بازدید 9174

سیل کم بود، خوزستان در گرد و غبار غرق شد!/ خطر سیلاب از سر آبادان گذشت/ بارش باران خوزستان را فرا گرفت

هنوز بحران سیل تمام نشده و در شهر‌های جنوبی چون آبادان، مقابله با سیلاب در جریان است که بحرانی وسیع‌تر استان خوزستان را فراگرفته است؛ بحران تکراری گرد و غبار. از ساعت‌های اولیه صبح امروز، بیشتر شهر‌های استان خوزستان با پدیده گرد و خاک مواجه شدند؛ بحرانی که افزون بر سیلاب شده و بر اساس اطلاعیه مرکز ملی پایش و هشدار سریع گرد و خاک، از جنس گرد و خاک محلی و گذراست.
کد خبر: ۸۹۶۴۴۱
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۵ 04 May 2019
تابناک اجتماعی -
هنوز بحران سیل تمام نشده و در شهر‌های جنوبی چون آبادان، مقابله با سیلاب در جریان است که بحرانی وسیع‌تر استان خوزستان را فراگرفته است؛ بحران تکراری گرد و غبار.

به گزارش «تابناک»؛ از ساعت‌های اولیه صبح امروز، بیشتر شهر‌های استان خوزستان با پدیده گرد و خاک مواجه شدند؛ بحرانی که افزون بر سیلاب شده و بر اساس اطلاعیه مرکز ملی پایش و هشدار سریع گرد و خاک، از جنس گرد و خاک محلی و گذراست. که مناطق جنوبی و مرکزی استان را در بر گرفته است.

گرد و غباری که به رغم غلظت زیاد در بسیاری از شهر‌های خوزستان، منجر به تصمیمات اضطراری مانند تعطیلی ادارات و مدارس نشده است، حال آن که بر اساس ارزیابی اداره کل حفاظت محیط زیست استان، میزان گرد و خاک در شهر‌های آبادان ۵۱۰، اندیمشک ۱۲۴، اهواز ۴۴۴، بندر امام خمینی (ره) ۶۸۴، بهبهان ۱۰۷، خرمشهر ۴۹۶، رامشیر ۱۱۷، شوش ۲۲۰، شوشتر ۱۶۳، گتوند ۸۸، ماهشهر ۱۰۸۹ و هندیجان ۱۰۳ را میکرو گرم بر متر مکعب است.
 
ساخت و سازها در مناطق سیل زده از هفته آینده آغاز می شود
۱۳۹۸/۰۲/۱۴ - ۲۳:۴۰

غلامرضا شریعتی به خبرگزاری صدا وسیما گفت: خدا را شکر شرایط آبادان رو به بهبودی است و سطح آب­ در این منطقه کاهش پیدا کرده است در خرمشهر نیز با تمهیداتی که اندیشه شده است اوضاع تحت کنترل ما می باشد اما حجم زیاد­ آب از سمت طلایه و از سوی تالاب برگشت خورده و ما مانع پیشروی آن شده ام و با مدیریتی که صورت گرفته است آب ها پخش شده و در کانون های ریزگرد قرار گرفته است.

وی افزود: سیل زدگان ما در بالا دست اهواز و در روستاها در حوضه کارون و دز که سطح آب پایین آمده است به منازل خویش برگشته اند و در حوضه پایین دست اهواز نیز به تدریج سیل زدگان به منازل خود باز می گردند. حوضه کرخه حوضه متفاوتی است زیرا خروجی ما هنوز نسبتاً بالاست هرچند نسبت به قبل کاهش یافته و به هزار متر مکعب در ثانیه رسیده است. اگر بخواهیم تمام روستاهای این حوضه از زیر آب خارج شده و آبگرفتگی آنها برطرف شود باید به عددی بالغ بر 400 یا 500 متر مکعب بر ثانیه برسیم ولی چون ورودی سد کرخه همچنان بالاست، خروجی هم بالا مانده است.

استاندار خوزستان اضافه کرد: بنیاد مسکن و جهادکشاورزی و همین طور دستگاه های ذیربط کارشنان را آغاز کرده اند و پرداخت خسارت ها در حوزه مسکن شروع شده و پس از آن در بخش کشاورزی هم به تدریج انجام خواهد گرفت فکر می کنم ظرف هفته آینده بازسازی مناطق را در دست اقدام قرار دهیم. بنیاد مسکن هم اعتبار لازم و هم امکانات لازم را در اختیار دارد و ان شاء الله در هفته آتی ساخت و سازها سرگرفته می شود. 

ضرورت جبران عقب‌ماندگی تحصیلی دانش‌آموز‌ان مناطق سیل‌زده
۱۳۹۸/۰۲/۱۴ - ۱۹:۴۴

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید‌ عبدالنبی موسوی‌فرد در سی و پنجمین یادواره بزرگداشت مقام معلم که در اهواز برگزار شد، با اشاره به حضور معلمان در کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده، خاطرنشان کرد: معلمان در واقع کلاس درس دیگری را تشکیل دادند و این پیام را رساندید که کلاس هیچگاه تعطیل نمی‌شود. حضور معلمان در میان سیل‌زدگان التیام‌بخش و اثرگذار بر کاهش آلام مردم بود.

وی با تاکید بر ضرورت جبران عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان مناطق سیل زده که به دلیل تعطیلی مدارس رقم خورده، گفت:  خسارت سیل به خوزستان کمتر از جنگ تحمیلی نیست. باوجود آنکه آب رحمت و برکت الهی است اما نتوانستیم به خوبی آن را مدیریت کنیم. ایران جزء 10 کشور نخست از نظر بیشترین حوادث غیرمترقبه است. در سیل اخیر آب از برخی منازل عبور می‌کرد که در واقع در مسیر رودخانه‌ها ساخته‌اند، به مالکان آنها چه کسی پروانه ساخت داده است. در این حالت کمتر می‌توان مردم را مقصر دانست و ما باید شرایط را مدیریت می‌کردیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی‌فرد ادامه داد: بعضی از مسئولان در زمینه اقدامات عمرانی تنها مناطق برخوردار را لحاظ می‌کنند در صورتی که خوزستان برخلاف منابع بی‌نظیر اما شاهد وضعیت خوبی نیست. ارتقای استان و رسیدن به نقطه مطلوب و تراز علمی قابل قبول، ضرورت این روزهای خوزستان است. در مقطع کنونی اعتبارات به کف دیگ خورده اما بسیاری از اقدامات را می‌توان بدون اعتبار اجرایی کرد.

فیلم: به داد سیل زدگان خوزستان برسید!
۱۳۹۸/۰۲/۱۴ - ۱۷:۵۱

این روزها با دنبال کردن فضای رسانه این تصور به ذهن می‌رسد که شرایط در مناطق سیل‌زده به حالت عادی بازگشته است، حال اینکه بسیاری از زمین‌های کشاورزان به زیر آب رفته و نابود شده، احشامشان دچار مرگ و میر و بیماری شدند و به منازلشان آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد شده است.

همچنین با گرم شدن هوا و فرسایشی شدن کار بسیاری از گروه‌های جهادی به شهر خود بازگشته‌اند و مردم سیل‌زده با انبوهی از مشکلات تنها مانده‌اند. خبرنگار تسنیم با حضور در تعدادی از روستاهای اطراف حمیدیه وضعیت مردم را به تصویر کشیده است:

تعداد بازدید : 97
افزايش موارد گزش در سطح مناطق سیل زده
۱۳۹۸/۰۲/۱۴ - ۱۵:۳۴

مهدی حسینی‌ زاده، سرپرست مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه گزش حیوانات و حشرات موذی تحت تاثیر سیل نسبت به وضع عادی آمار بالایی پیدا کرده، گفت: وجود جانوران ولگرد در مجاورت اردوگاه های اسکان، مناطق سیل زده و همچنین دغدغه رعایت موازین بهداشتی در آبرسانی به روستاها از جمله چالش های بعد از سیل است.

وی همچنین در خصوص تعداد موارد گزش در مناطق سیل زده که ناشی از نزدیکی حیات وحش به جمعیت انسانی است، ادامه داد : تا پایان هفته گذشته تعداد 19 مورد عقرب گزیدگی ، 12 مورد حیوان گزیدگی(به ویژه سگ) و چهار مورد مارگزیدگی گزارش شده است.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان دلیل این شرایط را جابجا شدن حیوانات ولگرد و نزدیک شدن به محل زندگی مردم عنوان کرد و افزود: محدودیت های به وجود آمده ناشی از سیل بخشی از حیات وحش را به اردوگاه ها و روستاها نزدیک کرده است و در این بین سگ های ولگرد بیشترین تعداد را دارند.

حسینی زاده با اشاره به مشاهده مواردی محدود با عنوان ناگ انسانی در مناطق سیل زده، گفت: با وجود اینکه این ویروس در حال کنترل است اما بازهم احساس خطر می کنیم و نیاز است دیگر دستگاه های متولی در دفع بهداشتی فاضلاب و جمع آوری آب های سطحی اقدام کنند. با ضدعفونی کردن آب و مدیریت بر وضعیت فاضلاب و دفع آن پیش بینی می شود مشکلی در این رابطه نداشته باشیم. ساکنان روستاهای تحت تاثیر سیل و اردوگاه های سیل زده باید بیش از پیش موارد بهداشتی را رعایت کنند.

مدارس شادگان برای نوبت عصر تعطیل شدند
۱۳۹۸/۰۲/۱۴ - ۱۳:۵۵

به گزارش تسنیم، ستاد بحران شادگان در پی تشدید غلظت گرد و غبار در این شهرستان، تمامی مدارس را در شیفت عصر تعطیل اعلام کرد.

بارش باران خوزستان را فراگرفت
۱۳۹۸/۰۲/۱۴ - ۱۳:۳۳

محمد سبزه زاری، مدیر کل هواشناسی خوزستان گفت: با ورود سامانه بارشی طی امروز شاهد رگبار و رعد و برق و وزش باد‌های قابل ملاحظه بویژه در مناطق شمال و شمال شرقی و غربی استان خواهیم بود. بارش باران در خوزستان بارش‌ها در دیگر مناطق استان بصورت نقطه‌ای پیش بینی می‌شود.

وی افزود: همچنین بدلیل بالا بودن ضرایب ترمودینامیکی تند باد‌های لحظه‌ای و در مناطق جنوبی و مرکزی استان شاهد فعال شدن کانون‌های داخلی، برخاستن گردوغبار محلی و کاهش دید افقی بصورت متناوب تا بعد از ظهر امروز خواهیم بود که انتظار می‌رود از بعدازظهر بتدریج شاهد کاهش غلظت گردوغبار در استان باشیم.

بازگشایی بخشی از لاین غربی بلوار ساحلی اهواز
۱۳۹۸/۰۲/۱۴ - ۱۲:۳۸

لاین غربی بلوار ساحلی محدوده زیرگذر پل شهید علم الهدی اهواز بازگشایی شد؛ شهردار منطقه ۲ اهواز در این باره گفت: این مسیر به علت سیل و آبگرفتگی مسدود شده بود که با انجام ترمیم و زیر سازی این مسیر، صبح امروز بازگشایی شد.

وی ادامه داد: فاز دوم در لاین شرقی این بلوار حدفاصل پل کابلی تا پل شهید علم الهدی نیز با انجام شکافت آسفالت، سنگ و آهک ریزی در مرحله نهایی بازسازی می‌باشد و بزودی این مسیر هم بازگشایی می‌شود.

فیلم: دسته‌های ماهی روی جاده دارخوین-شادگان
۱۳۹۸/۰۲/۱۴ - ۱۲:۱۴
تعداد بازدید : 103
منشأ ریزگردهای امروز خوزستان
۱۳۹۸/۰۲/۱۴ - ۱۱:۵۱

محمد سبزه‌زاری،‌مدیرکل هواشناسی خوزستان در خصوص علت بروز ریزگردها در خوزستان از ساعات اولیه امروز به فارس گفت: گرد و خاک امروز عمدتاً محلی بود اما در نقاطی مثل ماهشهر از منشأ کشور کویت وارد شده بود اما در اهواز از کانون غرب اهواز این ریزگردها فعال شده‌اند.

وی افزود: با سیلاب‌هایی که رخ داد شاید هیچ‌کس از جمله خود ما انتظار نداشت این کانون‌ها به‌ویژه در اطراف اهواز مجدداً فعال شوند ضمن اینکه پیش‌بینی باد شدید هم در این مناطق نمی‌شد اما ضرایب بالای ناپایداری موجب رخداد این موضوع شد. حتی کشور کویت هم که درباره پیش‌بینی ریزگردها و وضع هوا با کارشناسان آمریکایی قرارداد دارند، درباره این گرد و غبار غافلگیر شدند تا مشخص شود واقعا برخی موارد را نمی‌شود پیش‌بینی کرد.

وی ادامه داد: نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که در برخی خبرها مطرح می‌شود در این ساعت مثلا غلظت گرد و غبار در فلان شهر چند برابر حد مجاز است در حالی که رقم اعلام شده در آمار، موقتی است و نمی‌شود در یک ساعت خاص گفت میزان گرد و غبار در چه محدوده‌ای است؛ در این باره مواردی چون میزان دید افقی هم اثرگذار است و باید در ارائه آمار دقت کرد.

سبزه‌زاری گفت: موج ناپایداری که وارد استان خوزستان شده است قدرت بارشی زیادی ندارد و خود را عمدتاً به شکل بادهای شدید لحظه‌ای نشان می‌دهد که موجب برخاستن گرد و غبار می‌شود و البته این وضعیت تناوبی است و دوام زیادی نخواهد داشت.

دایر بودن مدارس خوزستان
۱۳۹۸/۰۲/۱۴ - ۱۱:۳۶

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، روابط عمومی استانداری خوزستان هرگونه خبر تعطیلی مدارس به علت وقوع گرد و خاک را تکذیب کرد و گفت که مدارس در حال فعالیت درسی می باشند.

گردو غبار بیش از ۷ برابر حد مجاز در خوزستان
۱۳۹۸/۰۲/۱۴ - ۱۰:۴۹

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خوزستان، مدیر کل محیط زیست خوزستان گفت: میزان گرد و غبار در ساعت ۷ صبح امروز در شهرهای ماهشهر ۱۰۸۹، بندرامام ۶۸۴ ، آبادان ۵۱۰ ، خرمشهر ۴۹۶ و اهواز ۴۴۴ میکر گرم بر مترمربع بوده است. همچنین میزان گرد و در شوش ۲۲۰ شوشتر ۱۶۳، اندیمشک ۱۲۴ و رامشیر ۱۱۷ میکرو گرم بر متر مکعب می باشد.

همچنین امیرنژاد، کارشناس هوا شناسی خوزستان، علت گرد و خاک در استان را ورود سامانه گرد و خاک از شمال شرق عربستان به خوزستان عنوان کرد و افزود: این گرد خاک تا ظهر امروز از استان خارج خواهد شد. وزش تند باد و بارش پراکنده و رعد و برق در شمال شرق استان نیز در استان دور انتظار نمی باشد.

این در حالی است که اداره کل هواشناسی خوزستان دیروز پیش بینی کرده بود سامانه بارشی از اواسط وقت امروز شنبه وارد استان می شود و سبب رگبار و رعد و برق و تندباد لحظه‎ای و احتمال تگرگ در برخی نقاط نیمه شمالی و شمال شرقی و به ویژه ارتفاعات زاگرس در حوضه دز و کرخه خواهد شد.

خطر سیلاب از سر آبادان گذشت
۱۳۹۸/۰۲/۱۴ - ۰۹:۲۴

حسین حمیدپور، شهردار آبادان به مهر گفت: با توجه به انجام اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای، آبادان کمترین خسارت را در زمینه سیل و روان آب‌ها متحمل شد.  چند روزی است که حجم روان آب‌های حاشیه جاده آبادان ماهشهر بدون اندک تغییری باقی مانده و به نظر می‌رسد تا یک هفته دیگر این روان آب‌ها به اتمام برسد.

وی افزود: جمعی از نیروهای شهرداری همچنان کار پایش و نظارت بر این روان آب‌ها را به طور مستمر انجام می‌دهند تا در صورت بروز هرگونه تغییر در حجم آب، اقدامات لازم انجام شود. به طور حتم اگر اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای با روان آب‌ها و سیل در آبادان به موقع انجام نمی‌شد بسیاری از نقاط شهر از جمله صنگور، سلیچ شرقی و غربی، مسکن مهر و حتی روستاهای حاشیه بهمنشیر با آن درگیر و به دردسر می‌افتادند، اما خوشبختانه تاکنون هیچ تهدیدی از بابت سیل و روان آب‌ها متوجه آبادان نشده است و در حال حاضر آبادان از این بابت در وضعیت سفید قرار دارد.

روستا‌های پلدختر در آستانه یک اتفاق تلخ و پرهزینه
۱۳۹۸/۰۲/۱۴ - ۰۸:۳۵

باغات روستاهای سیل‌زده اطراف پلدختر تا ارتفاع دو تا سه متر زیر گل و لای مدفون شده‌اند، اگر گل و لای کنار برود، درخت نجات پیدا می‌کند و اگر نرود، درختان اصطلاحا خفه می‌شوند و در صورت خشک شدن درختان ۱۰ هزار نفر بیکار و این باغات بیابان می‌شوند!

حجت‌الاسلام محمد صدارت از طلاب داوطلب حاضر در پلدختر در این باره به تسنیم می گوید: باغهای روستاهای این مناطق که عمده آنها باغهای انجیر است، همگی تا ارتفاع دو تا سه متر زیر گل و لای رفته‌اند و راه هوا و نفس آنها بسته شده است و به این دلیل که گل و لایی که سیل با خود آورده، خاک رس است، اگر خشک شود، باغها تبدیل به بیابان خواهند شد و در برخی نقاط، این اتفاق افتاده است.

صدارت تاکید کرد: در حال حاضر، نیاز است که گروه‌های جهادی در این منطقه حضور پیدا کنند و گل و لای اطراف درخت را خالی کنند تا راه تنفس و آبیاری درختان باز شود اما به دلیل اینکه گروه‌های جهادی که از عید تاکنون در این مناطق حضور داشته‌ و خانه‌های مردم را از گل و لای تمیز کرده و کارهای مردم رو انجام داده‌اند، اکنون به شهرهای خود برگشته‌اند و چون در آستانه ماه مبارک رمضان هستیم، به خاطر گرمای هوا و بحث روزه گرفتن همچنین نزدیکی به فصل امتحانات، گروه‌های جهادی‌ دیگری جایگزین آنها نیامده و خیلی از روستاها، خالی از نیروهای جهادی شده و حتی موکبها نیز رفته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: به خاطر اهمیت موضوع، کار را در سه روستای عفرینه، دمرود عفرینه و زرانته شروع کرده‌ایم و از طرف کارشناسان جهاد کشاورزی، برای این کار، حدود 10 روز مهلت داده شده است که اگر گل و لای در این مدت کنار برود، درخت نجات پیدا می‌کند و اگر نرود، 25 اردیبهشت درختان اصطلاحا خفه می‌شوند و باغها از بین خواهد رفت.

این طلبه فعال مجازی اصافه کرد: چون موقعیت ویژه و زمان کم است، ما به شهر خود برنگشتیم و همینجا ماندگار شدیم و مسجدی را به عنوان اسکان در روستای دمرود عفرینه در دست گرفتیم و از طریق فضای مجازی فراخوان دادیم تا دوستان از هر جای ایران که علاقه به حضور در منطقه دارند، به اینجا بیایند و ما میزبان آنها خواهیم بود.

مدارس مناطق سیل‌زده تا مهر آماده می‌شوند
۱۳۹۸/۰۲/۱۴ - ۰۷:۱۱

سید محمد بطحایی،‌ وزیر آموزش و پرورش در پیش‌خطبه‌های نمازجمعه تهران با اشاره به سیل‌های اخیر استان‌های خوزستان، گلستان و لرستان تصریح کرد: بر اساس حادثه سیل ۱۵۰۰ مدرسه آسیب دیده‌اند. آموزش و پرورش نیز همگام با سایر نهاد‌های کشور به کمک هم وطنان شتافته است و امدادرسانی در سه حوزه برای فضا‌های آموزشی با کمک خیرین صورت گرفته است.

به گفته وزیر آموزش و پرورش مدارسی که نیاز به بازسازی دارند در حال حاضر اقدامات بازسازی برای آن‌ها آغاز شده و انشاءالله تا مهر ماه آماده می‌شوند. همچنین کلاس‌های رفع اشکال برای دانش آموزان مناطق سیل زده و حمایت از معلمان این استان‌ها صورت گرفته است.

هشدار نسبت به وقوع بارش و تگرگ در خوزستان
۱۳۹۸/۰۲/۱۴ - ۰۷:۰۰

روز گذشته محمد سبزه زاری، مدیر کل هواشناسی خوزستان گفت: سامانه بارشی از اواسط وقت امروز (جمعه) وارد استان شده و تا اواخر وقت فردا فعال است. این سامانه سبب رگبار و رعد و برق و تندباد لحظه‎ای و احتمال تگرگ در برخی نقاط نیمه شمالی و شمال شرقي و به ويژه ارتفاعات زاگرس در حوضه دز و کرخه خواهد شد. بارش در بقیه نقاط استان بصورت پراکنده و در این ایام شمال خلیج فارس مواج همراه با رگبار و رعد و برق پیش بینی می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۱۴
تابناک بازهم از شما تقاضا میکنیم که موضوع نامه ها و هشدارها رو به وزارت نیرو در بهمن ماه بررسی کنید و اینکه چرا وزارت نیرو اقدام به رها سازی حتی ۵ درصد ظرفیت سدها نکرده تا این مشکل پیش نیاید

مطمئن هستم این کار باید بررسی بشه و اینکه چرا نمایندگان اصفهان در هنگام سیل صحبت از وجود آب فراوان و لزوم انتقال اون میکردند؟

آیا ارتباطی بین این باز نکردن سدها و اون صحبتها هست ؟
پاسخ ها
غروی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
استاندار سیاسی کار خوزستان باید پاسخ دهد چرا در اوج سیل و بحران دو پست معاون کلیدی سیاسی امنیتی و عمرانی استاندار خالی و بدون مسئول بود؟
پس معلوم شد منشع این گردو غبار خاک ایران نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
دقیقا خاک داخلیه
یکی از علت هایی که کشور گرفتار بحران های مدیریتی و اقتصادی است وجود پیچیدگی در کارها است که با ضرب آن در عدم شفافیت و موازی کاری نمی گذارد فعالیت های اقتصادی و اشتغال و تولید رونق بگیرد. در واقع هر درجه در پیچیدگی باعث توانی از دو اقدام در کارها می شود و بعبارتی اگر در یک فعالیتی پیچیدگی از درجه 3 باشد 9 اقدام باید انجام گیرد تا مشکل حل شود. متاسفانه هم قوانین ما پر از پیچیدگی آن هم از درجه 5 و 6 است و هم در اجرای فرایندها پیچیدگی فراوان وجود دارد و برخی از مدیران هم برای بزرگ نشان دادن کارهایشان دست به پیچیده کردن فعالیت هایشان می زنند که مزید بر علت شده است و لذا برای خروج از بحران های اقتصادی و ... ساده سازی به همراه شفافیت و جلوگیری از موازی کاری از جمله مهمترین موضوعات هستند.
این همه بارون اومد، خاکها خیس شدن، هورها پر شدن، چطوری بازم گرد و عبار میاد؟!
این گرد و خاک منشا کاملن داخلی داره و از تالاب های خوزستان بلند میشه که شرکت نفت اونها را خشک کرده و در اونها چاه نفت احداث کرده و این تالاب ها الان نزدیک 15 سال هست که هیچ آبی در اونها جریان نداشته
خجالت بکشین
الان هم دشمن اجازه نمیده کانونهای داخلی رو حل مشکل کنید؟
ماخوزستانی ها چه گناهی کردیم باید تاوان چی رو پس بدیم؟
آیا خانواده خودتون هم در چنین جایی میتونن زندگی کنن؟
نمیشد آبهای بارندگی روهدایت کنین سمت کانونهای گرد وغبار؟
میشد اما براتون اهمیتی نداشت چون مسایل مهمتری از جون خوزستانی ها وجود داره که باید به اونهارسیدگی کنین
چون خانواده های خودتون اینجازندگی نمیکنند
آقا جان شمال شرق عربستان کجاست؟
ازسمت هندیجانه باد از جهت پرچمها مشخصه
کانونهای داخلی هستن
مگه نمی گفتن که دیگه گرد و غبار نخواهد بود ؟ ؟
خیلی ببخشیدها، ولی من نمی دونم این مردم صبور با چه امید و آرزویی در خوزستان موندند.
اين گردوخاك نشون داد كه تالابها هنوز خشكن و شركت نفت اجازه نميده بخاطر چاههاي نفت آبگيري بشه
يعني مردم برن بميرن
من خودم خوزستانی هستم و لی خدایی دیگه انسان عاقل می دونه خوزستان جای زندگی نیست .ولی همه خوزستانی ها یه مشکلی دارن برای مهاجرت اگر غیر از این بود شک نداشته باشین تاحالا متروکه میشد.
منشا گرد و غبار کجاست که با این همه بارندگی هنوز وجود داره. چرا کسی نمیخواد مشکل مردم حل بشه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار