بازدید 3501

سی‌ان‌ان: ترامپ نسبت به ونزوئلا احتیاط در پیش گرفته است

براساس گزارشی که شبکه سی‌ان‌ان با استناد به منابع آگاه منتشر کرده، رئیس جمهور آمریکا بعد از رنگ باختن امیدهایش برای سرنگون کردن دولت ونزوئلا در روزهای گذشته، از مشاوران ارشد خود خواسته نسبت به موضوع ونزوئلا احتیاط به خرج دهند و از روی آوردن علنی برخی دستیارانش به مداخله نظامی در ونزوئلا ناخرسند است.
کد خبر: ۸۹۶۵۸۶
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۳ 04 May 2019

براساس گزارشی که شبکه سی‌ان‌ان با استناد به منابع آگاه منتشر کرده، رئیس جمهور آمریکا بعد از رنگ باختن امیدهایش برای سرنگون کردن دولت ونزوئلا در روزهای گذشته، از مشاوران ارشد خود خواسته نسبت به موضوع ونزوئلا احتیاط به خرج دهند و از روی آوردن علنی برخی دستیارانش به مداخله نظامی در ونزوئلا ناخرسند است.

به گزارش ایسنا، پایگاه شبکه سی‌ان‌ان در گزارش خود نوشت: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بعد از گفت‌وگوی تلفنی خود با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در روز جمعه، همچنین در اظهاراتی موضوع حضور روسیه در ونزوئلا را کم اهمیت دانسته است و صحبتهایی مغایر با مقام‌های ارشد دولتش در خصوص ادعای تقویت حکومت ونزوئلا از جانب مسکو مطرح کرده است.

به نوشته این رسانه، ترامپ اخیراً زمانی که جان بولتون، مشاور امنیت ملی دولتش و چند مقام دیگر به صورت علنی از گزینه‌های نظامی درباره ونزوئلا صحبت کردند ناخرسند شده و به دوستانش گفته، اگر بولتون می‌توانست همه چیز را به میل خود انجام دهد هم اکنون در چندین جبهه وارد جنگ شده بود.

خود ترامپ تاکنون از "وجود همه گزینه‌ها روی میز" در قبال ونزوئلا صحبت کرده اما در روزهای اخیر دستیاران او ظاهراً گرایش بیشتری به گزینه‌های نظامی همزمان با وقوع برخی اقدامات مسلحانه از سوی مخالفان دولت در ونزوئلا پیدا کرده‌اند.

مایک پامپئو وزیر خارجه دولت ترامپ در مصاحبه‌ای به فاکس نیوز گفت: اقدام نظامی آمریکا علیه ونزوئلا ممکن است و اگر این اقدام ضرورت پیدا کند آمریکا آن را انجام خواهد داد.

در عین حال بولتون نیز پنتاگون را برای ارائه گزینه‌های نظامی علیه ونزوئلا تحت فشار قرار داده و اخیراً در مصاحبه‌ای مدعی شد: آمریکا اجازه نخواهد داد با خوآن گوآیدو رهبر مخالفان دولت ونزوئلا بدرفتاری صورت گیرد.

به نوشته سی‌ان‌ان، ترامپ که تاکنون دست بولتون را برای مدیریت اوضاع ونزوئلا باز گذاشته بود، ظاهراً احتیاط بیشتری در پیش گرفته و به صورت خصوصی نسبت به استحکام برنامه‌های خوآن گوآیدو برای به قدرت رسیدن و جلب حمایت ارتش ونزوئلا اظهار نگرانی کرده است.

گرت مارکوییس، یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا از اقدامات بولتون دفاع کرد.

او در بیانیه‌ای ادعا کرد: بولتون مشغول اجرای راهبرد ترامپ برای اعمال فشار حداکثری به منظور دستیابی به یک انتقال قدرت صلح آمیز به سمت دموکراسی در ونزوئلا است و همان طور که خود رئیس جمهور ترامپ تصریح کرده، همه گزینه‌ها در قبال ونزوئلا روی میز هستند.

در این مطلب تصریح شده، شک و تردیدهای رئیس جمهور آمریکا بعد از آن بالا گرفت که اقدام نظامی که گوآیدو و برخی مقام‌های آمریکا رویش حساب کرده بودند نتوانست در ونزوئلا به جایی برسد و متعاقباً رئیس جمهور آمریکا قابل اعتماد بودن اطلاعات آمریکا را زیر سوال برده چرا که ظاهراً این مقامات اطلاعاتی آمریکا بودند که گفته بودند، اعضای ارشد حلقه نزدیک به مادورو آماده فرار هستند.

رئیس جمهور آمریکا در نشستهایی در روزهای اخیر، دستیارانش  را در خصوص قابل اعتماد بودن اطلاعات به دست آمده درباره گوآیدو و ونزوئلا تحت فشار قرار داده و این که آیا مقامهای آمریکا از این اطلاعات تفسیر درستی داشته‌اند را زیر سوال برده است.

سی‌ان‌ان نوشته است: روز چهارشنبه گذشته نشستی در کاخ سفید برگزار شد تا در آن گام‌های بیشتر در قبال ونزوئلا مورد بحث قرار گیرد، اما به گفته یک منبع آگاه، این نشست حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه طول کشیده و با وجود حضور بولتون در آن، ترامپ در آن شرکت نکرده است.

همچنین رئیس جمهور آمریکا به برخی دستیارانش گفته که خواهان ادامه دادن به خط مشی "همه گزینه‌ها روی میز هستند" است اما در عین حال نمی‌خواهد به اقدام نظامی درباره ونزوئلا مشخصاً اشاره کند.

ظاهراً ترامپ در محافل خصوصی وضعیت ونزوئلا را با سیاست داخلی آمریکا به ویژه در فلوریدا مرتبط دانسته و تعدادی از مشاوران سیاسی ترامپ معتقدند که کنار رفتن مادورو از قدرت در ونزوئلا یک دگرگونی سیاسی را برای ترامپ رقم می‌زند. آنها معتقدند اگر مادورو از قدرت کنار برود رأی دهندگان ونزوئلایی تبار آمریکا که عمدتاً در فلوریدا ساکن هستند متمایل به رأی دادن به ترامپ در انتخابات آتی خواهند شد و در پی آنها آمریکایی‌های کوبایی تبار نیز به حمایت از ترامپ میل پیدا خواهند کرد.

وزیر خارجه آمریکا به سی‌ان‌ ان گفته بود، روس‌ها مقصر شکست توطئه نظامی سرنگون کردن مادورو از قدرت در ونزوئلا بوده‌اند و به ادعای پامپئو، مادورو آماده ترک ونزوئلا و رفتن به هاوانا بوده اما مسکو او را به ماندن متقاعد کرده است.

همچنین ترامپ این گزارشها را بعداً در مصاحبه‌ای با فاکس بیزینس نتوُرک به عنوان "شایعه" رد کرده است و در اظهاراتش که بعد از گفت‌وگوی تلفنی با پوتین مطرح شده گفته که اطمینان پیدا کرده که روسیه نمی‌خواسته در امور ونزوئلا مداخله کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل