بازدید 20098
تأملی بر تجمع جدید خریداران خودرو؛

دور شدن آرزوی مشتریان «رامک خودرو» با سوار شدن بر قیمت ارز!

چند ماه پیش، زمانی که دادستان وقت تهران از مفتوح بودن ۱۵ هزار پرونده شاکیان خرید و پیش خرید خودرو در دستگاه قضایی خبر داد، شاید می‌شد حدس زد که فرجام پیشروی اغلب خریداران خودرو وضعیتی مشابه باشد؛ اما تصور اینکه خودرویی موجود باشد و به دست خریدار نرسد، دور از انتظار بود. اتفاقی که برای مشتریان رامک خودرو رخ داده است.
کد خبر: ۸۹۶۷۷۹
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۷ 05 May 2019
تابناک اجتماعی -
باید خیلی پیش از این‌ها خودروی خریداری شده شان را تحویل می‌گرفتند و از سواری با آن لذت می‌بردند، ولی هر چه بیشتر زمان می‌گذرد، آرزوهایشان سوار بر نرخ ارز، از دسترسشان دورتر و دورتر می‌شود و تحقق ناپذیرتر به نظر می‌رسد.

به گزارش «تابناک»؛ چند ماه پیش زمانی که دادستان وقت تهران از مفتوح بودن ۱۵ هزار پرونده شاکیان خرید و پیش خرید خودرو در دستگاه قضایی خبر داد، شاید می‌شد حدس زد که فرجام پیشروی اغلب خریداران خودرو وضعیتی مشابه باشد؛ اما تصور اینکه خودرویی موجود باشد و به دست خریدار نرسد، دور از انتظار بود.

وضعیتی که برای خریداران محصولان «رامک خودرو» پیش آمده و آنقدر پیچ و تاب خورده و لاینحل شده که مجابشان کرده، تجمع کرده و تلاش کنند به این واسطه به خریدشان برسند؛ به خودرو‌هایی که شمار زیادی از آن‌ها در گمرک گیر افتاده و ترخیص نمی‌شود.

 
بیشتر بخوانید

شرایطی که به باور مشتریان این شرکت، به رغم اعتراض ایشان و تجمع شان مقابل دادگستری تهران، «تأخیر در تحویل خودرو»ست، نه کلاهبرداری؛ کلاهبرداری‌هایی نظیر آنچه در چند شرکت خودرویی دیگر رقم خورده و انبوه شکایاتی را سبب شده است که یک طرف آن‌ها شرکت‌هایی هستند که نه خودرویی برای عرضه دارند و نه پول چندانی در حساب برای تودیع به خریداران.

شرایطی که در پرونده رامک خودرو متفاوت است، چون به باور خریداران معترض، مدیران رامک بیش از تعداد خودرو‌هایی که وارد کرده اند، پیش فروش داشته اند و در نتیجه پرداخت نکردن حقوق گمرکی خودرو‌های وارداتی، موجب شده زمان طولانی از موعد تحویل بگذرد و خریداران دست خالی بمانند.

 

این در حالی است که برخی از خریداران محصولات رامک خودرو در سال گذشته دعوت نامه تکمیل خریدشان را دریافت کرده و با واریز وجوه باقی مانده و حتی پرداخت حقوق تکلیفی در قانون مانند مالیات بر ارزش افزوده، همه فرایند دریافت خودرو را پیموده اند و در نهایت دستشان از خودرو خریداری شده کوتاه مانده است.

وضعیتی که با توجه به برنامه ارائه شده توسط مدیران این شرکت برای دایر کردن خط مونتاژ محصولاتی چون خودرو «تیوولی» در ایران و وارد کردن قطعات مورد نیاز برای مونتاژ در این خط و البته ترخیص نشدن این قطعات از گمرک، عجیب به نظر می‌رسد، چون نشان می‌دهد این شرکت با داعیه وارد کردن خط تولید خودرویی جدید به کشور پا به عرصه گذاشته و اکنون جمعیت بزرگ معترض را به وجود آورده که «تجمع» را تنها راه احقاق حقوقشان یافته اند.

تجمعی که یکی از حاضران در آن، علت شکل گیری اش را زمزمه‌هایی می‌داند که پیرامون افزایش قیمت محصولات خریداری شده از این شرکت به گوش می‌رسد. افزایشی که در نتیجه افزایش قیمت ارز است و ظاهرا گمرک ترخیص خودرو‌ها را منوط به پرداخت آن می‌داند، در حالی که به باور خریداران، قصور در پرداخت حقوق گمرکی متوجه ایشان نیست و رامک خودرو در این خصوص قصور داشته و موظف به جبران است.

شرکتی که به باور مشتریانش، قصورش به پرداخت نکردن حقوق گمرکی محدود نمی‌ماند و دست کم بابت تأخیر طولانی مدت در تحویل خودرو هم به خریداران ضرر و زیان پرداخت کرده و علاوه بر آن، سود سپرده متوقف شده ایشان را نیز محاسبه و پرداخت نماید؛ درست به همان شکلی که امثال ایران خودرو و سایپا در صورت تأخیر در تحویل خودرو عمل می‌کنند.

به این موارد، قصور و کوتاهی رامک خودرو در دایر کردن خط تولید و مونتاژ خودرو را هم باید افزود که موجب خواهد شد در صورت تحویل خودرو به خریداران هم مشکلات فراوان در یافتن قطعات یدکی و هزینه‌های تعمیر و نگهداری این خودرو‌ها به مشتریان تحمیل شود. اصلی مهم که در قوانین و مقررات واردات خودرو به کشور دیده شده و بر اساس آن، تنها خودرو‌هایی مجوز واردات می‌گیرند که در کشور نمایندگی داشته باشند و حقوق خریداران آن‌ها در دریافت خدمات گارانتی و وارانتی دیده شده باشد.

شرایطی که دست کم رامک خودرو تا این لحظه فاقد آنهاست و با توجه به اخبار فراوانی که پیرامون این شرکت به گوش می‌رسد و از بازداشت برخی مدیران شرکت تا مسدود شدن حساب‌های شرکت، طیف وسیعی از اخبار را شامل می‌شود، بعید است هرگز محقق شوند. دورنمای تاریکی که اگر خریداران خودرو از این شرکت را نگران نکرده و تجمع‌های پرشمار ایشان را موجب نشود، جای تعجب خواهد داشت!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۸
واردات خودرو باید ازاد شود .وریربه بازار و فشار قیمت خودرو نگاه کن . تا به انفجار نرسیده فکر کن .به طناب بازار ارز که دست اقایانی است که می خواهند هزینه سفرهای خارحی و بچه هایشان، دلار را به صنعت ندهند کوتاه نیائید .این همتی بانک مرکزی دنبال این است که با جلو گیری از گردش کار و تجارت، مردم را به فقر بکشاند
دی ماه تو جاده شیراز یاسوج با تیوولی زدم به یک سگ
سپر شکست رادیاتور آب سوراخ شد و فن رادیاتور شکست
دو ماه طول کشید تا قطعات را از تهران و شیراز و .... تهیه کردم بهمن ماه 25 میلیون خرجم شد
فن رادیاتور 4.5 میلیون رادیاتور 5.5 و ...
تو خواب ماشینها به دستشون میرسه...بهتره به فکره پراید باشن تا نشده ۱۰۰ میلیون...
اینجا ایران است .
وای بر وزارتخانه ای که نمیتونه یک مشکل رو حل کنه.
رامک خودرو حیا کن دانشگاه رو رها کن
این افراد متحصن را باید پلیس با اقتدار تمام بازداشت و روانه چوبه اعدام کند
مگه حجاب هست یا محیط زیست که مسئولان وارد بشن،وقت کشور را نگیرید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
در کشور ما موی مردم از فقر مردم مهمترچون فقر فقط مال مردم عادی است
وضعیت خودروهای ثبت نام شده در شرکت ک را هم پیگیری کنید!
یک سال است که سر کاریم!
سوار شدن خودرو کجا بوده . خداد میلیون برای ماشین میخوابونن تا بمحض تحویل چند برابر قیمت بندازن بازار برای فروش . الآن پارکینگهای مردم مملو از مدلهای 97 هست که یکساله فروش نرفته و همونجور صفر داره خاک میخوره چون قیمتهای فضایی میگن
رامک خوردو پاکیزه و مطمعن
رامک خوردو دوستدار خانواده
چرارماشین ها را تحویل نمی دهند ؟ ماشین ها یک سال قبل وارد شده اند. خدا را خوش نمی آید. وضعیت مونتاژی ها چه می شود؟
صاحبان این خودروسازی را خداوند به زمین گرم بزند انشالله ..........همین طور حامیانشان را...........
نمایندگی رامک خودرو در.... جمع کرد ورفت کره انشاالله کارها درست خواهد شد پس از رفتن ترامپ
در خصوص خودروی ستروءن هم همینجور هست.
ماشین ها وارد شده اند ولی تحویل نمی شوند
اين شركت رامك خودرو واقعا فاجعه است من 4سال قبل يه خودرو كوراندو مدل2015اسم نويسي كردم بدبخت شدم تا گرفتم تازه اون موقع مثل الان نبود بسيار شركت در پيت و داغونيه حيف شركت سانگ يانگ كه با اين شركت قرار داد بسته....
كرمان خودرو خودرو هم همينجور بود. اول به اسم توليد داخل كردن الانترا، كلي پول مردم و گرفت و آخرش به اسم تحريم دبه كرد و سر ملت كلاه گذاشت. حالا هم بعد از گذشتن چند ماه ، خودش داره يواش يواش الانتراهاي توليد خودش رو به قيمت فضاي تو بازار ميفروشه.
اگه چند روز ديگه اين تيوولي ها چراغ خاموش تو بازار فروخته بشه، تعجبي نداره.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل