بازدید 39337
تأملی بر سخنان معاون اول رئیس‌جمهور؛

«کوپن» به اقتصاد کشور بازمی‌گردد/ کدام کالاها کوپنی می‌شود؟/ تصمیم موقتی برای مقابله با تحریم‌ها

گفته می شود، طبق مصوبات قبلی دولت، ۲۵ کالای مصرفی و مواد اولیه مشمول تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی بود که احتمالاً همین کالاهای مصرفی با تغییرات محدود، به صورت کالابرگ الکترونیکی توزیع خواهد شد. «برنج، گوشت قرمز، مرغ، تخم‌مرغ، شکر، روغن، عدس، لپه، نخود، لوبیا، چای و ...» کالاهای مصرفی هستند که احتمالاً در سال جاری به صورت کالابرگ الکترونیک توزیع خواهند شد...
کد خبر: ۸۹۶۷۷۷
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۹ 05 May 2019

۲۱ شهریور ماه سال ۹۰ بود که وزیر صنعت، معدن و تجارت وقت در دولت دهم از خداحافظی با «سیستم کوپنی» خبر داد و گفت: به طور کلی با اجرای طرح هدفمند شدن یارانه‌ها، باید با سیستم کالابرگی خداحافظی کنیم، زیرا این سیستم برای زمان خاصی طراحی شده و موقت بود و دوران آن گذشته است؛ هرچند هشت سال از آن زمان می‌گذرد، با شروع جنگ اقتصادی آمریکا زمزمه‌هایی درباره بازگشت «کوپن» به گوش می‌رسد.

به گزارش «تابناک»؛ اقتصاد کوپنی یا سهمینه بندی (rationing) به معنای کنترل مصنوعی توزیع منابع کمیاب است. در واقع مدیریت و منابع محدود غذایی و اقلام اساسی مورد نیاز یک کشور توسط دولت را اقتصاد سهمیه بندی می‌گویند. در بررسی چگونگی بهره گیری از این سیستم به منظور تأمین معیشت مردم و اختصاص کالا‌های مورد نیاز به آن‌ها باید اشاره کرد که سابقه ورود کوپن به اقتصاد ایران به ابتدای دهه ۶۰ برمی گردد. در آن برهه ستاد بسیج اقتصادی با توجه به شرایط خاص کشور تشکیل شد. کوپن‌های مرحله اول تا هشتم زیر نظر ستاد بسیج اقتصادی کشور مستقر در نخست وزیری چاپ و با همکاری بانک صادرات توزیع می‌شد.

سیستم کوپنی چیست و چطور وارد اقتصاد ما شد؟

باید اشاره کرد که کوپن‌های ارزاق عمومی ده نوع بود و از آن زمان توزیع شد تا در صورت لزوم، کالا‌هایی که ممکن بود به علل مختلف کم یا گران عرضه شود، سهمیه‌بندی گردد. اما با پایان یافتن جنگ و عادی شدن شرایط اقتصادی کشور، لزوم ادامه فعالیت ستاد بسیج اقتصادی به صورت گسترده منتفی شد و بنابراین، وظایف اجرایی این ستاد به وزارت بازرگانی انتقال یافت.

«کوپن» به اقتصاد کشور بازمی‌گردد/ کدام کالاها کوپنی می‌شود؟/ تصمیمی موقتی برای مقابله با تحریم‌ها

از اوایل دهه ۶۰ تا زمانی که شاهد برچیده شدن سیستم کوپنی در دولت دهم بودیم، سیزده مرحله کالابرگ منتشر شد و در نهایت با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و تغییر شرایط کشور، دیگر نیازی به توزیع کوپن در کشور احساس نشد و تصمیم به جمع آوری این نوع اداره اقتصاد و معیشت مردم در خصوص برخی کالا‌ها که یادگار دهه شصت و دوران جنگ تحمیلی بود به سر رسید.

هشت سال سیستم اقتصادی بدون کوپن

«مهدی غضنفری» وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت دهم که در دوره او تصمیم جمع آوری سیستم کوپنی گرفته شد، درباره چرایی چنین تصمیمی در آن برهه گفته بود: «کالابرگ در واقع نوعی یارانه کالایی بود که دولت به مردم پرداخت می‌کرد و بعد از آن یارانه‌ها مستقیم از طریق هدفمند شدن به مردم داده شد. به طور کلی با اجرای طرح هدفمند شدن یارانه‌ها باید با سیستم کالابرگی خداحافظی کنیم، زیرا این سیستم برای زمان خاصی طراحی شده و موقت بود که آن دوران سپری شده است.»

وی تأکید کرده بود: «سیستم توزیع کالابرگ، ابزاری برای تنظیم بازار است و اگر روزی دولت علاقه‌مند باشد تا نرخ برخی از کالا‌ها را کنترل کند، می‌تواند از طریق کالابرگ این کار را انجام دهد. البته این طرح به دلیل این که باید بخشی از هزینه‌های قیمت کالا را دولت بپردازد، هزینه‌های خاص خود را دارد.»

اقتصاد بدون کوپن، هشت سال (از سال ۹۰ تا سال ۹۸) ادامه یافت، تا اینکه آمریکایی‌ها در زمان تصدی دولت این کشور توسط «دونالد ترامپ» جمهوری خواه ضمن خروج از قرارداد بین المللی برجام که به امضای هفت کشور دنیا رسیده و شورای امنیت سازمان ملل به موجب آن تصمیم گیری کرده است، تصمیم گرفتند فشار‌های بی سابقه‌ای را از طریق اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه حاکمیت و ملت ایران اعمال کند.

همین فشار‌های آمریکایی‌ها و تلاش آن‌ها برای ضربه زدن به اقتصاد کشور باعث شد که در برخی کالا‌ها مشکلاتی را در داخل کشور شاهد باشیم؛ موضوعی که برخی کارشناسان و مسئولان را بر آن داشت تا به فکر بازگشت به سیستم کوپنی بیفتند و در این رابطه اظهارنظر کنند؛ هرچند این مسأله مخالفانی دارد، گویا با توجه به شرایط کشور و تصمیماتی که مجلس و دولت در این خصوص گرفته اند، پس از هشت سال باید بار دیگر شاهد اجرای سیستم کالابرگی در کشور باشیم.

تصمیم مجلس برای بازگشت به سیستم کوپنی

در اسفند ماه سال گذشته، به دنبال انتقاد کارشناسان و نمایندگان مجلس در مورد اختصاص ارز یارانه‌ای به واردات که تنها منجر به توزیع رانت برای عده‌ای خاص شده، کمیسیون تلفیق مجلس، پیشنهاد کوپنی شدن کالا‌های اساسی را به تصویب رساند. به گفته نایب‌رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه، کالابرگ الکترونیکی برای تأمین کالا‌های اساسی به مردم داده می‌شود و طبق مصوبه کمیسیون تلفیق، دولت مکلف است در سال ۱۳۹۸ مابه‌التفاوت ریالی ۱۴ میلیارد دلار از منابع حاصل از صدور نفت سهم خود را به شیوه زیر صرف حمایت از معیشت مردم و حمایت از تولید کند.

بنابراین دولت مکلف است در سال ۹۸ مابه‌التفاوت ریالی ۱۴ میلیارد دلار از منابع حاصل از صدور نفت سهم خود را به شیوه زیر صرف حمایت از معیشت مردم و تولید کند.

۱-واردات و یا خرید تولید داخل و توزیع کالا‌های اساسی (دارو، تجهیزات پزشکی و نهاده‌های کشاورزی با نرخ ارز ترجیحی)

۲-واردات و یا خرید تولیدات داخل و توزیع کالا‌های اساسی (دارو و تجهیزات پزشکی و نهاده‌های کشاورزی و دامی با نرخ ارز نیمایی و اختصاص مابه‌التفاوت آن با نرخ نیمایی برای معیشت مردم و حمایت از تولی)

۳- دولت از کالابرگ الکترونیکی برای تامین کالا‌های اساسی مورد نیاز مردم با نرخ ارز ترجیحی و یا پرداخت نقدی استفاده می‌نماید.

۴- دولت موظف است به حسن اجرای این بند نظارت و گزارش عملکرد را هر سه ماه یک بار به کمیسیون‌های برنامه‌وبودجه، اقتصاد و کشاورزی ارائه کند.

جهانگیری: شاید ناچار به اجرای سیستم کوپنی بشویم

البته دولت گویا هنوز به تصمیم نهایی در خصوص اجرای سیستم کوپنی نرسیده است، هرچند چاره‌ای هم غیر از آن نمی‌بیند. در همین خصوص معاون اول رئیس جمهور روز گذشته گفته: «در شرایط جدید اقتصادی که کشور با آن روبه روست، دو نظریه وجود دارد: یکی اینکه حالا که به سمت محدودیت‌های بیشتر می‌رویم، باید نقش دولت پررنگ‌تر شود و حتی شاید ناچار شویم در برخی کالا‌ها به سمت سهمیه‌بندی و توزیع کوپنی کالا‌ها حرکت کنیم که پیش‌نیاز این طرح این است که دولت دوباره خود عهده‌دار وظایف و برنامه‌های توزیع کالا شود.»

اسحاق جهانگیری عنوان کرده است: «عده زیادی از فعالان و صاحب‌نظران اقتصادی با این نظریه مخالف هستند. این افراد معتقدند در چنین شرایط سخت اقتصادی، باید به سمت آزاد کردن اقتصاد پیش رویم و حتی محدودیت‌ها و قید و بند‌هایی که قبلا داشته‌ایم، هم برطرف کنیم و به جای توزیع از طریق سهمیه‌بندی و کمک به قشرهای ضعیف جامعه، اقتصاد را آزاد کنیم و یارانه‌های پنهان را نقدی در اختیار مردم قرار دهیم و مردم از دولت یارانه دریافت کنند تا هزینه افزایش قیمت‌ها جبران شود. باید به زودی در خصوص این دو نظریه تصمیم‌گیری کنیم.»

پدر کوپن ایران چه می‌گوید؟

«جواد اسماعیلی» کسی که سال‌های سال نبض اقتصاد دولتی ایران را در ستاد بسیج اقتصادی در دست داشته است، حالا می‌گوید که مخالف بازگشت کوپن است. در پاسخ به اینکه کوپن بار دیگر به نظام اقتصادی ایران بازگردد، می‌گویم نه. الحمدالله مشکل خاصی وجود ندارد و کمبود چندانی احساس نمی‌شود. انبار‌های گندم، روغن و برنج و البته ذخیره سایر اقلام در وضعیت مطلوبی قرار دارد. اطلاعات دقیقی در این زمینه دارم و سیاسی صحبت نمی‌کنم. همین دیروز وقتی وضعیت ذخیره روغن را پیگیری می‌کردم، شنیدم که در وضعیت مطلوبی قرار داریم. برنج و گندم هم همین‌طور. من حتی می‌توانم فکسی را به شما نشان دهم که کشور تایلند التماس می‌کند که برنج این کشور را خریداری کنیم.

من فکر می‌کنم کسانی که از احیای کوپن دفاع کرده‌اند، کمی عجله می‌کنند. البته نگرانی وجود دارد. به هر حال در شرایط تحریم به سر می‌بریم. تحریم به هر حال با دشواری‌هایی همراه است که قابل کتمان نیست. اما باید به شرایط امروز و امکانی که برای واردات کالا‌ها از کشور‌های مختلف وجود دارد نیز توجه کرد. مواد غذایی هم چندان تحت تاثیر تحریم‌ها نیست و حساسیتی روی آن نیست به راحتی وارد می‌شود.

چه کالا‌هایی کوپنی می‌شود؟

با توجه به تصمیم مجلس، متقاعد شدن دولت و تأکید بسیاری از کارشناسان که معتقدند باید برای تنظیم بازار درباره برخی محصولات از جمله کالا‌های اساسی به سمت اجرای طرح بهره گیری از کالابرگی الکترونیکی برویم تا بتوانیم چنین اقلامی را مساوی بین قشرهای مختلف جامعه به ویژه طبقات آسیب پذیر توزیع کنیم، در سال جاری باید در خصوص برخی کالا‌ها شاهد استفاده از کوپن الکترونیکی باشیم.

هرچند برخی کارشناسان مخالف بهره گیری از چنین سیستمی و بازگشت به دوره کوپن هستند و معتقدند به دلیل اینکه این موضوع نوعی بازگشت به عقب است و از طرفی هم به دلیل وجود اقلام مصرفی فراوان در انبار‌ها نیازی به اجرای چنین طرحی نیست، فشار‌های آمریکایی‌ها برای زمینگیر کردن اقتصاد کشور و همچنین عدم درک صحیح برخی از مردم از چنین شرایطی و میل گسترده آن به مصرف و ذخیره کردن کالا اجرای این طرح را اجتناب ناپذیر می‌نمایاند.

گفته می‌شود، طبق مصوبات قبلی دولت، ۲۵ کالای مصرفی و مواد اولیه مشمول تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی بود که احتمالاً همین کالا‌های مصرفی با تغییرات محدود، به صورت کالابرگ الکترونیکی توزیع خواهد شد. «برنج، گوشت قرمز، مرغ، تخم‌مرغ، شکر، روغن، عدس، لپه، نخود، لوبیا، چای و ...» کالا‌های مصرفی هستند که احتمالاً در سال جاری به صورت کالابرگ الکترونیک توزیع خواهند شد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۵۶
انتشار یافته: ۱۳۶
ما رکورد زدیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
از قدیم اطبا گفته اند برای هر بیماری نسخه ای خاص باید پیچیده شود،اما این که کوپنی شدن کالا را برگشت به عقب می نامید ،با این همه احتکار و گرانی چه می کنید؟ایا فکر می کنید با پرداخت نقدی یارانه مشکل شما حل می شود یا جیب دلال ها پربر؟مگر خودرو را ندیدید یک شبه چند برابر قیمت،این وادی هم همان وادی خودرو هست و یارانه نقدی را انی می بلعند.کافیست چند انبار دیگر احاره کنند.این صفی که از ان صحبت می کنید با شرائط فعلی اجتناب ناپذیر است اما در سیستم کوپنی اصلا صفی وجود ندارد.کالا سه ماه فرصت توزیع دارد و قابل تمدید.در ضمن تورم تک رقمی زمان جنگ مرهون برنامه ریزی دقیق بود که یکی از ان ها همین کوپن بود.اگر قرار است امریکای داخله بیشتر رشد کنند،همین سیستم توزیع رانتی مضحک را ادامه دهید.در شرائط فعلی بهترین راه عدالت استو تا به ان عمل نشود روز به روز بر تعداد فقرای جامعه افزوده خواهد شد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
حباب بزرگ بورس درحال تخلیه است
شاخص کل بورس فقط دریک ساعت ۴۰۰۰ واحدفروریخت
همه فروشنده شدند
با این سرعتی که ما داریم به عقب بر می گردیم کم کم به عصر نئاندرتال ها می رسیم :)
پاسخ ها
ساسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
؟دقیقا بفرمایید ر نئاندرتال هایعنی چه
کوپن باید به عنوان مکمل درامد خانوار باشد و الرژی به ان کسی نداشته باشد.
منتهی ژاپن مردمش هر روز تواناتر از دولت اینجا برعکس و مروم ضعیف تر.
اقای جهانگیری بخش خصوصی سالم را قدرتمند تر کنید نه اینکه دولتی شویم دوباره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
کوپن خوبه از مرگ تدریجی بهتره
کوپن هم مثل دلار 4200 اقای معاون میشود و گرانی بیشتر میشود
دست از سر این مردم بدبخت و فلک زده ی ایران بردارید . 8 سال که جنگ تحمیلی بود و 1/3 کشور نابود شد و چقدر

انسان کشته شدند . حالا دیگر مردم طاقت فشار زیاد ریاضتی اقتصادی را ندارند .بیشتر افراد تحصیلکرده ی باسواد واقعی مثل

دکتر و مهندس از کشور فرار کردند ............ما ماندیم با اینهمه گرفتاری و بدبختی روز افزون ..........
حتما دوباره میخواهند برای (چاپ یا کارت ) کوپن از مردم پول بگیرند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
افرائی که با شیوه کوپنی شدن کالا مخالفند چند گروهند:دسته اول که اکثریت کامنت ها را شامل می شود از شیوه کار مطلع نیستند.و بویژه با مزایای ان اشنائی ندارند.بزرگ ترین حسن ان حذف رانت و احتکار است ،چیزی که بنیاد انبار های مجتکران را ریشه کن خواهد کرد.شاید تا به حال فکر نکرده اید که اگر کالاهای احتکار شده از انبار ها را بیرون بکشند ،حداقل تا پنج سال نیاز به واردات نیست.و کوپن همان چیزیست که باید زودتر اجرا می شدتا محتکران و دلالان چنین بلئی به سر مردم نیاورندومطمئن باشید ان ها با کمک شما نخواهند گذاشت سیستم گوپنی اجرا شود.
میثم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
خب تو هم فرار کن این ملت حقشه هر چقدر فشار بکشه بهتره اگه این ملت اگاه بودن تو صف بنرین نمیرفتن. هر چی میخواد گرون بشه
حمله میکنن بهش پس کی بیدار میشن
خجالت آوره!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
و خجالت اورتر رفتار ما ایرانی هاست که در بدترین شرائط حتی ارابه های مرگ دو نعل ساز را خریده و در انبار ها و پارکینگ ها دپو می کنیم
و شرم اور این که انبار هائی پانصد میلیاردی که معیشت مردم را هدف قرار داده و با کمک به ترامپ جز به نابودی این مردم نمی اندیشندبفرمائید با خودمان چه کنیم؟ایا بهتر نیست خودمان را نیز به دست خود اعدام کنیم..
سال رونق کوپن !!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
اگر اقتصاد سالم می خواهیم اول باید رانت و دزدی را از ان بزدائیم و گرنه در هیچ کشوری اقتصاد فاسد رشد نکرده!!!!!اگر هکین کوپن نبود در جنگ هشت ساله تورم چندین برابر الان می شد اما تورمی که ان بزرگ مردان تحویل دادند تک رقمی بود.مردم هم راضی ،خدا هم راضی،احتکار و رانت و دزدی هم نبود چون راه بسته بود.بگذارید راه دزدی ها باز بماند تا گردن کلفت ها و دلالان و از خدا بی خبران پروارتر شوند و به ریشمان بخندند.
آنقدر گند زدید که الان باید خیار و پیاز و گوجه و....... را هم کوپنی کنید
عرضه ندارید بروید رها کنید مملکت ثروتمند ایران را
احمدی نزاد چندتا اروز به مردم داد یکی سیم کارت دو ماشین سه داشتن تاکسی منزل های ارزان یاران
روحانی برگشت به کپن جنگ گول خودرن از دشمن برای هزارمین بار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
همه مشکلات از همان زمان شروع شد که احمدی نزاد شما که کاش هرگز زاده نشده بود هشتصد میلیارد دلار سرمایه این مرز و بوم را به باد فنا داد.فقط جهرمی نوری ،وزیر کار ،دویست و ده میلیارد دلار را با نام وام اشتغال با بهره چهار درصد بر باد داد ،دریغ از یک شغل.
اقای اسماعیلی گمونم نگاه به جیب پر پول خود داری د آفاق و انفس دول غربیه سیرو سیاحت مینمایید وبد نیست نظری هر چند از سر منت بر بندگان خاکی این مرزوبوم بیندازید که در دوران جنگ به این فلاکت نیفتاده بودند با این تفاوت که آنروز به مثل امروز این همه آقاو آقا زاده از خدا بیخبر نداشتیم
تمام کشورهای دنیا رو به جلو می رود ما ایرانیها رو به عقب ؟
به حال ما مردم باید خون گریه کرد ، در قرن ۲۱ کشوری با این همه منابع و مواهب خدداد برای روغن لوبیا تخم مرغ.. باید کوپن بگیرند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
خودمان میخواهیم دوست عزیز !!!!
کوپنی شدن هیج ننگ و عار نیست . فقط مقدار سهمیه هر نفر کم نباشه و تکافوی مردم را بدهد و مجبور نباشیم مازاد مورد نیاز را از بازار سیاه تامین کنیم
راهکار مسئولین برای حل مشکلات همیشه راحترین راه
افزایش قیمت ها برای جلوگیری از قاچاق
حذف صفرها از پول برای تقویت ارزش پول ملی
کوپنی کردن کالاها برای مقابله با تحریم
قیمت گذاری خودرو براساس 5 درصد زیر قیمت بازار برای کاهش قیمت خودرو
مبارزه با آلودگی هوا گرفتن عوارض برای تردد
.........
گلابی ها کوپنی میشوند
خوب مبارک است چقدر گفتیم جلوی دزدی و رانت خواری را بگیردید نقدینگی دمار این کشور را درآورد
شما مثل آدمی هستید که طنابی را پیدا کرده سر طناب حلقه و گره دارد می گوید خوب حالا با این طناب چه کار می توانم بکنم؟ درست است خودم را دار می زنم. حالا شما مگر مجبورید برگردید به زمان جنگ؟ خوب بروید مذاکره کنید صلح کنید این همه راه هست چرا حتما بدترین مسیر را انتخاب می کنید؟
وای بر کشور کوپنی
اری ما کوپتی زندگی کنیم و ایشان دلار ارزان بدهد به بازار و سفر برای ترکیه و........
بحث پر بودن یا خالی بودن انبارها نیست که عده ای به دلیل پر بودن انبارها کوپنی شدن را رد می کنند.
بحث این است توزیع درست انجام نمیشود. در همین واردات گوشت مگر انبارها پر نیست؟ ولی آیا به همه مردم به صورت عادلانه می رسد؟ آیا دلال جماعت از طریق معیوب بودن سیستم توزیع ثروت اندوزی نمی کند؟

سیستک کوپنی هرچند شاید یادآور صف های طولانی باشد و در کل صورت خوشی نداشته باشد ولی برای اطمینان از رسیدن عادلانه کالاها به دست مردم فعلا لازم است و سیستم کوپنی به صورت الکترونیکی خواهد بود. مثلا اجازه نخواهد داد افرادی مرتب در صف گوشت بایستاند و گوشت تهیه نمایند در حالیکه یک عده اصلا موفق به خرید نشوند.
گند زدن،‌قیمت دلارو ببین هنوز اتفاقی هم نیفتاده
لازم نیست که دولت بصورت مجانی کالا در اختیار مردم بگذارد، بلکه دولت برای کاهش تورم وفشار گرانی های بی مورد که از سوی واسطه ها دلالاها بوجود آمده را میتواند بوسیله کارتهای هوشمند، خنثی نماید.
قرار بود که پوزه امریکا رو به خاک بمالید اقا زادهاتونو از امریکا و اروپا جمع کنید به اندازه تمام کالاها اساسی این ملت فلک زده ارز جمع میششه
چطور شد کاغذ پاره ی تحریم تبدیل شد به کوپن برای ملت ..میگفتین تحریم ،کاغذ پاره ای بیش نیست اره خب راست گفتن واسه جیب آقازاده ها کاغذپاره ست.
اسحاق تو نبودی میومدی میگفتی ملت ما به عقب برنمیگردیم!
وای برمردم و دولتهایی که به عقب برمیگردند
سیگار یادش رفت بگه...
یه سوال
بالاخره تحریم ها اثر دارن یا ندارن؟
خدايي بخاطر دزدي ويكي ديگه و بي تكليفي مسئلين بايد تا اين حد با شخصيت مردم توهين كرد .دست برداريد چي ايدتون ميشه وقتي نميتونيد دست چهار نفر رو قطع كنيد روزي مردم رو قطع ميكنيد .واي بر ما مردم
یعنی برگشتیم ۴۰ سال قبل؟! باز هم کوپن و صف و... !!!خدایا خسته شدیم!نمی شد تو اروپا به دنیا میومدیم؟!
پاسخ ها
nader
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
اروپا؟عزیز دل برادر چند وقت دیگه ارزومیکنی ونزوئلا دنیا میومدی
میحاستیم سوئیس بشیم چنان چلوندنمون که سوسیس شدیم
بانک مرکزی دست از پایین و بالابردن دستوری قیمتها بردارد.
دلارشده رد گم کنی برای گرانی سایر اقلام کالایی.
قیمت دلار ثابت‌ مانده منتهی خودرو نجومی شده
تن ماهی گران شده و شکر نایاب.
اگر روزی که دلار شد ۲۰ تومان اقایون لااقل همان جا فیکس کرده بودند قیمت را این گرانی های امروز را کسی نمی توانست بوجود اورد.
دلار که ۲۰ تومان شد تمام خودروهای خارجی گران شدند منتهی الان را چه توجیهی می کنند که دلار ۱۵ است؟
اجناس و خودروهای خارجی ۲ برابر روزی که دلار ۲۰ تومان شد شده یعنی چی یعنی دلار خودرو چه قیمت؟؟؟
با سلام می خواستم ببینم بنده از سال 1365 تعدادی از کوپن های کالای خود را حفظ و برای چنین روزی نگه داشته بودم آیا همچنان دارای اعتبار خرید می باشند یا نه
چهل سال پیش که انقلاب شد، نوجون بودم و با عشق میرفتم تو صف محصولات کوپنی با برادرم وایمیستادمو عشق میکردیم که شاه رفته و مملکت عوض شده و این سختی ها برطرف میشه و خوشبختر خواهیم شد.
۴۰ سال گذشته و با ۵۴ سال سن نه احساس خوشبختی میکنم باز باید برم تو صف نخود و لوبیا وایستم تا شکم زن و بچه مو سیر کنم.
مرگ بر آمریکا، مرگ بر انگلیس، مرگ بر فرانسه، مرگ بر همه کشورهایی که چشم دیدن دین و ایمان و خوشبختی ما ایرانی هارو ندارن...
درود بر دولتمردان خوشفکر و غیور و خداشناس مملکتم
پاسخ ها
nader
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
درکت میکنم
ماچقدر خوشبختیم
اینجاست که باید گفت : علی برکت اللّه . . . !!!
به نظر من با این طرح حد اقل تا حدودی میشود دست دلال ها رو کوتاه کرد.
اتفاقا سیستم کوپنی در شرایط کنونی بسیار خوب است. با این کار جلوی بسیاری از رانتها و خیانت دانه درشتها گرفته می شود, از انبار کالاها توسط ثروتمندان و ناآگاهان پیشگیری می گردد و فقرا هم شانس بهتری برای به دست آوردن کالاهای اساسی خواهند داشت.
شرایط خاص گفتن ۳ ماه بعد شد ۶ ماه بعد گفتند ۱ سال و الان شما میگویید برای ایام تحریم؟؟؟؟
طرح خیلی خوبیه چرا که خیلی واقعا کالا بطور صحیح دستشون نمی رسه عوضش طرف با تیر و تبارش دارن دو لپی می خورن
دولت نمی تواند و یا نمی خواهد نظارت کند می رود دنبال راحت ترین کار!!!!!
همچینم مئقتی نیست-چند دهه ادامه خواهد داشت
خدا رحم کنه!
بدبخت که بودیم.... بدبخت تر شدیم!!
خدا کنه امریکاییها نفهمن، وگر نه پیش خودشون میگن اینا که بعد از چهل سال برمی گردن به نخود لوبیای کوپنی، چطور میخوان با ما در بیفتن؟!
بازگشت کوپن بعد از سی و اندی سال یعنی شکست کامل سیاستهای اقتصادی. فقط کافیه خودمون را با کشورهای همسایه مقایسه کنیم. باعث تاسف و شرمندگی است.
باز یه پولی بگیرید , مردمو بفرستید برن کارت کالابرگ بگیرن!
خاک دو عالم بر سر این مردم تو سری خور
چشم آقای روحانی رئیس دولت تدبیر و امید روشن
در شرايطي كه دولت نياز به پول دارد و حقوقها اندك چرا به يكباره فروش سربازى را ممنوع كرديد هر كس بخواهد پولش را مي دهد انگار در كشور همه جا عدالت بر قرار شده فقط مانده نظام وظيفه من بي پول هم ماشين اخرين مدل مي خواهم چه مي كنيد خريد و فروش ان را ممنوع مي كنيد چون عدالت نيست و جوانها عذاب مي كشند اقايان اىن حرفها دوره اش سر امده و ان عدالت قصه پر غصه ايست
پس لطفا ملت را سر كار نگذاريد اجازه دهيد هر كسي مي خواهد بتواند اىنكار را بكند و كمكي باشد براى پرداختها به بقيه اىن هشت سال غيبت كه خودش عين بي عدالتي براى تحصيلكرده ها بود خلاصه فكر بكنيد حداقل خارجيها بيايند و پول بدهند
حالا که کوپن بر می گرده پس میر حسین موسوی را باز گردانید!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
اونم یکی بود بدتر بقیه
همونی بود که زمانش توی خیابونها موهای بلند جوونها رو قیچی میزدن گشت ثارالله
علی برکت الله
کوپن نشانه فقر و فلاکت. ادمو یاد زمان جنگ میندازه.
کوپنی شدن اجناس مشکل فساد را رفع نمی کند تا وقتی برنامه ریزی کوپن دست کسانی باشد که برنامه ریزی ارزها را انجام میدهند ودلارها وارزهارا جابه جا میکنند .چه کاغذ کوپن چه کاغذ اسکناس تا زمانی که مهره ها تعویض نشوند هیچ فرقی با هم ندارند .
چه شعارهای قشنگ و فریبنده ای میداد این دولت !!!!!!!!!!!!!!!!!
روزگارمون سیاه شد یه بسته خرمای درجه ۳ ، حدود ۲۴ هزار تومان
هر چه زودتر سیستم کوپنی اجرا شود ،به اجرای عدالت نزدیک تر شده ایم.وقتی مردم دجار نگرانی و اضطراب شدید ناشی از التهابات شدید بازار هستند و حتی برای ماکارونی صف می کشند،چرا جامعه را به طوفان بسپاریم؟دلالان و محتکران به شدت مخالف کوپن هستند زیرا ان گاه مجبورند یا انبار های خود را به حراج بسپارند یا این ان را به امید خدا اتش بزنند.کاری که به عدل نزدیک باشد ابدا برگشت به عقب نیست.کوپن در زمان اتش جنگ هشت ساله راه سوئ استفاده را بر بسیاری بست،حا چه شده که برگشت به عقب عنوان می گردد.تا دلالان و رانت خواران استخوان الباقی را نخورده اند ،بجنبید که فردا دیر است.
یکی نیست همتی رو از خواب بیدار کنه ؟!دلار ۱۵ هزار تومان یعنی افزایش ۴۰۰۰ تومان در فقط ۴۰ روز ،!
همه چی آرومه تو به من پیوستی عاشقتم کوپن حالا روزها یک دلیل برای از خواب بیدار شدن دارم برم تو صف واسم!!!
دلار برای واردات مایحتاج اولیه مردم نداریم ولی برای پر کردت جیب ، سنگ پا و قبر ......... به وفور داریم مردم نگران نباشید ذخیره ارزی برای اختلاس گران میلیارد دلاری و هزینه آقازاده ها ، هزینه سفرهای کاری نمایندگان و مسئولین دلسوز برای خارج کشور جهت انتقال تجربه جهت ایجاد رفاه به حد کافی موجود است
این مردم لیاقتشون همینه، فشار بیشتر
در زمان جنگ همین کالابرگ یا کوپن بود که به داد مردم رسید،در این شرائط ایا راه دیگری وجود دارد؟ایا چهارصد هزار تومان حقوق جوابگوی این میزان بی رویه تورم خواهد بود؟حداقل این است که دست ایادی امریکای داخلی از زندگی مردم کوتاه می شود.کاش خودرو هم کوپنی می شد،علیرعم این که بدرد هم نمی خورد اما اتش به خرمن اقتصاد کشور زد.
مصیبتی که دلالان و رات خواران طی این دو سال افریدند را کجای دلمان بگذاریم جناب اقای مهندس جهانگیری ،شما که خود از یاران جنگ بودید و سه برادر دادید،همه چیز را هم به خاطر دارید،این صغرا کبری چیدن شما برای چیست؟تنها راه تعادل بازار در این شرایط سخت فقط کوپن است،در غیر این صورت رانت خواران همین پانزده میلیارد دلار را هم مانند سال های قبل بلعیده و به ریش دولت و مردم می خندند.حتی خودر را هم علیرغم نداشتن همه استاندارد ها کوپنی کنید.مردم ان قدر که از امریکای داخلی من جمله اختلاس گران و محتکران و دلالان عصبانی و ناراحتند از امریکای خارجی نیستند!!!! حداقل امریکای خارجی به مردم خود خیانت نمی کنند.
به این میگن مثل خر تو گل ماندن!
در شرادط فعلی تا زمانی که ترامپ های داخلی و خارجی به درک واصل شوند و برای بیرون کشیدن مایحتاج احتکار شده مردم از انبارهای اخلاس گران و محتکران و رانت خواران حتی مسکن را هم اگر جا دارد کوپنی کنید.در کشوری که خودمان به یکدیگر رحم نمی کنیم و در محاصره شدید قرار گرفته ایم ،مگر بهتر از عدالت راه دیگری سراغ دارید.مطمئنا ان هائی که مخالف کوپنی شدن کالاهی اساسی مردمند،به شدت انبار ها را پر کرده و نگران تاریخ انقضا هستند.یا علی
ياد خبر خوش هسته اي افتادم ! ممنون جناب رييس جمهور !!!
بالاخره آمریکا باید بفهمه تحریم ها نقشی در افزایش دلار و کوپن نداره..
اگه قراره بدید زودتر کمرمون شکست.
اگه اقتصاد رو آزاد کنیم و یارانه ارزی رو که موجب رانت و باعث پر کردن جیب اشخاص نور چشمی میشه رو بین مردم تقسیم کنیم تا حدی مشکلات رفع میشه البته حمایت از تولید داخل نه ایران خودرو و سایپا که به جای اینکه الان بهترین فرصت برای فروش محصولاتشان است ولی با مدیران نالایقی که دارن باعث بدگمانی مردم میشن
فشار‌های آمریکایی‌ها برای زمینگیر کردن اقتصاد کشور و همچنین عدم درک صحیح برخی از مردم از چنین شرایطی و میل گسترده آن به مصرف و ذخیره کردن کالا اجرای این طرح را اجتناب ناپذیر می‌نمایاند.؟؟

روتون نشد بگید بی کفایتی دولت و مسئولین کشوری باعث شده به این دوره برگردیم؟
ای کاش دست از قدرت می کشیدید و کشور را به دست کاردان می سپردید
گویند خودرو به تعداد کافی تولید شود تا ارزان شود اما موضوع این نیست،موضوع اصلی خیانت خودرو سازان،حضور بسیار پررنگ دلالان و ضعف شدید و بلاصاحبی و بی برنامگی وزارت صمت است.در خصوص کالاهای اساسی نیز دقیقا همین گزینه ها حاکم بوده و تا دیر نشده اقدام کنید و گرنه ترامپیسم های داخله و خارجه به اهداف شوم خود خواهند رسید.تنها راه ممکنه در حال حاضر تا دفع بلا عدالت است و ختم سلطه رانتی ها و دلالان.ایا می خواهید دوباره ارزها را به امثال ملعون هائی چون خاوری فاسد و سایر سلاطین فساد بسپارید؟علی وار ایشان را گردن بزنید هم در تفکر و هم در عمل.
بلحاظ اینکه دولت ( قوهٔ مجریه ) توان مقابله با دلال بازی ،و محتکران ،و رانتخواران را ندارد ، چاره ای جز سهمیه بندی کالاهای اساسی را ندارد ؟ تنها مشکل این موضوع نحوی توزیع آن میباشد ، و افراد صالح ،و پاکدست ، صادق که اجناس بنجل توزیع نکنند ؟ سازمان بسیح که مدعی مردمی بودن است هم مسول مبارزه با متخلفین در توزیع این نوغ کالاها در سطح کشور باشند
به نام خدا بدبخت شدیم
اين است مديريت پسر خاله بازي و رانت و انحصار و دلواپسان رانت و تحريم واقعا متاسفيم
قابل توجه همه اونای که در به وجود اوردن این اوضاع نقش داشتین و دارین خودتونو خسته نکنید دیگه زیاد نمونده و داریم محو میشویم و شما فقط دارین حرف مفت میزنین و کاری از شما ها ساخته نیست
با سلام
من با کوپن به این شکل مخالفم
دولت باید ۱۴میلیارد دلار رو بقیمت بازار ازاد به دوستداران دلار بفروشه و سهم هر ایرانی رو نقدی حساب کنه
بعد از این کار هم نرخ ارز رو شناور مدیریت شده نگه داره
اون وقت هر ایرانی خودش هر جور صلاح دید یارانه رو تخصیص میده
یه نکته ای که خیلی باید دقت بشه اینه که دولت کالای کوپنی رو بدلیل ارزانتر بودن از خارج وارد خواهد کرد و این نتنها باعث رونق تولید در داخل نخواهد شد بلکه کمر تولید کننده داخلی رو نیز خواهد شکست
ولی در صورت که نقدی پرداخت بشه به دلیل ایجاد تقاضا در داخل تولیدکنندگان داخلی تلاش خواتند کرد تقاضا رو پوشش دهند
البته به نظر بنده باید مورد به اقتصاددانان از پارادایم های مختلف ارایه بشه تا راهکار های ممکن استخراج و بعد تصمیم گیری بشه نه مثل دلار ۴۲۰۰شبانه اعلام کنند و الان هم همه بگن ما مخالف بودیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
بخش اغظم کالاهای اساسی تولید داخل هست اما احتکار شده،و تا احتکار هست ،رانت هست هیچ سروسامانی نیست.
بنظر بنده هر وسیله ای که بتواند طوتعه های دشمن را خنثی سازندگی کند خوب است. حالا با کوپن هم می توان این خنثی گری را کرد. و ملت بزرگ ما با صبر و مصرف کمتر دشمن را مایوس میکند. اگر ما مردم چند سال خودرو نخریم یا مثلا چندسال ماکارونی و روغن و برنج نخریم که چیزی نمیشود. بنده خودم بیش از چندساله که پسته نخورده ام و هیچ مشکلی برایم نشد. پس ملت باید در همه زمینه ها خرید نکنند فعلا.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
من هم با شما مخالفم
تحریم ها که کاغذ پاره ای بیش نیستند! این است قدرت و نفوذ آمریکا!!!
ما به عقب بر نميگرديم
من موندم چای کجاش کالای اساسی هست>؟
به به ! هر دم از اين باغ بري مي رسد . خوشا به حال انان كه خوردند و بردند و در حال حاضر در بلاد كفر از اب و هوا و محيط انجا بهره مند مي شوند !!!
در صورت اجبار به اجرای این راهکار بهتراست حداقل کالا ها را دربربگیرد و ضمنا در صورت نیاز افراد به پول یارانه قابل تبدیل باشد تا بازار سیاه و مشاغل وکاذب ایجاد نشود
هر دم از این جهنم بری می رسد ...
سلام در شرایط حساس کنونی بعضی فروشندهگان در حال احتکار مواد غذایی مانند برنج هستند باید برخورد شدید بشود
من پیشنهاد می کنم اسم جدیدترین ماهواره ایرانی را که قرار است هوا کنیم، بگذاریم "کوپـــــــــــــــــــــــــــن"
ﺣﺴﻦ ﺭﻭﺣﺎﻧﻲ 96: ﻣﺮﺩﻡ ﻣﺎ ﺗﺼﻤﻴﻢ ﮔﺮﻓﺘﻪ اﻧﺪ ﺑﻪ ﻋﻘﺐ ﺑﺮﻧﮕﺮﺩﻧﺪ!

ﺟﻬﺎﻧﮕﻴﺮﻱ 98: ﻛﺎﻻﻫﺎﻱ اﺳﺎﺳﻲ ﻳﻬﻤﻴﻪ ﺑﻨﺪﻱ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ!!

اﻳﻦ اﮔﻪ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﺑﻪ ﻋﻘﺐ ﻧﻴﺴﺖ ﭘﺲ اﺳﻤﺶ ﭼﻴﺴﺖ?!!
!
لطفا برای مسکن و اجاره و رهن فکری بکنید حداقل برای ما مستاجرها یک وام برای رهن و اجاره درنظر بگیرید الان صاحبخانه ۵۰ میلیون رو رهن کشید از کجا بیارم یا ایها الناس.
این عقب گرد اقتصادی را به مسولین تبریک عرض می کنم. واقعا ایران دنبال چیه؟ چرا مثل بقیه دنیا نیستیم.
پاسخ ها
م
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
منفی برای چیه؟ نکنه خودت دستی برآتش داری؟
پس حالا حالاها از زندگی آرام خبری نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
ما باید پوزه همه مردم جهان رو به خاک بمالیم.
مبارکه
به دهه ۶۰خوش آمدید
پدران خانوار علاوه بر مشکلات معیشتی اکنون خودرا برای صف کوپن آماده کنید
ومن الله التوفیق
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
تویی که منفی دادی منظورت چیه
علی برکه ا..
بجای برقراری سیستم کوپنی بهتر است با محتکران و اخلالگران اقتصادی برخورد شود تا هم بازار به وضعیت عادی برگردد و هم مردم خانه های خود را به انبار تبدیل نکنند .
با تشکر و تقدیر از همه مسئولان و دست اندرکاران
مواد غذایی کلا در داخل کشور تولید میشه حالامیخوان به صورت قطره چکانی یا همون کوپنی مقداری به مردم بدن و بقیه اش رو به کشور های دیگه صادر کنند
در خود مسولین هم کوپنی زندگی میکنند
بهر صورت خوبه داریم پیشرفت میکنیم
خدمتي ديگر از خادمين ملت ، به دهه شصت خوش امديد ! سهميه بندي ، ٢٥٠ گرم پنير ، ٤٥٠ گرم روغن ، ٣ كيلو برنج تايلندي ، يك كيلو مرغ ، نيم كيلو گوشت يخي ، نخود لوبيا لپه عدس هر كدام نيم كيلو ، شكر يا قند نيم كيلو ، بنزين روزي دوليتر به ازاء هر خودرو ، بخوريد و خوش باشيد ،منتظر بركات بعدي باشيد ،
تخصیص بهینه منابع به شکل کوپن الکترونیکی و با ارز دولتی.پناه بر خدا
مشاوران املاک ومشاوران خودرو را تعطیل کنید..خود دولت معاملات را بدست بگیرد.تا ارامش ایجاد شود ..
ممنون ، واقعا دمتون گرم ، دارم دنده عقب همینطور برمیگردیم به زمان دایناسورها ، ایشالا به زودی آب و برق رو هم قطع کنین و همه لنگ بپوشیم به نیت یمنی های عزیز
تحريم کاغذ پارست
برگرده بهتر است
کوپن در زمان مهندس موسوی جواب داد ولی اکنون جواب نخواهد داد .
چون مهندس موسوی بدون سو استفاده جناهی آنرا انجام داد.
ایجاد نظام مند و هدفمند سیستم عادلانه رساندن کالای اساسی به ملت شریف و اقشار اسیب پذیر باید از چند ماه قبل شروع میشد..در این جنگ اقتصادی ..دشمن اگر حامیان اصلی نظام که اکثرا همین قشر هستند ..در فشار سیر کردن شکم خود باشند..چه کسی میدان جنگ و جبهه را پر میکند..ایا اقازاده ها و یا رانت خوران کمگکی مکی کنند..دولت خود را به نفهمی زده ...و گرنه ما که دهه 60 را دیده و از نزدیک درگیر ارزاق مردم وووتوزیع و کنترل هزینه های ارزی..کشور بودیم .واقعا خیانت بعضی از مسولین ووسیاست گذاران بوضح روشن است....لطفا لطفا ..لطفا..تا دیر نشده همه تلاش کنید کوپن سریعتر اجرایی گردد...ایجاد مراکز تهیه و توزیع در این وضعییت ضروری است ...
کوپن منو بدین
آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند!!!!!!!!!!!!!!!!?????????
کوپن بعد از چهل سال. در نوع خودش یک رکورد است
بجای این کارها یارانه های غیرمستقیم رو تا جای ممکن حذف کنید و بجاش به افراد نیازمند یارانه مستقیم بدین. الان آدمهایی که نیازمند هم نیستند کوپن میگیرند. انواع یارانه دیگه میگیرن. معمولا چون مصرفشون بیشتره، بیشتر هم یارانه برق و بنزین و مواد غذایی میگیرند.
بجای کوپن یارانه را نقدی به خودمان بدهید
بگذارید خودمون تصمیم بگیریم

دولت محترم یکاری کن که لااقل برای همین یک بار از رای دادن خودمون پشیمون نشیم
کوپن برای اقشار آسیب‌پذیر لازم است.
طرح کوپنی خوبه وبگویید مجریش کدام دستگاه دولتی است
کوپن فقط باعث بوجود آمدن اقتصاد رانتی و سلطانهای متعدد خواهد شد مطمئن باشید.
خدا بهمون رحم کنه
دلار هزار تومن بود یارانه ۴۵هزار الان دلار ۱۵ هزار یارانه همون ۴۵هزار فقط همین کوپن دیگه باقی داریم
دست مریزاد به دولتمردان ما تمام دنیا در حال پیشرفت هستند ما در حال پس رفت خجالت اوره من موندم اینا چه رویی دارند روحانی طوری پشت تریبون ظاهر میشه هر کس نفهمه میگه عجب مملکت گل و بلبلی دارند اینا
جنگ بشه بهتره مردم کمتر عذاب میکشن
آفرین آفرین بر اپراتوری
سیستم کوپنی در حال حاضر بسیار مفید و ضروری است. باید از یکی دو سال پیش شروع میشد.
کوپن لایق دولتیهاست نه مردم.
بجای مسئولین خدوم ماها خجالت میکشیم و اب میشویم
ازماست که بر ماست..با دولت علی برکت اله
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر