بازدید 17888
در آستانه ماه مبارک رمضان:

افزایش ۷۰ درصدی قیمت "ماکارونی" از کجا آب می‌خورد؟

طی چند روز گذشته قیمت ماکارونی به شدت افزایش یافته و این پرسش برای بسیاری از مردم ایجاد شده است که قیمت این قلم خوراکی که در یک سال گذشته تغییر آنچنانی نداشته است چرا ظرف چند روز گذشته و در آستانه ماه مبارک رمضان، 70 درصد قیمت آن رشد کرده است. بررسی ها نشان می دهد که ریشه این گرانی به بودجه سال 1398 و افزایش قیمت 100 تومانی نرخ خرید تضمینی گندم باز می گردد!
کد خبر: ۸۹۶۲۳۰
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۷ 02 May 2019

تابناک اقتصادیطی چند روز گذشته قیمت ماکارونی به شدت افزایش یافته و این پرسش برای بسیاری از مردم ایجاد شده است که قیمت این قلم خوراکی که در یک سال گذشته تغییر آنچنانی نداشته است چرا ظرف چند روز گذشته و در آستانه ماه مبارک رمضان، 70 درصد قیمت آن رشد کرده است. بررسی ها نشان می دهد که ریشه این گرانی به بودجه سال 1398 و افزایش قیمت 100 تومانی نرخ خرید تضمینی گندم باز می گردد!

به گزارش تابناک اقتصادی، در یک سال گذشته قیمت کالاهای مختلف به صورت چشمگیری افزایش یافت و در این بین افزایش قیمت برخی کالاها در مقایسه با سایر کالاها کمتر به چشم آمد. به عنوان نمونه ماکارونی جزء اقلامی بود که افزایش قیمت آن در یک سال گذشته کمتر به چشم آمد اما در چند روز اخیر و در آستانه ماه مبارک رمضان گویا قیمت این کالای خوراکی نیز جهت عقب نماندن از قیمت سایر کالاها رشد چشمگیری داشته است. مهدی آثاریان رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارخانجات ماکارونی در گفتگو با یکی از خبرگزاری ها در مورخه 10 اردیبهشت 1398 اعلام کرد که قیمت ماکارونی ۷۰۰ گرمی که بیشترین فروش را دارد و مبنای قیمت ماکارونی است، با رشدی 70 درصدی معادل ۵,۴۵۰ تومان در نظر گرفته شده است. وی افزود: شرایط قیمتی که انجمن در نظر گرفته بود بیش از افزایش قیمت فعلی بود اما سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به علت شرایط فعلی کشور و نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان پیشنهاد کرد که قیمت هر بسته ماکارونی ۷۰۰ گرمی به ۵,۴۵۰ تومان افزایش یابد.

حالا پرسش بسیاری از مردم این است که کالایی که در یک سال گذشته قیمت آن رشد چندانی نداشته است چرا ظرف تنها چند روز 70 درصد قیمت آن رشد کرده است؟ به عبارت بهتر، دلیل این افزایش قیمت ماکارونی در روزهای اخیر چیست؟

ریشه این افزایش قیمت به تبصره 14 بودجه سال 1398 باز می گردد! در این تبصره یارانه آرد صنف و صنعت حذف گردیده و منابع حاصل از آن به خرید تضمینی گندم اختصاص یافته است. جلال محمودزاده نائب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی طی مصاحبه ای در مورخه 11 اردیبهشت 1398 در همین رابطه گفت: ما قبلا در خصوص افزایش قیمت و کاهش تولید ماکارونی در بازار هشدار داده بودیم.

وی با بیان اینکه دولت قیمت خرید تضمینی گندم را از یک هزار و 420 تومان به یک هزار و 600 تومان افزایش داد اما نمایندگان مردم در مجلس با توجه به افزایش هزینه تولید این قیمت را نیز ناکافی دانستند، تصریح کرد: در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 98 یارانه آرد صنعتی حذف و با این اقدام یک هزار میلیارد تومان صرفه جویی شد. یک هزار میلیارد تومان صرفه‌ جویی شده از محل حذف یارانه صنعت در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت تا قیمت خرید تضمینی گندم را به یک‌ هزار و 700 تومان برساند. در این مصاحبه نائب رئیس کمیسیون کشاورزی عنوان نموده است که در نشستی که در هفته گذشته با وزیر جهاد کشاورزی داشتیم به وی گفتیم که دولت هزار میلیارد تومان یارانه حذف شده آرد صنعتی را به محل خود بازگرداند.

شایان ذکر است که طبق آمار موجود، میزان تولید ماکارونی در سال ۱۳۹۷ حدود ۷۰۰ هزار تن در کل کشور بوده است. با حذف یارانه آرد صنعتی، قیمت این آرد که جزء مواد اولیه تولید ماکارونی می باشد به شدت افزایش یافته است. اگر تولیدکنندگان قیمت ماکارونی را افزایش ندهند آنگاه محکوم به ورشکستگی می باشند. در حال حاضر نیز بسیاری از کارخانه های ماکارونی به دلیل حذف یارانه آرد صنعتی و به صرفه نبودن تولید ماکارونی، تولید این قلم خوراکی را کاهش داده اند و به همین دلیل بسیاری از نیروهای خود را اخراج نموده اند.

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۰
تعطیلی یکی پس از دیگری . بیچاره مردم
به شفافیت ناشی از بی کفایتی و ناتوانی در مدیریت زنجیره تامین و توزیع می باشد.
از کجا گرانی های دیگر آب میخورد
از همانجایی آب می خورد که برخی نان می خورند!
از بی قانونی از بی برنامه گی دولت از ضعف دستگاه اجرا و نظارت ...
این یعنی از مردم بگیریم و دوباره به مردم بدیم، قیمت خرید بالاتر رفته، قیمت آرد بالا میرود، یعنی از مردم بگیر و به مردم بده،
خدا رو شکر دم دولت گرم.
یعنی در غار کهف بودید و نمی دانید یک ساله در مملکت چه شده؟
لطفا همه یارانه ها را قطع کنید تا مردم تکلیف خود را بدانند
زیر سر خودشونه .
ببینید . این کارخانه های ماکارانی مال چه کسانی است ؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
قاصدک
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
بابا مایارانه نخواستیم همه چی تواین چندسال ده برابر شده یارانه همون۴۵تومن مونده
از همان جایی که بقیه اب می خورد .دولت دیگر حاضر نیست به کارخانها سوسیت به پردازد مگوید هرکار ی میخواهید بکنید .مردم ما عاشق گرانی هستند .......لذت می برند...... وقتی که یک چیزی گران شود .می شتابند ............
ماكاروني جزء ضروريات غذايي نيست. مردم حداقل ميتوانند با نخوردن آن اقدام به تحريم ماكاروني كنند. 70 درصد خيلي زياد است.
یاد بیزنس طلا با مس داستان دموقراضه افتادم
این داستان رو باید تا آخر بریم که وصف حال امروز ماست ...............
تابناک جان همچین نوشتی از کجا که انگار خودتون تو این کشور نیستین و نابلد. دیگه بیش از این از دولت چه انتظاری دارین؟
دولت دیده برنج و گوشت و چیزای دیگه گران شده مردم با ماکارونی ارزان خیلی دارن حال میکنن ،
گفت اخ جان به ضد حال دیگه جور شد بعد از ماکارونی نوبت سویا هستش چون پروتویینش ۲/۵ برابر گوشته
گرانی گوشت باعث شده بود ما با سویا ماکارونی درست کنیم و گرانی و قحطی ماکارونی باعث می شود از نان خشک چرخ کرده استفاده کنیم.
ناشناس جان ماکارونی با سویا غذای ضروری فقراست منظور شما اینه با گوجه غذای ارزون میشه درست کرد؟
همه این بدبختیا و گرونیا علاوه بی کفایتی نظارت به دزدی و انبار کردن محصولات توسط قشر پولدار جامعه هم بر میگرده و بیشتر ضربه ها رو ماداریم از داخل کشور میخوریم نه خارج کشور.
هزینه گندم چند درصد از تولید ماکارونی است؟ مسئله خیلی ساده است فرض کنیم قیمت گندم 1420 و یک بسته ماکارونی 3100 تومان. اگر قیمت گندم 1700 تومان شود قیمت ماکارونی باید 3711 تومان باشد نه 5450 تومان
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان