بازدید 73662

اقدام بی سابقه و معنادار شبکه الجزیره قطر در مورد نام «خلیج فارس»

شبکه الجزیره عربی در میزگردی درباره ایران از تصویری به عنوان پس زمینه استودیو استفاده کرد که نام «خلیج فارس» به دو زبان فارسی و انگلیسی بیش از هر چیز به چشم می خورد و توجه شمار بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کرد. بدون تردید، این یک تحول بسیار مهمی است که احتمالا خوشایند بازیگرانی همچون عربستان، امارات، بحرین و برخی دیگر از کشورهای عربی نیست.
کد خبر: ۸۹۶۵۱۵
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۵ 04 May 2019

شبکه الجزیره عربی در میزگردی درباره ایران از تصویری به عنوان پس زمینه استودیو استفاده کرد که نام «خلیج فارس» به دو زبان فارسی و انگلیسی بیش از هر چیز به چشم می خورد و توجه شمار بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کرد.

به گزارش «تابناک»؛ برنامه گفت وگوی سیاسی «سناریوهات» (سناریوها) شبکه الجزیره که یکی از مهم ترین برنامه های سیاسی گفت‌وگو محور شبکه الجزیره به شمار می آید و مخاطبان بسیاری نیز در جهان عرب دارد، این هفته شاهد تحول اساسی در رابطه با نام خلیج فارس در رسانه های عرب زبان بود؛ جایی که نام «خلیج فارس» با دو زبان عربی و انگلیسی در پس زمینه استودیو توجهات زیادی را به خود جلب کرد.

اقدام بی سابقه و معنادار شبکه الجزیره قطر در مورد نام «خلیج فارس»

بدون تردید، این یک تحول بسیار مهمی است که احتمالا خوشایند بازیگرانی همچون عربستان، امارات، بحرین و برخی دیگر از کشورهای عربی نیست.

مجری این برنامه «محمد کریشان» از قوی ترین مجریان شبکه الجزیره و از چهره های پرسابقه رسانه ای جهان عرب، اهل تونس و از طرفداران خط سیاسی جمال عبدالناصر و خط رسانه ای حسنین هیکل است.

بیشتر بخوانید

بنا به گفته یکی از کارشناسان ایرانی، برنامه مسعود اسدالهی، این اقدام کاملا با تصمیم قبلی انجام شده و بر اثر اشتباه اتفاق نیفتاده بود، چون آقای کریشان قبل از شروع برنامه گفت، این عنوان را گذاشته ایم به رغم اینکه می دانیم با پخش این تصویر مورد حمله شدیدی در جهان عرب قرار خواهیم گرفت.

ایشان می گفت، در مصاحبه با حسنین هیکل از وی پرسیده که خلیج فارس درست است یا «خلیج عربی»؟ هیکل در پاسخ می گوید: متأسفانه به علت عملکرد دولت های عرب، این خلیج عملا تبدیل به خلیج آمریکایی شده؛ اما از فحوای کلام آقای کریشان معلوم بود که هیکل نام زیبای خلیج فارس را تأیید کرده و همین دیدگاه باعث شده بود، وی در برنامه اش، نام خلیج فارس را با حروف درشت به نمایش گذارد.

تعداد بازدید : 6254

ذکر این مهم لازم است، شبکه الجزیره معتبرترین رسانه جهان عرب و یکی از پرمخاطب ترین شبکه های خبری در سطح جهان است. این شبکه به رغم برخی جهت گیری ها علیه ایران در ابتدای فعالیت، اخیرا دیدگاه مثبت تری را نسبت به ایران بروز می دهد.

ایران در سال ۱۳۸۴ و در اعتراض به محتوای سلسله گزارش‌های الجزیره از مناطق عرب‌نشین خوزستان، دفتر این شبکه را در تهران تعطیل و عباس ناصر خبرنگار لبنانی آن را از ایران اخراج کرد. اما در تیرماه ۱۳۸۵ فعالیت دفتر الجزیره در تهران از سر گرفته شد. هم اکنون الجزیره نسبت به دیگر شبکه‌های خبری عربی، تحولات ایران را با نگاه مثبت پوشش می‌دهد.

نکته دیگر آنکه در ماجرای بحران میان قطر و چهار کشور عربستان، امارات، بحرین و مصر، یکی از شروط این کشورها برای احیای مجدد روابط با قطر، بستن شبکه الجزیره و تمام شعبات آن بود. در ماجرای قتل جمال خاشقجی نیز این شبکه خبری نقش قابل توجهی در افشاگری علیه عربستان ایفا کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۷۱
انتشار یافته: ۶۵
بسلامتی ومیمنت دلار ۱۵۰۰۰ تومان راهم ردکرد ! قیمت ارز ساعتی داره میره بالا
مسوولین کجاهستند؟!
الله اکبر

خدا با ایران است
قابل توجه وطن فروشان در داخل و منافقین در همه جا .
خلیج فارس همیشه خلیج فارس خواهد ماند.
این ها نشانه های رسیدن به پایان ترامپیسم است.
خدا را شکر بالاخره اینها فهمیدند اینجا خلیج فارس است.
زنده باد محمد کریشان و روانش شاد باد حسنین هیکل که واقعیت های تاریخی را فدای تعصبات احمقانه نکردند.
ذوق زدگی نداره! این از ضعف ایران بوده که اینا اسم رو عوض کردن.. چیزی که مال خودمونه
این ذوق کردن نداره. خلیج فارس برای همیشه
خیلی ام مهم نیست الجزیره و... خلیج فارس را تایید کنند یا خیر!!
خلیج فارس، خلیج فارسه.
وقتیکه باهم آشتی کردن باز اسم خودشونو میذارن
فریب این چیزها رو نخورید و ذوق مرگ نشوید لطفاً. این کارها موقتی و از روی سیاست ورزی و منفعت طلبی است. وگرنه کیه که ندونه کشورهای عربی اگه گوشت هم رو بخورن استخوانش رو دور نمیندازن. مطمئن باشید حمایت قطر از ایران تا ابد ادامه پیدا نمیکنه و به زودی بعد از صلح و سازش و پیمان برادری مجدد با عربستان و امارات ، به یکی از دشمنان ایران تبدیل میشه.
الان اگه قطر هوای ایران رو داره فقط به خاطر اینه که منافعش در منطقه توسط عربستان و امارات و بحرین به خطر افتاده. این نیز بگذرد و قطر هم به زودی روی واقعی خودش رو به ما نشان خواهد داد.
چه اهمیتی داره که اسم این پهنه آبی چی باشه

حدود 8 کشور عربی در مرز جنوبی این پهنه آبی هستند و همانقدر که برخی در ایران تلاش دارند آن را فارسی بنامند این کشورهای عربی هم حق دارند آن را عربی بنامند

فارغ از این که اسم این خلیج هر چه باشد هیچ سودی برای مردم نداره. اصلان چه اهمیتی داره

این همه شده یک دعوای زرگری برای گمراه کردن مردمی که گرفتار هزار جور مشکلات در این کشور هستند
پاسخ ها
مهرداد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
خلیج فارس هویت و میراث ماست چون مردم مشکل دارن باید هویت خودشون فراموش کنن .۸تا کشور عربی چند سال بوجود اومدن که ادعا میکنن خلیج عربی هزاران سال در شمال خلیج فارس کشور ایران قرارداشته و در جنوبش اعراب بادیه نشین که کشور هم نبودن چه برسه که خلیج به ما نشون باشه .هموطن نمای گرامی همه چیز رو با سود و زیان نمیسنجن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
راست میگی اسم اصلا مهم نیست.چون خودت هم اسم نداری.هرچی هم صدات کردن اشکالی نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
ساکت لطفا
ناشناس
| Netherlands |
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
اقیانوس هند رو هم ما بگیم اقیانوس بلوچستان ؟
چطوره ؟
جدا اینگونه اقدامات را باید حمایت کرد
و بی شک سیاست درست و معقول ما در مقابل قطر بی تاثیر در این امر نبوده است
یادمان باشد با احتیاط باید نسبت به این موضوع توجه داشت.
خارج از تعصب باید گفت ؛ آنقدر اسناد و مدارک دال بر این دارد که این آب راه از ابتدا نام گذاری خلیج فارس بوده که دیگر نیاز به مدرک و اسناد جدید نمی باشد ولی دشمن با استفاده از ابزار تبلیغ سعی در برهم زدن نام جهانی خلیج فارس دارد و برای این منظور میلیاردها دلار هزینه نموده است و هزینه خواهد کرد.
فعلا غش فرمودند به سمت ما
فعلا روابطشون با عربستان و امارات کشمشی شده اینطور عمل می کنند وگرنه اینها گوشت هم رو بخورن استخون همدیگه رو تف نمی کنن
پیشنهاد می شود به خاطر این کار بزرگ بلوار آفریقا در تهران به بلوار الجزیره تغییر پیدا کند همچنین خانه ایی در ساحل زاینده رود به امیر قطر هبه شود
یک کشور دوست داشتن اینقدر موثر است.
هیچ معنایی نداره جزء استفاده ابزاری از یک اسم
و این نشانه ای از اینکه قطر در حال آسیب دیدن از تحریم های عربستان و امارات هست
و ایران مطمئنا نباید وارد این بازی بشه
چون داشتن روابط با عربستان و امارات بحرین بسیار بسیار مفیدتر هست تا قطر
خدایا شکرت بالاخره همه قبول کردند خلیح فارسو و همین برای ما کافیه. و الویت اصلی مملکتمون حل شد. گرانی مهم نیست اینا حل میشه مهم خلیج بود که فارس باقی موند خدایا شکرت
الجزیره خیلی وقت هست که اعتبار خودش رو در دنیای عرب از دست داده و شبکه محبوبی نیست مثل قبل
شما اگر سایت الجزیره یا اخبار اون رو نگاه کنید می فهمید چقدر در حال دروغ سازی نسبت به عربستان امارات و بحرین هست
مطمئنا شهروندان عرب هم که از اوضاع کشورهای عربی مطلع هستند بیشتر این دروغ رسانی رو تشخیص میدهند
و ایران بهتر هست وارد بازی قطر نشه
چون هزینه اون برای ایران بسیار زیاد خواهد بود
عربستان بسیار مهمتر هست تا قطر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
دروغ؟ قی نکنی ازین حجم طرفداری
خدارو شکر مشکل اصلیمون خلیج فارس بود که حل شد.
پس معلوم شد اگه دوباره قطر با اون دیگر اعضای جاهلیت آشتی کنه دوباره اسم خلیج فارس رو برمیگردونه به اون اسم جعلی و همه اینها بازی سیاسیه
این عکسی است از خارک که با جستجوی دو کلمه iran oil بلافاصله تو گوگل در می اد از این عکس به عنوان وال در برنامه استفاده شده و الا هیچ منظور خاصی نبوده.
دلمون به همین چیزها خوشه ها؟؟؟
زنده باد الجزیره
والله در این که خلیج فارس و بحرین و آذربایجان و دریای خزر و خیلی از مناطق اطراف از گذشته جزیی از خاک ایران بزرگ ما بوده و حکمرانان از گذشته قسمتی از آن را برای بقای حکومت خود هبه کرده اند شکی نیست . ولی مسئول محترم تابناک احساس ما بر این است در حال حاضر ما همه چیزمان را از دست داده ایم . خانواده های ما با بلاهای خانمانسوز اعتیاد و فساد و بیکاری و ... متلاشی شد . کشورمان از بی تدبیری مسئولین درگیر نعمات الهی است که از بی تدبیری تبدیل به بلایای طبیعی شده . هر روز شاهد بسته شدن کارخانه ها ، گران شدن همه چیز ، اختلاس های بی کران بی پایان ، به یغما بردن منابع طبیعی و خام فروشی ، استفاده از مسئولین مولتی سوپر فانکشنال در هر وزارت خانه ای که پیش آید بدون توجه به عملکرد در مدیریتهای قبلی بر قانون در سلسله مراتب مدیریتی تا پایین مسئولین قوانین ابلاغی را انجام نمیدهند به بهانه اینکه در حال حاضر مصلحت نیست ، از بین بردن احترام بزرگتر به کوچکتر ، دادن مسئولیتهای بزرگ به آدمهای کوچک ................ حالا فکر میکنید کدام برای ما مهمتره ؟ همه انچه که از دست دادیم یا یک نام که یک شبکه در یک کشور کوچک عرب د تلویزیونش زده و ما اونقدر خوشحالیم که حاضریم به همه شیرینی بدیم !!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
هرچیزی به جای خود. در حال مردن هستی و اینطور به صفها هجوم می بری برای شکر و پوشک دلیلی بر چشم پوشی از مسائل مربوط به سرزمین نیست
الجزیره رسانه اخوان المسلمین است که هیچ خیری نه برای اعراب نه برای مسلمانان داشته اند برای اینکه یک اخوانی را در همین کشورهای حوزه خلیج فارس بشناسید محمد بن لادن است که آن فاجعه 11 سپتامبر و بعد اشغال دو کشور مسلمان را آفرید ضمنا نظر اخوان درمورد خلیج فارس اینجا نه خلیج فارس است نه خلیج عربی خلیج آمریکایی است
قطر خیلی محترمانه خودش رو از جنگ احتمالی ایران و آمریکا بیرون میکشد.بخصوص اینکه تاسیسات این کشور بیشتر از عربستان و امارات در معرض خطر هست.بعید هست این کشور در جبهه ایران باشد منتهی میخواهد به نوعی خودش را بی طرف نشان دهد
در یک مقایسه بین قدرت ایران و ترکیه، قطر که متحد ترکیه است در هفته گذشته میزان فقر در ترکیه را بیشتر از ایران اعلام می کند.
کشودهای اعراب اگه با ایران همکاری کنن و براساس دین واحدشون یکی بشن الان امریکا در برابرشون باید زانو میزد اما حیف....
کاش تابناک یه سر به سایت سازمان سیا cia می زد و اونجا می دید که سیا در معرفی کشور های دنیا اطلاعات جامعی قرار داده از نظام سیاسی و اسامی وزرا و... تا نقشه و موقعیت جغرافیایی و سرود ملی هر کشور , اونجا در معرفی کشور حوزه خلیج فارس, موقعیت جغرافی چند کشور را در خلیج فارس ذکر نموده و دقیقا از persian golf نام می برد در جای جای سایت از واژه خلیج فارس استفاده کرده و دهها نقشه در سایت وجود دارد که خلیج فارس در آن می درخشد . کاش تابناک با تهیه یک گزارش مصور این موضوع را پیگیری می کرد پیش از آنکه این سایت نام خلیج فارس را به احتمال زیاد در آینده حذف نماید ...
ماه هیچگاه پشت ابر نمی ماند
در سایت سازمان اطلاعات مرکزی امریکا سیا , صدها بار از واژه خلیج فارس persian gulg استفاده شده . و برای نشان دادن موقعیت جرافیایی کشورهایی مثل بحرین, قطر, عربستان, امارات, کویت و... دقیقا از دو کلمه خلیج فارس استفاده شده تا دیر نشده تابناک باید گزارش مصوری از موضوع تهیه کند قبل از اینکه ترامپ دستور دهد جهت خوشایند این کشور ها البته بغیر از قطر, خلیج فارس را از سایت سیا حذف نمایند.
خلیج فارس یک واژه تاریخی است که توسط الجزیره و هر رسانه و شخص حقیقی و حقوقی باید به همین شکل استفاده شود و در غیر این صورت پاسخگو باشد.
امیدوارم برای این موضوع توقع امتیاز نداشته باشند...
خلیج فارس ایران آسفالت باید گردد
ذوق زده نشید حتما یه نقشه ای دارند
به خاطر لج بازیشون با عربستان و امارات کردن نه به خاطر ما.
خود قطریها پایگاه دادن به امریکا بعد میگن برادران عرب خلیج فارس را امریکایی کردن
ترجمه فارسیشو میگذاشتین
خوش به حالمون شد . . .
انتظار هرچیو داشتم جز ارتباط اون تصویر پس زمینه با قتل قاشقچی
اینها از برخی داخلی ها شرافتشون بیشتره
این کار باعث میشود عربها بفهمند که چقدر قطر با آنها دشمنی وناسگاری میکند. وکلا بضرر قطر خواهد بود.
الحمدلله رب العالمین
خوب این جنگولک بازیها چه سودی برایه مردم ایران دارد؟مگر غیر از این است که منبعد دلارهای بیشتری روانه خبرگزاری الجزیره خواهد شد وملت بدبختر ومفلس تر میشوند؟پس بفرمایید چه افتخاری برایه ما دارد؟
این اتفاق مثبتی هست هرچند احتمالا بی ربط با موضوع فشار کشورهای عرب حوزه خلیج فارس برای قراردادن اخوان المسلمین در فهرست تروریستی امریکا و مخالفت ایران با اون نیست
افرین به قطر
ما قطری ها رو دوست داریم
درود بر قطر
بهره برداری سیاسی
نام رسمی و جهانی این خلیج، فارس هست
ذوق زده شده اید .این یک واقعیت تاریخ است اگر غیر از این بود باید بگرید
خلیج فارس ، خلیج فارس بوده و هست کسی نمی تواند یک اسم تاریخی کهن را تغییر دهد
مردم منطقه خوب هستند متاسفانه برخی حاکمان آنها باید از اختلاف با ایران دست بردارند هر چه باشد همه مسلمان هستیم.
افرین بر قطر
چرا این را بزرگ نمیکنید
چرا شبکه های خبری ساکت هستند در این رابطه
یک واقیتیه که دیر یا زود باید کل اعراب منطقه حتی گاوهای شیرده هم بهش معترف بشن
خلیج فارس
همیشه فارس
حالا حتما الجزیره هم به نونخورهاتون اضافه شده
مشکل اقتصادی مملکت حل شد از فردا دلار میاد پایین
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس