌اند. وی با بیان این‌که تورم در داخل کشور هم به افزایش قیمت خرما دامن زده است، گفت: در اقتصاد نامتعارف ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که قیمت‌ها منطقی رشد کند. رئیس انجمن ملی خرمای ایران با تأکید بر این‌که این عوامل تا حدودی به افزایش قیمت‌ها در مبدا و باغ خرما شده است، اضافه کرد:‌ اما افزایش‌های بی‌ حد و اندازه در شهرها کاملاً غیرمنطقی است و هیچ توجیهی ندارد و باید نظارت‌ها و کنترل قیمت‌ها بیشتر شود. وی تأکید کرد: حدود ۲۰ درصد از خرمای تولیدی کشور در انبارها به میزان حدود ۱۵۰ هزار تن موجود است و تا  حدود ۲ ماه دیگر هم فصل برداشت، خرما هم آغاز خواهد شد؛ بنابراین، هیچ نگرانی از لحاظ تأمین خرما در داخل کشور وجود ندارد. فرخی با بیان این‌که دولت چند روزی است ممنوعیت صادرات خرما را مطرح کرده است، گفت: طرح ممنوعیت صادرات خرما تصویب‌ شده، اما هنوز به گمرکات کشور ابلاغ نشده است، اما این راهکار درستی نیست.

تجربه ارزی پارسال تکرار نمی‌شود

محمد فطانت مشاور وزیر اقتصاد و دارایی در خصوص بازار ارز در سال جاری گفت: تجربه افزایش چند برابری مانند سال‌های ۶۷ و ۹۷ تکرار نمی‌شود. کماکان بازار ارز التهابات دارد و ما در این بخش شاهد نوسان خواهیم بود؛ اما پیش‌بینی نمی‌شود که نوسانات در حد سال گذشته باشد. وی در خصوص وضعیت بازار سکه در سال جاری نیز اظهار کرد: همچنان سکه حباب خواهد داشت؛ زیرا میل به سرمایه‌گذاری از طریق سکه افزایش پیدا کرده و عدد سکه با حباب روبرو بوده و این امر ادامه دارد. فطانت در خصوص بازار بورس نیز اضافه کرد: شرکت‌های صادرات محور و شرکت‌هایی که تحت تأثیر مثبت نرخ ارز قرار دارند از پربازده‌ترین سهام‌ها خواهند بود. وی با بیان اینکه عمده سودی که در شرکت‌های بورسی ما رخ می‌دهد از جانب بخش تأثیر ارز و تورم است، ادامه داد: این امر دارایی‌های آن را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد و از لحاظ قدر مطلق سود از جهت تورم عدد بالایی را نشان خواهد داد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸۳
صدرحمت به کشورهای جنگ
زده
پاسخ ها
سین جیم
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
از وقتی چشم باز کردیم در شعب ابی طالب زندگی میکنیمممممممممممم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
این ملت به خودشونم رحم نمیکنن. تا جنگ داخلی نشده کوتاه بیایید .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
پس کو گلابی برجام؟
ناشناس
| Australia |
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
هنوز یادمه زمان جنگ تو مدرسه ماکارونی و کوپوت می بردیم که بفرستن جبهه!! اوووه زمان جنگ!‌اینم الانمونه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
روحانی کمتر بخوریم بیشتر صادر کنیم ارز بیاد برای ژ«ن های خوب
وطنم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
توی سوریه و فلسطین و عراق و سودان و آنگولا و .... اوضاع انقدر قمر در عقرب نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
متاسفانه باید گفت اگر سیستم کوپنی اجرا نشود بزودی همه کالاهای اساسی نایاب خواهد شد،وقتی ماکارونی که ماده اولیه ان گندم است نایاب شود بوی قحطی به مشام می رسد اما این ظاهر قضیه است ،به خانه یکی از دوستان که رفته بودم در سالن می خوابیدند وقتی از پسر کوچکش دلیل را جویا شدم گفت پدر و مادرم هر دو اتق منزل را پر از پوشک بچه کرده اند و من هم مدتی هست که در سالن و یا زیر نور گیر خانه درس می خوانم.بعد هم شروع به گریه کردن کرد که به شدت درس هایم بد شده اما نمی توانم به معلم بگویم،می ترسم پدر و مادرم را زندانی کنند.بنده که شوکه شده بودم با پدر خانواده که دوست قدیمی هم هست صحبت کردم اما متاسفانه جز پول به هیچ چیز فکر نمی کرد و پوشک ها را چند برابر فرو خت اما چه حیف که کودکش افسردگی گرفته و حال بستری ست.ما این مردم هستیم.همه چیز هست رحم و مروت نیست،گوپن را هم بازگشت به عقب می دانیم!!!!!!
البته توجه داشته باشید که تن ماهی تازه گرون نشده ها ! موج گرونی که اومد تن هم از 4 الی 5 تومن و اگه خیلی لاکچری بود 6 یا شش و نیم به 12 تومن یا یکم اینور اونور رسید که ما میرفتیم دنبال تخفیف فروشگاه های زنجیره ای شاید 8 یا تومنیش رو بتونیم بخریم.
اما این که میگن گرون شده چیز عجیبی نیست یه بار دیگه هم شده بود کسی توجه نکرد.
به نظر می‌رسه مسئولین برنامه رو برای ونزوئلاشدن بسته‌ن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
به نظر نمیرسه ، مطمئن باش
ماکارونی باعث دیابت و کنسرو ماهی باعث افزایش جیوه در بدن میشه. من هیچیک را نمیخرم.
پاسخ ها
kh
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
تونخور....
ناشناس
| Australia |
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
به جاش چی می خوری؟؟ لابستر؟
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
غذا باعث چاقي ميشود مردم غذا نخوريد .ماشين باعث عدم تحرك ميشود لطفا ماشين هم نخريد
محمد عبادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
عمویی بحث بحث گرونیه
نه طب سنتی تو رو خدا بهانه دست مسئولین نده آدم باید بدونه چیرو کجا بگه
ناشناس
| France |
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
اخبار ساعت ۹ صبح امروز کانتینر کانتینر گندم نشان مبداد برای درست کردن‌ ماکارونی .
این بازی ها را صدا و سیما کی میخواهد تمام کند.
روزی ۱۰ تا کارخونه نشان میدهد مسّولین دولتی دارند افتتاح می کنند.
در واقعیت این گونه است؟
یک نفر دولت رو از خواب بیدار کنه لطفا.
همه چیز به حال خود رها شده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
كاش همه چي به حال خودش رها ميشد
حافظ
| United States of America |
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
مگه دولتی هم وجود دارد/
ناشناس
| Germany |
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
جاله دولت تا میبینه در اثر سیاستهای صادراتی و ارزی خوشگلش قیمت فلان کالا آتش گرفت با ریختن بنزین میخواد خاموشش کنه . اینه تدبیر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
اگر دولت خواب بود ودر کاری دخالت میکرد که خیلی بهتر بود . میگوین از کارها کدام افضل است ،گفت ترا خواب نیمروز تا آن یک لحظه خلق را نیازاری .
این آقا فکر میکنه همه خودروسازان در صف ورود به ایران هستند و روز به روز شرایط را سختتر می کنند در مجلس .برادر شما غیر از بنجلهای چینی چاره ای ندارید.
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
داداش راجع به چینی منم مثل شما فکر میکردم تا اینکه خریدم و دیدم از ایرنی خیلی بهتره
چه منطقی به جز صادر کردن این محصول مثل سایر محصولات پشت آن است مردم باید هزینه ها را قیمت روز دلار بپردازند و با دلار 6 هزار تومانی حقوق بگیرند....
تن ماهی ابتدا 4.5 بود بعد 8.5 شد الان 15 ....
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
حقوق ما با دلار 800 تومني عمو
ماکارونی نباشه دیگه خیلی ضایع است

آرد و آب و نمک فکر کنم هر سه هم داخلیه
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
عزیز من مگر پیاز و گوشت و رب داخلی نیست ؟ تا ته انبارها صادر میشه همسایه . ولسلام
کجا داریم می ریم، بعید نیست در آینده ای نه چندان دور از ونزوئلا هم جلو بزنیم. مسئولان و تصمیم گیران کشور فکری کنید هر چند بعید می دانم راهکار و راه حلی داشته باشید. چون مشکلات مردم را حس نمی کنید. فقط شعار و حرف می زنید.
کمدی تراژدی هدایت شده ای راه افتاده که فقط زندگی مردم را مورد آسیب قرار داده،
یک روز گوشت یک روز مرغ بعد تخم مرغ و شکر و روغن و بنزین و ماکارونی و تن ماهی و هر کدام با یک هدف ...گرانی، گرانی و گرانی حتی اگه فقط برای یک برهه کوتاه هم شده میلیادردها به جیب میزنند و بعد از چند روزی تحت عنوان پیگیری مسئولان و کنترل بازار و مبارزه با گرانفروشی فروکش می کند،
این دزدی علنی و بی دغدغه ای شده که به جان مردم افتاده است، و دولت هم فقط شعار می دهد، از این طریق بخشی از کمبودهای مالی خودش را برطرف می کند و از سوی دیگر در برابر سرمایه داران به دلایل سیاسی و نیاز های پشتیبانی کوتاه می آید.
شاید اگر برادران و بستگان کسانی که با شعار مبارزه با فساد و گرانی و بی بند و باریهای اقتصادی درگیر همین مسائل نبودند در برابر این نابسامانی ها کوتاه نمی آمدند، شاید اگر خود مسوولین سوار بر موج تخلفات مالی دولت ماقبل نمی شدند و چیزی به نام سفره اختصاصی انقلاب برای خود و بستگانشان نمی گستراندند کار به اینجا نمی کشید که اکنون دست و پا بسته و زبان بسته باشند، شاید اگر هر روز تز اقتصادی از سوی آقایان ارائه نمی شد که به رانت و فساد منتهی میشود امروز شرایط اقتصادی بهتر از این می بود، و شاید اگر این قرص های مخرب را به نام امید به ملت تزریق نمی کردند و اصل درد را مورد علاج قرار میدادند این وضعیت نابسامان پیش نمی آمد.
اکنون در مرحله ای هستیم که دیگر پیشگیری معنائی ندارد و فقط باید علاج انجام پذیرد، علاجی که قشر عظیم حقوق بگیر و تحت فشار جامعه را حمایت کند و جلوی فلاکت اقتصادی را بگیرد.
ما حتی قوطی و در بازشو رو وارد میکنیم وادعای نابودی آمریکازو هم داریم ؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
فقط ادعا فقط حرف
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
خوب گفتی
ما که همه چیزمون وارداتی است پس ادعای چیرو داریم
واقعا هنر می خواد مملکت با این ثروت وعظمت به این روز بندازی ..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
البته یه شبه نبوده ها...سال ها طول کشید تا از اون به این برسه!!
خلاصه اخبار اخبار تلویزیون و خبرگزاری ها همه چی گران می شود
دولت: همه چی تحت کنترل است و ملت مقاومت کنید
قوه قضاییه: سلطان دلار، سکه، قیر، ماکارونی، نمک، میوه، ماشین، موبایل، نان، آرد، پنیر و................... گرفتیم
مجلس: مشغول فعالیت حوضه انتخابیه برای دور بعدی مجلس
محرم ندانستن مردم در تمامی دولت ها موروثی شده است .
مرگ بر امریکااااا!!
ما داریم از کل دنیا جلو میزنیم و دشمن هیچ کاری نمیتونه بکنه!!!
ننگ به این روزگار که عمرم رو تلف کرد
دیگه ماهی هم وارد میشه؟؟؟ رو معدن ماهی خوابیدیم...3 تا دریا برای ماهی داریم!!
ماشالا کم هم نمیارن برای هر گرونی یه علتی دارن!! فردا علت گرانی 2 3 برابری کود (پهن و پشگل) رو هم تخصیص نیافتن ارز به دام بیان میکنن!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
آخه ماهیهای خودمون رو چینی ها میان تا ته دریا جاروش میکنن و میبرن
ناشناس
| France |
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
از کارهای جالب دولت در جنگ با عراق ملی اعلام کردن شیلات بود و باعث شده بود تمام ایرانی ها ماهی در جنگ گیرشان بیاید.
قحطی سال ۱۲۹۶ رو انداختیم گردن انگلیس ولی ما بودیم که محصولات کشاورزی رو میدادیم لیر انگلیسی میگرفتیم الان هم که داریم محصولات که با آب کمیاب تو این مملکت به عمل میاد میفروشیم به دنیا . تکلیف قشر ضعیف جامعه چی میشه ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
؟؟؟؟

لیر انگلیسی
من ماندم وقتى ما نميتوانيم در قوطى كنسرو را
توليد كنيم چطور شد رفتيم سراغ انرژى هسته اى
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
چون هر قسمت دست یکی است ای کاش همه جا دست یکی بود
یک خبر مسرت بخش و شاد کننده در این صفحه نبود، بهتره اسم قسمت اقتصاد کشور را بزارید بدبختی ملت. چنان نماینده میگه خبر از گرونی بنزین در امسال نیست انگار بقبه قیمت ها چند ساله ثابت مونده و بنزین فقط میخواسته بره بالا!!

ایجاد اقتصاد توانمند نیازمند یک اقتصاد دان توانمند هست
روزی را میبینم که ماها حسرت ونزوئلا را خاهیم کشید...
گوشت گران شد
مرغ گران شد
ماکارونی گران شد
پوشاک گران شد
مسکن و اجاره بها گران شد
آموزش، بهداشت و درمان گران شد
لوازم خانگی گران شد
خودرو(هرلحظه داره گرانتر میشه)
ارز و و و و همه چیز گران میشه
مردم با چه درآمدی باید با این موج گرانی ها و نا ملایمات دلالان زالو صفت دنیا پرست مقابله کنند؟
هیس ! بلند صحبت نکنید نهاد های نظارتی و دولت خوابند. یا نه خودشونو به خواب زدند. کی باید از مردم حمایت و احقاق حق کنه؟
چي بوديم چي شديم .خودکرده راتدبيرنيست .
ناتوانی، فساد و سودجویی تنها علت گرانی همه کالاهاست و بس!
سلام ونزوئلا
ما شعب نشینان همیشه تاریخیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
وسط شعب مگه بنز ویراژ میداد؟ همه مثل هم گرسنه بودن و ضمن اون که خودشون انتخاب کرده بودند
خوشم میاد که برای هر گرونی یه بهانه ای آورده شده خب یه کلام بگید کنترل از دست دولت خارج شده دیگه بهانه برای چیه
ایا بعد مرگ مذاکره بکنیم خوبه یا الان که نیم نفسی مونده
یعنی چهل سال کافی نبود که کمی در صنعت به فکر تولید وعدم وابستگی میبودیم \
دولت خودش داره همه چیزو گرون میکنه . همه چیز زیر سر خودشونو . ما هیچ ارزشی برای مسئولین نداریم . اونا فقط به فکر خودشونون
دوست بنده یک روزه خان است و خیلی هم اوضاع توپی دارد
این جماعت خواب زده¿
هزار رحمت به احمدی نژآد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
خداییش در مقام مقایسه با برخی ها کارامد بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
تابناک چرا رای مثبت من رو ثبت نمی کنی ؟
تعرفه خودروهای هیریدی صفر شد؟! مگه خودرو وارد میکنیم که تعرفه اش صفر بشه؟!
ما عادت داریم بلایی که به سرمان امده هی انکار بکنیم و بگوییم هنوز جا داریم و هنوز اوار بهمن سرمان خراب نشده تا الکی دلمان را خوش کنیم
مسخواستیم با سند چشم انداز به قدرت اقتصادی دنیا تبدیل بشم
ما بايد به چند سال قبل برگرديم كه آقاي روحاني در تبليغات انتخاباتي خود شعار ميداد .. كه ديگر كسي اسكناس چاپ نمكند با كليد در بانك مركزي را قفل ميكنم پس از انتشار 410 هزار ميليارتومان اسكناس توسط دولت قبل كه طي 8 سال انجام شد به اضافه نقدينگي موجود كه80 هزار ميليارد تومان جمعا 490 هزار ميليار تومان نقدينگي كه نتيجتا دلاراز 940تومان به 3800 تومان افزايش پيدا كرد ... و پس از آن جناب آقاي روحاني با همكاري روساي بانك مركزي چراغ خاموش وبدون سرو صدا طي اين 6سال حدود 1400 هزار ميليار تومان اسكناس چاپ كرده ... كه جمع با 490 هزار ميليارد تومان رسوب شده از دولت قبل مي شود 1890 هزار ميليار تومان و دلار 15000 توماني ... لذا زياد خودتون را ناراحت نكنيد ...خود كرده را تدبير نيست...
یکی بهم بگه تو کدوم کنسرو ماهی تن ماهی وجود داره؟همشون هور و حسون هستن.نگاه به تبلیغات نکنید تن ماهی رو باز میکنه میبینی کلا فیله تن ماهیه وقتی میخری روش نوشته 180 گرم بازش میکنی 80 گرم ماهی غیر ماهی تن هستش و 100 گرم هم روغن داره .خدا وکیلی تا کی دروغ..اون نماینده مجلس که خودرو وارد میکنه اون یکیا که اصلا خبر ندارن ارزاق قیمتش چند هستش.دولتیا هم که به فکر خودشونن .سیلسیون و بازیگران و ... هم که برای زایمان میرن خارج تابعیت بگیرن.معلوم نیست تو این مملکت چه خبره؟چه بلایی داره سرمون میاد؟مردم دیونه وار خرید میکنن که این خودش باعث برهم خوردن اعتدال عرضه و تقاضاست.کارخونه ها بیرون نمیدن که گرون کنن .خودرو سازامون که شرکت خانوادگی شدن دارن با خودرو های بی کیفیت تر از فرقون مردم میدوشن.کجای دنیا دیدی مثل ایران لاینجوری پول بدی چندین ماه بعد خورو رو با قیمت روز بهت بدن.به کجا چنین شتابان....!!!!؟؟؟؟
کل مطلب بالا را اگر کامل بفهمیم معنی و مفهوم ان اینست در کشور هر کس برای خودش مدیریت میکند.بقال و سوپر مارکتی و تاجر و هر کس که کارش امرار معاش مردمه.با نبود قانون هر کاری دلش خواست میکند.تو گویی انگار این مملکت مسعول نداره.......با این وضع در اینده اگر مردم حمله به فروشگاه ها و...بکنند و غارت کنند تعجب اور نیست..عجیب تر اینکه طرف دو تا اعتراض و انتقادی میکنه.چند دقیقه بهد میگیرند اما کسانی که باعث نا امنی اقتصادی و نا امنی میشوند کاری ندارند..
ٱقای مشاور وزیر اقتصاد:تجربه نخواهیم کرد یعنی چی؟!!!!دلار تو این4ماهه4هزار تومان گران شده .خوابی داداش؟یا خودتو به خواب زدی مثل بقیتون
از چه میترسونند مارو که جهنم خونه مادری ما بوده
فقط سه ماه دیکه صبر کنید بعد خواهید فهمید چه بر سر ملت آوردید
از خبرهای و تحلیلهای اقتصادی که سایتهای خبری مثل تابناک منتشر می کنند تعجب می کنم! روزی نیست که یک خبر منتشر نشود در مورد اینکه چرا فلان چیز نایاب شد یا فلان چیز گران شد! نیازی به پرس و جو و تحقیق و حل مساله و مصاحبه با مسئولین نیست! جواب آن بسیار ساده است: ارزش پول ملی و قدرت اقتصادی به صورت پیوسته در حال سقوط است. یک مساله ریاضی است که با سواد اول دبستان هم می توان آن را درک کرد: وقتی ارزش پول یک چهارم میشود قیمت همه چیز چهار برابر می شود. قابل تفکیک هم نیست. انتظار ندارید که قیمت ماشین چهار برابر شود اما قیمت کنسرو ماهی تغییر نکند.
خودرو هیبریدی وارد میشود کنترل و نظارت قیمت هم بشود خوب است
سلام،این اشتباه بزرگی است که فکر کنیم دولت خواب هست ویا اینکه نمی خواهد کاری کند ویا اینکه نمی تواند کاری کند،بلکه دولتمردان بصورت هدف مند بر تبل گرانی میکوبند،همگان می دانید که اهرم قیمت ارز دست دولت است ،هرگاه بخواهد گران میکند وهرگاه که بخواهد ارزان، به تحولات سیاسی واقتصادی جهان هم کاری ندارد،دوم تعیین قیمت مایحتاج عمومی نیز به دست خودش میباشد،هر گاه که دچار کسری در بودجه شد،شروع به چراغ سبز دادن جهت افزایش قیمت کرده وبرای گمراهی افکار عمومی موضوع واسطه ودلال را پیش میکشد،
دلایل گرانی ، تنها بی کفایتی و ناکارآمدی مسوولین است که فقط و فقط هم مردم تاوانش را پرداخت مینمایند .
اخه این چه زندگیه .........
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
لعنت به این زندگی ، آخه بابا مگه چقدر زنده ایم
كاش مسئولين اين كامنتهاي هر روز مردم رو ميخوندن كه فكر نميكنم وقت مطالعه داشته باشند، من كه هر روز آرزوي مرگ ميكنم مرديم از استرس و فشار، خدايا كم آوردم ديگه.
امروز هر فروشگاهی رفتم شکر پیدا نکردم ماه روزه هستو شکرش
خرماکیلویی ۲۲ هزار تومان ؟؟؟ خیلی از مرحله پرتین . تو بقالی های در پیتی کیلوئی 30000 تومان توی فروشگاه های هایپر کیلوئی 50000 تومان
مرده ها هم شب جمعه از هوش و درایت و ذکاوت دولت تدبیر و امید بی نصیب نموندن
اشپز که دوتاشد اش یاشور است یا بی نمک -اخه کدام دولت؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها